toiletteren; zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 10:21

Oke Spotty ik ben erg benieuwd en Jeddah (en de rest natuurlijk!) de reacties!
Maar dan heb ik nog een andere vraag die ook met dit onderwerp te maken heeft; kennen jullie die dingen van bikini/badpak/legging o.i.d. -materiaal gemaakt ,ik geloof dat ze hoods of sleezy's worden genoemd, om de hals van het paard? (met vaak de gekste kleuren) Ik heb ze zelf niet maar wel eens gehoord dat ze gebruikt worden om er voor te zorgen dat ze er een mooiere hals van krijgen? Gebruiken jullie ze & waarom ,of juist niet ,hoe heten ze echt ,hoe werkt het en helpt het ook? Ik heb zelfs eens iemand gehoord die er een vuilniszak onder deed zodat het "lekker" warm werd en ging zweten.

Nog eventuele andere tips voor mij en mijn paard om d'r nog mooier te maken voor een wedstrijd zijn welkom of de dingen die je me juist zou afraden.
Jive is een few-spot appaloosa ,eigenlijk helemaal wit met een paar miniscule stipjes, witte (meestal grauwe) staart en manen en bruine knieeen/hakken.
Hoe maak ik bijv. d'r staart mooi wit? En wat moet ik vooral niet doen volgens jullie?


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:28

Wat een vragen zo vroeg op de ochtend!! Scheve mond
Die "sleezy's" zijn om de manen mooi te houden voor een wedstrijd, of om ze te gebruiken als "hood" dus dat het haar op de hals mooi blijft en ook niet de dik wordt in de winter.

Ik gebruik alleen voor de Halter een "neck sweat" dat is een neopreen ding voor om de hals om het paard te laten zweten, zodat de hals wat "strakker" wordt, je zweet het overtollige vet er namelijk mee af. Dit is niet permanent, als je ermee op houdt, komt het gewoon weer terug.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:35

Ok Spotty, de discussie over tastharen ga ik niet verder uitbreiden, ik sluit me geheel bij Jeddah aan... mijn paard heeft er blijkbaar geen last van als ze weg zijn, dus scheer ik ze af.

Wat dat Rulebook betreft. Bij de APHA en AQHA is het zo dat we geen regels over nemen uit het Amerikaanse rulebook, nee we hébben alleen het Amerikaanse rulebook. Daar mogen we nog geen letter in wijzigen! Er is dus geen Nederlands regelboek voor APHA/DPHC wedstrijden.

Section 1. The American Paint Horse Association may from
time to time, recognize foreign associations which have as their
purpose the promotion of the American Paint Horse. Members of
recognized foreign associations shall remain governed by
American Paint Horse Association By-laws, Rules and
Regulations.


L. APHA RULES TO BE USED. The rules as set out in this
APHA Rule Book shall be used at all approved shows, unless
otherwise approved by the Executive Secretary of the APHA.
Failure to follow the APHA Rule Book in conducting the show
may result in future approval of shows being denied and/or
possible disciplinary action. The Executive Committee would
decide such cases.


Het is bijv. zo dat we nu met onze Painthorse Challenge wedstrijden een constructie bedacht hebben zodat mensen gratis starts kunnen winnen, door de prijzen in de voorrondes te laten bestaan uit tegoed bonnen waarmee de starts van de finale ronde betaald kunnen worden. Zo omzeilen we bepaalde regels over het betalen van startgeld. Zodra we afwijken van de APHA regels is de wedstrijd niet meer geldig voor de APHA. Het enige wat gedaan wordt is dat judges bij hun beoordeling de wetten van een land in acht moeten nemen. Dus als scheren in een bepaald land niet mag, dan mag de judge dat niet meenemen in z'n beoordeling.
Wat de precieze AQHA regels hierover zijn, zou ik niet weten, ik ben al een paar jaar helemaal 'uit' de Quarters dus niet meer 'up to date' met de regels, maar bij de Paints mag er volop geschoren worden.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:28

bij mijn ruin knip ik de tastharen,tot 1 cm.
zijn oren zijn 3de oortje en zijn sokjes,dat is 1 keer in de maand 3 sprietjes maar toch Haha!
zijn staart toch wel ietsie korter omdat die wti is en mijn kollie een ontzettende viespeuk.
soms leg ik hem in de vlecht.
oren knip ik wel maar dat is een heel erg gevecht,praam werkt niet en zelf een verdovingsmiddel niet waarschijnlijk is ie een keer in zn oren geknipt.
dus dat vermijdt ik zoveel mogelijk.
en wat de manen betreft hoe langer hoe beter.

dan mijn 3 jarige merrie een kruising niemand-die-het-weet.
waarschijnlijk is haar opa of oma een tinker en ze heeft dus sokken die gaan er van de zomer af ik hou daar niet zo van.
ze is 3kleurig bont en had toen ik haar kreeg, 1maand geleden, een pluk lange manen en een plukje kort dus toen ging alles op een lengte is best netjes.
haar staart waren 3 sprietjes die heb ik afgesnoeid tot iets onder haar hak met het idee het pas weer af te knippen als ie over de grond
sleept *LOL*
oren en tastharen gewoon netjes niet overdreven kort ofzo.

nou dat was mijn hele lijstje

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:03

OK... Omdat ik nou eenmaal graag het naadje van de kous weet, vooral over zaken die mij rechtstreeks aangaan én omdat ik dus nog nooit van een verbod op het afknippen van tastharen had gehoord (behalve dan de duitse regelgeving hierover die al heel lang bestaat en voor zover ik weet los staat van de europese regelgeving), heb ik wat research gedaan.
Dit is wat er op de site van het Min. v. Landbouw te vinden is.
Ik heb even alleen de onderdelen voor paarden er uit gelicht, maar
hier kun je de hele tabellen zien.

....Ook ingrepen die dieren onvruchtbaar maken blijven toegestaan, evenals het verzorgen van de vacht of klauwen.....

Tabel 1. Overzicht van de toegestane ingrepen in de rundvee, schapen-, geiten- en paardenhouderij. Diersoort Ingreep Voorwaarden

Paarden vriesbranden

--------------------------------------------------------------------------------

Tabel 2 Overzicht van ingrepen die met enige regelmaat in Nederland werden toegepast, en die sinds 1 september 1996 niet meer mogen worden uitgevoerd. Diersoort Verboden ingreep

Paarden het nicteren van de staart
operatie ter voorkoming van kribbebijten of luchtzuigen
cornage operatie (operatie aan de stembanden)
brandmerken



Voor de volledigheid heb ik de hele site van het Ministerie afgezocht op de woorden tastharen, voelharen, sinusharen (zo heten ze officieel), maar daar komt geen resultaat op.
Hier kan eenieder zijn eigen conclusies uit trekken...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:13

Francis...Er is zoiets als Europese regelgeving. Daaraan is de Nederlandse wet ondergeschikt...

De uitvoering van de wet wordt bij AMvB's geregeld. AMvB's die uitvoering geven aan EU-regelgeving en die betrekking hebben op het dierwelzijn, krijgen voorrang.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:23

Dat weet ik, maar de Nederlandse wet is samengesteld aan de hand van de Europese afspraken... Wie laat mij dan zien waar die Europese afspraken staan over het afscheren van tastharen... ik wil dan wel lezen wat er precies gezegd wordt in deze Europese wet... Op de hele site van het Ministerie wordt er met geen woord hierover gesproken, terwijl andere Europese afspraken uitvoerig behandeld worden.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:01

Heb inmiddels ook de halve EU-site doorgespit, maar heb ook hier niets kunnen vinden.
Het enige wat ik wel heb gevonden is dit:

The protocol also defines the limits of the EU competence to legislate. Cruelty against animals, mistreatment, the use of animals in competitions, shows, cultural or sporting events such as bullfighting, dog-fighting and dog-racing are examples of matters that remain under the sole responsibility of the national governments.


Wat er naar mijn idee inhoud wat ik al dacht... er zijn algemene afspraken gemaakt, dus dat de lidstaten hebben afgesproken dát er in hun land een welzijnswet voor dieren komt, maar hoe die wet er precies uit ziet en de uitvoering er van, wordt door de regeringen van de lidstaten zelf bepaald. M.a.w. de enige wetten en regels die wij hebben zijn de wetten en regels van het Min. v. LNV.
De Europese Unie kan wel wetten maken die verband houden met zaken tussen de verschillende lidstaten. Bijvoorbeeld regels over in- en export van dieren.

Mocht iemand andere informatie hebben die duidelijk maakt dat er wel op Europees niveau zo'n wet is, dan zou ik dat graag lezen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:07

Bedankt Fransis, voor het opzoeken!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 10:53

Tjonge ,je maakt er wel werk van Francis!
Dus voor mijn eerstvolgende (halter) wedstrijd scheer,knip,was,poets,trek,brand ik dat het een lieve lust is! Over het weghalen van de tastharen twijfel ik nog, heb ik nog nooit gedaan dus ik weet niet hoe ze hierop zou reageren. Voor de mensen die het wel doen; misschien went het paard er ook aan als je het regelmatig doet? en is het geen probleem net als met de andere "onnatuurlijke" dingen die we dagelijks doen.

Over de zgn. neck-sweat: (bedankt C!) daar heeft niemand slechte ervaringen mee?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:55

bij mijn fjordje knip ik alleen de manen en de oren uit.. en verder mag ie alles lekker houden Haha!

tis een natuurpaard Knipoog
en van die baard oid. heb ik geen last!

Dag lieve mama...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:32

sflj schreef:
Tjonge ,je maakt er wel werk van Francis!
Dus voor mijn eerstvolgende (halter) wedstrijd scheer,knip,was,poets,trek,brand ik dat het een lieve lust is! Over het weghalen van de tastharen twijfel ik nog, heb ik nog nooit gedaan dus ik weet niet hoe ze hierop zou reageren. Voor de mensen die het wel doen; misschien went het paard er ook aan als je het regelmatig doet? en is het geen probleem net als met de andere "onnatuurlijke" dingen die we dagelijks doen.

Over de zgn. neck-sweat: (bedankt C!) daar heeft niemand slechte ervaringen mee?


Ik maak er werk van omdat ik liever niet afga op wat iemand die van iemand iets gehoord heeft zegt... Ik lees/hoor liever dingen uit eerste hand, zo kunnen er geen misverstanden ontstaan.

Wat wennen betreft... Fly, mijn eerste Paint, moeder van Dot, was 9 toen ik haar kreeg. In Amerika eerst als fokmerrie verhandeld, daarna in Nederland naar recreanten. Was nog nooit getoiletteerd (had manen tot op haar schouders, je had de gezichten moeten zien van de vorige eigenaren toen ze kwamen kijken toen ik Fly voor het eerst showde in de Halter, mét manen op Halter lengte! Haha! ) Toen zijn dus ook voor het eerst de tasharen afgeschoren... ik heb niks aan haar gemerkt, dat ze't gek of vervelend zou vinden ofzo en ook niet dat ze ineens haar hoofd ging stoten of wat dan ook.
Dot was een veulentje van 3 maanden toen ze voor het eerst geshowed werd en ook bij haar gingen de tastharen er af... ook hier absoluut geen problemen ondervonden.

Voor wat de necksweat betreft. Afzweten is meer dan alleen een necksweat om je paard binden (ook hier zijn al topics over geweest dacht ik). Punten waar je in ieder geval op moet letten: Als je een afzweetlotion gaat gebruiken let dan goed op de gebruiksaanwijzing, er zijn nogal 'heftige' middeltjes op de markt die je liever niet wilt gebruiken. En laat nooit je paard alleen als 'ie met een necksweat om staat. Zet em ook niet te lang vast (aan een niet te lang touw bedoel ik dus). Door het zweet gaat het soms wat jeuken en willen ze schuren en als ze aan een te lang touw staan kan dat problemen opleveren.
En goed afspoelen naderhand en liefst met een fleece hood of hals op stal zetten zodat ze kunnen opdrogen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DennisC

Berichten: 116
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 01:28

Zo... er is heel wat gezegd over toilleteren! Wie doet wat? Wie niet! Waarmee doe je het! Waarom? Mag het wel Verward En ga zo maar door!

Maar de topic kreeg nog een staartje! ~~}>

Geïnspireerd door alle berichten en vanwege de hevige sneeuwval stond de les op manege Lipizza in Veendam donderdagavond (29-01-04) in het teken van toilleteren! (Niemand van ons durfde het te wagen om met paard en trailer de weg op te gaan) De manegehouder stelde belangeloos een van zijn paarden ter beschikking en vervolgens kregen we een 'mini' clinic!

Het resultaat... een zeer geslaagde les!!! Iets totaal anders maar zeker net zo leerzaam! Corine bedankt!

En........ iedereen mag meegenieten want hieronder staan een paar foto's!

Het paard heet Cheyenne.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de drie foto's hierboven zie je Bert zijn scheer 'skills' ontwikkelen.

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk maar toch kwamen de anderen ook aan de beurt! Tong uitsteken
Hierboven zie je (van boven naar onderen en van links naar rechts) Astrid, Nina en Ingeborg.

Afbeelding

Hier zie je enkele dingen van Corine die ze had meegenomen!

Afbeelding

En ook de 'neck-sweat' werd door Corine gedemonstreerd!

Er is nog wel veel meer gebeurd maar ja... Scheve mond dan wordt het berichtje wel erg groot!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 01:33

Hey! wat super!!! Stuur je die foto's ook per email aan me door??
Enne, stond ik er nou NERGENS wat "chamanter" op??

Tevens, de neck sweat zit hier uiteraard niet goed, is puur even als demo omgedaan, en we wilden Cheyenne natuurlijk een beetje sparen, ze was al ZO braaf geweest!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:24

jeddah schreef:
Enne, stond ik er nou NERGENS wat "chamanter" op??

Welke ben je *LOL* Haha! Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:56

Die met RS op d'r trui en d'r handen nooit stil kan houden Verward Haha! !

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DennisC

Berichten: 116
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:03

het is juist fijn dat je er niet als een dooie pier bij staat.
dit toont juist je enthousiaste en het werkt ook erg aanstekelijk!!! OK dan!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:04

jeddah schreef:
Die met RS op d'r trui en d'r handen nooit stil kan houden Verward Haha! !

Whahahaha, ja je hebt inderdaad wapperende handjes op alle foto's Haha!
Leuk om nu ook een gezicht te weten Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:08

We zullen zaterdag buiten handbereik blijven Lachen

asbe

Berichten: 119
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Kiel-Windeweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:54

Corine bedankt voor deze les. Jammer dat we niet meer tijd hadden, maar ik veel geleerd. We gaan zeker een scheerapparaat kopen en eh... onze paarden moeten er nu aan geloven. Ik hebben onze paarden eens goed bekeken en ik heb beharing gezien, die zeker wel minder kan. OK dan!

Paarden schenken de vleugels die ons ontbreken.

United Stables That's US!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:00

Dus, uiteindelijk toch maar de ZIN van toiletteren??? Knipoog En volgende week kan ik ze keurig getoiletteerd (wat een rot woord!)op les verwachten??
Graag gedaan, en zeker voor herhaling vatbaar!

SM, ja, heel verstandig als jullie niet te dicht in de buurt komen..., want het wil nog wel eens mis gaan met die handen van me Bloos! ! Haha!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 15:46

Ja ,ontzettend leuke les gehad, donderdag zo zonder paard mee.
Leuk die foto's! Maareh.. wie heeft er stiekum met dat apparaat op mijn achterhoofd geoefend?!?! Boos! Nu zoek ik het nummer van Gerard Joling z'n kapper!

DennisC

Berichten: 116
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:46

Ja Corine dat was zeker voor herhaling vatbaar!

We hebben eigenlijk nog maar zo weinig behandeld, een uurtje is veel te kort. Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers