Wel of niet een kunststof western zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flint05
Berichten: 419
Geregistreerd: 21-09-09

Wel of niet een kunststof western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 11:53

Ik was opzoek naar een kunststof western zadel, maar nu kreeg ik enkele reacties dat een kunstof westernzadel slecht is voor de rug van je paard.
Ik heb altijd tot volle tevredenheid met een kunststof Engels zadel ( dressuur en veelzijdigheid) gereden, vandaar dat ik ook opzoek ging naar een western zadel.
Ook omdat ik een pony rijd van 1.35m, kruising haflinger en een kunststof zadel niet zo zwaar is.
Zijn hier mensen die met een kunststof western zadel rijden of gereden hebben en die mij kunnen vertellen waarom wel of niet een kunststof zadel te kopen?

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:56

Als die van Wintec op jou paard past is dat ideaal, maar verder zijn kunststof westernzadels eigenlijk alleen maar troep. Slecht afgewerkt en scheef en westernzadels kan je niet of nauwelijks aanpassen omdat er geen kussens onder zitten. Ik zou ze niet op mijn paard leggen, misschien kan een een boomloze vinden die wel past? Die zijn ook niet zo zwaar.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:56

Zolang het goed past is er niks mis mee. Maar of een wn zadel goed past is voor een leek nauwelijks te beoordelen. Laat dus wel een ervaren western zadel passer komen. Dan zal het wel lukken.

DubbelFun

Berichten: 88810
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wel of niet een kunststof western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:30

Er zijn diverse merken die kunststof zadels maken en daar is niks mis mee.
Ik ken meer goedkope zadels met een houten (flut)boom die scheef zijn dan de betere kwaliteit kunststof zadels.
Wintec, Big Horn en Fabtron hebben prima kwaliteit zadels met een goed merk boom er in.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Wel of niet een kunststof western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:00

Ik heb ook een Fabtron. Geen mooi zadel, maar wel zeer degelijk, licht van gewicht en hij past fantastisch op mijn paard.

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:12

Marith_Ov schreef:
Ik heb ook een Fabtron. Geen mooi zadel, maar wel zeer degelijk, licht van gewicht en hij past fantastisch op mijn paard.


Idem! Ik ben ook dik tevreden over de kwaliteit van fabtron. Inderdaad, niet mooi, maar zeker degelijk en een goede pasvorm.

Als het maar past op je paard, dat is toch het belangrijkste.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Wel of niet een kunststof western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:57

Kwaliteit is zeker top van de Fabtron, ben er ook erg blij mee. En het passen op het paard is inderdaad het allerbelangrijkste, mooi is van ondergeschikt belang.

Firstofjuly

Berichten: 261
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: Bonaire

Re: Wel of niet een kunststof western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:01

Wij hebben diverse (half)kunstlederen westernzadels van het amerikaanse merk King. Prima, helemaal niks mis mee!

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wel of niet een kunststof western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:07

Stalgenootje had een kunststof zadel en die werd door het zadel in een stoelzit gezet en dat was volgens de lesjuf funest voor de training en rug van het paard.

DubbelFun

Berichten: 88810
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wel of niet een kunststof western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:13

Alsof de stoelzit in een westernzadel alleen bij kunststofzadel voorkomt :D
Ik denk dat 75% van de westernzadels je in een stoelzit zet.

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wel of niet een kunststof western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:02

Geen idee, neem aan dat je bij de goede zadels je fender kunt verschuiven. Ik heb nog nooit gehoord dat ik in stoelzit zit en ik kan mn fender gewoon verschuiven indien nodig..

DubbelFun

Berichten: 88810
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wel of niet een kunststof western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:21

Bij de betere zadels kan dat idd, maar lang niet bij alle zadels :)
Verder wordt 'stoelzit' in western lang niet altijd als een probleem gezien, het zijn veelal de mensen met een engelse achtergrond die het verschil opmerken.

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wel of niet een kunststof western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:31

Dit was echt een extreem geval van stoelzit, ruiter kukelde ook achterover door bolle schouder van paard. Inmiddels wel passend zadel en de kunsstof verkocht.