[RT] Galopswissel western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

[RT] Galopswissel western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 12:19

Hallo allemaal,

Ik heb een nogal moeilijk paardje wat niet veel leuk vind onder het zadel behalve rond rennen.
Dus dacht ik, ik ga kijken of hij barrel racen wat vind.

Nou heb ik een enkel probleempje.....

Turbo galopeerd alleen maar op zijn rechterbeen, maar moet daar voor dus galops wissel gaan leren.
Hij galopeerd ook rechts aan als ik op de linkerhand een volte rij.

Kan iemand mij helpen?
Laatst bijgewerkt door Gini op 27-01-16 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in de titel toegevoegd

gaucho

Berichten: 9591
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:26

Daar is geen snelle oplossing voor, helemaal terug naar de basis. Klinkt alsof je paard scheef is.

Goede! Barrelracing heeft trouwens weinig met snelheid te maken, maar alles met een goede basis. Grootste deel van je training doe je langzaam.

Een galopwissel voor western verschilt qua aanleren eigenlijk niet met dressuur, als uiteindelijk resultaat wil je alleen een wat vlakkere wissel.

Sicayes

Berichten: 3541
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:28

Barrelracen is echter wel meer dan een klavertje 'rennen'. Een goed barrelrace paard moet ook behoorlijk gymnastisch zijn en een paard wat niet goed aan de hulpen is, of niet lenig genoeg is, zal de bochten ruimer nemen en dat kost je dan weer tijd.

Het scheelt natuurlijk wel als je paardje het racen leuk vind :j

Ik denk dat het grootste punt gewoon is, zoek een goede instructeur die je in de basis kan helpen. Dat je paardje eerst goed aan het been is en op het goede been aanspringt. Pas nadat dat er in zit ga je bijv contra galopperen op de linkerhand en vice versa. Daarna komt pas de simpele wissel..en daarna de vliegende. Dus daar zit wel even wat training in!

Dorine92
Berichten: 5370
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Galopswissel western

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:33

Inderdaad je hoeft niet aan een galopswissel te denken als je paard nog niet eens in de goede galop kan aanspringen. Dus je hebt nog erg veel werk te doen. Goede instructie erbij kan het proces wel zo snel en goed mogelijk laten verlopen

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Galopswissel western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 12:36

ja ik stap en draaf nu voornamelijk de barrels, wat hem overigens al beter bevalt gelukkig.
lenig is hij gelukkig ook.

maar ik weet echt niet hoe ik hem in de volte op het goede been laat aanspringen.

de wissel zelf snap ik wel qua hulpen, maar zit inderdaad vooral met het probleem dat hij links niet galopeerd

en hoe merk ik aan hem dat hij "scheef" is?

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Galopswissel western

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:51

Ga gymnastiseren/rechtrichten
Ik zou zeker geen barrel race doen met een paard wat niet in balans kan lopen.
Ga werken aan SB en tarvers, maak het dier sterker in zijn achter benen en ga zelf de techniek snappen

Sicayes

Berichten: 3541
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:53

Dat jij de galopwissel snapt met de hulpen zegt natuurlijk niets over dat je paardje het weet en kan ;)

Op het verkeerde been aanspringen kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Bijv teveel druk/stelling op binnenteugel gebrek aan je eigen balans of die van je paard of rechtgerichtheid van beide. Dit kan een instructeur vaak beter zien dan jijzelf.

De basis is in ieder geval het belangrijkst op dit moment. Zonder balans geen barrel racen. :)

Flevolander

Berichten: 3855
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:55

Heb je les met hem? Want ik denk dat het in het belang van je pony is dat hij eerst leert in balans te lopen en netjes aan de hulpen te staan door in de goede galop aan te springen..

0000
Berichten: 5491
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:57

Ik begrijp niet zo goed waarom je denkt dat het mogelijk is om een paard dat niet gewoon kan aangalopperen aan één kant, wel een wissel te leren. Dat kan je vergelijken met iemand waarbij het rekenen nog helemaal niet lukt, dan maar direct aan de wiskunde, natuurkunde en scheikunde sommen te zetten. Je slaat dan zo enorm veel stappen over dat de logica ervan in de verste verte niet meer te herkennen is.

Verder zou het me niet verbazen dat als je gericht met je paard aan het werk gaat en hem soepeler en rechter maakt, hij ineens veel meer dingen leuk vindt. Helemaal niet aangalopperen op één kant is een teken van zeer fikse scheefheid of een onderliggende blessure. Kan me heel goed voorstellen dat hij daar misschien op andere momenten tijdens het werk ook last van heeft.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Galopswissel western

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:34

RT-V >>> WN-AM

Dorine92
Berichten: 5370
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:41

lisaturbo schreef:
maar ik weet echt niet hoe ik hem in de volte op het goede been laat aanspringen.

de wissel zelf snap ik wel qua hulpen, maar zit inderdaad vooral met het probleem dat hij links niet galopeerd

Hoe zouden de hulpen van de wissel dan zijn volgens jou? Want gewoon been omgooien werkt pas als je paard de wissel door en door kent. Je hoeft niet te verwachten dat je paard wel een wissel doet als je even je been omgooit. Zo simpel is het helaas niet. Een goede wissel aanleren op een paard die hem nog niet kan kun je zo paar maanden mee bezig zijn. En als je paard nog niet in de linkergalop kan aanspringen hoef je al helemaal nog niet aan een wissel te denken.
Zou toch echt eerst hard aan t werk gaan om die linkergalop erop te zetten voordat je uberhaupt aan een wissel gaat denken

troi
Berichten: 17040
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Galopswissel western

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:51

Een paard dat niet normaal links kan aanspringen gaat dat ook door een galopswissel niet leren. Het normaal goed aanspringen vereist veel minder leningheid dan een galopswissel. Je moet eerst leren lopen voor je gaat leren rennen.

Terug naar basis en rechtrichten dat dier.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [RT] Galopswissel western

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:10

Ten eerste moet je paard misschien nagekeken worden als hij echt niet in de linkergalop kan.

Maar een GOEDE trainer kan zien of het paard het niet kan of dat jij het fout doet. Je kan niet leren paardrijden op internet. Er moet een goede trainer bijkomen, want je mist een heel stuk basis.

En hoe wil je gaan wisselen van rechts naar links, als jij hem niet eens in de linkergalop kan zetten?

Paard kan wel lenig zijn, maar misschien toch scheef of slap.

Heb je wel body control? Kun je bijv de heup naar binnen zetten?

Ik zou nog helemaal niet om de tonnen gaan, want je paard kan het nu gewoon niet. En als hij last heeft ergens, gaat hij er alleen een hekel aan krijgen of ongecontroleerd racen.

Popstra
Berichten: 13888
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [RT] Galopswissel western

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:16

Als jé met zo een paardje om de tonnen gaat wil hij ALLEEN nog maar rennen!!
Besef dat goed.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27998
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:43

Ik durf je te garanderen dat als jij een kundig instructeur vindt die bij jullie past, dat je een paard krijgt dat correcte training óók leuk vindt, en niet alleen maar rennen. De reden dat ie alleen maar wil rennen is waarschijnlijk dat er toch ergens iets fout gaat in de training. Dus ik denk dat daar jouw uitdaging ligt. Barrel racen kiezen alleen maar omdat je pony van rennen houdt is ook niet de meest verantwoorde keuze. De keuze zou dan moeten zijn: iemand kiezen die jou en je paard kan verder helpen. En dan pas, na heel wat jaren training, komt die galopwissel weer in zicht.

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: [RT] Galopswissel western

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:54

Basis van barrelrace is techniek. Je vertrekt vanuit een reiningbasis.
Je werkt in principe een jaar of 2 alleen maar op trage snelheid, voordat je je lijnen gaat versnellen om dan uiteindelijk alles te kunnen versnellen.

Hier mist duidelijk basis.
Als je je paard niet links kunt laten galopperen kan je er ook absoluut geen barrelraceparcour mee rijden.

Je hebt in een barrelraceparcour ook niet echt de tijd om hem op commando te laten wisselen.
Dit doen ze automatisch.
Op termijn is het een mooie oefeningen om in rechtergalop te starten, in stap een de eerste barrel, draai afmaken, rechtmaken en links aanspringen, stap aan de 2e barrel, in stap de barrel, links aanspringen en weer in stap aan de laatste barrel.
Als je alles in galop gaat uitoefenen, duw je je paard tussen barrel 1 en 2 op de juiste lijn, waar hij dan ergens zal wisselen.

Korte draai rechtsom in linkse galop is namelijk niet handig. Dus een paard dat correct loopt en niet overdreven scheef is, zal dus zelf van galop wisselen, zelfs zonder dat er ooit een galopwissel mee gereden is.

Dus back to basics, geen barrelrace voordat je je paard en jezelf de basis van het rijden geleerd hebt. Goede trainer onder de arm nemen en geduld hebben.

Ik ben zelf 3 jaar geleden uit de barrelracewereld gestapt, maar mijn paard kan morgen terug een degelijk parcour lopen zonder enige voorbereiding, puur omdat ze goed aan de hulpen is en uiteraard soepel van de gewone training.

barrelracer

Berichten: 300
Geregistreerd: 28-08-08

Re: [RT] Galopswissel western

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:42

Ik zou eerst de linkergalop aanleren voordat je op de barrels gaat oefenen en heel veel circels rijden links en rechts om, groot en klein, opzij voor je been ; circel groter en kleiner maken, eerst in de stap en draf en later in de galop. Ga op zoek naar een goede instructeur. Als er geen westernlessen in de buurt zijn desnoods bij een engelse ruiter die je helpt om de linker galop aan te leren. Dit is een stukje basis wat je nodig hebt om verder te komen. Zonder basis kun je niet gaan barrel racen. En een galopwissel zou ik nog niet aanleren als je paard de linkergalop nog niet kan aanspringen. Bij het begin beginnen en dan langzaam uitbouwen :) Als je gaat barrel racen zonder de basis krijg je een hoop trek en pluk werk en dat is zonde van je paardje