ervaring met zoal reining als voor de kar beleerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

ervaring met zoal reining als voor de kar beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 13:16

hallo bokketjes,

Ik zoek naar ervaringen van mensen die hun paard zowel western(voornamelijk reining) als voor de kar beleerd hebben. Ik ben aan het over wegen om eventueel mijn jonkie te laten beleren voor de kar wanneer er een goede basis aanwezig is voor onder het zadel. Ik kan me al bedenken dat ho roepen al niet zo handig is wanneer hij voor de kar staat.

De reden waarom ik hem voor de kar wil zetten is ivm mijn vader die al jaren niet meer kan rijden. Maar hij kan nog wel mennen maar er is (nog) geen menpaard waarvan hij gebruik kan maken. Vandaar dat ik ervaringen zoek en bij positieve ervaringen aanbevelingen van stallen waar ik hem eventueel naar toe kan brengen.

Ik heb dit topic expliciet op het western forum gezet vanwege het western aspect bij het beleren.

alvast bedankt

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: ervaring met zoal reining als voor de kar beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:21

Interessant, ik kan je helaas niet helpen maar waarom zou het niet kunnen inderdaad?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: ervaring met zoal reining als voor de kar beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:33

Zolang je vader de juiste stemhulpen gebruikt moet het goed gaan toch ? Dus bijv. easy ipv ho ? Ik neem aan dat je vader recreatief eens een ritje gaan maken ?

troi
Berichten: 17030
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: ervaring met zoal reining als voor de kar beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:09

Afgezien van 'ho' lijkt het me geen probleem. Ik zou wel dan tijdens het rijden een ander commando voor stilstaan gaan gebruiken, 'ho' is namelijk zo gezegd hoe goed je er ook op let.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: ervaring met zoal reining als voor de kar beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:17

Toevallig was er op horse event een combinatie die zowel western reed als voor de kar liep.. moet dus wel kunnen

janouk
Blogger

Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:26

geen western ruiter, wel menner

Je kan een paard ieder commando aanleren, als je consequent bent.

Veel menners geven het commando Prrrrrrrt om het vierspan stil te zetten. Vooral om misverstanden te voorkomen als passagiers op de wagen erachter iets zeggen wat op Ho lijkt.

Onze paarden mennen we wel op het commando Ho. En Ho is echt Ho, ook vanuit de galop.
Easy is het commando voor langzamer lopen.

Dat geeft wel hilariteit als er eens andere mensen op onze paarden rijden. We waarschuwen vooraf: zeg geen Ho, als je niet wil stil staan. Want ze staan onvoorwaardelijk in 1 klap stil.

Laatst op de heide kwamen met het tweespan de bocht om galopperen en midden op de hei stond een schattig boshuis. Zo mooi. Dus ik zei: Wwhhoooo wat mooi. En meteen stond het span stil. Boem. Ho is ho.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: ervaring met zoal reining als voor de kar beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:34

Janouk, hilarisch _O-

Hier wel western opgeleerd, langzaam naar dressuur aan het toeleunen, maar ik gebruik exact dezelfde commando's voor de kar. Ho betekent ho. Onder het zadel of voor de koets. Zeg ho, en je vliegt er haast over. Natuurlijk kent die van mij de sliding stop wel niet en die ben ik ook niet meteen van plan aan te leren.

Ik zou zeggen, het kan zeker. Ga er gewoon voor! Er staan bij western ook veel dingen al op stem normaal gezien, dus die zijn perfect te gebruiken voor de kar. Hier is dat onder het zadel stap, klik voor draf, kusje voor galop. Voor de koets net hetzelfde. Werkt super. :j

Sjolvir

Berichten: 25298
Geregistreerd: 26-03-05

Re: ervaring met zoal reining als voor de kar beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:40

Ha ha, dat HO, heb ik ook wel een keer om gelachen vriendin in het bos op Toobs we stopten met galopperen, zij zegt ho.. Tja, dan gaan er gewoon 4 ankers uit en die van haar gaat dan nog wel door.

Western en mennen geen ervaring mee, probeer het anders eens op een FB pagina uit de VS bij reiners daar, denk dat ze daar ook gewoon reining paarden wel voor de wagen zetten.

Daphneeeej

Berichten: 3002
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:04

Er was idd op horse event een western reinig ruiter die zijn paard ook afentoe anders wilde belasten om het lijf te sparen. Deze is met zijn paard bij Wito (eigenaar van menstal stal hulkesteijn) in contact gekomen en Wito heeft dat paard voor de kar beleerd en het western dee van het paard gewoon in ere gehouden.
De combinatie is dus zeker mogelijk!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaring met zoal reining als voor de kar beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:36

Niet echt een super voorbeeld, maar onze zoon reed western gericht met zijn shetlander. Die kon best kleine dingetjes al heel netjes. Stopte 9 van de 10x netjes, maar dat was gewoon stilstaan.
Hij kon hem op het laatst wisselen, back up etc. De shet werd heel fanatiek op de roll backs, dus dat als basis.

Toen hij te lang werd is de shet voor de sulky beleerd. Dat ging eigenlijk direct goed. Ik denk mede omdat de shet ook veel vanaf de grond gestuurd is toen onze zoon nog te klein was om zelfstandig te rijden. Hij luisterde dus heel goed naar je stemcommando's.

Hij werd wel heel enthousiast buiten voor de sulky en onze zoon loste dat op zijn eigen manier op. Als de shet liep te drammen, zette hij hem gewoon achteruit.

Het enige dat een nadeel was, is dat de shet ground tie geleerd heeft en onze zoon dat gebruikte met de sulky eraan vast. Dat is dan zo een gewenning, dus moet je even afleren.

Bij western heb je ook de opvoeding om het paard heen. netjes meelopen, stilstaan, wijken voor druk etc.

Alleen het sturen is echt heel anders. Ik kan zelf heel moeilijk sturen met de sulky.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: ervaring met zoal reining als voor de kar beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:42

De discipline 'pleasure driving' bestaat niet voor niets :) wordt tegenwoordig op shows in Europa niet meer uitgeschreven maar vroeger wel. Mijn allround quarter merrie liep ook voor de koets (meer sulky) en deed daarin de aqha wedstrijden mee met mijn vader, in de pleasure driving dus.
Kan dus zeker.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: ervaring met zoal reining als voor de kar beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 00:18

Ik ken iemand die veel jonge paarden op leidt. Hij zet ze eerst voor de kar, dan mee naar buiten zodat ze veel zien. Daarna gaan ze bij hem onder het zadel, wel Allround Western. Braafste paarden die je tegen komt.

Dus het kan zeker!

swartbeessie

Berichten: 2147
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 07:00


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: ervaring met zoal reining als voor de kar beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 11:32

Allemaal alvast bedankt! hetgeen waarvan ik denk ook tegenaan ga lopen is dat ik bijna niet op een bit stuur maar met mijn zit en neckreining. Ik hou ontzettend van een zachte mond en een paard die direct reageert als ik ook maar een beetje zit.

Maar ik ga de tips die hier gegeven zijn zeker gebruiken!

Daphneeeej

Berichten: 3002
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:40

speedfiets_2 schreef:
Allemaal alvast bedankt! hetgeen waarvan ik denk ook tegenaan ga lopen is dat ik bijna niet op een bit stuur maar met mijn zit en neckreining. Ik hou ontzettend van een zachte mond en een paard die direct reageert als ik ook maar een beetje zit.

Maar ik ga de tips die hier gegeven zijn zeker gebruiken!

Bij mennen is dat licht in de mond juist fijn. Ik ben nu bezig met mijn paard beleren en ik hoef maar klein beetje te voelen en hij stuurt meteen. Er komt geen zware druk aan te pas ofzo. ook kan de menzweep als stuur hulp op de schouder helpen. Ook is het allemaal een kwestie van aanleren, desnoods op een stemcommando natuurlijk.