Monty Roberts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Monty Roberts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 17:52

Howdy everybody,

Ik heb afgelopen weekend van ons moeder het boek Shy Boy gekregen, dat geschreven is door Monty Roberts.
En aangezien mijn paardje een mustang is zou ik het erg leuk vinden om in DIRECT contact te komen met Monty zelf.
Dus is mijn vraag of iemand een e-mail adres heeft of een thuis adres waarmee ik direct een brief of a-mail persoonlijk naar hem toe kan sturen.
Alvast hartelijk bedankt iedereen.......

Groetjes Tanja
Velvet Surprise (mn paardje)


Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:04


velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 18:30

daar heb ik al gekeken maar kan er geen wijs uit worden welke me nu direct in contact brengt met monty zelf, zonder een omweg.......

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:39

http://www.montyroberts.com/contact.shtml
Hier staat toch iets van de adressen enzo?

Shy Boy is een mooi boek he Haha!
Verder heb ik het boek "Het paard als partner'. Ik heb even gekeken en daar staan de volgende gegevens in over Monty Roberts

Monty & Pat Roberts, Inc.
P. O. Box 1700
Solvang, CA 93464

email: clinics@montyroberts.com

Eventueel zou je ook eens contact op kunnen nemen met Kelly Marks, zij is een leerling van Monty Roberts en is nu een geautoriseerde trainer. Haar kun je emailen op kelly@montyroberts.co.uk Wie weet kan zij je in contact brengen met hem?

Succes in ieder geval! OK dan!

Lovers War Paints Mariah Lovers

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:46

De volgende tekst heb ik van de Response Form van Monty overgenomen.

Monty Roberts Response Form
Unfortunately, due to Monty's overwhelming schedule, he is no longer able to answer the hundreds of e-mail's that he receives per day. Our staff will be happy assist you with your comments and merchandise orders. Monty is intending to answer any training questions in future Join-Up® Journals and publications. Monty feels strongly about his mission; Leaving The World A Better Place For Horses ... And Humans, and is working 12-14 hour days to achieve this goal. Thank you for your understanding and continued support. We are sorry for this limitation.

Spreekt voor zich denk ik.
Ik heb zelf zijn boek "De man die naar paarden luistert"gelezen hierin eindigd hij met telefoonnummer 00 1805 688 4264
e-mail admin@montyroberts.com

In zijn boek "Gezond verstand, de weg naar een betere communicatie tussen mensen via de taal van het paard" vermeld nog een website tw. www.montyroberts.co.uk

Het lijkt mij ook wel logisch dat hij niet meer persoonlijk op alle e-mail kan reageren. Wat niet wil zeggen dat als jij een persoonlijk bericht aan hem zend dit nooit bij hem aan zal komen. Het is altijd te proberen en zeker de moeite waard.[/quote]

Signe

Berichten: 5783
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:12

wwarschijnlijk als je bericht er echt uitpat zal hij bij hemzelf terecht komen. Ik denk dat veel meltjes gaan over het toepassen van zijn methode e.d. en die kunnen zijn staff vaak ook beantwoorden ( ze hebben waarschijnlijk een standaard aantwoord e-mail bericht!)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je aan hem wil vragen...

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:57

Ik ben ook wel benieuwd wat je aan hem wilt vragen. Realiseer je je eigenlijk dat het hele verhaal van Shy Boy beslist niet zo is gebeurt als in het boek en de video's is beschreven? Dus alle antwoorden die je zult krijgen van Monty Roberts zijn ZIJN waarheden...en dat strookt soms niet met onze realiteit.

Je suis Charlie.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:56

Ik ben erg benieuwd naar zijn reactie ed.... Hou ons op de hoogte Knipoog
Heb zelf ook verschillende boeken gelezen van hem, echt gewelige boeken... Net een droom zeg maar wat hij beschrijft...

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:02

SymO schreef:
Net een droom zeg maar wat hij beschrijft...


Zou je erg verbaasd zijn om te horen dat het een droom is geweest?

Je suis Charlie.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:03

ja.... haha

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:18

Voor degene die interesse heeft om meer te weten te komen zou ik willen adviseren om het volgende boek te lezen: Horse Whispers & Lies (Trading Truth for Glory, About Monty Roberts) by Debra Ann Ristau, Joyce Martins Renebome


Boek is helaas "out of print" en niet meer te verkrijgen via Amazon, maar misschien kun je het nog op de kop tikken?

De website www.horsewhispersandlies.com is op dit moment helaas niet toegankelijk, misschien is dat straks wel verholpen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-01-04 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:22


Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:29


Je suis Charlie.

velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 18:34

Het is niet zozeer dat ik hem iets wil vragen...... Verward
Eerder dat ik graag wil mededelen dat ik zelf een mustang in mijn bezit heb en mede dankzij zijn boek mijn paard ook beter begrijp. Lovers
Dt je het wilde er niet uit krijgt en dat ook duidelijk in sommige dingen kan zien.
En wil hem gewoon wat informatie geven over mijn mustang in nederland ( de enigste)......... Cheese!

Maar allemaal hartelijk bedankt voor de informatie, adressen, telefoon nummers, en nieuwe titels van boeken....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:26

Ik hoor van verschillende mensen dat je het wilde er niet uit kunt krijgen, oa van mensen die een mustang hebben geadopteerd via het BLM in Amerika. Persoonlijk vind ik het onderstaande verhaal nog het meest succesvolle van alle verhalen over adoptie en berijden van Mustangs die je op het internet kunt vinden. Ik heb laatst met de eigenaresse contact gehad, omdat de laatste berichten toch best wel een tijd geleden zijn. Celis en Austin zijn er nog steeds en maken het goed...

http://www.horseweb.com/articles/gentling/

Je suis Charlie.

annemariev
Berichten: 266
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 09:21

Beste allemaal.

Speciaal voor dit onderwerp heb ik me geregistreerd, omdat ik diverse malen met Monty heb gewerkt en mijn opleidingen volg bij zijn school in Engeland en Amerika. Ik werk zelf met paarden die gedragsproblemen hebben (en natuurlijk hun eigenaren..) en heb overal gekeken en geleerd, maar bij de mensen van Monty heb ik de meeste kenni opgedaan. Er zijn veel mensen die een mening over Monty hebben, maar wanneer je hem aan het werk ziet met paarden kun je daar alleen maar veel respect voor hebben. Tijdens een 5-daagse clinic in Californie liet hij zien hoe hij werkt met extreem gedragsgestoorde paarden, vaak mihandeling door mensen Het is uniek om te zien in welke korte tijd hij in staat is om op een geweldloze manier een vertrouwensband op te bouwen en enorme resultaten neer te zetten. Shy Boy staat ook nog steeds op zijn ranch en werkt nog wat met de koeien en staat heel de dag in de wei, hij ziet er fantastisc uit. Op de sites die tegen Monty zijn wordt beschreven dat Shy Boy een Ruin is en dus niet meer een wild paard was. Wanneer je op de ranch bent bij Monty zie jke aan de overzijde honderden paarden in het wild voorbij trekken. Ieder jaar probereb ze zoveel mogelijk jonge hengstjes te vangen om ze te castreren, anders zouden er veel te veel wilde paarden komen. Daarna worden ze weer vrijgelaten, dus in die zin zijn ze inderdaad met mensen in aanraking gekomen, zij het dan op een niet op prettige manier. Overigens ijn er op de ranch van Monty altijd diverse Mustangs aanwezig die net geadopteerd en dus wil zijn,. Wil je tw2ijfelen aan de echtheid daarvan, zou ik eens gaan kijken... Wel zijn het fantastische paarden om mee te werken omdat ze nog erg puur reageren en vanuit die zin erg snel reageren op de methode van Monty.

Zijn school in Engeland wordt geleid door Kelly Marks en Ian vandenberghe. Op de ranch van Ian worden paarden ingereden volgens de methode van Monty en gewerkt met paarden die rijtechnische of gedragsproblemen hebben. Mocht je erinteresse in hebben, ook zij geven geweldige trainingen en het is echt een genot om daar te zijn. Je kunt ze vinden via de site van Monty bij trainers. Mocht je meer vragen hebben laat het me dabn even weten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:53

Annemariev, hoe vaak komt een extreem gedragsgestoord paard in Nederland in contact met mensen? Ik durf te beweren dat er dan heel snel een enkeltje slager aan te pas komt. Hoe vaak komt het in Nederland voor dat een paard alleen in aanraking is gekomen met de mens op een minder prettige manier? De paarden hier zijn niet puur. Klaus Ferdinand Hempfling heeft ook de voorkeur voor wilde paarden omdat die het beste reageren op zijn methode. Maar ook dat is niet realistisch.


Om weer terug te gaan op de methode Monty Roberts: wil je iedere keer als een paard dreigt te dominant te worden weer die round pen induiken? Je hebt een probleem met het beleren van het paard, dus hup weer die round pen in? Hoeveel kinderen nemen de join-up wekelijks mee in hun programma met en rond hun pony? (En dan de join-up zoals ze die op TV en al zijn video's hebben gezien?)

Ik heb ook een kennisje die een cursus heeft gevolgd bij Kelly Marks, en ik geef toe dat je leert meer tijdens zo een cursus dan alleen de join-up. Misschien is Methode Robers wel meer dan alleen de join-up? Maar daar laat hij weinig van zien, en brengt dat niet over op de toeschouwers. Misschien moet je wel een cursusbedrag neertellen van (toen) enkele duizenden guldens om mee te mogen delen in zijn kennis....?

En waar ik persoonlijk nog de grootste hekel aan heb is dat Monty Robets deze methode niet zelf heeft uitgevonden, maar heeft geleerd van: jawel zijn vader! Zijn vader die hij verafschuwd en verloochend. Maar niettemin de man, die heb zijn kennis van paarden heeft bijgebracht. Die geen mensen heeft vermoord, en ook geen paarden heeft mishandelt, en die Monty NIET met een ketting het ziekenhuis heeft geslagen.

Er is nog niet eens zo lang geleden een reportage geweest over Monty Roberts, op de duitse TV. Ik heb gekeken, en het ging eigenlijk niet zo zeer over zijn methode, maar over de persoon Monty zelf. En uit die reportage bleek toch echt dat het een mediageil mannetje is, die selectief de paarden uitzoekt voor zijn demonstraties, en als je achter de schermen een probleem hebt, hij naar conservatieve methodes grijpt om het paard bijvoorbeeld de trailer in te werken (en de eigenaresse dan met nog steeds hetzelfde probleem weer naar huis stuurt).

Het kan best zijn dat je heel veel hebt geleerd. Het kan ook zijn dat je de nodige omzwervingen hebt gemaakt voordat je uiteindelijk bij hem terecht kwam. Maar dan vraag ik me af welke "guru's " binnen de Natural Horsemanship stroming je hebt leren kennen, en welke methodes je hebt geprobeerd...want ze vertellen allemaal hetzelfde.

Je suis Charlie.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:11

ik ben bij Monty Roberts geweest op zijn Flag is up Farm. Dit is 5 jaar geleden en op dat moment was Monty er helaas niet. Maar Shy boy sstond er wel. uiteraard heb ik daar foto's van gemaakt als je wil kan ik ze voor je inscannen en naar je mailen.

Vakantie in USA? doe eens wat anders kom naar Kentucky http://www.hiddencaveranch.com/
Een CURLY horse? wat is dat, wij hebben ze kijk op http://www.hcrcurlyhorses.com

annemariev
Berichten: 266
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:21

Het heeft even geduurd maar hier mijn reactie. Er zijn in Nederland zeer veel eigenaren die een probleem ervaren in de omgang met hun paard die soms kunnen leiden tot gevaarlijke situaties. Het zou best zo kunnen zijn dat een aantal door een andere benadering niet afgemaakt hadden hoeven te worden, maar dat is van een afstand moeilijk te zeggen.

Ik begrijp dat je een duidelijke mening hebt tegen Monty Roberts omdat je een aantal dingen hebt gezien of gelezen. Ik kna me dat wel voorstellen, je moet alleen niet vergeten dat het voor ons moeilijk is om in tes chatten wat er echt is gebeurd. Ik heb Monty leren kennen als een man die een zeer grote interesse heeft in ieder paard dat op zijn pad komt. Hij is absoluut gecharmeerd van alle aandacht die hij krijgt, ik denk dat dat ook nodig is wanneer je zo in de publiciteit staat. Hij is vriendelijk, luisterd, geeft raad en helpt je waar nodig. Ik weet niet wat er waar is wat men schrijft over hem. Eigenlijk interesseerd me dat ook niet, het gaat mij om wat zijn kennis en methode teweegbrengt bij paarden. En dat is heel veel. Je schrijft dat zijn paarden worden uitgezoccht tijdens de show. Ik ben met hem en Kelly op tournee geweest en het gaat als volgt: Er komen in de middag6 a 7 paarden in de roundpen die door een ander kort worden gewerkt (los) hij praat op dat moment met de eigenaar en luisterd naar het probleem. Ze zoeken naar paarden waarbij ze kunnen laten zien wat het effect is wat ze kunnen bereiken op de wijze waarop hij zijn paarden benadert. Dit zijn naar wat ik gezien heb juist de paarden die een duidelijk sterk afwijkend gedrag vertonen. De eigenaren van de paarden die niet gebruikt worden in de show worden wel geholpen met advies en begeleiding.

Tijdens trainingen van Monty of Kelly leer je heel veel verschillende zaken die je helpen bij het werken met probleempaarden. Dit in tegenstelling tot veel andere trainerts die je helpen omgaan met je eigen paard. Daar ik veel werk met probleempaarden is dat voor mij geweldig, maar iedereen zijn interesse ligt op een ander vlak. Het is absoluut niet alleen een join up, welke je wel kan helpen met het snel herstellen van een vertrouwensband. Alles draait om het snel en goed 'lezen' van een paard en duidelijk maken van wat wenselijk gedrag is en wat niet zonder geweld of agressie te gebruiken. Het zou te uitgebreid zijn om alles te verwoorden wat je kunt en hoe je diverse zaken kunt herstellen. Het zal altijd een koppeling zijn van je eigen ervaring en kennis. Voor mij is het belangrijk zoveel mogelijk mensen en trainers te zien. Er is niet 1 iemand die het antwoord op alles heeft en je kunt van iedereen leren. Wel moet ik even kwijt dat je wel erg uitgesproken bent over iemand die je niet kent. Jij weet niet waar het geld naar toe gaat wat verdiend word binnen de organisatie van Monty. Is het niets voor jou? Prima. Een training bij Kelly en Ian is overigens goed te betalen en absoluut zeer leerzaam.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:41

Over het feit dat ik in niet weet waar het geld naartoegaat binnen de organisatie Monty Roberts:

http://citizensforjustice.org/monty/nonprofit.html

En ik heb ook gehoord dat zijn farm failliet is. Waar of niet waar? Het zijn geruchten, ik kan zelf niet op zijn bankrekening kijken.

Natuurlijk zijn een heleboel verhalen die ik heb gehoord ook verhalen die ik gelezen heb in boeken en op het internet. Als ik verhalen hoor dat paarden die naar zijn ranch zijn gebracht zomaar verdwijnen, dat paarden worden verwisselt en volgens DNA testen beslist niet de paarden zijn met de afstamming die op de papieren staat, dan zet ik daar mijn vraagtekens bij. Is het waar? Is het een leugen? Maar waar rook is, is vuur. Dus de sites die anti-monty zijn kunnen overdrijven, maar als er ook maar in de verste verte niets van waar is, hoe komen die geruchten in de wereld? Als er van auto's van eigenaren van paarden die bij hem in training hebben gestaan, op de snelweg de autobanden aan flarden geschoten worden...hmmm. Misschien niet zo fris volk waar Monty mee omgaat, of misschien niet zo frisse praktijken die hij of zijn medewerkers erop na houden. En verder wil ik daar niets over zeggen.

Ik heb zeer zeker een mening over een persoon die beweert dingen zelf te hebben uitgevonden, en intussen heeft lopen jatten waar het maar kon.
Nogmaals, zijn (zijn?) methode werkt. Maar het is de methode van zijn vader en van menige cowboy die de paarden niet brak maar vriendelijk met ze omging. Dus heiligt het doel de middelen? In mijn ogen NIET.

Monty Roberts is iemand met een goed verhaal, een grotendeels verzonnen verleden, en heeft het geluk gehad om in aanraking te komen met de koningin van Engeland. Trek dit van de methode af, en je komt uit op de methode van Pat Parelli, Klaus Ferdinand Hempfling, Bill Dorrance, Ray Hunt en John Lyons.

.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:57

annemariev"]
Tijdens trainingen van Monty of Kelly leer je heel veel verschillende zaken die je helpen bij het werken met probleempaarden. Dit in tegenstelling tot veel andere trainerts die je helpen omgaan met je eigen paard.
[/quote]

De gemiddelde ruiter gaat het ook om problemen bij zijn eigen paard. Die zullen zelden of nooit met veel paarden in aanraking komen.

[quote="annemariev"]
Daar ik veel werk met probleempaarden is dat voor mij geweldig, maar iedereen zijn interesse ligt op een ander vlak. Het is absoluut niet alleen een join up, welke je wel kan helpen met het snel herstellen van een vertrouwensband.
[/quote]

De join-up is alleen wel dat wat Monty in al zijn demonstraties laat zien als zijnde ZIJN methode. Meer krijg je niet te zien. Alles wat daar aan extra training bijkomt tijdens de cursus van Ian en Kelly, het leren lezen en interpreteren van een paard zijn extra's waar je alleen als cursist van mag proeven. En dat zie je niet tijdens demo's.

[quote="annemariev schreef:
Er is niet 1 iemand die het antwoord op alles heeft en je kunt van iedereen leren.




Helemaal mee eens.

Je suis Charlie.

callippo

Berichten: 3191
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:48

Heb 1x de "instructie video" van zijn halster gezien.
Jeetje, wat ontzettend beperk!!!!
hij leert het paard op scherpe druk en evt een paar rukken (met zijn 'be nice'-halster) achterwaarts gaan en dat is alles! (daar betaal je dan 30 euro voor ofzo...)

Enne: ik heb Monty op een video bijna 3x vermoord zien worden door een racepaard waarbij hij zelf telkens op een erg onhandige plek stond. Niet zo 'savvy' dus...
En op de equitana had hij VOOR de join-up een lieve Tinker die gelijk achter hem aanliep terwijl dat paardje NA de join-up steeds wegliep Tong uitsteken

Nee, voor mij is Monty nog steeds niet meer dan de join-up, jammer...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:37

Op de een of andere manier heb ik het idee dat de "leerlingen" van Monty het veel beter doen als Monty zelf. Omdat ze écht geloven in waar ze mee bezig zijn.
Ik ben overigen overgestapt op Mark Rashid. Ben druk aan het lezen en het sprak me vanaf zin 1 al meer aan als Monty.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:21

Op zich niets mis mee als de leerling beter is dan de leraar. Maar dan vraag ik me af of het lezen van de paarden dat Ian en Kelly doen, voorvloeit uit de methode Roberts of iets is dat ze er zelf nog bij doen.
Van Monty zelf heb ik dat "lezen" van het paard alleen gelezen bij het trainen van het renpaard "Lomitas". Voor de rest blijft hij hameren op het feit dat er met een half uur een ruiter op dat paard kan, als het volgens zijn methode van de Join-up wordt benadert, en hem ik hem weinig "leeswerk" zien doen.

Je suis Charlie.

annemariev
Berichten: 266
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:21

Toch nog even een laatste reactie. Zoals ik eerder heb gezegd, het interesseerd mij niet wat er waar of niet waar is van alle verhalen. Uiteindelijk geeft het paard het antwoord of iets werkt of niet. Ik zelf heb veel van Monty geleerd en heb hem leren kennen als een man die het welbevinden van paarden hoog in het vaandel heeft. Het afgelopen jaar is een gedeelte van de Flag is Up Farm verkocht, het breedingsgedeelte. Dit was te duur en er waren rechtszaken. De Flag is up zelf is een bedrijf waar geld bij moet. Daar zijn ze ook helemaal niet onduidelijk over. Wanneer je daar geweest bent begrijp je dat ook wel, want het is enorm groot en er werken daardoor veel mensen, alles bij elkaar een enorme kostenpost. Alles wat verdient wordt binnen de organisatie van Monty Roberts gaat naar een stichting zonder winstkenmerk die de Flag is Up Farm en de school probeert te behouden.

Natuurlijk heeft alles 2 kanten, dat is met alles zo. Iedere methode of trainer heeft zijn voor- en nadelen. Ook over Hempfling gaan de vreemdste geruchten en zijn er sites tegen hem. Zolang ik deze mensen niet zelf heb gesproken of aan het werk gezien heb ik daar geen mening over, ik probeer zelf te kijken wat ik van iets vind. Daarbij komt nog dat iets wat voor mij werkt, bij een ander helemaal niet te werken.

Ian en Kelly hebben natuurlijk ook een eigen stijl wat betreft het werken met paarden waarbij de basis de methode is zoals geleerd door Monty Roberts. Wanneer je trainingen bij hen volgt is het veel meer dan alleen maar even in de keuken kijken. Naast het feit dat er veel mensen stage lopen(ook veel nederlandse stagaires) zijn ze altijd bereid tot het geven van adviezen.

Bij welke trainer je ook komt is het zaak om goed op te letten hoe en waarom ze iets doen. De basis met omgang is inderdaad gelijk, maar toch zijn er nuance verschillen en daar kun je veel van leren denk ik.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: miereneter en 3 bezoekers