Inrijden met bosal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 18:44

Goeie tip Cornelie!
Door het bijna dagelijks wandelen op blubberige paden, merk ik dat hij ook al weer weten op zijn beentjes staat. Maar nu straks met mijn gewicht Knipoog Da's weer een heel ander verhaal Haha!

Ik kan straks natuurlijk samen met Bailey en Nanouk naar buiten gaan. Dat is hij nu al gewend, alleen wandel ik en Nanouk rijdt.

WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:46

Citaat:
Bedoel je met 'massief' metaal??
Want ik ken bosals met diverse materialen als 'core'; touw, rawhide, leer, metaal (allemaal met leer omvlochten). Ik kan me niet indenken dat een massief materiaal een geluid kan voortbrengen. En hoort de ring niet precies rond de neus gevouwen te zijn? Hoe kan hij dan 'tikken' ??


Nee , metaal kan wel gebruikt worden, maar de meeste bosals zijn van gevolchten leer maar massief en is bijna niet zelf te buigen, het staat onder spanning, de mate van fijner vlechtwerk bepaald ook ( met name de prijs) de kwaliteit.
Maar een bosal hoort zeker niet passend om de neus te zitten, maar zoals ik al zei, in balans te hangen op het neusbeen. De grote knop (gevlochten leer) is het uiteinde waaraan de mecate geknoopt dient te worden, en deze knoop is ookal zeer bijzonder en moet precies uitgevoerd worden, anders werkt de balans niet.
En zo produceerd het dus een geluid, tik maar eens op je eigen neusbeen met je vinger b.v.
Ik kan hiermee alleen al aantonen dat de bosal door weinige begrepen word, en dus dat het hier om harnachement gaat waar men met verstand mee om dient te gaan.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:48

Ik heb dus met mijn vinger op mijn neus zitten tikken en inderdaad je hoort geluid. Maarrr.. de bedoeling is toch dat het ding stilhangt op de neus, hoe ontstaat het tikken dan. Als het paard met zijn hoofd op en neer 'slaat' kan ik me de tikken indenken, maar door het lichte (konstante) kontakt met de mecate krijg je toch geen tikken Verward

Om 'verstand van harnachement' te krijgen moet je wel precies weten hoe eea werkt Lachen

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:05

Verward Nooit van gehoord een lawaaierige bosal en ook nog nooit iets over gelezen. Sommige paarden kunnen spelend met hun bit wel flink lawaai maken maar heb ze daar nog nooit van zien schrikken ofzo ook jonge paarden waar je voor het eest een bit in hangt ook niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:05

De bosal werkt toch ook in op de kaken van een paard, en niet alleen op de neusrug....?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:10

De bosal waar ik dus mee heb geprobeerd te rijden was gevlochten zacht leer, zonder harde kern. Een "beginnersbosal". Van Cl@udia trouwens, bosal-expert. Knipoog En ik gebruik liever een trens, en dan nekreinen, want hij is extreem gevoelig op zijn huid, zeker in zijn nek omdat die niet eerder "gebruikt" is voor rij-doeleinden, dus hij reageert gewoon té sterk op de mekate.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:45

vera, ik heb een video band over het rijden met de bosal.
misschien moeten we eens een video-avond organiseren

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:48

Citaat:
En ik gebruik liever een trens, en dan nekreinen, want hij is extreem gevoelig op zijn huid, zeker in zijn nek omdat die niet eerder "gebruikt" is voor rij-doeleinden, dus hij reageert gewoon té sterk op de mekate.


Je kunt ook een nylon mecate nemen...das wat minder prikkelig Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 12:16

Jos schreef:
vera, ik heb een video band over het rijden met de bosal.
misschien moeten we eens een video-avond organiseren

Hartstikke leuk! Wij (geef Nanouk bij deze gewoon ook op Haha! ) komen Knipoog OK dan!

WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:10

Doordat de bosal in balans hangt is iedere (kleine) beweging al voldoende, je kunt je voorstellen hoe voorzichtig je moet zijn, of hoe ervaren je handen moeten.
Nogmaals, een bosal is niet geschikt voor beginnende ruiters.
Bosal ( hackamore) expert Jean Claude Dysli ( de man is 70 jaar en heeft 50 jaar rij ervaring) heeft hele goede adviezen over deze techniek. Ik weet wat ik van hem heb geleerd, ik kan er zelf niet mee overweg, te moeilijk! Mijn handen zijn niet ervaren genoeg om dit zonder nadelige gevolgen te gebruiken.
Ik weet wel uit ervaring dat velen graag iets uitproberen en dat is een goede zaak, en advies vragen voordat je ergens aan begint is zeker bewonderingswaardig, maar vraag ook eerst advies over iemands ervaringen, dat kan teleurstellingen voorkomen. Veel mensen weten wel een beetje maar niemand weet alles. Dat is ook een goede zaak nietwaar.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 15:43

WSW, ik ben het met je eens dat mensen niet zomaar aan dingen moeten beginnen zonder te weten wat ze doen.
Maar jij doet klinken dat paardrijden alleen voor academisch afgestudeerden is en dat valt ook wel weer mee.

Alles wat je met je paard doet moet enigzins doordacht zijn.
Dat begint al met de keuze van welk halster je gaat gebruiken, welke pad, zadel, bit, hoofdstel, beenbeschermers, voer, borstels, etc.
Alles wat je in je handen hebt kun je een paard me begeleiden maar ook mee straffen. Zoals al zo vaak gezegd; het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
Zo ook met een bosal; je moet weten waar je mee bezig bent en je er in verdiepen. Maar de angst die jij inboezemt over het gebruik van de bosal, daar geloof ik niet in. Haha!

WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:55

Citaat:
Maar de angst die jij inboezemt over het gebruik van de bosal, daar geloof ik niet in.


Beste Vera,
Ik boezem deze angst niet in, dat doet jean Claude Dysli, en iemand die al meer dan 50 jaar paardrijdt én de hele opkomst van de bosal heeft meegemaakt ( gereden met en bij don Dodge, Matlock Rose etc,) die noem ik een expert!
Hij weet als geen ander wat er gebeurd als je hier fout mee omgaat.
Hoeveel mensen ken jij die daadwerkelijk langere tijd op een bosal rijden? Hoeveel mensen in de sport ken jij die starten op een bosal?
Dat zijn er niet zoveel, hoe komt dat?
Niet omdat het zo gemakkelijk is en omdat de meeste mensen er niet mee om kunnen gaan. Ik bedoel maar, de bosal is niet te vergelijken met bit, side-pull of iets dergelijks.
Het is een heel mooi en functioneel "hoofdstel" maar het is wel eens goed om mensen te wijzen op iets waar men niet bij stilstaat. Ik zei ook al dat je handen het allerbelangrijkst zijn, dat staat buiten kijf, maar het probleem is dat men vaker trekt aan teugels dan men zich bewust is. Zelfs hele ervaren ruiters trekken meer dan zij zich realiseren. Kom gerust maar eens luisteren als Jean Claude weer bij ons komt, van 14 t/m 29 juni, hij wil altijd graag mensen uitleg geven over van alles. De bosal is zijn favoriete "hoofdstel" en hij weet er echt meer van dan je je kunt bedenken.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:32

memory schreef:
Citaat:
En ik gebruik liever een trens, en dan nekreinen, want hij is extreem gevoelig op zijn huid, zeker in zijn nek omdat die niet eerder "gebruikt" is voor rij-doeleinden, dus hij reageert gewoon té sterk op de mekate.


Je kunt ook een nylon mecate nemen...das wat minder prikkelig Haha!


Daar reageert ie ook sterk op. Slim Ben gewoon even heel blij met mijn blije bitje.

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:34

Hee, moest nou toch ook even reageren, ik ben echt geen expert maar rij toch sinds kort op een bosal. (Ja een fijn gevlochten buigzame bosal dus geen neusbreker en heb eerst wel wat uitleg gehad.. ) Als ik kijk hoe mijn paard (heb een tinker van bijna 8) hierop reageert in vergelijking met een hoofdstel met een bit ben ik alleen maar positief tot nu toe. Was eerst ook wel een beetje bang dat ik haar er zeer mee zou kunnen doen maar als ik merk hoe lekker ontspannen ze erop loopt en hoe tevreden ze staat te kauwen denk ik persoonlijk dat dat allemaal nog wel een beetje meevalt. En die van mij is echt wel zo'n tante die het duidelijk laat merken als het haar niet aanstaat!! Verder denk ik dat een bosal niet alleen iets is dat bij de ruiter moet passen maar ook bij het paard. Elk paard heeft volgens mij z'n eigen voorkeur.. De een loopt lekker op een trensje de ander op een rubber bit en de rest weer op iets anders. Verder is mij wel eens verteld dat het bit, of in dit geval de optoming zo scherp is als de hand van de ruiter!!! Dit komt er dus op neer dat het meest zachte bit in verkeerde handen een martelwerktuig kan zijn!! En ik denk dat daar toch wel een zekere vorm van waarheid in zit... Knipoog