Waar op te letten bij (Quarter)veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 01:00

Mensen, over cremello's gesproken; ik heb er eentje staan van 25 jaar, welsh. Als je heeeeel goed wast, zie je zelfs de aftekening van een blesje. Beide ouders waren palomino, dan is er dus 25 % kans dat je cremello krijgt. Veel mensen vinden dit lelijk, maar met vos krijg je nagenoeg altijd palomino. Ik schrok een beetje toen ze geboren werd, maar ben er nu helemaal aan gewend. En wassen? Die gaat na de wasbeurt echt niet rollen! Een echt dametje.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:57

Ik ben echt helemaal weg van die cremello-overo op de website van Double J Paints, maar zij is vast niet te koop en zo wel dan zou ik het geld er waarschijnlijk niet voor hebben. Maar zij is echt helemaal 'wow'. Wat een paard zeg!! Maar dan wel met modder een dekentje op Knipoog

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:09

jeddah schreef:
De vader was homozygoot Tobiano... dus het moet in principe wel een tovero zijn, aangezien het hoofd ook helemaal wit is...

Bedoel je Overo? Of is Tovero ook een aftekening???
Je ziet, echt veel verstand van paints heb ik niet Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:32

Tovero is een aftekening, maar soms erg moeilijk te herkennen. Het is een mix tussen Tobiano en Overo...

Bijvoorbeeld

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:47

Ach, hoe meer je met de patronen in aanraking komt, hoe sneller je ze herkent Haha! ... maar d'r zijn echt hele vage gevallen waarbij je echt naar de ouders/grootouders moet kijken om te weten welk patroon het is ...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:02

Wel een leuke aftekening!
Maar kun je er ook wat uitleg bij geven? Wat maakt een paard nu een tovero? En heb je nog meer types behalve overo en tobiano??
Waarom kun je alleen aan de voorouders zien of een paard tovero is??

Wat een vragen, he van deze paint-leek Bloos

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:06

En we hadden het notabene over Quarterveulens Schijnheilig

Maar weet je wat, ik mats jullie Cool

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:10

Sugarmiss schreef:
En we hadden het notabene over Quarterveulens Schijnheilig

Maar weet je wat, ik mats jullie Cool


OK dan! , omdat het nog steeds niet sneeuwt..............

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:15

Bij de exemplaren die hier boven staan is het goed te zien dat het tovero's zijn.

Overo is meestal wit hoofd, donkere benen en vlekken op een donker paard.

Afbeelding



Tobiano is meestal donker hoofd, witte benen en donkere vlekken op een wit paard.

Afbeelding

Op het moment dat je een wit paard ziet met vlekken en het hoofd is ook wit, is de kans groot dat je met een tovero te maken hebt.

Als je een paard tegenkomt waar je het niet zo goed op ziet, is de kans groot dat ook het teruggaan in de stamboom je niet gaat vertellen wat het paard nu uiteindelijk is...

En de omschrijving tovero bestaat geloof ik niet bij de omschrijving van de vachtkleur binnen de Paint Horse registry?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:15

vera schreef:
Wel een leuke aftekening!
Maar kun je er ook wat uitleg bij geven? Wat maakt een paard nu een tovero? En heb je nog meer types behalve overo en tobiano??
Waarom kun je alleen aan de voorouders zien of een paard tovero is??

Wat een vragen, he van deze paint-leek Bloos


Tovero, kruising qua aftekeningen van een tobiano (grote vlakken met kleur) die op het hooft meestal geen of 'normale' aftekeningen hebben zoals een bles of kolletje en een overo, grillige vlekkenpatroon met veel wit op het hoofd. Overo's hebben meestal op de hals en bovenop het lijf en aan de benen grillige aftekeningen met rafelrandje.
Op de foto's hierboven zie je die grote vlekken (tobiano) goed, wel met grillig randje en hun hoofden vol veel wit (overo).

Nou, extreem simpele uitleg, dus ook voor een Paint- leek te begrijpen toch???? hihihihi........

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:44

Overo en Tobiano waren me al een lange tijd duidelijk maar bij Tovero dacht ik aan een typfout Tong uitsteken
Nu is me wel duidelijk hoe die er uitzien, bedankt! Vind ze wel erg mooi! IK weet dat jij niet van wit op het hoofd houdt, FH, maar ik vind dat wel erruuggg leuk hoor. Haha!
Hebben ze nog meer smaken bij de paints Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:06

Sabino, Rabicano, Splashed White...

Vooral die splashed white zijn gaaf, alsof er iemand een verfpot over ze heeft uitgekieperd...

Afbeelding

Gamblin Man

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:09

Sabino: Puchilingui

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:10

Hou op...ik heb al stallen te weinig Clown

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:17

Wow, die Splashed Whites.....zooooo mooi!!!!! Hoe fokt dat eigenlijk door, die SW???

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:36

Whaaahhh!! Wat gaaf!!!!, Hoe krijg je het gefokt! Wanneer komt de eerste lakenvelder Paint??? Vind ik wel een leuke Nederlandse invloed Tong uitsteken
Stom he, zie je jaren paints maar heb me nooit verdiept in de patroonmogelijkheden........ Bloos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:41

Splashed white is erg moeilijk te fokken, je kunt er ook niet gericht op fokken., valt niet te voorspellen.
Gamblin Man is (als ik me goed herinner) een crop out Quarter.
Splashed White genen behoren tot de Overo genen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:58

Men is er bijna zeker van dat Splashed ook in Homozygote vorm voorkomt, het einige vervelende is dat de Heterozygoten erg minimaal kunnen zijn, zelfs alleen een sneb kunnen hebben.
Het fokt als een dominante gen, dus 50% kans (uit een heterozygote), nogmaals, het is lang niet altijd te "zien" omdat het vaak, net als Sabino, alleen wit op de benen heeft en op het hoofd. Veel Splashes zijn ook doof en hebben blauwe ogen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:02

Volgens mij is Gunner ook een splash? En ik heb gehoord dat hij idd doof is...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:07

Jep, Gunner is (waarschijnlijk Homozygoot) Splash. Men denkt dat de Splashes die wit echt OP het lichaam hebben, degene zijn die Homozygoot zijn.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:54

Wat een prachtige paarden zeg! Ik hou wel van wat kleur!

Over kleur gesproken; ik heb een palomino hengstveulen bij de Silvesterranch gekocht! Lia was zo aardig om hem vandaag samen met mij op te halen (Lia bij deze nogmaals dank!).
Sylva had daar twee prachtige palomino jaarlingen staan en ik viel er direct voor! Maar dat hengstje....dat was hem! Hij sprak me meteen aan. Heel lief, braaf, mooie bouw, rustig karakter etc.etc.
Ik heb er toch menig nachtje van wakker gelegen. Hij zou toch eens aan iemand anders verkocht worden.... Ik heb toch het voorrecht nu de gelukkige eigenaresse te zijn! Sylva heeft hem in de halterklasse uitgebracht waar hij 2x 2e werd. Hoe hij heet? SEEGENERLSGOLDDIGGER OK dan!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:55

Excuus....ik bedoelde de Sylvesterranch

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:59

Gefeliciteerd hoor, het is een mooi beestje, nu nog een leuke roepnaam verzinnen Lachen
Een Digger hebben we al Clown

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:02

Prificiat met je nieuwe aanwinst! Altijd moeilijk, een roepnaam verzinnen ... miscchien komt er vanzelf 1 bovendrijven als je hem een tijdje bij je hebt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:18

gefeliciteerd Bravura, en we willen snel foto's zien!