Kinder westernzadel voor op een paint.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iah_en_co
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-03-13

Kinder westernzadel voor op een paint.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:50

Hallo allemaal.

Ik ben langzaam aan het zoeken naar een kinderwestern zadel. Junior/jeugd zadel is veelste groot voor mijn dochter.
Nu zijn die er wel genoeg, maar alleen voor shetty's en pony's.

Mijn dochter van bijna 5 jaar gaat graag mee naar de paardjes en wil ook graag gaan rijden. Op dit moment zijn we hier ook langzaam mee bezig lekker stappen zonder zadel en haar evenwicht leren houden. Lekker simpel met een pad en longeer singel zodat ze goed leert zitten en vertrouwd raakt met de bewegingen.

Maar wil dus wel langzaam gaan kijken voor een zadeltje wat dus gewoon op een paint past.( ik wil geen losse kinderbeugels deze heb ik al, maar daar beschadigd het zadel van)
Maar dit lijkt onbegonnen werk te zijn.

Wat is jullie ervaring hier in??
En hebben jullie eventueel tips waar ik over een jaartje bijvoorbeeld kan gaan kijken.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Kinder westernzadel voor op een paint.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:52

Dat is erg lastig te vinden! Ik zou voor een barefootje kinder western model gaan. Hebben prima pasvorm en zijn ook mooi geprijst.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Kinder westernzadel voor op een paint.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:54

Ik zag op de website van - dacht ik- Eurohorse dat ze daar ook heel korte fenders kunnen maken. Misschien is dat iets?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kinder westernzadel voor op een paint.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:57

ik zou ook voor een barefoot of een ghostje gaan (bv een ghost piccolo of bambino, eventueel met zitverkleiner erop).
of het paard zijn eigen zadel met een zitverkleiner?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:58


iah_en_co
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 16:04

Bedankt voor de reacties.
Ik heb er ook geen haast mee hoor.

Ze kan voor nu lekker zonder zadel wat hobbelen. Want met een zadel wordt het paard alleen maar breder gelukkig is deze paint niet echt breed gebouwd. Kortere fenders is niiet echt een optie omdat het zadel gewoon te groot blijft. Ze heeft geen kont alleen een paar botjes om op te zitten boomloos ga ik nog wel eens naar kijken als daar de juist fork/pommel in past. Is dat misschien wel een goede oplossing

iah_en_co
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-03-13

Re: Kinder westernzadel voor op een paint.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 16:06

Maar ook dan zal ze nog minimaal 2 jaar moeten wachten voor ze met dar voeten bij de beugels kan

franka

Berichten: 161
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: leeuwarden

Re: Kinder westernzadel voor op een paint.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:23

barefoot zadel kun je ook engelse beugel riemen aan hangen, dan kunnen ze wel kort genoeg.

Djoopie

Berichten: 2691
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Re: Kinder westernzadel voor op een paint.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:25

Kleine ghost beviel goed hier!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:39

franka schreef:
barefoot zadel kun je ook engelse beugel riemen aan hangen, dan kunnen ze wel kort genoeg.


Dat doen wij dus ook op de shet, met de c pony en het trekpaard en het barefoot zadeltje western uitvoering.( ook hebben wij er korfjes in de stijgbeugels bij ingedaan.) Mijn kindje van nu 3 zat er met 2 jaar erg goed in en de knop en de leren sliertjes kun je knopen en daar kan ze prima aan vast houden , nu ze gaat sturen en los stappen kan zij als het paard elkaar goed voelen en heeft ze steun aan het zadel.
zal kijken of ik de foto kan uploaden .

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Kinder westernzadel voor op een paint.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:10

Misschien druk ik de pret nu hoor, maar heeft een kind wat nog niet eens bij de kortste stijgbeugels kan, echt een eigen zadel nodig?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:13

antje_vip schreef:
Misschien druk ik de pret nu hoor, maar heeft een kind wat nog niet eens bij de kortste stijgbeugels kan, echt een eigen zadel nodig?


Toch vind ik het een goede vraag dat weet alleen ts voor zich zelf, ik heb er wel voor gekozen omdat ik veel buiten wandel met pony en kind.Dan zitten ze net iets steviger en kunnen ze beter vasthouden als de pony opzij stapt

annelot

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Re: Kinder westernzadel voor op een paint.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:58

Angelique van paard en naald had een hele mooie te koop op het nk. 375 euro kostte deze en was echt van goede kwaliteit.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kinder westernzadel voor op een paint.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 01:34

Onze zoon was 3 dat hij zijn shet kreeg en een klein western zadel. Heeft een 12'' zitting. Toen hij 3 was, zat hij er amper 5 minuten op en kon niet eens in de beugels.

Later, toen hij 5/6/7 was ging hij steeds meer ''echt'' rijden en paste hij ook in de beugels.

Dat zelfde zadeltje heb ik wel op mijn ruin van 1.42m gelegd als hij daar eens op reed. Lag niet perfect, maar had er een dikke pad onder en mn zoon woog echt niks. Ik deed dan mn eigen singel eraan.
Op die leeftijd reden we ook in het bos. Hij op zn shet dan en nam ik ze aan een lange lijn mee. Maar niet dagelijks en geen uren rijden.

Hij is vaak van zijn shetlander afgevallen en een western zadeltje geeft in mijn ogen wel wat meer stevigheid.
Maar wij rijden zelf western, dus vonden sowieso een western zadeltje zelf ook leuker.

Toen hij 10 was, reed hij vaker op mn ruin en mijn zadel, maar het duurt echt best een tijd voor ze op een groter western zadel passen. Mijn zadel heeft een 15'' seat en de fenders kunnen goed kort, anders kon hij er echt niet op toen hij 10 was.
Bij mijn man zijn zadel, zitten de beugels op zijn kortst voor mij en ik ben 1.68m.

Je weet nu niet of ze serieus wil gaan rijden, maar een goed kinder western zadeltje, doen ze langer mee en behoudt zijn waarde. Er is altijd vraag naar en ze zijn moeilijk te vinden. Kwaliteit dan.

Wel was de 12'' seat te klein, toen onze zoon 10 werd en heeft hij een tijd een zadel gehad met 14'' seat.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 07:00

kwita schreef:
franka schreef:
barefoot zadel kun je ook engelse beugel riemen aan hangen, dan kunnen ze wel kort genoeg.


Dat doen wij dus ook op de shet, met de c pony en het trekpaard en het barefoot zadeltje western uitvoering.( ook hebben wij er korfjes in de stijgbeugels bij ingedaan.) Mijn kindje van nu 3 zat er met 2 jaar erg goed in en de knop en de leren sliertjes kun je knopen en daar kan ze prima aan vast houden , nu ze gaat sturen en los stappen kan zij als het paard elkaar goed voelen en heeft ze steun aan het zadel.
zal kijken of ik de foto kan uploaden .


Afbeelding
Hier het beloofde beeld bij het verhaal.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:28

Heel erg off-topic, ik weet het, maar...ik vraag me eigenlijk wel af wat dit doet met de skeletontwikkeling van een kind. We roepen allemaal oh en foei als we op een paard van 2 jaar gaan zitten, maar als een kind van 3 in spreidzit op een paard zit is wordt daar niet over nagedacht?

Het lijkt mij echt niet gezond... En voordat je de effecten hiervan merkt ben je, net als bij paarden, op middelbare leeftijd aangeland. Maar ook voor mensen is artrose geen pretje, en zo'n spreidzit op deze leeftijd kan 'cam' afwijkingen geven, waarvan aangetoond is dat die heupartrose in de hand kunnen werken.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:04

Ibbel schreef:
Heel erg off-topic, ik weet het, maar...ik vraag me eigenlijk wel af wat dit doet met de skeletontwikkeling van een kind. We roepen allemaal oh en foei als we op een paard van 2 jaar gaan zitten, maar als een kind van 3 in spreidzit op een paard zit is wordt daar niet over nagedacht?

Het lijkt mij echt niet gezond... En voordat je de effecten hiervan merkt ben je, net als bij paarden, op middelbare leeftijd aangeland. Maar ook voor mensen is artrose geen pretje, en zo'n spreidzit op deze leeftijd kan 'cam' afwijkingen geven, waarvan aangetoond is dat die heupartrose in de hand kunnen werken.


Ja ik dacht precies wat Ibbel schrijft. Denk er heel goed om dat het mss voor het kind wel heel leuk is maar niet zo heel goed voor de botten en gewrichten. En zelfs al is het maar 1 keer per week het toch al impact kan hebben. Lang, lang, heeeeeeeeeeeeeel lang geleden had een kennisje van me ook een leuke D pony. Maar zij was zelf maar een tenger typje en toen toch al een jaar of 12. Zij kreeg echt last van dr bekken op die pony en heeft em dus ook (op advies van de huisarts) om die reden te koop gezet. Zij vond het niet leuk, maar was wel zover en verstandig dat ze niet vroeg in dr leven bekkenproblemen wilde. Maar een kind van 4-5 heeft dat besef niet.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:18

Het is dus hooguit een minuut of 15 en nagevraagd bij de huisarts en orthopeed (waar ik dus voor mezelf loop).En het kan geen kwaad voor die 1x per maand en haar bekken en alles is onderzocht en prima bevonden, dus bedankt voor het off topic meedenken
(En op de foto zit ze wel heel extreem wijdbeens, dat is een vertekend beeld.)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kinder westernzadel voor op een paint.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:08

Het is en blijft een eeuwige discussie. Mijn ouders reden beiden, dus ik zat er va zsm op. Op mn 4e stapritjes en va mn 5e in de les. Niks aan overgehouden en ben nu 42 en rij dagelijks meerdere paarden ook.
Onze zoon zat er va geboorte op en va zijn 3e een eigen shet. Dat waren korte stukjes en werden geleidelijk langere ritjes. Die heeft er ook niks aan overgehouden.

Waar hij wel wat aan over heeft gehouden, is voetballen. Va zijn 6e voetballen zoals veel jongetjes willen. Va zijn 8e selectie, dus 3a 4x pw trainen en een wedstrijd. Heel veel blessures gehad en uiteindelijk ernstige groei problemen, dus ruim 2 jaar niet kunnen voetballen. Op zijn 16e weer begonnen en gaat nu ( 19 ) prima.

Overigens ben ik geen voorstander van selectie op die leeftijd, maar als je kind gevraagd wordt en het zooooo graag wil, ga ik in ieder geval geen nee zeggen. Maar dat is ieder voor zich.

Alles ligt aan hoe en hoeveel. Wij hadden een meisje bij ons werken die kapot getraind was met turnen op hoog niveau en daar de rest van dr leven last van zou houden.

Mensen zeggen zo snel iets negatiefs, maar het is helemaal niet bewezen. Er zijn altijd mensen die klachten hebben, maar nog meer mensen zonder klachten. De klachten die later komen, kunnen ook heel goed komen door rijden met een hele slechte houding. Ik zie dagelijks mensen als een misvormd stuk steen rondhobbelen op hun paard. Klinkt banketstaaf, maar als er niet meer op zit en houding wordt gelet, rijden mensen zichzelf en hun paard scheef, krom en kapot.

Een kinder zadeltje brengt wel meer verhouding in de zit voor een kind, dan dat je het op een groot zadel laat rijden. Ik rij in een 15,5'' seat. Heb ooit 2x een buitenrit gemaakt in een 17'' en had daar ook wat last van. Ik zat er gewoon niet lekker in.