Paard kantelt hoofd, help.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 21:06

Op de volte kantelt mijn paardje haar hoofd; ze doet dus alleen haar neus naar binnen en haar oren niet. Ik hou m’n buitenhand tegen de hals (nechrein) en met m’n binnenhand geef ik aan waar ze naartoe moet.
M’n binnenhand hou ik hoger dan m’n buitenhand, om de binnenschouder recht te houden, zodat ze niet ‘omvalt’ naar binnen toe.

Als ze haar hoofd niet netjes naar binnen brengt, moet ik van m’n trainer m’n elleboog omhoog brengen, zodat ik m’n eigen binnenschouder ook iets hoger houd, en dan heeft m’n onderarm nog een flink stuk de ruimte om het hoofd echt naar binnen te halen.
Met m’n binnenbeen bump ik zachtjes om aan te geven dat ik stelling wil.

Zelf denk ik dat dit probleem komt doordat ik m’n binnenhand hoger heb dan m’n buitenhand. Volgens mij kantelt het bit in haar mond door de schaarinwerking, wat kantelen van het hoofd uitnodigt.

Als ik m’n binnenhand op dezelfde hoogte houdt als m’n buitenhand, of zelfs iets lager (richting m’n binnen knie), dan heb ik het probleem niet en neemt ze keurig de gewenste stelling aan.
MAAR ik mag m’n binnenhand niet omlaag brengen, omdat de binnenschouder van m’n paard dan geblokkeerd wordt.

Dus eh….. help !?!

(Uiteraard ga ik dit probleem in m’n volgende les aanpakken met m’n instructeur, maar dat duurt nog vijf dagen, en misschien heeft een van jullie wel een goed werkbaar antwoord voor me?)

Alvast bedankt!


cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 22:02

rij je met shanks dan? of met een snaffle...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 22:32

Volgens mij geef je de schouder niet alleen ruimte door je eigen arm op te tillen, vergeet niet om ruimte te geven met je heup.
het klinkt voor mij vrij logisch wat ze doet, wellicht vraag je ietsjes meer dan dat ze aankan. Probeer anders op de gewone manier (handen op gelijke hoogte) stelling te vragen en dan een overgang terug te rijden, in de overgang wanneer ze haar achterhand laat zakken kun je meeleiden met je binnenhand naar boven. De overgang daarna (snel erna) kun je nog even proberen de oprichting vast te houden. Geef haar weer even lucht (lees: laat weer op de voorhand rollen) en begin weer opnieuw. Voor je het weet kan ze het steeds langer.
De reden dat ze kantelt is omdat ze het niet zo goed aankan, althans nog niet.
(van een dressuurmuts die weet hoe jan lesgeeft en wat ie wil)

Star
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 22:34

Hoi
Hoezo mag je je binnen hand niet omlaag doen?
Als je het zo kunt oplossen zou ik het eerst zo doen.
En dan met je binnenhand met de tijd steeds iets hoger gaan werken.
Groetjes Star

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 09:11

Bedankt voor jullie reacties!
Lov, ik zal het vanavond eens proberen. Ik weet idd dat ik veel van haar vraag. Dit is nou de vierde rijstijl in twee jaar tijd (eerst dressuur, twee totaal verschillende instructeurs gehad, toen western, eerst instructrice die ik veel te hard vond, en nu dus Jan...) dus ik sta momenteel ook een beetje in dubio of dit wel helemaal eerlijk is tegenover m'n meissie....

En Star, door mijn binnenschouder en -hand hoger te houden, zorg ik dat de binnenschouder van m'n paard beter rechtop blijft; dus dat het paard beter op 4 benen blijft lopen zonder ondersteuning van de ruiter.
Is geen 'eigen' wijsheid, alleen napraten van m'n instructeur. Ik had uberhaupt nog nooit gemerkt dat ze haar binnenschouder 'liet hangen'.
Van m'n vorige instructrice moest ik m'n binnenhand even hoog houden als de buitenhand, of evt. zelfs iets lager. Ik vond dat makkelijker (m'n paardje ook) maar kan de theorie van Jan best volgen. Maar nu die verdomde praktijk nog....
Ik hou m'n binnenhand nu ook wat minder hoog om het makkelijker te maken, en ik ga Lov's tip uitproberen, zij heeft deze instructeur vaak aan het werk gezien, dus weet beter waar hij naartoe wil dan ik...


Oh ja, Claudia: ik rij met een scharenbitje, maar nog op twee handen. Van onze vorige instructrice moesten we nl. meteen met scharen gaan rijden (wisten wij veel...). Jan is voorstander van eerst normaal op trens leren rijden, maar vond het voor ons niet verstandig meer om terug over te stappen op een trens, omdat we de paarden dan eerst weer 'terug moeten scholen' (waar we zelf niet goed genoeg voor zijn), om dan later toch weer op scharen te gaan rijden.
Vandaar dat we toch met scharen blijven rijden, maar nog wel voor het grootste deel met twee handen. Sommige oefeningen moet ik wel met 1 hand doen, maar da's eigenlijk meer ter correctie van mij, omdat ik dan weer te veel met m'n handen zit te truttebollen.... Verward
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-09-17 11:44 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-09-17 19:24 ]</font>

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 20:49

Hoi Sonja

Hoe soepel is jou paard? Is het misschien zo dat jou paard te stijf is om zijn hoofd naar binnen te brengen? Daardoor kan het paard zijn hoofd ook gaan knikken.

Groetjes Jannie

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 21:34

sonja, ik zeg maar even niks want ik denk dat lovely je al genoeg heeft geholpen ...en ik zou dus heeeeel iets anders gaan zeggen hahaha
daar zit je geloof ik niet op te wachten

als je je bij je trainer goed kan vinden dan kan je het beste die methodes aanhouden
als je op een andere manier bent gaan rijden dan is het logisch dat niet alleen jij met vraagtekens rondloopt toch, je meissie waarschijnlijk ook Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 22:51

Hoi Jannie,
Milena is niet stijf, als ik haar dressuurmatig rijd is er niks aan de hand. Ze legt ook zo d'r koppie tegen m'n laars als ik stilstaand ons stellingspelletje doe, dus dat is het niet. Het ligt niet aan het paardje, ik doe het fout Frusty

Enne Claudia.... ik zet het juist hier neer om verschillende oplossingen te horen, dus ben erg benieuwd naar jouw advies.
Ik ga echt niet klakkeloos alles letterlijk proberen, maar ik vind het gewoon altijd goed om na te denken over andermans methodes (WAAROM doet iemand iets???) en daar de dingetjes uit te pakken die voor mij werkbaar zijn.
Dus mag ik het dan toch weten????

Bedankt trouwens voor de serieuze reacties; het is fijn dat er ook ruiters zijn die gewoon zeggen wat zij doen (en waarom) en dat niet iedereen alleen maar loopt af te... eh.... Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 23:05

De kern van mijn verhaal is dat je haar neiging om haar schouder opwekt (been) en dat je dat begeleidt met je hand en schouder en heup. Dit om te voorkomen dat je haar tegen alles in probeert te 'liften', wat je maar al te vaak ziet gebeuren in alle vormen van africhting.
Je vraagt haar en je staat toe dat zich opricht en haar hoofd en hals gaat dragen in een vrije opwaartse beweging.
Maaruh, ik mag Jan dan wel kennen, jou heb ik nog nooit zien rijden Knipoog Knipoog .

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 23:47

owk, you asked.... Knipoog

in mijn ervaring ligt het scheefhouden van een hoofd aan het te vroeg te vaak en te strak neckreining
dit is namelijk onduidelijk voor een paard, de druk komt van 2 kanten
ook als je met shanks en 2 handen rijd, heb je nog steeds de druk van de curb ketting tegen de kin aan

mijn advies is dan dus om terug te gaan op een gewone snaffle
ik vind zowiezo dat je 2-handig moet rijden zolang je met basis training bezig bent
dat is het duidelijkste voor je paard

je geeft met 1 hand aan dat je een bocht wilt maken
als je contact opneemt, dan doe je dat met die hand, de andere teugel hangt los
het paard volgt zijn hoofd (meestal)

it's as simple as that
als je hierna een probleem hebt ergens dan ga je kijken waar dat probleem is..

als een paard nog steeds zijn hoofd schuin heeft, ontwijkt hij hiermee de druk, en duwt er in weze tegenaan
dan is het paard niet "soft" maar neigt ernaar om te trekken tegen die druk
het lijkt mij overigens sterk dat een paard dit doet, want zodra je je teugeldruk aan een kant houd haal je de discussie van trekken weg
trekken is overigens wat mensen doen met hun handen
(vandaar dat ik denk dat je beter met snaffle kan rijden)

dit is dan je "directe teugel" waarmee je je richting aangeeft
je indirecte teugel is je neckreining teugel, die ga je naarmate je training vordert vaker gebruiken, tot je uiteindelijk over gaat op shanks en alleen neckreining gebruikt om richting aan te geven

als het paard schuin in een circel loopt, dus naar binnenvalt met de schouders, dan ligt het probleem niet bij teugels/bit maar bij de ribben/schouders
de ribbenkast van het paard zit dan in de weg, en die bump je zachtjes op z'n plek
dit is meestal voldoende om je paard weer netjes op de circel te krijgen
de schouders oppakken is weer anders....

pas als je zover bent om zijwaardse gangen te doen, rollbacks, turn arounds, allemaal oefeningen waar je hand een andere positie in gaat nemen (om de schouders van het paard te "dirigeren")
dan pas ga je in je circles met die hoge hand om die stelling vragen
voor die tijd heeft het geen zin, het zegt je paard namelijk niks als die hogere hand
je zal elke hulp die jij gebruikt bij je paard toch eerst moeten uitleggen aan je paard

in een circle is je binnenschouder automatisch wat naar achteren, je gewicht automatisch ook verplaatst op je zitknobbeltjes
voel maar eens wat er gebeurd met je rug en schouders als je naar rechts of links kijkt
dat voelt een paard dus ook, en de bedoeling is om met je gewichtsverschuiving al te kunnen vertellen wat je wilt
elke keer dat je je hand oppakt, of je been verschuift of bumpt, doe je dat met een reden
oppakken en dan weer loslaten is m'n motto
het loslaten als de beloning, is waar ze van leren
meer van het loslaten dan van die correctie
ze doen hun best voor de beloning, en dat maakt het rijden weer een plezierige ervaring voor allebei Knipoog

beetje duidelijk????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 12:37

Lov, misschien heb je wel gelijk en zit het in m'n eigen heupen, want ik heb geen idee wat ik daarmee moet doen. Ik zit gewoon op m'n reet in m'n zadel... Verward Jan, heeeeeelp!!! Hihi, ik ga zaterdag vragen of hij daar even op wil letten, want ik heb zo uit m'n hoofd geen idee wat ik er mee doe!

En Claudia, achteraf zou ik ook de voorkeur geven aan een snaffle, maar da's te laat... Bedankt voor je uitleg, klinkt erg duidelijk en logisch.

De komende dagen doe ik effe rustig aan, ik ga lekker longeren en zonder zadel en hoofdstel rijden. Zaterdag heb ik les, dus dan heeft Jan weer als vreselijke taak voor het weekeinde om mij weer in het gareel te krijgen....

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 12:41

waarom is het te laat voor een snaffle?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 15:26

Citaat:
Op 2001-09-17 09:11, schreef Sonja:

Oh ja, Claudia: ik rij met een scharenbitje, maar nog op twee handen. Van onze vorige instructrice moesten we nl. meteen met scharen gaan rijden (wisten wij veel...). Jan is voorstander van eerst normaal op trens leren rijden, maar vond het voor ons niet verstandig meer om terug over te stappen op een trens, omdat we de paarden dan eerst weer 'terug moeten scholen' (waar we zelf niet goed genoeg voor zijn), om dan later toch weer op scharen te gaan rijden.
Vandaar dat we toch met scharen blijven rijden, maar nog wel voor het grootste deel met twee handen. Sommige oefeningen moet ik wel met 1 hand doen, maar da's eigenlijk meer ter correctie van mij, omdat ik dan weer te veel met m'n handen zit te truttebollen.... Verward
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-09-17 11:44 ]
</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-09-17 19:24 ]</font>

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 08:42

Sonja, je weet dat ik mijn eigen kennis over western niet speciaal hoog acht, maar over paarden en het rijden in het algemeen durf ik nog wel iets te zeggen, grinnik.

Ik zou persoonlijk toch weer overstappen naar een snaffle! Een trens is immers niet iets vreemds voor Milena: je rijdt haar er immers ook dressuur mee?! En zo heel anders rijden is het nu ook weer niet hoor!! het hoofd zit nog steeds vooraan en de kont nog steeds achter (grapje dus he?!)!!!

Veel succes en laat even weten wat je instructeur erover zegt!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers