toiletteren; zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:14

Ik knip de haren die uit de oren steken bij, het plukje manen achter de oren hou ik ook kort. De haren aan de kogels worden gekortwiekt. De staart niet langer dan op de kogels. De tastharen knip ik nooit en de haren langs de kroonrand knip ik af en toe bij. Voor de rest blijven de haren van de manenkam en de staartwortel zo lang mogelijk.

DennisC

Berichten: 116
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 01:30

ik vind toiletteren wel zinvol.
ik knip de manen achter de oren altijd weg, net als de vetlokken en de kootholtes.
de zwilwratten gaan er ook altijd af, van sporen heeft dennis weinig last.
de manen blijven redelijk kort en de oren bijgeknipt.
zijn baardharen gaan eraf en zijn snorharen knip ik gelijk maar niet heel kort.
hij staat nooit onder een deken want hij maakt geen dikke vacht aan, we borstelen hem wel elke dag.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:00

Dennis moet d'r ook regelmatig aan geloven. Manen en staart bijven zo lang en dik mogelijk. Wel ff de dooie puntjes uit de manen snijden en ze een beetje knap in model houden. Staart tot een paar cm boven de grond.
Baardje d'r af, oortjes uit geknipt(voor de keuring uitgeschoren), sokken netjes weg geschoren, tastharen d'r af. 3e oortje blijft wel zitten(t blijft wat dat betreft toch een shet).

Maar 's winters met wintervacht blijft het bij de vieze plukken uit de oren knippen.Als je meer ga knippen word het niet mooi omdat het net een teddybeer is(baard, sokken enzo).
Maar de scheermachine is er weer over heen geweest dus ik mag weer lekker knippen en tuttelen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:13

Hoe knippen, scheren, branden jullie de baardharen af?
Dat wordt bij mij nooit echt netjes......tips welkom Tong uitsteken

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:24

ik doe ook wel het een en ander hoor...
sokjes eraf, baard eraf, tastharen eraf, oren...??? netjes uitgeknipt...
alleen met de manen zit ik nog in dubio....
aan de ene kant ben ik gek op een beetje lange manen... maar....!!
bij appies groeit dat nou eenmaal niet zo hard... dus elke keer als ik ze zie denk ik.....
zal ik ze nou kort trekken... of gewoon lekker laten groeien...
daar komt nog bij dat ik dit jaar met ze wil gaan halteren... moeten ze dan kort of mogen ze ook wat langer blijven... Verward

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:30

vera schreef:
Hoe knippen, scheren, branden jullie de baardharen af?
Dat wordt bij mij nooit echt netjes......tips welkom Tong uitsteken


Ik scheer met het scheermes vlak tegen de kaak/kin aan tegen de haar richting in.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:37

Ik scheer onder de kaak tegen de haarrichting in, aan de zijkanten met de haarrichting mee.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:50

mag ik met een tinker meepraten hierover?

Korte manen vind ik echt niet mooi...vaak omdat ze zo recht zijn dan..als ze van nature kort zijn geen probleem. Maar als dat is wat de jury wil zien... (Fjorden manenkam is helemaal te gek Haha!)

Van die nette geknipte voetjes vind ik netjes staan en geen probleem ( ik knip mijn tink zijn sokken bij zodat hij er niet op staat, zeker in de winter en een natte zomer i.v.m. mok)

Tastharen moet je niet aankomen vind ik! en een derde oor..tja ik doe het niet. Baard... als ie mooi vol is bij Blizz knip ik hem tot een sikje..vidn ik grappig staan, maar afgelopen zomer heb ik alles eraf geknipt omdat het een zielig dun baardje was en dan vidn ik een `kale` kaak wel zo mooi. Nu groeit ie weer, maar dus helemaal lelijk en recht en sta ik in dubio...

oren is een groot probleem, uitgeschoren vind ik leuk staan, maar blizz haat het als ik an zijn oren zit...en toch moeten die gore klodders er af en toe uit hoor!

Als hij van de zomer overal lekker glad is vidn ik het heerlijk, maar zo`n knuffelbare teddybeer in de winter hoort er ook bij.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:51

branden is wel mooi, je moet het alleen wel kunnen! ik kan het dus niet of lievergezegd ik durf het niet!!
Een kennis van me (oude rot in het vak) heeft het een keer heel netjes gedaan met de oren van mijn merrie! eerst knippen en dan nog netjes gelijkgeschroeid met een aansteker! deed zeker geen pijn, stinkt als de neten! ( maar hij had er handigheid in, ik zal het zelf nooit doen!)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:59

Ik rijd nog geen wedstrijden, maar:
Voor de keuring gaan de sokken eraf, oren bijgeknipt, baardharen helemaal kort, tastharen tot 2 cm (neus en mond), oogtastharen blijf ik af, alleen als ze erg lang groeien tot in het oog dan gaat er een stukje af Tong uitsteken Manen kort voor de knotjes, staart op maat geknipt. Derde oor laat ik altijd zitten, vouw ik altijd netjes onder het kopstuk door en maak dan een invlecht naar voor tot in een knotje.

Voor de rest zorg ik er gewoon voor dat ze er altijd netjes uitziet.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:22

jeddah"]
[quote="vera schreef:
Hoe knippen, scheren, branden jullie de baardharen af?
Dat wordt bij mij nooit echt netjes......tips welkom Tong uitsteken


Ik scheer met het scheermes vlak tegen de kaak/kin aan tegen de haar richting in.
[/quote]
Dan bedoel je met bv. zo´n Venus scheermesje wat je ook voor je benen gebruikt??

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:29

vera schreef:
Hoe knippen, scheren, branden jullie de baardharen af?
Dat wordt bij mij nooit echt netjes......tips welkom Tong uitsteken


Meestal knip ik het eerste stuk en scheer het laatste restje. Scheren is netter, maar als hij echt een baard heeft komt mijn lichte scheermachientje d'r niet door heen.
Het liefst zou ik branden, dat word echt het mooist maar dat kan/durf ik niet.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:35

vera"]
[quote="jeddah"][quote="vera schreef:
Hoe knippen, scheren, branden jullie de baardharen af?
Dat wordt bij mij nooit echt netjes......tips welkom Tong uitsteken


Ik scheer met het scheermes vlak tegen de kaak/kin aan tegen de haar richting in.
[/quote]
Dan bedoel je met bv. zo´n Venus scheermesje wat je ook voor je benen gebruikt??
[/quote]

hihi, nee, gewoon het "mes" van het apparaat! Zo'n venus mesje gebruik ik wel voor de shows boven de ogen en de neus, maar is best een beetje eng, zou ik niet iedereen zomaar aanraden..

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:36

Wat voor scheerapparaat gebruiken jullie trouwens? Ik heb de Oster A5 met verwisselbare mesjes.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:41

jeddah schreef:
Wat voor scheerapparaat gebruiken jullie trouwens? Ik heb de Oster A5 met verwisselbare mesjes.

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een snoerloos apparaatje.......welke is het beste?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 14:43

He he Jeddah, is dit niet een beetje "off-topic"?? begin daar effe zelf een topic over! potverdrie ,een beetje in mijn onderwerp rommelen zeg!

haha, geintje C! Ik gebruik alleen een schaar (dwz As, want als ik 't zelf doe loopt Jive er als een clown bij)

Manen / staart fatsoeneren , dat stukje manen achter d'r oren -is dat trouwens wat jullie een "3e oor" noemen? en af en toe d'r sokjes ,maar die heeft ze bijna niet.

Tastharen kom ik eigenlijk nooit aan, ik ga toch niet zo vaak naar wedstrijden en afgezien daarvan denk ik dat die dingen wel een functie hebben.

En baard? zal vanavond es kijken of ze die heeft!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:35

Vera, ik heb alleen maar mindere ervaringen met de draadloze, leuk om wat puntjes op de i te zetten op de shows, maar niet geschikt voor het "echte" werk, maar kan zijn dat er tegenwoordig wat betere op de markt zijn.

Sflj, nog maar net op Bokt en nu al zo'n grote mond?? Haha!

Maar ik zal terug ontopic gaan, ja die tast haren hebben vast een functie... net als de zwilvratten dat ook vast wel hebben.
Maar mijn paard heeft ook een functie: Mij "entertainen" met haar "beauty" en dus moeten ze er gewoon af Knipoog !

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:47

jeddah schreef:
Vera, ik heb alleen maar mindere ervaringen met de draadloze, leuk om wat puntjes op de i te zetten op de shows

Ik ben niet van plan om mijn paarden te scheren, het gaat meer om de baardharen, kootholten, etc. Daar zijn ze toch voor gemaakt....

Citaat:
Maar mijn paard heeft ook een functie: Mij "entertainen" met haar "beauty" en dus moeten ze er gewoon af Knipoog

Whoehahahahaaha *LOL*

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:53

jeddah schreef:
sporen aan de kogels

Ehmmm, wat zijn dit?

asbe

Berichten: 119
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Kiel-Windeweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:02

Ik lees regelmatig dat de staart net boven de grond word afgeknipt. Ik zelf knip de staart altijd iets korter. Anders ben ik bang dat als ze achterwaarts gaan, er op gaan staan en er zo plukken worden uit getrokken. Gaan jullie paardjes er dan niet op staan, als ze net boven de grond hangen? Wel vind ik een lange staart erg mooi staan. Lachen

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:35

met rijden heb ik gewoon altijd een vlecht erin, dan is ie weer ruim 5 cm korter (als het geen 10 is). maar dat is natuurlijk ook de reden dat het bij wedstrijden vaak fout gaat, als ze ineens zonder vlecht rijden.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:46

Ik heb 2 buitenpaarden en doe bijna helemaal niks.

Ik knip wel de staart op een nette lengte, als er veel prut in zit knip ik de oren, maar scheer ze zeker niet uit deze haren beschermen immer de oren tegen regen, kou, wind en ongedierte zoals vliegen.

Bij Danno(fjord) knip ik dan zijn manen en zijn sokken ff korter zodat er niet te veel prut in hangt.

Snorharen/tastharen/oogharen knip ik nooit. Eigenlijk vind ik het zielig omdat het paard ze gewoon nodig heeft, we knippen ook jou vingers er niet af Haha! .

Als ik een keuring heb knip ik wel de baard weg en dun ik de kootholte wat uit zodat het kootbeen langer lijkt.

mienmien

Berichten: 920
Geregistreerd: 13-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:33

Ik heb een bruintje waarmee ik eerst dressuur heb gereden, nu proberen we het in de western. Toiletteren is voor hem genieten. Hij vindt het heerlijk dat gepulk en gepluk. Weet inmiddels ook dat hij daarna op concours mag. (gezellie met al die vreemde paardjes) Ook scheren is geen probleem. Omdat ik al wat langer wist dat ik het western rijden Schijnheilig wilde gaan proberen heb ik het afgelopen jaar zijn manen laten groeien. Heel af en toe even recht snijden en de dooie punten eraf. Ze zijn inmiddels mooi lang. Nadeel was echter wel dat ik het afgelopen jaar voor elke dressuur wedstrijd een uur lang stond te vlechten omdat ze zo lang zijn. Mocht ik met nog bedenken en weer engels gaan rijden dan gaan ze er toch echt wel af.

OK dan!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:23

Boris"]
[quote="jeddah schreef:
sporen aan de kogels

Ehmmm, wat zijn dit?
[/quote] Dat zijn van die vlezige punten die in het haar onderaan de kogel zitten. Ze lijken een beetje op de spoortjes van een haan.

Welk gereedschap gebruiken jullie om die in te korten ??

En ook ik ben heel nieuwsgierig naar het beste scheerapparaat ... misschien een nieuw topic over openen op vraag-maar-raak??

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:32

Ik doe wel van alles oren bij knippen, houd de manen kort, lak zijn hoeven vaak voor wedstrijden. En ik houd zijn snorharen bij ik laat ze niet heel lang groeien maar ik haal ze der niet helemaal af. DAT IS ZOW ZIELIG vind ik.