Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-17 14:21

Naar aanleiding van het voorpagina nieuws over het in-en-in trieste ongeluk gerelateerd aan barrelracing, blijkt dat veel mensen dit graag willen discussiëren.

het nieuwsbericht

Omdat het reageren op het nieuwsbericht niet altijd even gepast wordt gevonden, heb ik dit topic geopend zodat de discussie vrij gevoerd kan worden.

Barrelracing; hoe gevaarlijk is het, en hoe (on)verantwoord is het jonge kinderen hieraan deel te laten nemen, al dan niet op grote paarden?


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:25

Nouja dan denk ik altijd waar trek je de grens? Nou ben ikzelf geen fan van kleine kinderen op grote paarden en al helemaal niet in zulke onderdelen. Maarja waar zou je de grens leggen? Want paardrijden is altijd gevaarlijk. Het is niet voor niets een van de dodelijkste sporten.

Be happy eat a snackkie

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:26

Tja ik ben geen voorstander maar dat was al duidelijk in het andere topic..

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:26

En de vraag die bij mij onmiddellijk opkomt: Hoeveel mensen hier in Nederland rijden op professionele wijze barrel races? Of de training ernaartoe toch dan tenminste...

Dit meiske uit het nieuwsbericht trainde op professioneel niveau/getrainde paarden en had te maken met idem trainers.

Daarnaast, ze is niet tijdens de race zelf overleden, het gebeurde buiten de wedstrijdarena. Dus de vraag of barrelracing voor kinderen al dan niet gevaarlijk zou zijn valt dan al weg met betrekking tot dit nieuwsbericht.

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:10

Ik ben naar diverse rodeo's geweest in Amerika, van de plaatselijke familierodeo's tot de National Finals in Las Vegas en heb bij het barrelracen nog nooit een ongeluk zien gebeuren. Op de kleine rodeo's is het heel gebruikelijk dat kleintjes op de oude ( en zeer betrouwbare) oude barrelraces van hun moeder plaatsneemt en ook de barrels rijdt. Die kindjes vliegen meer boven het zadel dan dat ze er in zitten :)) en dat gaat ook echt best snel. Dat is de manier om het te leren, kindjes dragen een helm en vaak een bodyprotector. Alle dames, heren zijn echt een hele grote uitzondering in de barrelraces, zijn ooit als kleintje op een groot paard begonnen. Daar zit het gevaar ook niet meer of minder dan bij welke discipline dan ook, daarbij gaat het om Quarter of Paint horses en hiervoor worden niet de hele grote paarden gebruikt, ze zullen zelden boven de 155 cm uitkomen. Die paarden zijn waarschijnlijk veiliger en betrouwbaarder dan veel, jonge, pony's.

Die kinderen groeien op in een omgeving die de meeste van ons niet kennen, die zitten al op het paard van de ouders voordat ze kunnen lopen en worden door paarden omringt vanaf hun 1e dag op deze wereld. Waarom zouden ze dan een pony gaan kopen als de oud gediende van moeders waarschijnlijk een betere taak vervuld als kinderoppas en leermeester dan een pony......Daarbij worden die oude getrouwe paarden daar nog veel meer in ere gehouden als hier, juist als leermeester.

Maar we hebben het nog altijd over paarden ( of pony's) en die kunnen schrikken en soms loopt dat slecht af. Als het meisje op een pony had gezeten die was gevallen en op het kind terecht was gekomen was het waarschijnlijk niet beter afgelopen; het is het risico van het vak, hard maar waar. Ik heb ook zo'n vermoeden dan dit meisje ( en vele anderen) echt alleen maar willen racen en daarvoor heb je dan dus een paard nodig.

http://jprimages.com/img/v33/p1068833685-4.jpg

De barrelrace zoals in Amerika gehouden worden kennen wij niet in Europa, het is echt een professionele discipline waar hard voor getraind wordt. Net als de kleine jochies die daar al jong op een stier gaan zitten ( meestal wel kleinere dan in het bull riding :o maar die tak van rodeo is ook wel iets gevaarlijker.........) omdat ze bull rider willen worden.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2009/08/ ... 34x423.jpg

's lands wijs, 's lands eer en zo heeft elk land wel iets

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:35

Het ene kind speelt bace ball, en het andere motor cross en zij deed barrel racing. hoeveel honderden ,duizenden keren is het goed gegaan en ja een ongeluk gebeurt.
Dat kan toch ook op een pony tijdens de manage les. mijn vriendinnetje is vroeger zo overleden, het manage paard kreeg een hartstilstand tijdens de gallop op de volte zij lag vast onder haar paard tegen de kant....door de stuiptrekkingen gebroken nek!.
Van die les was ik de enige die doorging met rijden dat al 25 jaar lang. Ook ik ben wel eens flink gevallen oude ponys ,jonge ponys dwarse paarden paarden op hol met koets.....ik bracht het er altijd goed vanaf.
Waarom ik wel en zij niet.....het lot bepaalde hoe wrang ook!
12 jaar oud het paard 15 alles was op die manage in orde, ook na onderzoek.....

mijn eigen kindje rijdt ook regelmatig met bp en cap ze is slechts 3 maar droomt nu al om te ringrijden op papas paard zonder zadel ,geen beschermende maatregelen .....mijn moeders hart huivert voor hun debuut. Maar ik en mijn man onze beiden ouders ,grootouders deden het ook.....( we moeten ons ook niet bang laten maken door de gedachte stel dat!Vreselijk zou het zijn als er wat gebeurt...maar wie zegt dat het dan meteen zo ernstig is).We leren onze kinderen toch ook fietsen en zwemmen overal schuilt een gevaar daar ontkom je niet aan in het leven!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:56

Het ongeluk is gebeurd voordat het meisje de race inging. Dus ik vind de discussie niet nodig. Maar om er toch op terug te komen. Hoeveel barrelraces gaan er goed voordat er 1 fout gaat?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:54

Denk dat de grote van het paard er weinig toe doet, zolang een paard 'broke' is zie ik geen probleem met kleine kids op het paard. Ongelukken gebeuren helaas, en helaas heeft het soms een slechte afloop...maar gelukkig gaat het ook heel vaak goed.

De klittenband die je soms ziet vind ik overigens echt niks. Ik zou dat nooit voor mijn kids gebruiken (imo als ze klittenband nodig hebben om in het zadel te zitten, dan maar eerst meer oefenen voordat ze sneller willen gaan of wat dan ook). Liever een keer er vanaf vallen dan vast aan het zadel zitten, dat vind ik pas een eng idee. Ook al is het 'maar' klittenband, je kan toch behoorlijk stevig vastzitten en zeker met een kind, die niet zo zwaar zijn, zie ik dat klittenband niet zomaar loskomen.
(overigens weet ik niet of het kind in het nieuwsbericht de klittenband om had, wat het ook was, vreselijk ongeluk en afschuwelijk voor die ouders om je kind te verliezen)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:26

De zoon van het gezin in Canada waar ik een tijdje heb verbleven reed al vanaf zijn 2de bij mams voorop het zadel mee achter de koeien aan. Toen hij 4 was reed hij idd de "oude en wijze" ruin van de stal. Ze reden op dat moment met zo'n 8 mensen en paarden om koeien naar een volgend gebied te drijven en ineens was het jochie weg (bos, dus niet heel moeilijk om elkaar even uit het oog te verliezen). En het begon al donker te worden. Dikke paniek, iedereen zoeken. Na een half uurtje kwam het 4-jarige jochie luid schreeuwend terugrijden met 5 koeien voor zich uit. Hij had in die 2 jaar geleerd hoe je koeien moet drijven, had er een paar weg zien lopen en had ze maar even opgehaald. Sjah, wat er allemaal had kunnen gebeuren...... maar als je bij alles in het leven op die manier denkt, kun je het beste stil in je bed blijven liggen. Dat "jochie" is inmiddels 1 van de beste ranchers die ik ken.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Anchee

Berichten: 153
Geregistreerd: 15-01-16

Re: Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:34

Ik zie een aantal reacties met dat ze niet in de arena zou zijn overleden, maar in het nieuwsbericht (en ook op andere plekken) lees ik: "Piper was de overwinning in de barrelrace nabij toen ze om een van de barrels stuurde en haar paard schrok. Het paard kwam overeind en viel achterover op de jonge amazone. "

Dus dat gebruiken om te zeggen dat de discussie nu niet relevant zou zijn verbaast me?
Daarnaast snap ik beide argumenten. Ja alle sporten zijn gevaarlijk en waar trek je de grens?

Blacky94

Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:55

Ik heb die discussie in het andere topic niet helemaal meegekregen, maar ik ben het volledig met ElCid en tjaakje eens.
Ik heb 1,5 jaar in Canada gewoond, maar het barrelracen (en andere ranch en rodeo onderdelen) worden daar op een heel ander, hoger, en professioneler niveau gereden dan we hier in NL kennen. Die kinderen worden praktisch in het zadel geboren en leren het doorgaans op een ouder paard dat wel braaf zijn rondje loopt omdat hij het spelletje al 100 duizend keer gedaan heeft..
Het had wat dat betreft in elke tak van de paardensport kunnen gebeuren, als je soms wel niet filmpjes ziet hoe jonge meiden in de dressuurring van hun pony stuiteren of in een bixie tussen de balken belanden.. of zelfs als je paard/pony een keer schrikt tijdens een rustig stapritje in het bos oid...

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:03

Klopt. Ik heb het ook nog even nagelezen. Maar mijn inbreng blijft. Hoeveel barrelraces zijn er wel goed gegaan voordat er een fout is afgelopen?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:39

purny schreef:
Klopt. Ik heb het ook nog even nagelezen. Maar mijn inbreng blijft. Hoeveel barrelraces zijn er wel goed gegaan voordat er een fout is afgelopen?


Inderdaad!

Waarschijnlijk te weinig om ermee te stoppen.. Sommige sporten zijn tot op zekere hoogte het risico waard denk ik. Anders kan je zoveel wel laten en daardoor vergeten te leven.

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:41

Ongelukken kunnen helaas altijd gebeuren.
Denk dat de meesten wel het filmpje kennen van dat kindje op een witte pony. Als je ziet hoe en hoevaak dat kindje er alleen al in dat filmpje vanaf valt. Dat is gelukkig elke keer goed gegaan maar vond dat gevaarlijker dan wat deze kinderen hier doen op ervaren paarden.

Het leven is als een kerstmuts

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 00:03

Hoe vaak zie je niet van die 7 jarige op een b pony een parcours rond racen.
De afstanden zoekt de pony wel uit. Het kind sleurt de pony alleen de goede kant op.
Daar hoeft de pony ook maar te struikelen over een balk en gaat dan ook over de kop.

Heel triest. Maar ongelukken gebeuren.
En soms met erge afloop.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 00:20

Ik vind het echt een vreselijk ongeluk, maar dat is het wel.

Hier in een dorp in Nederland zie ik kinderen in het verkeer vreselijke gevaarlijke dingen doen.

Als er zoveel dodelijke of ernstige ongelukken zouden gebeuren, zouden ze in de USA ook echt nadenken over de veiligheid.
Dit soort kinderen groeien op met en tussen de paarden en rodeo's etc. Daar is het normaal jong mee te doen, ook bij de koeien of reining etc.
Hier is het weer redelijk normaal dat je aan dressuur, spring en cross wedstrijden doet. Is dat minder gevaarlijk? Zeker niet!!

Als dit ''normaal'' was, was het niet dusdanig groot nieuws.

Als je dit samen met je kind(eren ) doet, probeer je het echt zo veilig mogelijk te doen. Wil je alle ongelukken voorkomen, kan je echt niks meer doen. Moet je tegen je kinderen zeggen; dat mag niet, want het is gevaarlijk? Ze iets niet laten doen, wat ze zo graag willen? Opvoeden met angst? En wanneer mag het dan wel? Is het minder erg als ze 12 was geweest? Of 16?

Niemand heeft tegen de ouders gezegd; dat moet je niet doen, er overlijden zoveel kinderen tijdens deze sport. Dit is echt een vreselijk ongeluk. Maar kijk naar het nieuws en lees de krant, want er gebeuren elke dag vreselijke ongelukken die voorkomen hadden kunnen worden.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 07:04

Anchee schreef:
Ik zie een aantal reacties met dat ze niet in de arena zou zijn overleden, maar in het nieuwsbericht (en ook op andere plekken) lees ik: "Piper was de overwinning in de barrelrace nabij toen ze om een van de barrels stuurde en haar paard schrok. Het paard kwam overeind en viel achterover op de jonge amazone. "

Dus dat gebruiken om te zeggen dat de discussie nu niet relevant zou zijn verbaast me?
Daarnaast snap ik beide argumenten. Ja alle sporten zijn gevaarlijk en waar trek je de grens?


Dit staat er in het nieuwsbericht:

Piper Faust was about to compete in barrel racing when her horse was spooked and fell backwards on top of her.

Dus niet tijdens de race zelf.

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:45

Vergeet niet dat barrelpaarden soms behoorlijk opgefokt zijn voordat ze mogen 'exploderen' in de snelheid die nodig is.
Het kan dus maar zo dat voorafgaand aan de race er iets gebeurd is waardoor dit paard omhoog gekomen is en als ze dan idd in de velcro zat is er geen ontkomen aan.
Het is om het even dat ze vast zat en onder het paard terecht kwam of zonder velcro er tijdens de turns afgevallen zou zijn en weet-ik-wat gebeurd zou zijn.
Het blijft een trieste samenloop van omstandigheden.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:30

DubbelDun schreef:
Vergeet niet dat barrelpaarden soms behoorlijk opgefokt zijn voordat ze mogen 'exploderen' in de snelheid die nodig is.
Het kan dus maar zo dat voorafgaand aan de race er iets gebeurd is waardoor dit paard omhoog gekomen is en als ze dan idd in de velcro zat is er geen ontkomen aan.
Het is om het even dat ze vast zat en onder het paard terecht kwam of zonder velcro er tijdens de turns afgevallen zou zijn en weet-ik-wat gebeurd zou zijn.
Het blijft een trieste samenloop van omstandigheden.


Dit dus!!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:04

Wij hebben in Texas barrelraces gezien waar de kleine meisjes met klittenband zaten "vastgekleefd" aan hun zadels. Afvallen zullen ze niet, maar ik vroeg mij toen ook af :"wat als dat paard nu valt?"
Maar ja, ongelukken zullen er altijd gebeuren. Je kunt je kinderen niet onder een glazen stolp bewaren.

Born to slide, forced to work

JudithGigi

Berichten: 4161
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:09

Leven en laten leven. Ongelukken kunnen overal gebeuren en het is niet zo dat er dagelijks meerdere kinderen aan overlijden.

Wel vind ik het de verantwoordelijkheid van de ouders om dit allemaal binnen een bepaalde redelijkheid te laten gebeuren. Geen (te) onbetrouwbare paarden en dergelijke.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:30

Maar als ouder probeer je ook je kind een plezier te doen. Ik ben op zich een hele verantwoordelijke ouder, maar als je kind iets heel graag wilt, verleg je af en toe je grens.
Onze zoon is honderden keren van zijn shet gevallen en dat is toevallig altijd goed gegaan. Hij kon als eerste jongen op de basisschool een salto, omdat hij zo geoefend was.

Hij wilde op een gegeven moment alleen naar school fietsen en dat was echt heel spannend. Alles in mij zei; nee, maar je moet ze een keer loslaten. Wat is een goede leeftijd? Het hangt van zoveel dingen af dan; route, alleen of in een groepje etc.

En dan denk je dat het goed gaat en worden kinderen die al naar de middelbare gaan doodgereden. Is dat de schuld van de ouders?

Normaliter zijn kleine kinderen ook behoorlijk flexibel en kunnen ze aardig wat hebben. Ze zullen vaker van het paard vallen, maar heel weinig kinderen overlijden daardoor. Als je kind zo goed rijdt en het zo graag doet, kun je dat als ouder jezelf niet verwijten.

Popstra
Berichten: 13613
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:44

Het is natuurlijk heel triest dat dit gebeurt maar ik ben van mening dat alle disciplines risico's kunnen hebben. Ben vroeger als kind 2. X hard van manege paarden af gedonderd die keurig mee liepen in de groeps les maar er even vandoor glipte en mijn armen braken. Het blijft dus altijd risico om op een paard te stappen.
Vind de discussie in Nederland verder niet heel zinvol omdat er hier heel niet proffesioneel gebarreld word.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Margrietjuh

Berichten: 633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:56

Ten eerste is het vreselijk als een ouder zo zijn kind moet verliezen, terwijl het doet waar ze het meeste van houdt.

Het bericht zegt het al 'The horse spooked'... Dit had dus net zo goed ergens anders kunnen gebeuren imo, zelfs bij de mensen thuis!

Zo ben ik begin vorig jaar ook voor het eerst in 5 jaar van mijn altijd brave haflinger afgevlogen.
Mijn luie ruin doet eigenlijk nooit meer dan 2 drafpassen als hij schrikt, maar die dag besloot ie in galop rechtsomkeert te maken over de diagonaal.
Ik verloor mijn evenwicht en smakte op de grond, een scheef bekken als gevolg.
Gelukkig met een goede fysio binnen 6 weken weer de oude, maar wel het besef dat ik mazzel heb gehad. :o

Ik denk dat de discussie over de veiligheid van paardrijden in het algemeen eindeloos is, als je een sport zonder risico wilt moet je lekker gaan dammen ofzo :+
Het enige wat je kunt doen is zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen nemen, om de gevolgen van een ongeluk in te perken.

Maar om de dooddoener er maar even in te gooien, als je naar je werk fietst kun je ook onder een bus belanden... -O-

Live life.. Follow your dreams.. Never regret!

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Barrelrace en veiligheid van (jonge) kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:26

Weet je hoe hard een dambord aan kan komen als de tegenstander niet tegen zijn verlies kan.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker