Éénhandige teugelvoering bij snaffle optoming.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Éénhandige teugelvoering bij snaffle optoming.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 22:07

Als je een hek door gaat of een pick-up moet pakken moet je, als je met bosal of snaffle rijd de teugels in één hand houden.

Hoe moet je ze dan vast houden?

Ik kan hierover geen duidelijke uitleg vinden in het regelboek.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:09

Als je je brug hebt, pak je gewoon je brug in het midden vast.
Je hoeft dan niet over te pakken naar een éénhandige teugelvoering bij een scharenbit.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 16:31

Met aan elke kant een teugel? Of net zoals je de teugels vast houd bij een scharenbit?
Op de eerste methode is nl iemand ge DQ zondag, wat mij eerlijk gezegd verbaast want ik dacht ook dat je je brug gewoon in het midden mocht pakken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:03

De brug is aan elke kant een teugel...
En welke wedstrijd was dat? Wie was de jury?

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:31

Heb even op de WRAN site gekeken en het volgende gevonden.
- Teugel: in geval van tweehandige teugelvoering op een trens staat niet in het regelboek voorgeschreven dat de teugeleinden ieder aan de andere zijde van de hals van het paard moeten hangen als waar zij bevestigd zijn aan het bit. De juryvergadering besluit ruiters die dit doen niet te diskwalificeren.

Ben dus ook benieuwd naar jury en wat voor een soort wedstrijd dit was.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:47

Er zit een verschi tussen de hele brug in de vuist pakken of er een vinger tussen te doen en dus je teugels zoals met 1 hand vast te hebben. Ik denk dat daar het verschil in zit.

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:02

PeppySan schreef:
Met aan elke kant een teugel? Of net zoals je de teugels vast houd bij een scharenbit?
Op de eerste methode is nl iemand ge DQ zondag, wat mij eerlijk gezegd verbaast want ik dacht ook dat je je brug gewoon in het midden mocht pakken.


Is het trouwens mogelijk dat de teugels nadat ze in 1 hand zijn gepakt terug op 2 handen en toen op de andere hand zijn gepakt. In dat geval is het volgens mij DQ.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:53

Hierbij een stukje uit het laatste WRAN-jurybijeenkomstverslag.



Trail, Hek: de juryvergadering stemt in met jureren volgens het artikel “Trail – Wisselen van teugelhand” dat eerder in de WHW gepubliceerd was. In het kort:
- 2 handen: wissel naar 1 hand - begin aan hek - hek los (verlies controle) - terug naar 2 handen - weer naar 1 (dezelfde) hand - verder met hek: geen DQ, wel ernstige fout
- 2 handen: wissel naar 1 hand - begin aan hek - hek los (verlies controle) - terug naar 2 handen - weer naar 1 (de andere) hand - verder met hek: wel DQ
- 1 hand: handwissel omdat het makkelijker is: DQ
Dit geldt natuurlijk ook voor dingen als een pick-up, krant-in-brievenbus, etc.

Ik kan nergens vinden HOE je ze vast zou moeten houden en dit staat ook nergens beschreven in het regelboek volgens mij. Zelf heb ik ze (wegens omstandigheden, ik had te lange teugels en wilde toch controle houden en niet mijn paard op de teugels laten staan) een keer in een vuist gehouden (dus als een bos bloemen zeg maar) en ben niet gediskwalificeerd dus neem aan dat zelfs dit mag. De jury was Simone de Geus toen trouwens. Ik zal het nog eens navragen bij een andere jury.

Normaal gesproken doe ik de teugels in zo'n geval aan 1 kant met 1 vinger tussen de teugels.

Grtn.,

Bianca

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 22:43

Je hebt zelf ook in die wedstrijd mee gereden Rom.
Degene met de haflinger die geen paarse truitje aan had in de amateur (weet haar naam niet) zei dat toen we even met haar stonden te praten.
Ik heb begrepen dat Chris tegen haar gezegd heeft dat ze daarop geDQ is.
Jammergenoeg heeft ze niet gevraagd hoe het dan wel moest, en aangezien ik nogal verbaasd was hoopte ik dat iemand hier het wist.

Citaat:
Teugel: in geval van tweehandige teugelvoering op een trens staat niet in het regelboek voorgeschreven dat de teugeleinden ieder aan de andere zijde van de hals van het paard moeten hangen als waar zij bevestigd zijn aan het bit. De juryvergadering besluit ruiters die dit doen niet te diskwalificeren.



Dit zou dus betekenen dat je wel je brug in het midden mag, zelfs moet, pakken anders hangt er niet aan elke kant van je paard een teugel. Al wordt hier niet bij gezegd dat dit geld voor als je de teugels in 1 hand moet houden

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:28

Dat was de buurvrouw van mij zus Haha!

Ik heb het niet gezien, maar als iemand Chris dan ff meelt *LOL*

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:32

PeppySan schreef:
Je hebt zelf ook in die wedstrijd mee gereden Rom.
Degene met de haflinger die geen paarse truitje aan had in de amateur (weet haar naam niet) zei dat toen we even met haar stonden te praten.
Ik heb begrepen dat Chris tegen haar gezegd heeft dat ze daarop geDQ is.
Jammergenoeg heeft ze niet gevraagd hoe het dan wel moest, en aangezien ik nogal verbaasd was hoopte ik dat iemand hier het wist.


Nee, Paul: ze schrijft degene die GEEN paars truitje aanhad. Dit is dus niet mijn buurvrouw! Tong uitsteken

IK heb begrepen dat zij idd een DQ had omdat ze de teugels in de vuist had. Dit mag niet, ook al rijd je op twee handen met een trens. Als je de teugels in één hand neemt, moet je daar een vinger tussen hebben. Maw net zoals bij een snaffle.

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:55

Mijn instructrice die ook WRAN-jury is heeft mij eens verteld (toen ikzelf nog op twee handen reed) dat als ik de teugels ging overpakken om het hek ofzo open te doen, ik er op moest letten dat ik de teugels aan één zijde van mijn paard liet hangen. Als ik ze terugnam in twee handen dat ik dan de teugels weer aan beide zijden liet hangen. Ik mocht ze niet in de vuist nemen en beide teugels aan weerszijden laten hangen.
Ik neem aan dat alle WRAN-jury's dezelfde regels hanteren.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:32

Mayflower schreef:
Nee, Paul: ze schrijft degene die GEEN paars truitje aanhad. Dit is dus niet mijn buurvrouw! Tong uitsteken

Scheelt maar 1 letter Bloos

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:44

Ben dan toch nieuwsgierig wie jou instructrice is mayflower.

Volgens mij heeft ze wel gelijk, maar hanteren niet alle juries die regels even streng.
In het regelboek staat dat je bij éénhandige teugelvoering maar 1 vinger tussen de teugels mag hebben. Dit zou dan dus ook van toepassing zijn als je met snaffle optoming op 1 hand door het hek moet. Wordt lastiger als je met een mecate rijd maar in principe moet het dan ook.
Probleem opgelost, wil je het goed doen op een snaffle moet je dus je teugels naar één kant hangen met 1 vinger ertussen.

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:39

PeppySan schreef:
Ben dan toch nieuwsgierig wie jou instructrice is mayflower.


Volgens mij is zij de enige WRAN-jury uit Friesland: Anneke de Jong OK dan!

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:59

Hollybollie schreef:
- 1 hand: handwissel omdat het makkelijker is: DQ
Dit geldt natuurlijk ook voor dingen als een pick-up, krant-in-brievenbus, etc.


Dit is niet helemaal waar: in dit artikel stond nl. ook dat in bepaalde gevallen je WEL van teugelhand mag wisselen. "Toegestaan als de hindernis het vereist".
De interpretatie is dat de handwissel is toegestaan als de hindernis zonder handwissel niet te doen is. Bijv. "left hand push" bij hek terwijl je met je linkerhand rijd. Als er niets bij het hek staat aangegeven en je hebt de keuze achteruit erdoor op je "normale" hand of handwissel en vooruit erdoor, dan is er vanwege de (on)kunde van de ruiter een noodzaak tot handwissel maar niet vanwege de hindernis, dan is het dus wel DQ.
Ook mag je bij een pick-up een handwissel doen, als je anders het object niet kunt pakken.
Het staat allemaal goed omschreven door Chris Knol in het WHW nr. 68 mei/juni 2003.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 13:27