trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:46

Gaaf!! Ik denk een unieke kans voor je dochter, waar vele haar graag zouden willen volgen.

Ik heb dan geen ervaring met trickriding maar wel met freestyle skien op internationaal niveau en freeride skien. De algemeen bekende 'extreme sports'. Vele verklaren je voor gek om zulke risico's te nemen, maar het ding is, juist doordat je je erin verdiept en het stapje voor stapje leert weet je 100% wat je doet. Je wordt heel erg lichaamsbewust en leert je eigen grenzen kennen. Dus ja wat Adje ook zegt, zeg ik ook altijd. De kans dat ik struikel met wandelen (volledig geautomatiseerde taak) is net zo groot als met gevaarlijke sprongen met skien (na zoveel oefenen ook een zelfde geautomatiseerde taak). Tuurlijk is het wel zo dat struikelen met lopen minder schade geeft dan 8meter uit de lucht vallen of van een racend paard afvallen.

Ik ben echt een mietje en wil altijd heel erg zeker zijn van mijn zaak of iets haalbaar is, terwijl veel denken dat alleen waaghalzen zulke sporten doen. Zo kan je trickriding ook zien, als een super technische sport net zoals dressuur springen of wat dan ook, alleen ziet het er wat spectaculairder uit. :+

W.b.t. zo'n weekend weg.. tja ik snap het wel. Mijn moeder heeft me ook los moeten laten toen ik op mijn 16e weken naar het buitenland ging om te trainen voor het skien. Maar met de juiste opvoeding en met mensen om je heen die je kent loopt dit vaak prima in goede banen en doet jezoveel meer wereldervaring op, waar je de rest van het leven profijt van hebt.
Het zijn vaker de 'standaard thuis naar de kroeg' situaties die geen hobby's/passies hebben die het foute pad op gaan.

[PP] [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten / canisia @ [RIJ-ITP] AV Raff zijn 2e wedstrijd seizoen en nu wel officieel gup áf
WRAN: L5 +24 - L4 +95 - L3 +58
DAWRA: Walk en jog +20 - Beginners +69 - Amateur +3
Dressuur: B+11 - L1


troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:58

Door hun uitgebreide training op veiligheid en correct leren vallen en bewegen denk ik eigenlijk dat dit veiliger is dan bijv springen (waar je daar niet expres op oefent). Ook is die galop nooit ongecontroleerd. Die paarden weten precies wanneer, hoe hard en tot waar te galloperen. Op een woord van de ruiter /trainer (whoa!) staan ze stil. Erg veilig eigenlijk juist.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:54

willempie14 schreef:
Arthur ( de trainer) zei, het is net zo gevaarlijk als fietsen, als je niet oplet ga je ook neer :D

misschien moet ik ff wennen ik kom uit het truttige dressuurrichting vandaan en dit is toch ff wel wat ruiger, vlotter zowel mens als paard :j


Misschien moet je hen vragen om jou ook een aantal lessen te geven in wat ze doen en je te laten ervaren wat het is. Dit soort shows vereist techniek en uithoudingsvermogen, maar op een veel lager niveau geeft het waarschijnlijk al een kick om eens ervaren the hebben wat het is.

Ik heb dat bij het circus gedaan en ik moet zeggen: een heel rondje in de piste staand op een galopperend paard (met uiteraard een een veiligheids lijn en na er 5 keer afgevallen te zijn....) geft een geweldige kick.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:23

Wat vind je dochter er zelf van, behalve supervet?
Realiseert ze zich wat het inhoudt?

Ik heb zelf een jaar in een wedstrijd/showteam gereden (dressuur, helemaal niet gevaarlijk), ik heb een waanzinnig leuke tijd gehad hoor. Hele leuke contacten opgedaan en ik zal nog regelmatig meegaan als groom. Maar ik ben gestopt omdat ik het vreselijk veel tijd vond kosten. Ik werk 40 uur, maar had er naast geen energie meer voor andere zaken. Een sociaal leven? Nope, hou maar op... En dan denk je dat je genoeg sociale contacten hebt met je team, hartstikke leuk, maar vaak pure noodzaak met betrekking tot het team. Ik heb heel erg veel respect voor de meiden die het nog steeds doen, ik raakte er een beetje uitgeput van.

En dat is een beetje de andere kant van dit soort dingen. Het lijkt allemaal geweldig, de trainingen, de shows. En dat is ook onwijs leuk. Maar er komt zó veel meer bij kijken! En niet iedereen kan/wil dat. In mijn ogen ook helemaal niet erg, maar als je 15 bent is het misschien goed om eerst eens gewoon een weekend mee te gaan en te kijken wat het echt is. Zonder daadwerkelijk mee te doen. Ik kende het team waarin ik heb gereden ook al een hele poos (zeg anderhalf jaar) en wist wat me te wachten stond. Ik heb de gok gewaagd, het was niet wat ik had verwacht. Ik heb er gelukkig niets mee verloren (eerder gewonnen). Maar als je 15 bent en vriendinnen hebt op school, die verwachten dan ook dingen van je. En als je dan na een jaar op hangende pootjes terug komt, dan is het verhaal wel ietsje anders denk ik. Althans, dit is een stukje eigen ervaring van luttele jaren terug.

Kort samengevat, er is meer aan het rijden in een teamverband en het geven van shows, dan alleen het uiterlijke vertoon (de trainingen en shows). Hoeveel is je dochter bereid op te geven? Zorg dat ze ook die risico's kent (en niet alleen de gevaren), zodat ze een goed oordeel kan geven en niet achteraf zegt: Had ik dit maar geweten dan....

Surprise_Boy

Berichten: 498
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Ergens in de prehistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:05

Ja, paarden vallen, en ja, er gebeuren ernstige ongelukken. Ook recent.
In Europa lopen we wel degelijk achter wat veiligheid betreft, dat is nu eenmaal de realiteit.
Arthur is de veiligste optie in de EU. Hij is de enige uit de Benelux die altijd veilige zadels voor zijn gehele team had, en de bedragen die je daarvoor neertelt zijn echt geen grapjes (en ze zijn elke cent waard).
Ik heb nog geen paarden en ruiters gezien die niet meteen opstonden en verder reden na een val, en doordat Arthur over het algemeen alleen op de rechte stukken hangt is het echt redelijk veilig (de meeste paarden vallen in de bocht en niet op het rechte stuk).

Als ik het goed onthouden heb bestaat de basis bij Arthur uit de eerste twee fender drags (dat gestrekt ernaast hangen), achterstevoren zitten en eraf en weer op springen.
Dit zijn geen gevaarlijke dingen, je kan (zeker in het begin) niet meer op je paard komen als je eraf bent gesprongen, maar het is geen levensbedreigende situatie.
Strap tricks zijn echter wel gevaarlijk, juist omdat ze technisch redelijk simpel zijn en mensen zich lekker veilig willen insnoeren (dan kan je er niet meer snel afvallen).
Bijna iedereen hier rijdt met westernlaarzen of stalschoenen.
Ik vroeger ook, tot ik een paard over me heen kreeg omdat ik niet snel genoeg loskwam.
Begrijp me niet verkeerd, Arthur doet een heleboel goed, maar mensen zijn hierdoor verongelukt dus ik benoem het wel even: strap tricks echt alleen doen met worstelschoenen of gympen en nooit in een borsttuig of aangesnoerde riem gaan hangen.

Ik organiseer op 16 en 17 april een clinic met Jerri Duce in België, zodat iedereen hier de kans krijgt om op een veilige manier te leren rijden zonder hiervoor naar de VS te moeten.
Arthur kon alleen op de dinsdag en dat ging helaas niet lukken, maar misschien zegt hij er nog iets over aangezien we nu de paarden daar kunnen gebruiken.

Ik denk dat het alleen maar veiliger gaat worden, in de VS wordt er al hard aan gewerkt en de clinic is hier de eerste stap.
Dus vooral heel veel plezier voor haar gewenst, het is echt een hele gave sport en je zit echt wel goed bij Arthur :)

Never regret anything you have done with a sincere affection; nothing is lost that is born of the heart. ~ Basil Rathbone

ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:28

Ik heb tijdens mijn reis in Australië "gewerkt" voor iemand die daar in een show trickriding team zat (high velocity trick riding). Jongste lid van hun team momenteel is n jaartje of 10 geloof ik. Geloof 3 leden die Australisch kampioen zijn geweest, en ook veel Roman Riding (staan op 2 paarden).

Ik heb hun nooit gehoord over enige ernstige ongelukken die zij in hun team hebben gehad..
Inderdaad, rustig opbouwen..

Paardrijden over t algemeen is n gevaarlijke sport wanneer dit gedaan wordt zonder de juiste training..

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

JMeinema

Berichten: 68
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:58

Wat een lastige situatie.

Ik heb ooit een keer een optreden van The Future Guys gezien; en wat was dat gaaf! Maar ik snap best dat je als moeder even moet slikken als je eigen kind van plan is dat te gaan doen.

Mijn moeder had er al moeite mee dat ik überhaupt wilde paardrijden, laat staan reining (western) dat er ook best "wild" uitziet met alle slinding-stops en het spinning. Uiteindelijk viel dit reuze mee omdat de training professioneel was en de paarden waren heel rustig.

Mijn instructrice zei altijd: ''Paardrijden is net zo gevaarlijk als skiën.'' En dat is ook zo, alleen staan we er niet altijd bij stil.

Ik kan je niet echt raden in wat je moet doen. Ik zou het er gewoon goed over hebben met je dochter en de voor,- en nadelen op een rijtje zetten :-)

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 08:38

nu ongeveer 3 maanden verder en dochter traint lekker mee.

Sinds vorige week de eerste simpele trick in gallop gedaan ( erop en eraf). Ze doet dit op muilezel Heather want die galoppeert het meest rustig van allemaal, tenminste als ze niet eigenwijs is en ineens stil gaat staan , :D
Tja het blijven ezels. :)

De shows zijn al volop aan de gang en ze gaat met enige regelmaat helpen achter de schermen.

Ik vind het nog steeds best lastig want ik heb tijdens training toch al wel het een en ander mis zien gaan, gelukkig zonder al te ernstige dingen.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:06

Tof dat je haar deze kans gunt.
Ookal fluistert je moederhart wat anders ;)

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:20

Eerlijk?
Qua veiligheid en risico's? Liever een goed getrainde trickriding combinatie dan een iets te angstige, nét niet getalenteerd genoeg maar wél ambitieuze puber op een gemiddelde dressuur KWPN-er!


Iedereen een Connemara!!


.

willempie14
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 11:17

ja dat klopt zeker, mijn dochter is tijdens het eerdere zoeken naar een leuk dressuurpaard er diverse keren maar net goed mee weg gekomen.

proefrijden en dan een vreemd bokkend paard of super gespannen paard maakt je als toekijkende moeder erg nerveus kan ik je wel zeggen.


juniper

Berichten: 1573
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: trickriding hoe gevaarlijk is het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:20

Ik vind het echt geweldig dat je je dochter deze kans gunt! Of ze het nu een half jaar doet en dan stopt, of hier haar levenslange hobby van maakt, deze ervaringen neemt niemand haar ooit nog af!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 31 bezoekers