Mijn paard te oud en te groot voor western riding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Mijn paard te oud en te groot voor western riding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 21:27

Hoihoi!

Ik zit eraan te denken om westernlessen te nemen en te kijken of het iets voor mij(en later voor mijn paard) is. Nu hoorde ik van een vriendin dat mijn Belgische Warmbloed Paard van 1.70 te groot en te oud(12 jaar) zou zijn om dit te leren? Dat over het algemeen paarden van 1.50 dit uitoefenen die wat jonger zijn? Klopt dit? Ik ga eerst zelf op een ervaren paard kijken of western wat voor mij is en daarna wilde ik met mijn paard kijken of het wat voor ons samen is. Maar als ik dit zo hoor heb ik zoiets van hmm wil ik dat wel? Ik ben behoorlijk vastberaden over mijn keuze maar het is natuurlijk ook een goede vraag of mijn paard het wel kan.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Mijn paard te oud en te groot voor western riding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:29

Daar kom je maar op één manier achter: proberen!

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:29

je paard is niet te oud om iets te leren, en het enige waar je moeite mee zou kunnen hebben is een goed passend zadel vinden voor een groot en breed paard (belgen zijn vaak vrij breed)

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:30

Hoog niveau western is mogelijk lastiger, maar de basis is gewoon mogelijk. Het is een andere rijstijl, maar een paard is ook niet te oud om engels rijden te leren. Daarnaast ligt de basis van goed engels en western niet eens zo ver uit elkaar. Hoewel western wel meer loslaten en meer het paard zelfstandig het tempo aan laten houden is.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Mijn paard te oud en te groot voor western riding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 21:33

Shirley: Zeker weten :D .
Baroeg: Nee dat vond ik dus ook al. Ja achja als het iets voor ons is, is het de zoektocht waard, toch?
Mizora: Nee precies je hebt helemaal gelijk! Alles valt te leren. En laten we inderdaad beginnen bij de basis haha. De rest zien we nog wel!

Iedereen bedankt! Mijn twijfels zijn afgenomen :D

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Mijn paard te oud en te groot voor western riding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:36

Ik zou het zeker gaan proberen! In Nederland hebben we een trekpaardkruising, Amber, in de hoogste klasse van de WRAN lopen die met haar grote pannenkoekvoeten zelfs in de kleine trailvierkantjes past. Kwestie van goed rijden :D. Tja, reining zal 'm waarschijnlijk niet worden maar trail, horsemanship, showmanship en pleasure kunnen zeker wel.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:39

Heb de indruk dat belg/bels (trekpaard)
door verschillende posters verward wordt met BWP
(Belgisch Warmbloed Paard, soort van Belgische variant van onze KWPN, sportpaard dus)

Volgens mij moet western, basisniveau, meer dan prima kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:40

Volgens mij denkt baroeg dat je een Belgisch trekpaard hebt?

Full quarter boom lag prima op mijn belg. Hij is 173 ongeveer? Western ging ons prima af, ik miste uiteindelijk mijn wrongen gewoon teveel. Was toen 14.

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:41

Het kan gewoon! Je ziet van alles starten.
En ja, wat is hoog niveau? Ze kunnen prima een leuk niveau halen, een paard is een paard en zelfs muildieren heb ik western zien starten dus alles kan ;)
Veel plezier met je zoektocht! :)

Oh, en een paard is nooit te oud om te leren of om om te scholen. Basis is hetzelfde :)

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Mijn paard te oud en te groot voor western riding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 21:46

Maflinger_S: Wat Beloven zegt, jij en Baroeg verwarren mijn paardje met een Belgisch trekpaard haha. Mijn paard is niet zo mega breed hij is wel wat breder dan een gewone kwpn maar meer ook niet haha.
Afbeelding

Femke_tweety: Wat een opluchting! Ik dacht echt pff daar gaat mijn droom..
Beloven: Klinkt als een leuke uitdaging! Winner ligt ook rond de 1.70/1.73 en ik heb het idee dat western hem meer zal liggen dan dressuur. Heb wel enorme knie wrongen nu maar vandaar dat ik zeg leuke uitdaging haha. Ben benieuwd!!
Succubi: Dankjewel! Precies je hebt helemaal gelijk! :D

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Mijn paard te oud en te groot voor western riding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:49

Je hebt gelijk, ik had een Belgisch trekpaard voor ogen. Maar dit is een "gewoon paard". Dan is mijn antwoord helemaal dat het makkelijk kan.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:52

Eén van mijn paarden, een tinker kruising, was 14 toen ik hem omschoolde. Zijn schofthoogte is rond de 1.65m en de reining is inderdaad niets voor hem. Maar de pleasure ligt hem erg goed en dit doet hij dan ook geweldig!

Mijn Fjordenmerrie heb ik omgeschoold toen ze 20 was, heeft arthrose in haar achterbenen maar loopt nog super een reining pattern en vindt de teail erg leuk.
Er zijn zoveel verschillende onderdelen binnen de western, er zit vast iets tussen! En de leeftijd zegt helemaal niets ;)

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Mijn paard te oud en te groot voor western riding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 21:55

Maflinger: Ja precies! :D
Yacintha: Wat een leuke reactie! Nee leeftijd zegt niks en alles kan, zeg ik altijd. Maar die vriendin was er echt van overtuigd. Is dus niet waar, dat wat zij zegt! :D

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Mijn paard te oud en te groot voor western riding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:00

Die is gewoon jaloers :D

Leuk paard heb je!

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 22:03

Shirley schreef:
Die is gewoon jaloers :D

Leuk paard heb je!


Might be :P . Dankjewel! :D

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:05

Ik rij met mijn Draver van 1.60 en hij is nu 23 dus tja...ik vind dat het kan. :D

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 22:07

kking schreef:
Ik rij met mijn Draver van 1.60 en hij is nu 23 dus tja...ik vind dat het kan. :D


Ah geweldig! Gaaf ook! :D

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:07

Grote kans dat Victor, een kwpn tuiger van 1.80, redelijk zwaar gebouwd, ook omgeschoold gaat worden naar western uiteindelijk, mits hij goed herstelt van zijn peesblessure. Na de zomer nieuwe peesscan om te kijken of er weer begonnen kan worden met trainen. En dan is hij 15 en aan het begin wordt het blijven bij het bekende, dus voordat hij 16 wordt, wordt hij niet omgeschoold sowieso. Maar hij is al wel gewend om op weinig contact gereden te worden met een lage halshouding.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:08

Niet gek laten maken, kan wel. Je paard zal idd met bepaalde dingen wat meer moeite hebben. Denk aan trail en de voor een warmbloed hele korte afstanden tussen de palen. Dat was waar mijn warmbloed (van overigens maar 1.60 m.) best wel moeite had. Zij vond de onderdelen western riding, versatile en reining erg leuk en heeft het daarin ook niet slecht gedaan.

veel plezier met western rijden :D

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:10

Paard is nooit te oud om te leren. Ik les nog steeds met mijn 23 jarige.
Enige probleem kan zijn dat je nooit meer anders wilt ;)

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Mijn paard te oud en te groot voor western riding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 22:12

Mizora: Gaaf zeg! Is die van jou?
Rina: Dankjewel! Ja precies, we gaan het allemaal zien!
Cissy: Dat zou niet zo'n heel groot probleem zijn hihi. Wissel ik dressuur en western af :P .

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mijn paard te oud en te groot voor western riding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:15

Doet zeer in de portemonnee.... ;) alle uitrusting is wat duurder. Goed zadel 2e hands begint bij zo'n 500/600,- goede pad is ook prijzig. Wedstrijdtenue, laarzen, mooie hoed.... katsjingggg

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 22:18

cissy schreef:
Doet zeer in de portemonnee.... ;) alle uitrusting is wat duurder. Goed zadel 2e hands begint bij zo'n 500/600,- goede pad is ook prijzig. Wedstrijdtenue, laarzen, mooie hoed.... katsjingggg


Daar werken we voor. Eerst maar eens kijken of het wat voor mij en mijn paard is en een tijdje zo rijden! En dan eigen garij aanschaffen. Mijn huidige dressuurzadel was ook 850 euro.. :D

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:18

Joh kan best, mijn nederlandse appaloosa was ook 1.70m :D. Je zult niet op top-niveau meekunnen maar gewoon basis moet makkelijk lukken :). Was voor haar ook makkelijker een westernzadel zoeken dan voor m'n appaloosa van 1.60m nu.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 22:20

Kasmir schreef:
Joh kan best, mijn nederlandse appaloosa was ook 1.70m :D. Je zult niet op top-niveau meekunnen maar gewoon basis moet makkelijk lukken :). Was voor haar ook makkelijker een westernzadel zoeken dan voor m'n appaloosa van 1.60m nu.


Gelukkig maar :o