Verharen quarters en paint horses anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iza_things

Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-16
Woonplaats: limburg

Verharen quarters en paint horses anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 23:32

Hoi allemaal,

Na jaren engels te hebben gereden ben ik overgestapt naar western. Tijdens mijn westernlessen viel het mij op dat de quaters waarop ik rij anders naar mijn idee verharen dan kwpn-ers, andalusiers, haflingers enz. En nu ik mijn eigen paint horse heb, word dat idee nog meer versterkt. Op dit moment heeft hij overal zomervacht, behalve op zijn benen. Hoe ik ook borstel, de wintervacht blijft op zijn benen.

Ik heb het idee dat quaters meer in delen zegmaar verharen als andere rassen. Dat ze eerst bij de oksels, tussen de benen en waar het dekje zit verharen, en dat je een soort zonervacht vlekken tussen de wintervacht krijgt. En dat daarna de delen waar de deken zit verhaart,dan het hoofd en als laatste de benen. Terwijl niet western, amerikaanse rassen veel meer in een geheel lijken te gaan, om het zo maar uit te leggen.

Zijn er meer mensen die dit zien? Of zie ik iets wat ik denk te zien?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:34

Mijn Quarter ruin en Welsh merrie verharen ongeveer hetzelfde (hals, schouders, billen, rug, buik). Alleen verhaart de Quarter wel op de plek van het dekje, en de Welsh niet: zij wordt namelijk niet bereden :D

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:39

Mijn IJslander en shet verharen ook in delen. Mijn shet wordt niet bereden, is niet eens ingereden, en zij heeft op de rug nu ook zomervacht. Achterhand, buik en onderkant hals zit nog wat wolvacht op. Mijn IJslander heeft her en der nog een klein beetje wolvacht op de romp en is nu met de benen begonnen.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Verharen quarters en paint horses anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:52

Onze Quarter verhaart hetzelfde als onze Tinkers, ze beginnen ongeveer gelijk en het laat gelijk los, ze worden momenteel allemaal vrijwel niet gereden dus merk er zelf niks van. En onze Quarter hebben we nu 15 jaar en mijn eerste Tinker 16 jaar. Alleen maakt mijn Tinker wel een wat dikker laagje aan :P

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Verharen quarters en paint horses anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:05

Mijn Quarter verhaart eerst op dr hals hoofd en kort daarop gaat de rest tegelijk. Heeft een hele korte zomervacht en een redelijk medium wintervacht.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Verharen quarters en paint horses anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:08

Mijn Paint krijgt bijna geen wintervacht (tegenwoordig wel iets meer nu ze in een uitloopstal staat, vroeger vrijwel niet) maar komt in de lente altijd heel lastig door haar vacht heen. Tot halverwege de zomer heeft ze kalen plekken op haar rug en hals, ze lijkt er verder geen last van te hebben maar gek is het wel :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Verharen quarters en paint horses anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 01:29

Onze jonge ruin heeft een strak velletje. Ik dacht dat hij niet hoefde te verharen meer, kwam er wat dons vanaf.

Onze oude merrie laat opeens los en dan laat ze alleen wat haar op dr kont liggen en dat komt er in 2 a 3 dagen ook snel vanaf.

Mn New Forest heeft deze winter voor het eerst zonder deken gelopen en viel me reuze mee. Hij verhaarde snel en ook redelijk gelijk.
De shet verhaart altijd iets langzamer en loopt nu ook in de winter zonder dekens. Hij heeft echt plukjes waar het haar lang is.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:52

Is iets wat je denkt te zien. Ik merk er helemaal geen verschil in, behalve bij de IJslanders. Daar duurt het wat langer, maar die zijn dan ook wat hariger. :+