Wat voor bit gebruik je en waarom...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:17

awww jos je hebt juist iets om trots op te kunnen zijn met zo'n machtig gaaf beestje,
die echt zo veel kan !
ik geloof er echt in dat je deze problemen kan overkomen, en dat hij ergens anders net zo goed is als thuis, als je hem de kans geeft, en een klein beetje geduld hebt
het is allemaal niet zo moeilijk, je hebt het zware werk al allemaal gedaan met hem
en daar mag je best trots op zijn Knipoog

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:24

dat is leuk om te horen cornelie
niet een sterke werking dus als je de metalen delen lang genoeg hebt, en met een los touwtje rijd
maar waarom rij je dan niet gewoon met een halster? dan heb je iig nog een recht/links werking van het hoofd af zonder knikkende stukjes...
maar het werkt voor jou, en voor je paard
dat is belangrijk Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 16:27

Hihi, grappig dat je dat schrijft. Dat is inderdaad wat ik me toen ook eens afvroeg. Ik keek er eens naar en bedacht dus dat ik dat ding wel zo 'onscherp' (om maar ff een woord te gebruiken) had gemaakt dat het eigenlijk meer een veredeld halster was geworden. Maar in het bos voelde ik mij er zo ontzettend zeker mee (voordat ik dat dus wist) dat het blijkbaar daardoor altijd goed is gegaan Party!! En ach, af en toe probeer je eens wat nieuws. Maar aangezien jij ervaring hebt met bosals, hoe zit dat verhaal dat een paard er eelt oid voor moet kweken??? Het klinkt mij zo onwaarschijnlijk.

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 16:49

wat betreft eelt kweken dat is onzin, zoals ik net al zei zijn sommige paarden gevoeliger op de neus dan anderen
jij hebt een gevoelig neuzenpaardje Knipoog
als je merkt dat een bosal schuurt, plekjes maakt, dan is de bosal niet goed
want dat is niet de bedoeling
misschien kan je dan een zachtere bosal proberen, of zoals sugar een bontje erom
maar er zijn ook paarden die de druk op hun neus vervelend vinden, en gelukkiger zijn met een bit
dan moet je niet moeilijk doen en gewoon met een bit gaan rijden

als een paard een bosal niet prettig vind dan merk je dat aan een onrustig hoofd, en pogingen tot ontwijken van druk

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 18:00

oke dan, de laatste 3 1/2 jaar uit het leven van Billy en Jos Haha!

rustig aan begonnen met inrijden. snaffle bosal.
Bil is erg druk.
na een jaar laten castreren, hij kan nu lekker spelen met andere paardjes.
wat hij leert blijft iets meer hangen.

Bil blijft druk.

maar alle oefeningen kan hij wel.
veel trail gedaan voor zijn concentratie.
voor het eerst naar een wedstrijd. eerst geoefend in de trailer en op een andere lokatie.
gestart op de bosal. 4 onderdelen en de laatste 2 zowaar een prijsje.

Bil blijft druk

het was duidelijk dat ik er aan moest werken om op andere lokaties te gaan rijden.
lid geworden van een landelijke rijvereniging om hem daar te kunnen laten wennen aan andere dingen.
Hindernissen, menwagens,dressuurruiters Haha!
eerst alleen kijken , wandelen, opzadelen en weer kijken en wandelen ,uit gelachen worden,"durf je er niet op?" erop gaan zitten en stappen.
toch maar wat meer vragen, steigeren , wegrennen enz...
dit alles regelmatig een paar keer per week.
buiten rijden of er naast lopen.
alle bakken in de buurt uit geprobeert.

bil blijft druk.

gewoon doorgaan met trainen. soms wat meer vragen en soms wat minder.
laten rijden. geen succes, werdt alleen maar erger.
zelf weer recht gebreid.
zomer 2000. mee naar een wedstrijd. ervaring opdoen en losrijden.

bil blijft druk.

Thuis gaat het steeds beter. hij word ook ouder.
alles blijven herhalen helpt. kan steeds wat meer vragen.
ik zie het toch een beetje zitten.

wedstrijd Kalverhoek.
Fool m school m.
het losrijden ging echt goed, maar eenmaal in de grote bak alleen ......

Bil blijft druk

ik was heel tevreden.
Toch maar weer regelmatig op stap.
weer naar Zaandam.
naar Rinus

half 6 aan wezig
opzadelen aan de trailer
rondstappen met halster in de bak
hoofdstel om en weer rond stappen
toch maar gaan rijden.

oja.... en Bil was weer druk.



uit Huilen



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos op 2001-09-24 18:03 ]</font>

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 19:24

Ook al gaat het elke keer maar 1 % beter, dan nog heb je maar 100 keer nodig om het goed te krijgen Haha!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 20:12

Vind je toch echt heel goed hoor Jos. Dat je niet opgeeft en gewoon doorgaat en wat Claudia zegt, je beloning komt echt wel. Geduld wordt altijd beloont (ik geloof altijd heilig in een goede afloop Haha! ) Ik zou ook wel mee willen doen, maar ik heb ook zo'n stresskikker. En omdat mijn basis er ook nog niet zo inzit, begin ik er niet eens aan. Mandy heeft blijkbaar ook veel meegemaakt en stormt de trailer in en dan begint het bal Knipoog Stampen en schreeuwen en ze komt kletsnat aan. Jammer genoeg is hier niets in de omgeving op western manege gebied, 1x per week naar les zou ook helpen.
Sorry, discussie ging over bosal toch? Knipoog Ga ik mezelf ook voor mijn verjaardag geven. Hopelijk waardeert Mandy het ook. Bloos Ik ben nml. ook zoeken qua gebruik van bitten. Meld me bij deze aan in de ruil pool Vingers aflikken

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 04:24

Dit is dus mijn bit...
[img]../upload/344/bit.jpg[/img]
De rede dat ik dit bit heb is, omdat ik maar 2 soorten bitten heb. De ene is een snaffle en deze (curb-/grazingbit). Een snaffle gebruik je om je paard te beleren. Mijn paardje is al 13 jaar en al helemaal"finished". Ze weet precies hoe of wat. De enigste keer dat ik druk uit oefen op het bit is als we bijna klaar zijn met 'pennen' en ze er graag mee op wil houden. Ze zou zo de koeien voorbij sjeesen *LOL* En dat kan natuurlijk niet Haha!
Vandaar dit bit Vera...
groetjes.


_________________
you can lead a horse to water,
but you can't make it drink

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Caballo op 2001-09-25 04:25 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Caballo op 2001-09-25 04:26 ]</font>

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:34

Ik rij met een lichgebogen sweet iron met ingelegde koperstukjes snaffle bit, de reden daarvoor: omdat dit bit mij toentertijd het beste leek, zowel voor mijn paard als voor mij. Heb een keer getwijfeld of dit bit wel goed was voor mijn paard en heb de paardentandarts ernaar laten kijken. De tandarts vond het een mooi gevormd bit dat goed in de mond lag (van het paard dan).
Verder rij ik vaak met een freestyle halster, of een touw om de nek, of met niets.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 14:56

Regels bij diverse organisaties betreffende rijden op snaffle of bit en in welke klassen verschillen.

Bij AQHA start je een paard op een hand vanaf 6 jaar.
Echter als er bij de Open klasse reining zowel een Snaffle Bit klas als een Junior klas is uitgeschreven, start je op 2 handen in de Snaffle Bit en op 1 hand in de Junior klas (ook al is het paard jonger dan 6). Is er alleen een junior reining is de keuze aan de ruiter.

Bij de NRHA start een paard op 1 hand afhankelijk van de klasse.
Open, Non Pro, Rookie en Jeugd starten op 1 hand ongeacht de leeftijd van het paard.
De NRHA Open Snaffle Bit klasse mag wel met een 3 of 4-jarige op 2 handen worden gestart.
De Green as Grass (beginners) mag op 2 handen worden gereden.

Mocht ik hier ergens een vergissing hebben gemaakt, corrigeren maar!

Wij rijden Hickory altijd op een snaffle behalve op de koeien, dan heeft hij zijn cutting bit.
Beatle wordt nu (4-jaar) gereden op de snaffle in de wedstrijden maar Paulus is thuis al wel bezig op 1 hand te oefenen. Keuze bij ons valt meestal op een Billy Allen maar in Beatle's geval was de 'Correctional' een beter bit voor haar.

Groetjes,

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 18:39

gisella>> ik dacht bij NRHA dat er zeeeer milde (prettige) regels waren, je begint als ruiter onderop, en nadat je meer dan FL750 hebt gewonnen ga je door,
tot die tijd mag je met shanks zelfs met 2 handen rijden, en het maakt niet uit wie of wat je bent
maar ik kan het fout hebben hoor
ik vond het iig zeer fijne regel Knipoog

jos>>> ik denk dat je al een heel eind op de goede weg zit, en zoals ik zei de rust en goede ervaring belangrijk is, maar dat billy uiteindelijk minder druk wordt, net zoals hij thuis minder druk is geworden


odi>> met niets rijden !!!
geweldig Knipoog)
ik kan dat niet altijd met rebel, (hangt van zijn bui af) maar om het hoofdstel uit te kunnen doen en zonder enig touwtje of iets je paard toch te kunnen sturen, dat vind ik zo'n goeie manier om te voelen hoe weinig je eigenlijk nodig hebt !
brigitte das ook een leuke voor de volgende keer heheh

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 20:45

Lukt niet altijd hoor, soms word ik een beetje overmoedig en laat ik haar galopperen. Mevrouw heeft dan nog weleens de neiging om niet op mijn comando terug te komen in de draf of stap. Op die momenten heb ik het gevoel dat paarden humor hebben en dat ze me grote grijns door de bak loopt te rennen.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 21:51

Uuuhhmm, halster, maar daar gaat ook weer gauw verandering in komen nadat ze ervandoor was gepeerd!!
Waarschijnlijk ga ik weer met mijn bustrens rijden.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 10:52

Claudia,

Wat je zei over de fl. 750,00 regel klopt, maar dat zijn DRHA regels (geen NRHA regels). De DRHA is de affiliate van de NRHA en heeft voor de beginners de Green As Grass klasse. In deze klasse mag je starten tot je een bedrag van fl. 750,00 hebt verdiend. In de Green as Grass mag je elk paard ongeacht de leeftijd op 2 handen starten in elk legaal bit.

Als je de fl. 750,00 hebt verdiend, stroom je door naar de Rookie. Hier moet je je paard op 1 hand starten ongeacht de leeftijd van het paard.

Groetjes,

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 11:03

Vandaag een gebroken rubber D-trens van iemand geleend en hij ging super! Haha! Hij vond het eerst een beetje vreemd maar nam het heel goed op en was lekker los in zijn mond, liep niet meer te knikken en ik kon hem wel zoenen Lovers .
Dus vrijdag bij de NK koop ik een lekker nieuw bit voor hem! Bedankt voor de tip, Sugarmiss Haha!

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:35

waat staat DRHA voor?
d-duits?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 13:13

Dutch Reining Horse Assosation....

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 13:18

thx vera!
en hoe heet de duitse dan hihihi

NRHA is dan national reining horse ass. ??