Zadel kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:10

Hallo allemaal,

Ik wil graag een westernzadel aanschaffen voor mijn paard.
Ik weet alleen niet hoe veel inch ik moet hebben en hoe ik zeker weet dat het past aangezien ik waarschijnlijk niet de mogelijkheid heb om te passen.
Wat is jullie ervaring en waar moet ik op letten?

Gaat om dit paard.
1.47 hoog

Afbeelding

XxDiandraxX

Berichten: 4000
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:13

Zou er zelf niet zomaar iets opgooien maar iemand laten komen met verstand van western (!) zadels, zou zonde zijn als de rug van je paard kapot gaat..

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:13

Als je niet de mogelijk hebt om een goede passer te laten komen met een bus vol zadels dan zou ik echt aanraden om voor boomloos te gaan. Niet dat dat altijd maar past maar dan is je paskans wel veel groter. En ze hebben tegenwoordig leuke westernmodellen.

Zelf passen is zonder ervaring echt niet te doen. Daarbij komt nog dat jouw paard geen quarter rug heeft. Daar zijn de meeste wn zadelbomen wel voor gemaakt. Dat maakt je paskans nog weer wat kleiner.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:17

lisaturbo schreef:
hoe ik zeker weet dat het past aangezien ik waarschijnlijk niet de mogelijkheid heb om te passen


Niet. En ook gewoon niet aan beginnen op die basis. Laat een zadelpasser komen om je paard in te meten en een goed passend zadel voor je paard te vinden.
Een westernzadel is veel moeilijker met passen dan een engels zadel. Er zitten geen kussens onder die aangepast kunnen worden en dus moet het echt goed de rug van je paard volgen. Dat is met het blote oog niet te zien, en door met het handje te voelen ook niet.

Een goed westernzadel kost vanaf een 500 euro, en bij een zadelpasser wrs een ietsje duurder zelfs. Maar die moeten er en van leven, komen aan stal om te passen en die hebben de ervaring om ook een correct zadel te vinden voor je paard.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:19

Ja het zadel wat ik nu heb is echt aan zijn einde en zoveel heb ik niet voor een nieuw zadel

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:22

Zou er toch iemand voor laten komen met verstand
Zadel wat er op de foto op ligt lijkt ook niet erg fijn te liggen... :o

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:23

Als je dat geld niet hebt liggen dan kun je beter een boomloze kopen, die zijn goedkoper (en passen dus makkelijker). En eventueel doorsparen tot een je euro of 800 hebt liggen en dan een passer laten komen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:24

Veel zadelpassers hebben ook gebruikte modellen bij zich, je bent niet verplicht een nieuw te kopen.

Moet wel passen, dat ben je naar je paard verplicht ;)

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:24

Bij boomloos heb je ook veel kwaliteitsverschil, zorg er wel voor dat je voor een goed merk gaat!

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:27

En inch want de ene zegt tegen mij 16 inch en de andere zegt licht aan jou en de andere zegt aan de pony

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:27

Je kan niet weten of het zadel goed ligt, dat weet de zadelpasser/maker. Door sparen en iemand met verstand er bij halen waarbij je meerdere zadels kan passen. Beter voor jou paard en de portemonnee. Een paard met rug problemen is ook niet goedkoop.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:28

Wat zijb wat goede merken?
Want ik ben wel berijd op een wat goed zadel te kopen voor zijn rug natuurlijk.
Nee dit zadel is ooj echt niks.
Maar hij zou verkocht worden dus was het toen zinloos om een zadel te gaan kopen

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:31

Wat zou ik dan ongeveer kwijt zijn als ik zadelmaker zou laten komen?

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:33

Kom je uit België of NL?

Ik heb Eurohorse laten komen om een Westernzadel te kopen voor mijn Fjord. Zij komen door heel NL en ook in Duitsland (en België denk ik). Gewoon even bellen en vragen wanneer ze bij jou in de buurt zijn, dan kunnen ze zo een afspraak inplannen.
Wel even zeggen waar je naar op zoek bent (Nieuw? Tweedehands? Budget?) en beschrijven wat voor een rug jou pony heeft.
Eurohorse is wel wat duurder, maar ze hebben er verstand van en ze hebben veel keuze. Ook in tweedehands westernzadels.

Ik heb, voordat ik Eurohorse liet komen, ook een 2e hands zadel van een particuliere verkoper gepast, maar daar had ik wel iemand bij gevraagd die zelf al heel lang Western rijdt en die ondertussen ook wat kijk heeft op zadels. Alleen zou ik zo'n aankoop nooit durven doen. Gelukkig maar, want het bleek dus ook dat dit ene zadel jammergenoeg niet helemaal goed was voor mijn pony...
Laatst bijgewerkt door mairead op 29-06-16 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:36

Hier is de website van Eurohorse met info over de passervice:
http://www.euro-horse.nl/nl/zadelpassen

In NL kost een consult 85 Euro, maar als je een zadel koopt (nieuw of een van hun tweedehandse), dan betaal je alleen het zadel.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:40

Ik zou ook altijd een zadelpasser laten komen! Ik weet niet van waar je bent, maar ik heb Isabelle van Zadelplus en daar ben ik zeer tevreden over!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:40

Donna89 schreef:
Zou er toch iemand voor laten komen met verstand
Zadel wat er op de foto op ligt lijkt ook niet erg fijn te liggen... :o


Die ligt inderdaad niet goed. De voorboom is veel te smal en het ligt op de schouder.
Een passer laten komen; zelf wat proberen kost je meer geld uiteindelijk aan niet-passende zadels dan éénmaal een goed passende kopen. Je paard zal je dankbaar zijn ;)

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:42

Mijn budget licht op 150 ong

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:44

Ja ik weet het daarom rijd ik liever zonder zadel nu xd
Ik zit denk ik op 150 budget

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:44

Persoonlijk ben ik helemaal tevreden over Vaquero westernzadels. Dan weet je 100% zeker dat het op je paard past, voor jezelf ook super zit en je de rest van het paardenleven een passendeigen zadelboom hebt. Ik heb mijn paard laten inmeten en ben uiteindelijk met een tweedehands zadel van http://www.Vaquero.nl geslaagd! Het beste wat ik ooit heb gedaan. Totaal heeft me 750 Euro gekost.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:46

lisaturbo schreef:
Mijn budget licht op 150 ong

Daar vind je nog niet eens een goed tweedehands westernzadel voor. :n
Ik zou uitgaan van 500 Euro voor een goedkoop tweedehandsje.
Bij Eurohorse beginnen ze (van wat ik op de site zie) rond de 800 Euro voor tweedehandsjes.

Arthur's Westernstore en westernspul.nl hebben ook pas-service, maar ook daar vind je voor 150 Euro geen tweedehands zadel!

Ik ben uiteindelijk toch voor een nieuwe gegaan en ik was toch zo ongeveer het 15-voudige kwijt van jouw budget...

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:48

Ja maar wat moet ik dan?.... deze ligt ook van geen meter.
Dr staat een hoop op marktplaats en veel worden hier ook gekocht?

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:51

Tja, heel hard. Maar als je geen passend zadel kunt kopen voor een paard waarom heb je hem dan? Dat is toch het minimale wat je moet hebben voor je paard lijkt me... als je wilt rijden tenminste.
Misschien dat het je lukt om een barefoot cheyenne op de kop te tikken voor 150 euro. Maar ja dat is geen westernmodel. Maar ik denk wel de beste optie

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 14:52

Nou nou. Dat was ook niet nodig wel! Ik heb toevallig gister een van mijn paarden afgestaan omdat ik niet voor 2 kan zorgen dus geen oordelen graag!
Mij gaat het niet om het rijden maar om het plezier.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:54

Een goed westernzadel kost nu eenmaal geld.