Kleurendag UPDATE!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:07

Ik ben er ook!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...


vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:41

ik kom ook !!
sorry ben beetje laat me me reactie Bloos
mijn naam staat er niet bij maar was ook later misschien dat het daardoor komt Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 23:05

jeddah schreef:
Vrolijk is ook van de partij, dus nog 1 plekje vrij... (dat rijmt Knipoog )


Je stond er indirect wel bij hoor!!
Tot Morgen!!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:34

*LOL* heb ik het weer niet gezien Bloos
Blond
nou tot zo dan maar Haha!

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:46

En ik kan op het laatste moment niet... Huilen moest net met de kat naar de DA, die lag weer eens in de puinpoeiers. En nu haal ik het gewoon niet meer.
Ik hoop dat iedereen het naar zijn zin heeft , en veel bijleert.
Ik zie hier vanavond wel hoe het was.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:24

Ik heb ernstige problemen met m'n rug en ondanks alles wat ik er vanmorgen aan geprobeerd heb te doen, kan ik me amper bewegen Huilen. Dat wordt dus helemaal niks!!! Ik baal als een stekker, want ik had me er zo op verheugd Verdrietig!!!!

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:45

Monnik, Loekje jammer allebei dat het niet gelukt is, maar wel beterschap met kat en rug.

Kort verslagje van de middag.

Nadat iedereen had gevonden waar het was Haha! even snel een voorstelrondje gedaan. Toen iedereen met pen en papier op schoot zat begon Jeddah met uit te leggen hoe het zat met het %% vererving.
Welke kleuren de basiskleuren zijn en van daaruit hoe door invloed van verdunningskleuren en 'andere' kleuren een paard aan zijn kleur kan komen.
Gelukkig was er een whiteboard aanwezig en kon eea overzichtelijk getekend worden.

Na de Quarters, kwamen natuurlijk ook de vlekken van Paints en Appies aan de orde.

Nadat tussendoor wat rook- en plaspauzes waren ingelast werd er afsluitend nog een klein examen afgenomen.

Al met al een geslaagde leuke en leerzame middag.

Jeddah bedankt OK dan!

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:57

Jeddah nog bedankt voor een gezellige en leerzame dag!
We vonden het erg geslaagd! OK dan!

Groetjes van Tijn en Vrolijk

Better to have loved and lost, than never loved at all

slootje
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 01:51

Ik vond het ook héél leerzaam en gezellig ! Er zat alleen iemand naast me die een heel fotoalbum mee had, opschepster! Clown Haha! Cheese!

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 09:49

Dank je wel Jeddah met al je kennis over de kleuren genetica.
Het is echt leuk om te zien hoeveel je hiervan weet.
Ik vond het een geslaagde middag!! OK dan!

NIEUW: kalender 2005!
www.westernkalender.nl

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 10:51

Graag gedaan en bedankt voor de complimenten.
Ilona-Sok, jij ook bedankt voor de mooie Kalender!!!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:05

Mij duizelt het nog steeds van alle informatie Ziek . Ik wist wel van de "losse flodders", maar nu heb ik het idee dat ik het hele plaatje wat beter begin te begrijpen.

Jeddah, bedankt OK dan! !

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:22

Ook hier vandaan een wat verlate reactie (ben druk aan het klussen en heb me zaterdag van m'n werkzaamheden losgerukt).

Ik vond het hardstikke goed opgebouwd, goed uitgelegd en leuk gedaan. Ik weet nu hoe het in elkaar steekt en wat de verschillen zijn tussen katten en paarden Haha! wat genetica betreft.

Jeddah, bedankt en Martien & pensionklanten natuurlijk ook bedankt voor het beschikbaar stellen van de kantine.


=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Poco
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:24

Het was een zeer leerzame middag. Nog bedankt het was zeer de moeite waard. Maar ik heb nog een vraagje.
Als je een breeding stock merrie hebt uit 2 overo ouders heb je dus volgens het schema als je even O en o gebruikt dus het oo veulen. Als je deze merrie nu laat dekken door een overo of tobiano hengst heb je volgens het schema dus maar 25% kans op een O of T dus maar evenveel kans op een bont veulen als elk ander effen paard. Of kun je de twee kleine oo als uitknoppen voor overo bekijken die dus weer bij een veulen aan kunnen gaan en je 50 % kans op een bont veulen hebt? Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk op papier heb gezet.

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:49

Ik zat even wat pedigree's te bekijken en we hebben het kort gehad over de mis'kleuren' op papier.
Heel toevallig kwam ik deze tegen (mooi paard Gisela OK dan! ).
De moeder Lady Dun Glo kan dus nooit brown geweest zijn, maar moet een hele donkere dun geweest zijn, anders kan het veulen nooit een dun geworden zijn óf kan het dun-gen een generatie overslaan (dus wel aanwezig maar het nopje staat 'uit' Verward )
Verder is het vreemd dat er nergens een creme-gen voorkomt voor de buckskinkleur, behalve erg ver weg bij Miss Hollywood (palo).

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 11:51

Poco schreef:
Het was een zeer leerzame middag. Nog bedankt het was zeer de moeite waard. Maar ik heb nog een vraagje.
Als je een breeding stock merrie hebt uit 2 overo ouders heb je dus volgens het schema als je even O en o gebruikt dus het oo veulen. Als je deze merrie nu laat dekken door een overo of tobiano hengst heb je volgens het schema dus maar 25% kans op een O of T dus maar evenveel kans op een bont veulen als elk ander effen paard. Of kun je de twee kleine oo als uitknoppen voor overo bekijken die dus weer bij een veulen aan kunnen gaan en je 50 % kans op een bont veulen hebt? Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk op papier heb gezet.


Poco als je een BS merrie(oo) laat dekken door een Overo hengst(Oo) zul je in je schema 2 keer Oo krijgen, en 2 keer oo. Dat wil zeggen dat je 50% kans hebt op een Overo veulen.
Dat is inderdaad evenveel kans als op elk ander effen paard, als de merrie een echte BS is, dan draagt zij ook de genen voor bont niet, Overo en Tobiano zijn beide dominant en kunnen zich dus niet verstoppen.

Een breedingstock geeft je dus niet meer kans op een Bont veulen, behalve als ze zo minimaal getekend is dat ze niet kwalificeert als Regular Paint, maar wel bonte kenmerken heeft als hoge witte benen en/of blauwe ogen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 12:05

Sugarmiss schreef:
Ik zat even wat pedigree's te bekijken en we hebben het kort gehad over de mis'kleuren' op papier.
Heel toevallig kwam ik deze tegen (mooi paard Gisela OK dan! ).
De moeder Lady Dun Glo kan dus nooit brown geweest zijn, maar moet een hele donkere dun geweest zijn, anders kan het veulen nooit een dun geworden zijn óf kan het dun-gen een generatie overslaan (dus wel aanwezig maar het nopje staat 'uit' Verward )
Verder is het vreemd dat er nergens een creme-gen voorkomt voor de buckskinkleur, behalve erg ver weg bij Miss Hollywood (palo).


Die "brown", de moeder van de hengst, zal een Smokey Black geweest zijn, die worden wel vaker als Brown geregistreerd, in de zomer zien sommige er zelfs wat heel donker buckskinerig uit. Veel Smokeys daar in tegen zijn echt "gewoon" zwart om te zien. Ze heeft dan de Creme gen van papa en de Black van haar moeders kant gekregen. (want papa is dus Buckskin + Dun)

Bij de AQHA kan je maar 1 kleur opgeven, dus als het paard Dunskin (dun + Buckskin) is dan moet je kiezen tussen de twee voor op het papier.
Van de hengst Hollywood Dun It is bekend dat hij een Dunskin is en niet "gewoon" Dun, zijn vader Hollywood Jac 86 was een Dunalino (dun + palomino).

Als het knopje voor Dun UIT staat, dan kan het de volgende generatie niet zomaar weer AAN gaan, Dun kan dus geen generatie overslaan of zich verstoppen.

Kijk op http://www.allbreedpedigree.com/ onder Hollywood Dun It en je ziet op de foto, maar ook bij de info, dat hij een Dunskin is. Ook zijn vader is duidelijk Dunalino op de foto

Zonde he, dat de paarden niet als Dunskin of Dunalino geregistreerd mogen worden!! Want zo kloppen er veel dingen niet.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:33

Hallo iedereen, heb geen pc thuis dus mijn reactie komt wat later, maar niettemin was het erg leuk en heb ik veel opgestoken! Bedankt Jeddah!

Nou alleen afwachten wat mijn sorrel merrie met die dunskin hengst voor kleur veulentje hebben gebakken, want als ik het goed heb begrepen kan ik wel 10 verschillende kleuren verwachten (niet allemaal tegelijk natuurlijk) maar ik ben zeer benieuwd wat ze gaat 'gooien' zoals jeddah dat zo leuk zei....
Kortom heel leerzaam en ik hou jullie op de hoogte van de uiteindelijke kleur van het veulen. Ik hoop natuurlijk op een aparte kleur maar het geluk is met de dommen dus dan zal ik wel heel erg slim zijn... Blond
groetjes
ciska
OK dan!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:46

Soms hè... héél soms, krijg je wel eens wat je wilt. Dat heb ik 1x gehad in een nestje katjes. Ik hoop dat je merrie een makkelijke bevalling heeft en een gezond veulen op de wereld zet met voor jou een leuk kleurtje. Maar ik geloof dat ik vreselijk off topic ga. Sorry!

Nog bedankt voor het papier trouwens!


=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:03

hooi !

Hier ook nog een bedankje uit het zuiden! OK dan!
Ik vond het mega-interessant . De muntjes zullen nog wel wat gaan vallen bij me want het was veel informatie, maar heb alles goed opgeschreven.

Ik ben inmiddels erg nieuwschierig naar het veulen van Cissy !
Hou ons op de hoogte hè!

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:35

Het maakt mij ook geen biet uit wat voor kleur het wordt als alles er maar aan zit en klopt en de bevalling goed gaat etc. Het wordt mn eerste eigen fok en ik vind het wel allemaal heel spannend!
Als er dan ook nog een leuk kleurtje uitkomt is dat mooi meegenomen.
Als ik de hengsten eigenaar moet geloven dat wordt het een superveulen! hahaha! Ik ben gezegend met een mooie merrie met enorme capaciteiten en talent (volgens kenners, dat zeg ik niet zelf) dus misschien wordt het dan toch.....
we shall see!
Hopen mag altijd en dromen erover is ook leuk, als het maar een gezond veulen is vind ik het al best...

groetjes

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers