Te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 11:28

Hoi! Ik ben volbloed springruiter maar heb de westernsport altijd heel mooi gevonden!
Nu zou ik graag met mijn springpaard beetje gaan westernrijden.
Het is een kasteel van 1.80m hoog en 2m lang (een zware duitse holsteiner)
Is het mogelijk om gewoon recreatief met hem wat western te gaan doen, of is hij er totaal niet geschikt voor?
:Y)

Izmir

Berichten: 71
Geregistreerd: 13-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:58

Hey

Ja natuurlijk kan dat hij zal miss niet zo handig worden als een quarter maar je komt een heel eind hoor!
Als je er samen maar lol in hebt dan is het prima toch!!

Groetjes Marieke

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 12:01

Nee, handig is hij nu ook niet zo :D Lol is idd het belangrijkste!
Ik wil gewoon eens iets anders proberen, wie weet vinden we dit wel leuker, springen doen we al zo lang.
Ben benieuwd, ga eens op zoek naar een goede lesgever en dan aan de slag maar! :)

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:12

Heel kort: nee (mijn mening ;))
Je kan wel gewoon voor je plezier met een westernzadel rijden, maar dat is imo niet westernrijden.
Een springpaard van 1m80 kan gewoon niet de korte bewegingen uitvoeren die vereist zijn in het westernrijden.
Misschien dat een pleasureproef nog wel zou lukken, maar dan ben je ook weer benadeeld omdat je paard grotere passen maakt. Hetzelfde met een trailparcours.

Bungarus

Berichten: 402
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Hengelo (Ov.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:23

Jaycee_ schreef:
Heel kort: nee (mijn mening ;))
Je kan wel gewoon voor je plezier met een westernzadel rijden, maar dat is imo niet westernrijden.
Een springpaard van 1m80 kan gewoon niet de korte bewegingen uitvoeren die vereist zijn in het westernrijden.
Misschien dat een pleasureproef nog wel zou lukken, maar dan ben je ook weer benadeeld omdat je paard grotere passen maakt. Hetzelfde met een trailparcours.

hier ben ik het mee eens.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:36

tuurlijk..gewoon doen! Je zegt zelf dat je wat meer recratief gaat rijden..je verwacht geen topprestaties van "je kasteeltje"... :D
Kijk maar eens welk onderdeel hij leuk vindt...en vooral, wat hij aankan. Geen id op wat voor niveau hij gesprongen heeft, maar als dat heel intensief is adviseer ik niet nog een keer heftig reining te gaan rijden...zijn achterhand heeft al flink te verduren gehad..lijkt me....

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 14:23

Hij springt nu nog steeds M en thuis soms Z.
Ik weet ook wel dat ik geen prijzen ga pakken in de wedstrijden, daar doe ik het ook niet voor! Wil gewoon plezier hebben in een andere tak van de paardensport, niet meer of minder.
Welke discipline raden jullie dan het meest aan?

WillieB
Berichten: 186
Geregistreerd: 14-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:41

Hera schreef:
Hij springt nu nog steeds M en thuis soms Z.
Ik weet ook wel dat ik geen prijzen ga pakken in de wedstrijden, daar doe ik het ook niet voor! Wil gewoon plezier hebben in een andere tak van de paardensport, niet meer of minder.
Welke discipline raden jullie dan het meest aan?



ik denk cutting............................................denk dat zo'n kasteel veel indruk maakt op koeien :D

BTW gewoon doen dus!

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 14:47

Hahaha, das nog eens een plan! Bang heeft hij er in elk geval niet van, dus dat komt goed! Wie weet! :D
Thx!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:15

Gewoon doen!
Als hij goed gereden is, gebruikt hij zijn lijf al lekker en kan prima nieuwe dingen aanleren.
De verschillen hoeven niet direct heel groot te zijn, maar net genoeg dat jij weer een nieuwe uitdaging hebt en er plezier in hebt.

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:18

Zorg in ieder geval voor een goed (dus helaas duur) zadel. :)

Leuk dat je geinteresseerd bent in western!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:22

Anya hier op bokt heeft wel ervaring met rijpaarden in de western! Zij heeft ook weleens foto's geplaatst en rijdt netjes, dus mooi voorbeeld als ze evt reageerd.

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:51

Met elk paard kan je western rijden.
Oke jou paard zal nooit zijn oefeningen doen zoals een quarter die doet.
Maar als het jou gaat om plezier met je paard en je niet percee de beste wilt zijn zie ik het probleem niet.
Ik ken ook iemand die rijdt reining met zijn belg.
Belg kan alle oefeningen hij spint natuurlijk niet zo snel als een quarter en hij stopt ook niet zo spectaculair maar als jij plezier hebt in met je paard bezig zijn op het niveau waarop je paard kan presteren is het toch goed?
Met het eene paard ben je als alle oefeningen netjes kunnen en bij de andere als alle oefeningen netjes, spectaculait en WK waardig zijn.

Lisa_western

Berichten: 673
Geregistreerd: 09-10-09

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:21

Ik rijd western met een Paint en met een NRPS. Met de NRPS duurt het veel langer voordat ze iets kan, maar ze vind het wel leuk om te doen. Echt goed zullen we nooit worden, maar daar hebben we de Paint voor :D Hahahaha.

Arrows

Berichten: 1296
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Midden-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:24

Jaycee_ schreef:
Heel kort: nee (mijn mening ;))
Je kan wel gewoon voor je plezier met een westernzadel rijden, maar dat is imo niet westernrijden.
Een springpaard van 1m80 kan gewoon niet de korte bewegingen uitvoeren die vereist zijn in het westernrijden.
Misschien dat een pleasureproef nog wel zou lukken, maar dan ben je ook weer benadeeld omdat je paard grotere passen maakt. Hetzelfde met een trailparcours.


Pleasure kan juist echt niet met een paard van 1.80 die er niet op gefokt is....


Ik denk dat je heel veel plezier kan beleven door een beetje basis te doen met je paard, maar echt western rijden zit er denk ik niet in...

Arrows

Berichten: 1296
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Midden-Limburg

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:26

De echte basis verschilt trouwens niet erg veel met dressuur, het is alleen allemaal wat losser..

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:55

Ach, als jij denkt dat je er veel plezier aan kunt gaan beleven, vooral doen hoor! Er zijn zat dingen die je met wat aanpassingen kan doen met je kasteeltje. Zelfs trail, leg je toch de balkjes lekker wat verder uit elkaar. Pilonnen wat ruimer. Niemand die er mee zal zitten hoor ;)

Maarrr...Dan niet bezuinigen op je zadel en laat een goede zadelpasser komen! Is héél belangrijk. En reken dan om te beginnen op tussen de 800 en 1800 euro voor een (tweedehands) zadel van nette kwaliteit.

TyTy

Berichten: 13
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:17

Als het je leuk lijkt doen! :j
Ik rij western met een tinker, waarvan ik ook dacht dat het niet zou lukken en we hebben er allebei heel veel lol in!
Het is (vind ik) lekker relaxed rijden. Eerlijk = eerlijk, ze zullen nooit een super sliding kunnen maken of super snel spinnen maar er zijn zo veel meer dingen die je wel kunt!
En als je er zelf maar veel plezier in hebt toch ;)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:30

Een paard met een goed lijf kan best aardig meekomen zoals ik al zei. natuurlijk is het anders en heb je beperkingen, maar het plezier hoeft er niet minder om te zijn. Je kan best veel leren.

TyTy, hoi, leuk iemand dichtbij die western rijdt!!!!!

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:15

XxNadiehxX schreef:
Jaycee_ schreef:
Heel kort: nee (mijn mening ;))
Je kan wel gewoon voor je plezier met een westernzadel rijden, maar dat is imo niet westernrijden.
Een springpaard van 1m80 kan gewoon niet de korte bewegingen uitvoeren die vereist zijn in het westernrijden.
Misschien dat een pleasureproef nog wel zou lukken, maar dan ben je ook weer benadeeld omdat je paard grotere passen maakt. Hetzelfde met een trailparcours.


Pleasure kan juist echt niet met een paard van 1.80 die er niet op gefokt is....


Ik denk dat je heel veel plezier kan beleven door een beetje basis te doen met je paard, maar echt western rijden zit er denk ik niet in...


Dat zeg ik toch net?

sandyQ

Berichten: 330
Geregistreerd: 06-10-06

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:19

bah veel negatief opmerkingen hiertussen
Hera ,ik zou het gewoon doen,als jij dat leuk vind en je samen met je paard veel lol hebt ...waarom niet ..een vriendin van mij heeft zelfs western gereden met een draver en in de Wran-shows heb ik ook veel andere rassen gezien.....ofwel gewoon doen zolang jij en je paard samen veel plezier hebben is alles leuk

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:15

als jij niet van plan ben binnenkort uit te komen op de worldshow, en er tegen kunt dat er altijd mensen zullen zijn die commentaar leveren op de maat van je paard en de mate van geschiktheid, dan kun je ook met een kasteel prima western rijden.

De rijstijl is prachtig en dat kan ook met een groot paard. Ook mijn grote paard van 1.80 kan een stopje maken (zie profiel). Ook een groot paard kan op één hand gereden worden.

Horsemanship kun je prima starten. En trouwens bij de Wran ook wel reining. Je zult alleen moeten focussen op heel precies rijden. Een snelle spin, gaat er niet inzitten. Een lange stop ook niet. Maar ieder paard kan een spin of een stop, ze zullen er alleen niet heel erg in uitblinken. Dus moet je gaan voor de keurige cirkels, perfecte speedcontrol en precies op x wisselen e.d. En bij horsemanship voor heel precies rijden. Dat loont echt.

En het is gewoon leuk om te doen een prachtige rijstijl ook. Ook met een groter paard.

Wil je meer... dan moet je op enig moment van paardenras wisselen. Want je kunt niet meer vragen dan ze kunnen... Wanneer dat moment aanbreekt merk je vanzelf.

Maar als je het wilt.. Neem goede lessen. En van iemand die bij je past. Er zijn veel western stijlen. Wat de één goed vindt, vindt de ander te hard of juist te zacht, of te.. whatever.

Ga kijken bij een paar trainers, praat ermee, vertel ook met wat voor paard je wilt western rijden.

Alternatief: wil je echt alleen recreatief. Koop een western zadel en ga in het bos hobbelen. Maar dan rij je geen western, dan heb je alleen zo'n zadel.

Western rijden kun je desnoods eerst op een dressuurzadel (of spring in jouw geval) ook wel.

Succes!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:39

Mooi gesproken Anya! Duidelijker kan niet, dus TS, ben benieuwd

Anoniem

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:41

Ik sluit me voor de volle 100% aan bij Anya :j

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:19

gewoon doen, probeer eerst eens een zadel te lenen ( pas wel op dat je een goed passend zadel in handen krijgt want een westernzadel is niet te vergelijken met een spring of dressuur zadel ) en probeer het eerst eens een paar maanden en kijk dan of je het nog zo leuk vind als het lijkt.
over jou paard kan niemand een oordeel geven omdat men het paard niet kan en niet weet hoe het karakter van het paard is, jou paard kan het b.v. helemaal niks vinden terwijl jij het wel leuk vind.
met elk paard kan je westernrijden is mijn mening, alleen wat versta je onder westernrijden, de een vindt westernrijden alleen westernrijden als je ook wedstrijden start en een ander vindt het al westrnrijden als er een westernzadel op ligt.
ik vind westernrijden, westernrijden als je er plezier aan hebt en dan maakt het niet uit of je nu wel of geen wedstrijden start.
probeer wel als je het leuk vind een paar keer een lesje te volgen zodat je ook de technieken onder de knie krijgt en verders..... gewoon lol hebben met je knol en doen wat je gevoel je ingeeft.