nu beginnen te vroeg of kan het wel???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:59

mijn jaarling en 2 jarige hengstjes lopen lekker met elkaar overdag buiten. en snachts op stal. elke dag dus even meewandelen aan een touw.
regelmatig even al het zand en prut er af boenen. soms wat parelli, spelen in de roundpenn, wandelen in de binnenbak, een poosje vast staan op de poetsplaats, even op de zonnebank Cool en soms even met "opa Charlie" buiten om op je plek gezet te worden Haha! .

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:05

Jos schreef:
en soms even met "opa Charlie" buiten om op je plek gezet te worden Haha! .

En laat dat maar aan Charlie over! Ik ken geen paard wat zo overduidelijk een cursus paardentaal kan geven als hij Bloos
Binnen 10 minuten trekt hij het hele boek open en laat je zien wat je allemaal met een ondergeschikt paard kunt doen.
Maar allemaal heeel netjes en beheerst....hij is gewoon de baas Haha!

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 22:32

ik heb het tot nu toe zo met hem gedaan dat ik hem voor de weideperiode in een koppel in een natuurgebied laat lopen en dan rond eind november zo'n beetje komt hij naar stal en gaan we weer wat dingetjes doen...
voetje geven... wandelen door het dorp en langs de weg... zeiltje lopen..
parapluutje opklappen... en af en toe buiten spelen met jack's en chief..

en ik moet zeggen...
dat bevalt mij maar vooral devil erg goed OK dan!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:50

vera schreef:
En laat dat maar aan Charlie over! Ik ken geen paard wat zo overduidelijk een cursus paardentaal kan geven als hij Bloos
Binnen 10 minuten trekt hij het hele boek open en laat je zien wat je allemaal met een ondergeschikt paard kunt doen.
Maar allemaal heeel netjes en beheerst....hij is gewoon de baas Haha!


ik zie Fuego nog verbaasd kijken Haha!
hij wist echt niet wat hij er mee aan moest

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:15

Cowgirl schreef:
Citaat:
Waar ik trouwens geen voorstander van ben is je paard in de opfok doen tussen allemaal leeftijdgenoten.


Ben ik ook geen voorstander voor, want er lopen geen oudere bij die de jonkies kunnen opvoeden.
Danno is ook opgegroeid in een gemengd koppel, super gegaan lekker sociaal paard.


en ik dacht al dat ik de enigste was die er zo over denkt. je pleurt toch ook niet een groepje 10 jarige kinderen bij elkaar zonder toezicht, zodat ze zich zelf op kunnen voeden.......

allebei de veulens die ik gefokt heb zijn opgegroeid in een gemengde kudde en zijn er niet slechter van geworden.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:36

jackie"]
[quote="Cowgirl schreef:
Citaat:
Waar ik trouwens geen voorstander van ben is je paard in de opfok doen tussen allemaal leeftijdgenoten.


Ben ik ook geen voorstander voor, want er lopen geen oudere bij die de jonkies kunnen opvoeden.
Danno is ook opgegroeid in een gemengd koppel, super gegaan lekker sociaal paard.


en ik dacht al dat ik de enigste was die er zo over denkt. je pleurt toch ook niet een groepje 10 jarige kinderen bij elkaar zonder toezicht, zodat ze zich zelf op kunnen voeden.......

allebei de veulens die ik gefokt heb zijn opgegroeid in een gemengde kudde en zijn er niet slechter van geworden.
[/quote]
Wel mee eens maar in de natuur worden de jonge hengsten ook uitgesloten uit de kudde en vormen samen een groepje.
Zonder teozicht van een volwassen dier..... Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:38

Jos"]
[quote="vera schreef:
En laat dat maar aan Charlie over! Ik ken geen paard wat zo overduidelijk een cursus paardentaal kan geven als hij Bloos
Binnen 10 minuten trekt hij het hele boek open en laat je zien wat je allemaal met een ondergeschikt paard kunt doen.
Maar allemaal heeel netjes en beheerst....hij is gewoon de baas Haha!


ik zie Fuego nog verbaasd kijken Haha!
hij wist echt niet wat hij er mee aan moest
[/quote]
Ja wat hebben we gelachen. Fuego die zich altijd als de dominante opstelde stond even met een mond vol tanden Clown
Nadat Charlie een 5 minuten met hem bezig was geweest wilde Fuego over het hek kruipen zo in mijn armen.....MAMAAAAAA *LOL*
Altijd stoer doen maar toen er eens iemand vond dat hij moest opdonderen had hij ineens niet zoveel praatjes meer Haha!

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:51

Citaat:
Wel mee eens maar in de natuur worden de jonge hengsten ook uitgesloten uit de kudde en vormen samen een groepje.
Zonder teozicht van een volwassen dier.....


Nee..., jonge hengsten worden zo rond hun 2 uit de groep gegooid (er zijn zelfs gevallen waarbij de hengst pas op zijn 5 weggestuurd werd), de dieren komen dan in een bachelor groep terecht met allemaal mannen Haha!. Deze zijn zeker niet alleemaal twee. de reden daarvoor is dat hengsten pas een kudde veroveren in het wild als ze sterk en volwassen zijn (zo rond hun 8). Bovendien zijn er niet altijd even veel merries voor alle hengsten en sommige hengsten veroveren dan ook nooit een harem. ook oude verstoten hengsten willen zich nog wel eens bij een bachelor groep aansluiten. Dus nee er zitten niet allemaal kleuters bij elkaar Knipoog (in het wild dan Lachen ).

Greetz Maaike

PS Dit is wat ik heb geleerd/geobserveerd bij wilde Przewalskipaarden in Mongoliƫ, maar zal over het algemeen ook wel gelden voor andere wilde soorten denk ik.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:58

Aha! Een expert in de groep!
Wat leuk dat je dat gedaan hebt, waarvoor was dat?

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:26

Expert is een beetje een groot woord Haha! (veel te groot, ben tenslotte geen bioloog), maar weet er nu wel een beetje van . Dat was als derdejaars pereferiestage voor mijn opleiding (dier en veehouderij aan de HAS in Den Bosch) , excuses sugermiss voor de kleine zijstap van het onderwerp Lachen .