Drukplekken door pad???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Drukplekken door pad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 20:10

Ik rijdt nog niet zo geweldig lang met een westernzadel.
De eerste maand heb ik met een deken eronder gereden en flinke ritten gemaakt. (zo'n 5 uur, het was zomer, dus lekker de tijd) Geen enkel probleem geweest dus excit oud engels zadel en wezen shoppen voor een pad. Had een dik pad gevonden met een rubberen onderlaag erop, heel handig want dat kan je na iedere rit schoon maken. Ik blij, weer vrolijk rondgehobbelt. En toen kreeg Ascot twee lichte drukplekken voor bij z'n schoft. Dat was na een flinke rit waarbij ik gehaast heb opgezadelt. Dus dacht ik dat ik in de haast het zadel te ver naar voren heb gelegt. Maar het blijft me opvallen dat na iedere rit het meeste vuil op die plekken van het pad zitten... Met het deken was dat totaal niet het geval.
Kan het zijn dat het pad te dik is, of het rubber te stroef of zo?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:28

Ik weet bijna zeker dat je zadel gewoon niet past.

Doordat ie knelt druk de pad ook meer op de rug waardoor er ook weer meer vuil aan blijft zitten.

Drukkingen door pads komen volgens mij niet veel voor, tenzij ze echt heel smerig en hard zijn.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:41

Een pad kan ook té dik zijn voor een zadel.
Laat voor de zekerheid je zadel en paard eens opmeten, dan weet je dat iig zeker.
En als dat goed is zie ik geen probleem in de andere pad/deken te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:10

Twee mogelijkheden:

OF je zadel paste hiervoor al niet, maar je bent er steeds met mazzel en dus geen drukplekken vanaf gekomen (minder intensief/lang gereden misschien?)

OF deze pad is dikker dan de deken die je gebruikte, waardoor het geheel nu echt te nauw is op de schoft.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:25

ik sluit me naadloos aan bij sonja..

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:50

Zomers zou je paard juist dikker zijn, tenminste de meesten wel, dus dat klinkt ook niet logisch. Ook niet omdat je al zegt lange ritten te hebben gemaakt en er zeker deze zomer flink gezweet zal zijn.
Is het niet juist het rubber dat irriteert? Mijn paard krijgt plekken van Neopreen, ook door het extra broeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:54

Maar let op, dan heb jij het denk ik over warmtestuwing Margee? Typerend van warmtestuwing is dat de plek zich weg laat masseren met coolinggel, en het paard daar geen last van heeft. Als je dat met een drukplek gaat doen, dan gaat hij denk ik door het dak heen (of je moet een heeeel stoere hebben)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:08

Sonja schreef:
Maar let op, dan heb jij het denk ik over warmtestuwing Margee? Typerend van warmtestuwing is dat de plek zich weg laat masseren met coolinggel, en het paard daar geen last van heeft. Als je dat met een drukplek gaat doen, dan gaat hij denk ik door het dak heen (of je moet een heeeel stoere hebben)


Eigenlijk meer over zweet dat niet opgenomen wordt. Als iets kleddernat blijft en een beetje wrijving heeft, gaat het toch open? Of misschiens zelfs een allergische reactie? Het lijkt me dus dat er dan een soort onderhuidse blaar ontstaat die ook nog eens open gaat en later witte haren krijgt.
Ik zie rubber en neopreen gelijk aan die leuke, hippe T-shirts van polyester. Je gaat er in zweten en stinken als een otter.... en het gaat dus dan irriteren.
Omdat ze met die hele hete zomer toch ook geen last had met lange ritten, klinkt het ook zo onlogisch dat ze nu wel last krijgt.
Mijn paard is zomers dikker dan 's winters, terwijl het nu juist andersom lijkt gezien de dikte van het pad.
Ik vind pads altijd heel moeilijk, loop zelf ook nog te zoeken naar de ideale.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 22:21

Heb nooit wondjes of geirriteerde huid gevonden. De drukplekken vielen ook pas op toen hij later wit haar kreeg op die plekken. (Ik controleer zijn rug altijd na lange ritten maar voel geen plekken en de pony geeft ook geen reactie.) Mischien is het toch het rubber wat niet werkt bij langere ritten...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:27

Tegen de tijd dat er witte haren komen is het probleem al heel lang daarvoor ontstaan. Zoiets kan maanden duren.
Sommige paarden zijn echte die-hards en zullen geen kik geven als ze pijn hebben, terwijl andere bij de minste aanraking al door de knieën zakken.

Ik denk dat een goede zadelcheck toch wel op zijn plaats is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:15

Juut schreef:
Mischien is het toch het rubber wat niet werkt bij langere ritten...


(Ik ga er even vanuit dat je neopreen bedoelt met rubber)
Mijn ervaring is juist het tegengestelde: sinds ik met een neopreen pad rijd, wordt het zweet en de warmte juist veel beter afgevoerd dan met een wollen pad, heb ik de indruk.
't Staat misschien wel minder fraai, die smerige zweetstralen die onder het pad uitkomen, maar 't voert wel lekker makkelijk af...

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:52

Witte drukplekken zijn het gevolg van afgestorven pigmentkanalen, hetgeen op zich weer veroorzaakt wordt door te grote druk. Overigens een proces dat weken/maanden in beslag neemt, dus de oorzaak ligt al veel eerder.

Op de schoft kan dat ontstaan door een niet goped passend zadel en/of een ruiter die zijn/haar zwaartepunt te ver naar voren brengt.

Laat een instructeur op je houding letten (verschilt niet van Engels rijden) en controleer je zadel op juiste pasvorm.

Ga nooit trachten een onjuiste pasvorm van het westernzadel te compenseren met pads (welke soort dan ook) want een wiskundige wet vertelt dat dit alleen tot grotere problemen zal leiden....

Voor vragen over het opmaten van je zadel graag een PB.

MVG Sablou

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:50

sluit me er bij aan.
neopreen is goed schoon te houden maar veroorzaakt zweet.
doe gewoon die deken die je al gebruikte er weer onder.
dat neemt in ieder geval het zweet beter op.
of probeer t eens met een in vieren gevouwen katoenen molton.