uitbreken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 10:54

Hmmz, niet echt, meestal resulteert het erin dat we bij het hek aankomen en ik haar met geen stok meer omkrijg (waardoor ik vaak een soort van rechtsomkeert rij, dus eerst van de hoefslag af, en dan weer terug, of ik zet haar scheef in de achteruit zodat ik weer ruimte heb


Heza_Yankee

Berichten: 572
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:00

Misschien een rare vraag, Bloos maar kan je jouw trainer niet bellen om te vragen wat je moet doen?

Ik ben wel benieuwd hoe je dit moet gaan oplossen. Bij mij werkte het in ieder geval om hem de kant op te laten gaan die ik wilde. Maar mijn yank geeft gelukkig snel op.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 11:15

ben er al af en aan een half jaar mee aan het tobben (eerst engels) Steeds dan gaat het ineens een maandje goed, en dan is ze er weer....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:04

stef"]
Als ze scheef zou zijn (ja ok, elk paard is scheef) dan zou ze het toch ook in stap doen? In stap heb ik geen problemen, en one rein stop (PP) reageert ze op beide handen (in stilstand) goed op
[/quote]

Hoeft niet percé. Het is een kwestie van soepel en sterk worden, en naarmate de gang sneller wordt, is het moeilijker om een stijve kant in te buigen of een stijf been onder te plaatsen. Het kan dus goed zijn dat ze er in stap minder moeite mee heeft dan in draf en galop.

[quote="stef schreef:
Steeds dan gaat het ineens een maandje goed, en dan is ze er weer....


Ook dat kan in het 'stijfheids' plaatje passen... Zoals ik het lees, heb je haar nu voornl. aan gepakt op het moment dat ze verkeerd ging, maar verder niet extra aan soepel en sterk maken van haar zwakke kant gewerkt. Ze heeft dus een korte tijd ontzag voor de straf die ze kreeg, maar omdat ze fysiek niet veranderd is en in weze het oorspronkelijke probleem nog steeds bestaat, houdt ze het niet vol en vervalt in het oude gedrag.


Maar goed, het is moeilijk om dingen precies te beoordelen als je er niet zelf op gezeten hebt en gevoeld hebt wat er precies gebeurt... Het kan natuurlijk best zijn dat ik er helemaal naast zit.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:56

Stef ik ga even een vraag stellen die l*lliger klinkt dan dat ik het bedoel Haha! (as usual)

Wat doet 'ie als je er een ECHT goede ruiter opzet?
(niet iemand van ons eigen bedenkelijke benedenmodale niveautje dus, maar iemand die nog een dolle kameel een Z-proef zou kunnen laten lopen)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 18:06

Mijn engelse instructrice is Z1 of Z2 met haar eigen paard. Zij is zo ongeveer de beste ruiter die ik tot mijn beschikking zou hebben Haha!
Bij haar deed ze het dus ook....
Francis, je bent welkom hoor om eens te proberen Tong uitsteken (wil nogal graag weten wat ze nou precies doet, en waarom) Zal je alleen net dan zien dat ze braaf is Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:13

Misschien ook eens naar antoine de bodt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:17

Citaat:
Leuk geprobeert, maar dat kan je dus compleet vergeten, dan stuitert ze zowat over het hek heen

Daar op dat punt, trek je gewoon zijn tanden uit zijn bek de goede kant in, en aan de andere kant schop je hem door midden en sla je de zweep flink op zijn schouder.
Hij houd je voor de gek Stef en niet zo'n beetje
Aanpakken die hap!!! En niet zachtjes ook.

En dan maakt engels of western geen bal uit.

En natuurlijk probeert hij het ook bij een ander, maar weet zeker als hij een maand elke dag door een ander gereden word, het er bij die ander uit is.
Of jij er daarna wat aan hebt is het volgende, daar zijn ze vaak slim genoeg voor.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:58

Citaat:
stef schreef:
Als ze scheef zou zijn (ja ok, elk paard is scheef) dan zou ze het toch ook in stap doen? In stap heb ik geen problemen, en one rein stop (PP) reageert ze op beide handen (in stilstand) goed op


Hoeft niet percé. Het is een kwestie van soepel en sterk worden, en naarmate de gang sneller wordt, is het moeilijker om een stijve kant in te buigen of een stijf been onder te plaatsen. Het kan dus goed zijn dat ze er in stap minder moeite mee heeft dan in draf en galop.



Francis heeft gelijk.
Ik heb zelf een goed scheve haflinger, inmiddels gaat het weer stukken beter.
De punten die ik kan herkennen dat Felix scheef is in stap zijn:
*scheef achterwaarts
*cirkels waarin alleen de hals buigt en het binnenbeen niet onder wordt gezet, vaak gaat hij zijn hoofd ook scheef houden.
*hoofd een bepaalde richting ophouden(bv naar binnen of buiten kijken)

In stap is het vaak moeilijk te voelen een andere manier is hoe zit jij?
Heb je het gevoel dat je naar 1 kant geduwd wordt alsof je eraf geslingerd wordt? Dit is voelbaar in alle 3 de gangen.

Ik heb er vele mensen opgehad waaronder mensen die hoog in de western mee reden maar die konden mij niet zeggen dat het paard scheef was en rechtgericht moest worden. Maar er werd wel even flink aan die linker teugel gesjort omdat hij maar los moest laten Boos! Boos!
Een instructeur zegt dus nog niet alles.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 19:27

Wat wel zo is is dat ik in de galop altijd heel veel met stelling moest rijden om haar recht te maken omdat ze met haar voorbenen zowat op de binnenhoefslag zat.
Lesje AdeB is allemaal leuk en aardig, maar met 1 les los je het (lijkt mij) niet op, en daarbij heb ik daar op het moment echt geen geld voor...
Kawa, het is niet zo dat ik haar niet aanpak, heeft een tijdje terug nog een topic over gestaan, kan hem alleen even niet vinden...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:03

Citaat:
Lesje AdeB is allemaal leuk en aardig, maar met 1 les los je het (lijkt mij) niet op


Nee je lost het niet met 1 les op en ook niet met 10. het probleem blijft er altijd alleen moet jij het probleem de baas zien te worden.
1 les kan wel genoeg zijn om je een hoop duidelijkheid te geven.

maar ja als het geld er niet is houd het op.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:38

Ik heb dit ook met Sheril, gaat wel al een heel stuk beter. Bij mij zat het in mijn eigen spanning, in mijn lichaam en tussen mijn oren. Uiteindelijk ben ik gaan lessen bij een fysio voor zowel paarden als mensen, die mij ook het vertrouwen weer terug kon geven, en de ontspanning in mijn lichaam kon helpen vinden, en dat heeft heel erg geholpen. Het gaat nog niet altijd vlekkeloos, maar wel steeds beter. Alleen als ze zelf kijkerig is, ga ik ook weer spannen en komen we weer in de cirkel terecht.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:01

Met één les los je't inderdaad niet op, daarom doet ze't ook als er een 'goede' ruiter op zit. Maar iemand kan je in één les wel helpen een aantal oefeningen te leren waarmee je het in verloop van tijd kunt verbeteren.
En natuurlijk wil ik best een keer langs komen als je dat serieus zou willen (hoewel ik dus absoluut geen trainer of instructeur ben, dus verwacht niet te veel), maar ik vraag me dan toch af waarom jouw instructeur je hier nog niet verder mee heeft geholpen... Je hebt dit probleem al langer, maar zowel je engelse instructeur als je western instructeur hebben je tot nu toe niet kunnen helpen? Dan zou ik persoonlijk het geld voor de huidige instructeur een keer uitgeven aan een andere instructeur, met een andere kijk op de zaken, die me misschien wél kan helpen...
(ik zeg niet dat je huidige instructeur niet goed is, maar soms helpt een frisse/andere kijk op dingen om duidelijkheid te scheppen...)

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 21:14

hooo, misverstand...
Mijn "trainer" is iemand die een tijd westerd gereden heeft, en mij puur op gang helpt. Hij vind het leuk, ik vind het leuk, betaal er verder ook niet voor. Tijdje terug had ik les tussen haakjes gezet, waar ik op gewezen werd. Had ik wat geleerd? Ja, dus had ik les gehad, en geen "les" Vandaar dat ik mark eigenlijk vanzelf mijn trainer ben gaan noemen...
Ik ga in de toekomst mogelijk wel lessen bij Eva (achternaam kwijt, van www.westernspul.nl) uit Zeeland, aangezien zij toch elke week bij ons op stal is

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:38

OK, geen 'echte' trainer dus, dat wist ik allemaal niet... houd alles niet zo precies bij hoor... Knipoog

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers