Zadel kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:55

lisaturbo schreef:
Ja maar wat moet ik dan?.... deze ligt ook van geen meter.
Dr staat een hoop op marktplaats en veel worden hier ook gekocht?

Gewoon doorsparen?
Op Marktplaats heb je niet de expertise erbij van een zadelpasser; ookal staan er misschien best goede zadels tussen. Wie gaat jou vertellen of zo'n zadel goed ligt? Ben jij kundig genoeg om te zien of zo'n zadel van Marktplaats van goede kwaliteit is of niet?

En ook al koop je een zadel van MP en haal je daar een passer bij, dan ben je toch de kosten kwijt voor een consult, want het zadel komt niet bij de passer zelf vandaan. Of je moet iemand kennen die er zeker weten verstand van heeft en die het gratis na wil kijken.

De Freemax vind ik een mooi boomloos zadel. Die liggen nieuw rond de 950 Euro.
http://www.kifrahorse.nl/webshop/-freem ... ffalo.html

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:56

Dat snap ik nou ondertussen ook wel...
Maar ik heb ook geld nodig om hem te onderhouden en dat is belangrijker dan een zadel.
Topic mag van mij dicht.

Andere bedankt voor de tips!

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:57

lisaturbo schreef:
Nou nou. Dat was ook niet nodig wel! Ik heb toevallig gister een van mijn paarden afgestaan omdat ik niet voor 2 kan zorgen dus geen oordelen graag!
Mij gaat het niet om het rijden maar om het plezier.



Dat is heel vervelend voor je. Maar daar hoeft dit paard toch geen last van te hebben. Paard moet er ook plezier in hebben ....Dan rijd je niet? Tot je genoeg geld hebt om een passend zadel te kopen.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:58

Dat was ook het probleem niet. Ik kan hem ook zonder rijden voorlopig. ...maarja bedankt

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:59

Je kunt opzich wel voor dat budget een zadeltje ergens scoren, maar dan moet je toch weten waar je op moet letten. Zoals boommaat en inch, breedte van tussenkanaal, teruggesneden kamer of niet, etc.
Overigens, is het dan alsnog gokken of het goed ligt. Je kunt eventueel de zadelpasser dan weer terug laten komen, die kan kijken of het zadel past en eventueel opvullen of bijwerken zodat het beter ligt. Daarnaast is bij een niet perfect passend zadel altijd een gelpad of zadelbontje aan te raden zodat de druk verdeeld wordt en er ruimte tussen de rug en het zadel wordt gecreeerd.
Ik heb mijn zadeltje ook gekocht voor het inrijden van mijn verzorgpaard destijds. Ik wist dat ik een zeer brede boom moest hebben omdat hij tonnetje rond was, en heb me verdiept in hoe ik kan zien of een zadel enigszins goed ligt. Waar je op moet letten, maar dan nog ligt het niet perfect. Daar heb je meer kennis voor nodig.
Ik denk dat je bij een zadelpasser geen zadel in dat budget gaat vinden, dus je moet altijd particulier kopen.

Je bent dan consult kosten van de zadelpasser kwijt, kosten zadel, en dan eventueel nog een evaluatieconsult zadelpasser en eventueel het aanpassen/opvullen zadel.
(dit is in het gunstigste geval, want als het zadel niet goed ligt heb je pech)
Ik denk dat je op die manier de kosten het laagste houdt.

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:01


white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 15:01

Oh ja dat is wel een goed idee.
Daarom vroeg ik waar ik op moest letten etc.
Wat kost dat extra vullen etc? Ik heb een bondje en gel pad ben ik wel berijd te halen.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:02

RoyceMack schreef:
Je kunt opzich wel voor dat budget een zadeltje ergens scoren, maar dan moet je toch weten waar je op moet letten. Zoals boommaat en inch, breedte van tussenkanaal, teruggesneden kamer of niet, etc.
Overigens, is het dan alsnog gokken of het goed ligt. Je kunt eventueel de zadelpasser dan weer terug laten komen, die kan kijken of het zadel past en eventueel opvullen of bijwerken zodat het beter ligt. Daarnaast is bij een niet perfect passend zadel altijd een gelpad of zadelbontje aan te raden zodat de druk verdeeld wordt en er ruimte tussen de rug en het zadel wordt gecreeerd.
Ik heb mijn zadeltje ook gekocht voor het inrijden van mijn verzorgpaard destijds. Ik wist dat ik een zeer brede boom moest hebben omdat hij tonnetje rond was, en heb me verdiept in hoe ik kan zien of een zadel enigszins goed ligt. Waar je op moet letten, maar dan nog ligt het niet perfect. Daar heb je meer kennis voor nodig.
Ik denk dat je bij een zadelpasser geen zadel in dat budget gaat vinden, dus je moet altijd particulier kopen.

Je bent dan consult kosten van de zadelpasser kwijt, kosten zadel, en dan eventueel nog een evaluatieconsult zadelpasser en eventueel het aanpassen/opvullen zadel.
(dit is in het gunstigste geval, want als het zadel niet goed ligt heb je pech)
Ik denk dat je op die manier de kosten het laagste houdt.

Het gaat hier om een Westernzadel... Da's weer een hele andere tak van sport. En dat luistert nog nauwer wat betreft de juiste pasvorm!

lisaturbo schreef:
Oh ja dat is wel een goed idee.
Daarom vroeg ik waar ik op moest letten etc.
Wat kost dat extra vullen etc? Ik heb een bondje en gel pad ben ik wel berijd te halen.

Een westernzadel kan je niet opvullen. Dat moet gewoon meteen goed liggen.
Of ben je ook bereid voor een Engels zadel te gaan? Die kosten misschien wel minder.
Laatst bijgewerkt door mairead op 29-06-16 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 15:02

Ja ziet er ook goed uit zn zadwk

Saaams

Berichten: 13287
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:04

Een bontje en een gel pad lossen niks op.. Wat overigens ook voor een westernzadel niet past. Waarom neem je geen dresuur of vzh zadel, deze zijn er wel in een laag budget via een zadelmaker

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:10

Niet met een niet passend zadel rijden, dat op de foto ligt ook bedroevend.

Ik zou een Barefoot Arizona halen als ik jou was, dat is de goedkoopste optie die op vrijwel alle paarden gaat.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:10

Als je een fijn dressuurzadel of vzh vindt dan kun je die ook leuk aankleden met een dek, een schapenvachtje, wat tassels en stroken leer, westernbeugels uit de endurance enz. Kom je een heel eind mee als "westernzadel"!

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 15:45

Hahahah ja dat is waar ik heb nog een nieuw zadel liggen!
Heb ik met mijn hoofdstel ook gedaan. Uit elkaar gehaald frontriem er op teugels er op....klaaaaar

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 15:46

Zitten western beugels op zelfde manier vast aan het zadel als andere zadels?

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:46

lisaturbo schreef:
Hahahah ja dat is waar ik heb nog een nieuw zadel liggen!
Heb ik met mijn hoofdstel ook gedaan. Uit elkaar gehaald frontriem er op teugels er op....klaaaaar


Maar heeft de zadelmaker dan wel gekeken of die past?

Je hebt fenders die over normale beugelriemen geschoven kunnen als ik me niet vergis.

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:49

lisaturbo schreef:
Hahahah ja dat is waar ik heb nog een nieuw zadel liggen!
Heb ik met mijn hoofdstel ook gedaan. Uit elkaar gehaald frontriem er op teugels er op....klaaaaar


Kun je dat zadel niet verkopen dan... Dan heb je een hoger budget misschien?

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 15:51

Ik ga die laten passen en nakijken en dan dingen daar op kopen

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:50

lisaturbo schreef:
Zitten western beugels op zelfde manier vast aan het zadel als andere zadels?

Nee, Western zadel zit totaal anders in elkaar. Ook de maten. Singel is ook totaal niet hetzelfde. Evenals de pads die er onder moeten.
Je zou eerst eens moeten proberen of je het überhaupt wel fijn vind om met een Western zadel te rijden voor je er zelf een aanschaft.
Is namelijk ook totaal anders dan een ,,Engels,, zadel.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:14

En dan heb je in de western ook nog verschillende soorten zadels, voor de verscheidene diciplines.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:34

Met 150 euro koop je net 1 fender. Wachten tot je 800 heb gespaard of een engels zadel aanschaffen. Die zijn toch ook hartstikke leuk? En er zijn meer van te koop en ze zijn veel makkelijker te passen

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:51

Een boomloze barefoot met een goede pad lijkt me dan in jouw geval een haalbare zaak. Gewoon de Boktmarkt in de gaten houden. Daar komt nog wel eens wat voorbij :)

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:27

Ik heb een Barefoot Arizona zadel met speciale pad, singel, fenders en beugels 2e hands gekocht voor 350 euro. Da's niet veel. Alleen die pad kost al 100. Een erg fijn zadel.

Gaiaaa
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:39

Beste mensen,
Hierbij een beetje een wanhopige vraag, ik ben geïnteresseerd in een parelli westernzadel, nu heb ik hem gepast zonder Parelli western pad met shims. Nu is het systeem natuurlijk niet compleet en kan ik niet helemaal goed zien of hij past. Hierbij mijn vraag, heeft iemand een pad die ik mag lenen met shims om mijn parelli zadel optimaal te kunnen passen. Mocht je hem ook willen verkopen zou ik hem ook graag overkopen als alles past. Alleen lenen zou ook al geweldig zijn. Hiermee zou ik erg geholpen zijn.
Groetjes Gaia

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:41

Ehmm Gaiaaa lees en dit topic even goed door. en deze quote die ik uit dat topic gehaald heb.

senta schreef:
Ja, dat is ook mijn probleem met de Parellizadels, het idee van one size fits all is onzin. Het past net zo goed wel of niet als elk ander boomzadel. Shims en therapad kun je ook onder een ander zadel leggen en blijven lapmiddelen.


Imo een zadel moeten aanpassen met een speciaal pad met shims is een lapmiddel. Dat is eigenlijk alleen maar voor een paard wat net gestart is en nog zal veranderen. Maar als je een volwassen en gereden paard alleen met zon zadel kan rijden als je er een pad onder moet doen die aangepast is, gaat er imo iets niet goed.

[WN-TR] Ervaringen parelli westernzadels