sliding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-01 18:35

Hoi, ik weet dat dit een veel besproken onderwerp. Ik hanteer zelf de manier van stoppen en gelijk achteruit. Maar ik krijg een cutting stop in plaats van een ooie glijder. hoe komt dit?
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 23:04

Slechte bodem? Geen geschikte ijzers? Achterhand niet sterk genoeg? Zelf niet duidelijk genoeg in je hu;pen om er een sliding stop van te maken? Er kunnen allerlei redenen zijn Kim, Escala (mijn arabiertje) kan een leuk sliding stopje maken, maar ze heeft er wel wat meer hulp bij nodig zeg maar dan een quarter met aanleg voor stoppen. En ik krijg het zelf bijvoorbeeld niet zo goed voor elkaar als een vriend van me die een goede westernruiter is Huilen ( *LOL* ), dus het zou kunnen dat jouw paardje er wat meer hulp bij nodig heeft dan je zelf bij het stoppen geeft, het kan ook zijn dat de bodem van je bak niet goed genoeg is, dan kan ook een goede quarter niet (altijd) mooi "sliden", enne, wat voor ijzers heeft je paardje, heeft hij/zij uberhaupt ijzers? Heb je les van een goede westernruiter voor bij het stoppen? De bodem moet trouwens ideaal gezien een relatief harde basis hebben (wel zand natuurlijk) met daarop een dun laagje "los" zand als ik me niet vergis...Sonja???? Als je dit leest??? Maar eigenlijk zijn er maar weinig rijdbakken hier geschikt om mooie sliding stops te maken...in Amerika beter he...logisch natuurlijk...en wat voor ras is je paardje? En hoe sterk is zijn/haar achterhand? Rijd je al lang western? (Als je uberhaupt western rijdt... Verward hihihi...sorry, ken je niet he, daarom al die vragen... *LOL* hoop dat je het niet erg vind...en dat je wat aan mijn antwoorden/opmerkingen hebt, lol! Oh, en misschien kan je nog even vertellen met welke hulpen je precies de stop in gaat zeg maar... Knipoog Doeiii!
Groetjes, "Vikki" (Jasja)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 16:33

Het zou ook goed kunnen dat je paard nog te veel op de voorhand loopt. Schiet jezelf ook vaak naar voren dan kan dit een aanleiding wezen dat je paard te veel op de voorhand loopt.
Mijn haf heeft het zo nu en dan ook. Bij de laatste les heb ik te horen gekregen wat ik daar aan moet doen, recht op zitten , handen voor de stop iets hoger zodat het hoofd iets omhoog komt. Dit ff globaal omdat ik er zelf nog maar heel kort mee bezig ben. Er zal hier vast iemand zijn die meer ervaring heeft en het wat beter kan uitleggen.
Soms stopt mijn paard goed en glijd hij keurig een stukje door op twee normale ijzers. Sliding ijzers komen later wel als we nog beter zijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 19:59

Kan het misschien ook iets te maken hebben met de pedigree?? Mijn paard doet hetzelfde, maar die heeft een cuttingachtergrond en daar is ho ho en niks glijden. Niet leuk als je daar niet op bedacht bent Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 20:13

Is zo van achter de computer weinig van te zeggen. Inderdaad ligt er veel aan de bodem. Ga niet proberen te sliden in een bodem met houtsnippers, dat doet je paard eens en daarna nooit meer. De geschikte slidingbodem heeft een mooie losse toplaag van zand.
Maar heb je achter wel slidingplates? Met gewone ijzers of op blote voeten zul je nooit een echt spectaculaire sliding krijgen. En dan is er nog je eigen zit. Het vergt wat oefening voor je zelf niet te ver naar voren kukelt. Zorg dat je lekker steun in je beugels hebt, en (zeker in het begin) is het aan te raden voor je gewichtshulp om te "doen alsof je een stomp in je maag krijgt", dus je schouders in de richting van je heupen bewegen, zodat je gewichtshulp maximaal doorkomt.
En dan de teugelhulp nog; heb je niet te veel in je handen, want die voorhand moet de ruimte krijgen om door te lopen....

Valt nog niet mee, een mooie stop, maar ach, zo hou je lekker wat te oefenen, toch? Have fun!
Sonja.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-01 21:21

bedankt voor alle reacties.
oke vikkie hier komen de antwoorden:
Cool we hebben een bodem van zand met aan de ene kant een laag van snippers en aan de andere kant een laag van zand. Het gekken is dat hij op de snippers het gemakkelijkste stopt. Met de regen van de afgelopen tijd staat de bak wel behoorlijk blank.
Cool hij heeft inderdaad een zwakke achterhand, hij sloft ook heel erg. Ik weet niet hoe dit komt maar ik ben er wel erg op aan het trainen om het goed te krijgen.
Cool hij heeft gewonen ijzers onder.
Cool Ik denk dat ik duidelijk genoeg ben met mijn hulppen. Diep gaan zitten en ho zeggen. Zo nodig maak je een ophouding.
Cool ik rij nu ongeveer 3 jaar western en 7 jaar dressuur in totaal dus 10 jaar van mijn leven op de rug van een paard doorgebracht.
Cool Ik heb een hele goede instructrise waar ik nu door de mond en klauw zeer niet heen kan.
Cool Ik heb een halfinger van 5 jaar
groetjes kim Party!!

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 21:34

Ach, "pas" tien jaar...... ik zit er al 25 jaar op en ik leer nog iedere dag *LOL* !

Gewoon lekker blijven oefenen joh, 't is toch hobby!

Grtz, Sonja

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 22:36

Oke, here it goes Kim...ik denk dat de bak niet goed genoeg is...als de bak te nat is kan geen enkel paard er een mooie stop in maken namelijk. verder kan een paard met sliding ijzers natuurlijk mooiere stops maken dan met gewone ijzers, maar ik denk dat je geen sliding ijzers moet nemen voordat zijn achterhand wat sterker is. Wat doe je zo al voor oefeningen om zijn achterhand sterker te maken Kim? En het gaat er niet alleen om dat de hulpen op het moment van de stop goed zijn, ook tijdens de galop naar de stop toe moet je duidelijk zijn, dus bijvoorbeeld goed drijven als je paard sloft, goede hulpen gebruiken zodat je paard zijn achterhand iets meer naar voren plaatst in de galop al en verder goed en begeleid oefenen denk ik Kim. Als ik jou was zou ik de stops even achterwege laten tot de bak beter (droger) is en tot je weer les kan nemen, tot die tijd zou ik me denk ik wat meer concentreren op het sterker maken van de achterhand en het laten optillen van de benen, dan kunnen jullie weer wat beter voorbereid gaa stoppen! Ik wens je heel veel succes, enne...kijk eens goed naar reiningruiters en naar de hulpen die zij geven voor ze gaan stoppen. Als de MKZ voorbij is, is het misschien een leuk idee om bij verschillende ruiters langs te gaan, daar kan je altijd wat van mee nemen toch?! Ik hoop dat je iets aan alle adviezen hebt en ik denk dat het je vast gaat lukken om samen met je haf leuke stops te leren! Party!!
Groetjes, "Vikki" (Jasja)

Boldguy
Berichten: 10
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:22

Goede moment zoeken is erg belangrijk, paard goed recht stellen, ruimte in de teugel achterhand er goed onder (goed aansporen), niet naar voren hangen, benen naar beneden niet naar voren is alles goed dan pas de stop inzetten, geen druk op de teugel dat kan je proberen als ie door loopt...
Als de bak niet goed is alleen zand bv. moet je nooit meer dan 1 stop maken per training.. .stuiterd je paard bij de stop? of heeft je paard vrij rechte achterbenen? dan moet die achterhand er goed onder zitten anders mol je je paard..

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:38

Uhm, dit is een topic van april 2001!!!!!!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:54

Ik wou net zeggen: Mond en Klauw zeer Verward

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:30

hahah ik schrok ook al waaaat mond en klauwzeer

Vakantie in USA? doe eens wat anders kom naar Kentucky http://www.hiddencaveranch.com/
Een CURLY horse? wat is dat, wij hebben ze kijk op http://www.hcrcurlyhorses.com

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:32

En Kim, bijna 3 jaar verder, hoe gaan de slidings ? Haha!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:30

12-02-04 was haar laatste bericht dus ze is nog steeds actief op bokt Lachen

ik las alles heel aandachtig, ineens zo huh? MKZ??? help!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers