Quarter horse 3 jaar (western richting)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 13:03

Hallo bokkers!
Een oude vriendin van mij wilt graag dat ik haar 3 jarige QH overneem vanwege haar omstandigheden.
Alleen nu heb ik geen ervaring met jonge paarden. Hij is een ruin en reeks al zadel mak maar moet nog wel echt doorgereden worden.
Heeft iemand enige ervaring met 3 jarige QH? Ik heb namelijk geen idee of een 3 jarige al eigenlijk bereden moet worden of dat dat te jong is? En tot hoe oud groeien ze eigenlijk door? Ect ect, ik heb zoveel vragen in mijn hoofd.
Ik hoop dat ik kan leren van jullie!
Mvg


_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:19

Hoeveel ervaring heb je zelf? Een driejarige is niet zomaar wat. Hij kan nog niets (bijna niets), dus jij zult hem dat allemaal moeten gaan leren. En dan, met een beetje pech, gaat hij ook nog flink puberen.

Of het verantwoord is op een driejarige te rijden, daar zijn de meningen heel erg over verdeeld. M.i. is het heel erg afhankelijk van het paard. De ene zou ik nog 2 jaar op de wei zetten, de ander kan het met 3 al wel aan. Ik vind dat je best heel voorzichtig met een driejarige kunt gaan rijden, mits gedoseerd (niet meer dan 2x per week 10 minuten) EN mits de ruiter weet wat hij doet (stil en licht zitten). Vooral dat laatste is van heel groot belang als je het mij vraagt. Is het paard zadelmak of ruitermak? Als in: heeft hij alleen een zadel op gehad, of heeft er al iemand op gezeten?

Ik weet niet hoe lang quarters doorgroeien, maar mijn Lusitano groeit nog tot zijn 7e.

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:27

Quarters staan er wel om bekend om vroeg rijp te zijn. Als ze een goed karakter hebben en al de basis opvoeding hebben gehad binnen de western tak dan zijn het vaak goede brave paarden ondanks dat ze jong zijn. Zolang je er altijd goede hulp bij hebt zou het prima kunnen slagen ookal heb je niet echt ervaring met jonge paarden (ooit moet je ervaring op doen toch?).

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:31

Overnemen in de zin van kopen?

Is hij 5 panel getest, aners dat eerst laten doen anders zit je straks met een ziek paard.
Zitten er papieren bij zodat je kunt zien welke bloedlijnen er in zitten?

Het maakt nogal uit of je een pleasure gefokte Quarter hebt of een cutting gefokte.

Je moet het Quarter stamboek zien als een ras net als het KWPN, er zijn vele verschillende richtingen waarin gefokt wordt.
Heb je bij het KWPN dressuur en spring gefokt, zo heb je bij de Quarters nog veel meer richtingen waarin het gefokt wordt met de daarbij zeer verschillende karakters en grote.

Als je geen ervaring en ook geen goede begeleiding hebt, is het opleren van ieder jong paard erg moeilijk.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 14:25

@_Bianca zelf heb ik geen ervaring met 3 jarige. Het lijkt mij dat een 3 jarige nog helemaal niet stevig is en dat alles nog 'los' zit, of heb ik dat fout? Hij word ook al echt bereden door een ruiter.
@Daphneeeej dat is helemaal waar! Maar aan een jong paard zitten denk ik ook risicos...
@spatter ik weet niet of hij al 5 panel getest is hij heeft wel papieren, vader is Star N Bert Images en moeder is Shesa Fancy Cognac.

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 16:59

spatter schreef:
Overnemen in de zin van kopen?

Is hij 5 panel getest, aners dat eerst laten doen anders zit je straks met een ziek paard.
Zitten er papieren bij zodat je kunt zien welke bloedlijnen er in zitten?

Het maakt nogal uit of je een pleasure gefokte Quarter hebt of een cutting gefokte.

Je moet het Quarter stamboek zien als een ras net als het KWPN, er zijn vele verschillende richtingen waarin gefokt wordt.
Heb je bij het KWPN dressuur en spring gefokt, zo heb je bij de Quarters nog veel meer richtingen waarin het gefokt wordt met de daarbij zeer verschillende karakters en grote.

Als je geen ervaring en ook geen goede begeleiding hebt, is het opleren van ieder jong paard erg moeilijk.


ik weet niet of hij al 5 panel getest is :? hij heeft wel papieren, vader is Star N Bert Images en moeder is Shesa Fancy Cognac.

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 17:00

Daphneeeej schreef:
Quarters staan er wel om bekend om vroeg rijp te zijn. Als ze een goed karakter hebben en al de basis opvoeding hebben gehad binnen de western tak dan zijn het vaak goede brave paarden ondanks dat ze jong zijn. Zolang je er altijd goede hulp bij hebt zou het prima kunnen slagen ookal heb je niet echt ervaring met jonge paarden (ooit moet je ervaring op doen toch?).


dat is helemaal waar! Maar aan een jong paard zitten denk ik ook risicos...

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 17:01

_Bianca schreef:
Hoeveel ervaring heb je zelf? Een driejarige is niet zomaar wat. Hij kan nog niets (bijna niets), dus jij zult hem dat allemaal moeten gaan leren. En dan, met een beetje pech, gaat hij ook nog flink puberen.

Of het verantwoord is op een driejarige te rijden, daar zijn de meningen heel erg over verdeeld. M.i. is het heel erg afhankelijk van het paard. De ene zou ik nog 2 jaar op de wei zetten, de ander kan het met 3 al wel aan. Ik vind dat je best heel voorzichtig met een driejarige kunt gaan rijden, mits gedoseerd (niet meer dan 2x per week 10 minuten) EN mits de ruiter weet wat hij doet (stil en licht zitten). Vooral dat laatste is van heel groot belang als je het mij vraagt. Is het paard zadelmak of ruitermak? Als in: heeft hij alleen een zadel op gehad, of heeft er al iemand op gezeten?

Ik weet niet hoe lang quarters doorgroeien, maar mijn Lusitano groeit nog tot zijn 7e.


zelf heb ik geen ervaring met 3 jarige. Het lijkt mij dat een 3 jarige nog helemaal niet stevig is en dat alles nog 'los' zit, of heb ik dat fout? Hij word ook al echt bereden door een ruiter. 

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:21

Dat klopt, ze zijn nog niet zo "stabiel". Niet alleen in rijden, maar ook in gedrag. Zie het als een tiener. Meestal zijn ze lief, maar soms ook onuitstaanbaar. Als jij niet consequent genoeg bent, kunnen ze binnen de kortste tijd een loopje met je nemen. Ongeacht het ras ;-)

Ik heb nu ook mijn eerste jonge paard, op zich hoeft dat geen probleem te zijn hoor! Bedoelde meer hoeveel ervaring je hebt in algemene zin.. Veel verschillende paarden gereden bijvoorbeeld?

Ervaring is natuurlijk lastig meetbaar, en de ene driejarige is de andere niet, maar t is wel handig om te weten hoe je consequent met een paard om moet gaan en om in stap, draf en galop zo stil te kunnen zitten, dat je je paard zo min mogelijk hindert..

Met goede begeleiding kom je een heel eind, bezuinig daar echt nooit op!!

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:44

Ik verplaats dit topic naar Western-Algemeen.

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:55

Quarters eerder volgroeid dan andere paarden? Zover ik weet, zijn zij niet eerder volgroeid dan gemiddeld paard hoor. Maar goed, misschien is er iemand die dat ook kan onderbouwen met betrouwbare bron.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:13

Inderdaad niet sneller volgroeid dan een ander paard, ze zien er vaak door hun spieren op jongere leeftijd al volwassen uit, maar ze zijn in ontwikkeling van de botten, pezen en andere structuren niks verder. Zo als eigenlijk alle paarden groeien ze door en uit tot een jaar of 6 a 7.

Ik heb een 4 jarige Amerikaan waar ik 3x in de week lichte arbeid mee doe zo'n 20 minuten. Is wel het meest brave lieve dier ooit en heerlijk cool in de kop, waren al mijn quarters eigenlijk, zeker met een goede consequente opvoeding. Ik heb ook wel jongere dressuurpaarden gehad vroeger, maar mijn ervaring is dat quarters over het algemeen stabieler van karakter zijn. Uitzonderingen 2 kanten op daargelaten.

Met goede begleiding kom je denk ik een heel eind als het paard je persoonlijk ook aanspreekt. Ik had ook nooit jonkies en mijn appaloosa met een flinke scheut quarter erin is nu al mijn 2e groene westernpaard. Maar ondanks dat ik al 30 jaar rijdt heb ik ook goede begleiding. Vind ik persoonlijk een vereiste bij zo'n jong dier, zeker omdat nog niks bevestigd is.

My horse is like whipped cream on a pie, sweet and irresistible

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:23

Om antwoord te geven op je vraag: het kan goed of slecht uitpakken, want is afhankelijk van factoren. Je bent onervaren met jonge paarden, maar weet je wel van aanpakken? Ben je snel bang? Heb je mogelijkheid tot begeleiding? Elk (jong) paard heeft leiding nodig; iemand die hem vertrouwen geeft en zegt wat te doen als het paard even niet meer weet.
Een paard hoeft niet per se voor een bepaalde leeftijd ingereden te worden. Beter later dan te vroeg.

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 19:06

Zelf heb ik me hele leven al ervaring met paarden, ook verschillende rassen. Heb zelf een eigen paard gehad maar de stal staat nu dus leeg, Maar of het handig is om een jonkie er neer te zetten...vind het allemaal heel gaaf enzo! Maar heb er ook een beetje faal angst in. Jonkies zijn zo kwetsbaar lijkt me, ik denk dat je ook sneller op de stoep bij de dierenarts staat. Ben ook van het vele buitenrijden maar met jonge paarden mag je natuurlijk nog niet zoveel rijden wat ik natuurlijk begrijp! Ben nog dus heel erg aan het twijfelen. Het is een super leuk beest! Echt een stoere quarter!

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:21

Hele leven ? Je bent 16 jaar!

Als je niet bekent bent met Quarters, de western sport en met jonge paarden en je hebt geen goede begeleiding, zou ik er niet aan beginnen.

Los van het feit dat het dier eerst nog getest moet worden.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

AstridJ

Berichten: 2211
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:57

Het ligt eraan wat je ermee van plan bent. Wil je hem echt western gereden hebben dan zou ik 'm eerst ergens in training zetten want dat kan je zelf niet als niet-western ruiter. Wil je er gewoon recreatief-dressuur matig mee rijden dan kan je dat best zelf met behulp van een instructrice. Maar dat ligt er ook aan hoeveel ervaring je zelf hebt. Een jong paard is wel heel wat anders dan een ouder paard. En het ligt er ook aan hoe het karakter van de Quarter is. Daar zit ook nog veel verschil in. Is het een coole Quarter die niet snel onder de indruk is en jou wat foutjes vergeeft, dan kan het wel goed gaan.

Qua rijden, een 3 jarige daar kan je nog niet vol mee aan de bak nee. Ook al zien Quarters er op jonge leeftijd al uit als een volwassen paard, ze zijn niet 'vroegrijp' of eerder volgroeid dan een ander paard. Ook bij een Quarter zijn de groeischijven in de rug pas met 5 jaar dicht. Mentaal zal het per Quarter schelen.

Mijn zelfgefokte 2 jarige zag er als jaarling als een volwassen paard. Hier als jaarling.

Afbeelding

En nu is ze zo, foto van afgelopen weekend:
Afbeelding

Maar daar ga ik voorlopig echt nog niet op zitten, alleen grondwerk.

En idd wat Spatter zegt, denk je aan kopen, laat dan zeker eerst testen op PSSM. Panel 5 hoeft niet perse bij een ruin maar in ieder geval wel PSSM. PSSM is een genetische spierziekte die veel voorkomt onder Quarters. Testen kan heel makkelijk door wat staartharen op te sturen naar bv animalgenetics.com, kost 40 dollar en je hebt in 2 weken de uitslag.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:41

Even offtopic.

Oef astrid klomp, wat heb jij toch een gaaaaaaaffff paard.

Maar ontopic

Ze heeft gelijk, vergis je er niet in. Ik zit 20 minuten van het strand, maar dat is nog geen optie ivm dat ze daar toch echt nog te jong voor is.als je volop buiten wilt rijden moet je geen 3 jarige nemen.

En inderdaad testen, je wilt echt geen ziek paard. Zeker pssm wil je echt weten. Nare rotziekte.

Ik heb voor het omschakelen van engels naar western rijden eerst een oude leermeester gehad en daarna pas jonkies met een hoop begleiding. Wil je er straks gewoon buiten mee rijden kan dat ook prima. Ook een quarter kun je gewoon engels beleren als fijn recreatiepaard.
Laatst bijgewerkt door Spekkie01 op 06-06-17 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

My horse is like whipped cream on a pie, sweet and irresistible

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:51

Astrid, jouw foto's zijn een perfect voorbeeld van hoe volwassen Quarters soms kunnen lijken maar dat zeker nog niet zijn. Fysiek dus ook niet.

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 22:05

Astrid, wat een prachtig paard!
Ik rij vanaf me 5e al paard, en vanaf 14 begonnen met western. Dan kan ik toch wel zeggen dat ik me hele leven ervaring heb met paarden en nog steeds lerende ben? :j
Testen ga ik hem zeker doen, wil echt alle narigheid voor zijn.
Het is iets heel nieuws voor me. Dus zit nog wel echt te twijfelen.
Hier een foto van de knappe vent;

Afbeelding



Afbeelding

AstridJ

Berichten: 2211
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 00:28

Mee eens Yank!

XOreo leuk paard! Maar dat zijn geen recente foto's neem ik aan? Want daar zou ik echt nog niet op gaan zitten!

Oké je bent nog wel erg jong dan. Voor je gevoel rij je al je hele leven en dat lijkt voor jou al heeeeeel lang, maar je komt net kijken ;) . Eigenlijk niet genoeg om een jong paard te gaan rijden naar mijn mening. Lerende blijf je heel je leven! Ik denk dat het beter is nog een paar jaar te wachten met een jong paard.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 00:42

HOe oud is hij op die foto's en hoe is hij tot nu toe gehouden?

Je hebt nu geen paard, dus als je een paardje koopt waar je nog weinig mee kunt, is dat toch geen ramp? Tenzij je geen paard wil of juist een paard waar je zsm op kan stappen en volledig mee kan rijden.

In welke omgeving zit je? Dan kunnen we misschien meedenken voor een fijne trainer die je samen met het paard kan gaan begeleiden.

Ik vind 16 niet per se te jong. Zat meiden die prima kunnen rijden dan. Zeker als je veel en vaak rijdt, is het ervaring. Ik ben ietsje pietsje ouder ( 40+ ) en rij ook mn hele leven. Dan is het toch vaak wel een 2e natuur.

Maar je moet eerst laten testen, dan een goede aankoopskeuring en een goede begeleiding vinden. Je wil het paard aan huis? Ik zou hem zeker de eerste maanden dan bij een eventuele trainer zetten om samen te trainen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 00:44

Wat een knapperd Xoreo!

Maar ik ga het je toch afraden. Ik heb nu net mijn eerste eigen paard (ben 30 inmiddels)

Het is een quartermerrie van nu bijna 14 maanden. Ook nog een jonkie dus. Bewust voor gekozen, maar daarom zo lang gewacht (want ik had al heel lang de wens voor een eigen paard). Maar nu ik weet dat ik het financieel en mentaal (ja want het is echt wel een verantwoordelijkheid en een zorg) aan kan, heb ik haar gekocht.

Ik raad het je af om meerdere redenen:
- je bent nog zo jong en is western dan echt wel wat je wilt? En is het paard dan geschikt voor de tak van sport die jij leuk vindt?
- kan je het financieel en time wise aan? Straks ga je richting je examen en daarna studeren, dat slokt een hoop tijd op.
- een jonkie is echt ontzettend ambitieus. Ik heb bewust gekozen om Joy op te laten groeien op een trainingsstal, zodat ik alle hulp heb om haar straks op de grond en onder het zadel te kunnen trainen.

Ik snap dus zeker dat het en mooie droom is, maar ik zou echt nog even wachten. Het is zonde als je straks toch besluit het te doen en er dan een jaar later achter komt dat het niet lukt.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-17 00:53

Ik heb 2 stallen aan huis idd, was al rustig opzoek naar een paardje en toen kwam dit op mijn pad. Ik woon 30 van Utrecht (provincie gelderland)
Foto's zijn idd niet recent.
En Astrid, haha ja dat klopt, voor mij is het al lang :') heb zoals ik al zei, aantal paarden gehad. Maar of ik inderdaad een jonkie kan 'leren leren' is voor mij ook nog een klein vraagteken. Ik heb dan wel het voordeel dat ik hem al een beetje ken, en het is een heerlijk beest! <3

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:17

Dit is een recente foto van een 3-jarige ??
Natuurlijk kun je niet zien of het dier op een vlakke ondergrond staat, maar hij toont nu zó overbouwd dat dit niet meer helemaal gaat recht trekken.
Hou dus rekening met onbalans tijdens het rijden (naar voren vallen). Zadels die moeilijker op hun plek blijven liggen. Teveel op de voorhand lopen, dus eerder slijtage op de voorbenen. Etc....

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-17 11:15

DubbelDun schreef:
Dit is een recente foto van een 3-jarige ??
Natuurlijk kun je niet zien of het dier op een vlakke ondergrond staat, maar hij toont nu zó overbouwd dat dit niet meer helemaal gaat recht trekken.
Hou dus rekening met onbalans tijdens het rijden (naar voren vallen). Zadels die moeilijker op hun plek blijven liggen. Teveel op de voorhand lopen, dus eerder slijtage op de voorbenen. Etc....


Dit zijn geen recente foto's. Hier was hij 1 jaar en 5 maanden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers