Wanneer besloten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elsemiekevm
Berichten: 44
Geregistreerd: 23-08-15

Wanneer besloten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 11:26

Wanneer hebben jullie besloten om Western te gaan rijden, en wat waren jullie ideeën daar achter? En bevalt het. Hoe ging het jullie paard ermee om?

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Wanneer besloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:28

Toen ik m'n lessen op de manege die het dichtstbij was zat was :+ de manege die daarna het dichtste bij zat was een westernmanege. Dus daarheen gegaan. Was toen 10 geloof ik :) eigenlijk dus puur praktisch, maar heb er geen seconde spijt van gehad :D

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wanneer besloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:34

Toen ik de dressuur zat was (en mn paard volgens mij ook). Ben toen gaan zoeken naar westernstallen, heb er een gevonden en ben daar naartoe verhuisd met paardlief.

Tuig aangepast, lessen genomen en twee maanden later aan de westrijd op stal mee gedaan. Absoluut geen spijt van mijn keuze om over te stappen.

Is sinds mei dit jaar geweest

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:36

Dat is nu een jaar geleden. Ik was al geruime tijd (lees: jarenlang) geïnteresseerd in de westerntak. Een paar jaar geleden met mijn zusje een lang weekend gedaan op een westernranch. Heel fijne paarden, en heel anders in de omgang.
Vorig jaar kreeg ik de kans om eens in de 2 weken privélessen te gaan doen. Nog steeds niet om de hoek (uur met ov, uur met de fiets, of half uur met de auto). Inmiddels zijn we een jaar verder en ik ben echt helemaal op mijn plek. De omgang, de rijstijl, het ligt me gewoon veel meer.
Tijdens het rijden niet steeds druk geven met benen of teugels is echt een verademing. In plaats daarvan zet je het paard in de gewenste het tempo/richting en laat je hem volledig los; op eigen houtje het tempo/ de richting aanhouden.

Ik heb zelf geen rijpaard, maar rijd dus alleen op paarden van anderen.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:36

Toen ik merkte dat Dressuur ons echt niet lag heb ik wat andere lessen meegepikt (toen nog in dressuurzadel) en dat beviel ons veel beter. Ook de westernzadels lagen veel beter en fijner op de rug van mijn toenmalige merrie.

En tsja, toen ik een échte quarter onder mijn kont had, reining beleerd. Was ik helemaal verkocht.
Dat ging het worden, en zodoende heb ik m'n Beebje uiteindelijk gekocht.

Ik heb er nóóit geen spijt van gehad. Is alleen jammer dat alles zover uit de buurt is.

elsemiekevm
Berichten: 44
Geregistreerd: 23-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 12:55

Leuk om zo al jullie reacties te lezen !! :)

Warboel schreef:
Toen ik m'n lessen op de manege die het dichtstbij was zat was :+ de manege die daarna het dichtste bij zat was een westernmanege. Dus daarheen gegaan. Was toen 10 geloof ik :) eigenlijk dus puur praktisch, maar heb er geen seconde spijt van gehad :D

10 jaar! :) Dan heb je best wel geluk gehad, met een westernmanege dichtbij. En in de jaren heel wat ervaring opgebouwd natuurlijk!


Dragan2008 schreef:
Toen ik de dressuur zat was (en mn paard volgens mij ook). Ben toen gaan zoeken naar westernstallen, heb er een gevonden en ben daar naartoe verhuisd met paardlief.

Tuig aangepast, lessen genomen en twee maanden later aan de westrijd op stal mee gedaan. Absoluut geen spijt van mijn keuze om over te stappen.

Is sinds mei dit jaar geweest

En was het makkelijk voor je om over te stappen? Vooral om op zo'n (relatieve) korte termijn al aan een wedstrijd mee te doen? Hoe verliep dat?

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wanneer besloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:59

Makkelijk is een groot woord. Zeker voor wedstrijdbegrippen was het nog niet alles hoor. Nou werd er wel soepel gerekend omdat het onderling was. Ben er ook zeker niet ontevrede over geweest.

Maar het rijden opzich, mjah de basis is in grote lijnen hetzelfde. Je wilt een ontspannen paard dat goed aan de hulpen staat en op zijn eigen vier benen loopt. Het is voornamelijk een omschakeling om alles los te laten als het paard loopt in houding en tempo dat jij wilt. :)

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wanneer besloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:52

Toen ik opnieuw begon met rijden als volwassene en erg afknapte op een normale manege kwam ik bij een westerninstructrice die op haar wedsstrijdpaarden les gaf. Daar ging een wereld voor me open. Sowieso de rijstijl die voor mij veel logischer aanvoelde, vooral het loslaten als het paard het goed deed, maar ook het type paarden en de opvoeding die ik fantastisch vond.

Ik moet er wel bij zeggen dat achteraf ik alleen maar vrij beroerde engelse instructeurs kende met stijve slecht opgevoede paarden. Ik zie nu bij stalgenootjes wel dat het ook in het engelse erg gaaf kan zijn.

Ik heb een quartertje die erg fijn loopt westernstij maar als ik een ander merk paard had zou ik misschien weer terug stappen puur omdat er voor het engelse veel meer is qua wedstrijden en ook materiaal voor een veel lagere prijs. Het is daardoor een stuk toegankelijker dan het western rijden helaas.

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wanneer besloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:59

Dat westernmateriaal zoveel duurder is vind ik wel meevallen eerlijk gezegd. Ligt er een beetje aan waar je het koopt denk ik

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:00

Ik kreeg rond m'n 6e een eigen pony en daar vloog ik iedere les mee. Toen gingen we verhuizen en onze buurvrouw reed op een western manege. We zijn daar gaan kijken en ben daar rond mijn 10e gaan lessen, het zag er zo anders en relaxed uit. Er reden in plaats van de standaard 15 pony's die achter elkaar aan hobbelen maar 4 of 5 paarden in de les en deze reden hun eigen rondje, er reed niemand in een treintje. Het leek gewoon veel leerzamer. Er waren helaas wel geen leeftijdsgenoten dus het was wel eenzamer dan op de standaard manege. Het was gewoon stoer, die shank bitten, de stoere zadels, gave overo Paints, etc.
Pony werd vrijwel meteen al verkocht en toen kreeg ik mijn Tinker als veulen (lang verhaal eigenlijk, ik wilde graag een criollo, arabier of eventueel een Quarter :') ) en een half jaar later hadden we onze Quarter (jaarling) er ook bij. Beide zijn western ingereden en tot die tijd heb ik gewoon les genomen.
Ik rijd nu alleen 1 paard (niet heel intensief) engels, leuk voor de verandering maar moeilijk om aan te wennen :P

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:02

Dragan2008 schreef:
Dat westernmateriaal zoveel duurder is vind ik wel meevallen eerlijk gezegd. Ligt er een beetje aan waar je het koopt denk ik


ik koop veel via marktplaats maar een engels gebruikt net zadel kun je nog eens voor 200 op de kop tikken en een dekje voor 20. Dat gaat hem bij de westernspullen niet worden..

Ik probeer trouwens niet te zeggen dat het oneerlijk duur is, we hebben het over heel andere materialen, heb het puur over het prijsverschil.

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wanneer besloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:36

Mjah oke is ook wel zo. Een engels dekje is natuurlijk ook veel minder dik dan een westernpad bijvoorbeeld. Geld voor zadels ook. Een westernzadel is een stuk zwaarder, dikker leer dus daarom ook duurder.

Het showspul is echt ontzettend duur maar dat is bij engels wedstrijdspul vaak ook wel als je voor blingbling en lak gaat

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wanneer besloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:18

Ik heb een tijdje maar weinig gereden en toen ik het rijden echt weer fanatiek op wou gaan pakken, besloot ik om te kijken of er iets was dat nog beter bij me paste dan dressuur. Ik ben toen specifiek op zoek gegaan naar een paard om Western bij te rijden, zodat ik deze tak van de sport wat vlotter zou leren kennen. Dat is me zo goed bevallen dat ik, nu een jaar na mijn overstap, mijn eerste eigen paardje heb gekocht: een Quarter! Hiervoor heb ik trouwens 18 jaar dressuur gereden.

Wat me vooral aanspreek aan Western is dat alles relaxter voelt, op een of andere manier heb ik meer een klik met deze tak van de sport. En het is leuk dat je lekker allround bezig kan zijn (trail, reining, pleasure, etc.)!

Overigens vind ik de Western spullen ook wel een stuk duurder hoor! In sommige gevallen ook heel logisch, maar ik denk dat het ook ligt aan vraag/aanbod. De Engelse sport is hier in Nederland gewoon veel groter, waardoor je veel meer ruitersportzaken hebt op dit gebied (en ook nog eens met een groot aanbod aan producten) en hoe meer aanbod er is, hoe lager de prijzen natuurlijk worden. Voor Western spullen moet je hier in NL toch vaak naar speciaalzaken en veel spul komt uit Amerika, wat natuurlijk weer duurder is qua inkoop.

Ik ben dan ook erg blij met Kramer, Marktplaats en de Xmas Sale bij Arthurs :D

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wanneer besloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:32

Toen ik mijn paard gekocht had, 10 jaar geleden, heeft hij eerst een paar weken tijdelijk op een westernstal gestaan, omdat hij gecastreerd moest worden (en op de pensionstal waren hengsten niet welkom).
Wat ik daar zag en meemaakte qua omgang en rijden met de paarden, sprak me enorm aan. Veel zaken veel logischer voor mij, maar ook veel duidelijker naar de paarden toe.
Ik heb toen een paar keer gelest met het paard van mijn vriendin en daarna was ik eigenlijk al wel om.

Gelukkig kwam ik op een stal te staan waar ook een paar andere westernruiters stonden en daarom was er ook de mogelijkheid om te lessen.
Samen met een westernlesgeefster mijn paard ingereden en sinds die tijd nooit meer anders gewild :n

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:14

troi schreef:
Toen ik opnieuw begon met rijden als volwassene en erg afknapte op een normale manege kwam ik bij een westerninstructrice die op haar wedsstrijdpaarden les gaf. Daar ging een wereld voor me open. Sowieso de rijstijl die voor mij veel logischer aanvoelde, vooral het loslaten als het paard het goed deed, maar ook het type paarden en de opvoeding die ik fantastisch vond.

Ik moet er wel bij zeggen dat achteraf ik alleen maar vrij beroerde engelse instructeurs kende met stijve slecht opgevoede paarden. Ik zie nu bij stalgenootjes wel dat het ook in het engelse erg gaaf kan zijn.

Ik heb een quartertje die erg fijn loopt westernstij maar als ik een ander merk paard had zou ik misschien weer terug stappen puur omdat er voor het engelse veel meer is qua wedstrijden en ook materiaal voor een veel lagere prijs. Het is daardoor een stuk toegankelijker dan het western rijden helaas.

Voor mij is het precies zo :j
Ik sluit ook niet uit dat als er ooit een ander paard komt, ik weer naar Engels terug ga, met alle kennis van nu.
Maar zolang mijn alpenquarter er nog is (en we hebben afgesproken dat hij minstens 30 wordt :+ ), blijven we western rijden.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Wanneer besloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:20

meteen :-)
ik heb nooit echt engels gereden, ja heeel vroeger op de manege en toen kregen we ineens uit het niks een paardje, daarmee eerste paar maandjes wel gewoon engels maar toen al meteen over op western door iemand die daar op stal stond...

Wranglerbutt

Berichten: 10379
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Wanneer besloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:01

Toen ik op mijn 13e ofzo (in de vroege jaren '80) met Quarters had kennisgemaakt en had mogen rijden :)