Quarter kopen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Quarter kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 20:29

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in westernwereld dus als dit topic verkeerd staat sorry daarvoor.

mijn huidige paardje heeft een blessure en ik ben langzaamaan opzoek naar een ander leuk paardje om mee veel plezier meer te hebben. Ik weet nog niet precies wat voor paardje maar een vriendin zei eens ga eens kijken voor Eem Quarter. Nu heb ik weinig verstand van dit soort paardjes dus vandaar dat ik even hier heen kom.

Ik heb natuurlijk al op Wikipedia gelezen en ik weet ook dat er binnen een ras ook verschillende dieren zijn, maar wat is nu echt kenmerkend voor de meeste quarters? Moet ik nog ergens specifiek op letten bij de aankoop van een Quarter?

Ik heb een leuke gezien op marktplaats namelijk :)

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Quarter kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:41

Het zijn ontzettend leuke dieren maar voor alleen recreatie zijn ze in verhouding vrij duur, reken 3000/4000 voor een basis gereden dier zonder bijzondere bloedlijnen.
Let goed op dat het dier 5-panel getest is en laat goed keuren. Mn been problemen komen veel voor.
Dieren die prof zijn ingereden worden soms heel jong beleerd, vanaf 20/24 maanden, dat moet je willen.
En meestal zijn ze western beleerd, wil je dat ook gaan doen?

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Quarter kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 20:47

Bedankt voor de tips!

Met mijn andere paarden heb ik eigenlijk nooit wat gedaan... We deden Parelli en de laatste jaren wat dressuurmatig om mijn paardje op te laten knappen. Verder lekker veel buiten rijden.
Ik heb er een op marktplaats gezien die is recreatie ingereden en kent de basis Western.
Ik vind Western we super gaaf... Heb ooit jaren geleden wat lesjes gehad!

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:47

Qua karakter zijn het over het algemeen nuchtere paarden, maar kunnen wel alles gaan opkroppen dat het er in 1 x uit komt. Nou moet ik zeggen dat ik veel verschillende quarters heb meegemaakt. Ik heb ontzettend brave en nuchtere quarters meegemaakt die geen stap verkeerd zetten, ik heb brave quarters meegemaakt die op zijn tijd even jolig deden, ik heb ook eterbakken meegemaakt die opeens van alles kunnen schrikken en op andere momenten weer heel braaf zijn. 1 daarvan was soms zo onvoorspelbaar dat ik haar echt met een hengstenketting over de neus kleine stukjes aan de hand moest meenemen :+ Anders schoot ze er zo vandoor zonder enige aanleiding. Maar al met al heb ik zeer goede ervaringen met het ras en die ik heb meegemaakt zijn allemaal zeer eerlijke paarden. Nooit echt gemeen zeg maar.

Waar je op moet letten. Ja heel veel. Er zijn een hoop erfelijke ziektes die rondgaan in het westernwereldje en ik zou dus gaan voor een paard wat 5-panel getest is en gekeurd is door een dierenarts. Ook zou ik de lijn van de ouders onder de loep nemen, of er niks geks voorkomt etc. Verder natuurlijk ook kijken of het paardje bij jouw needs en verwachtingen past, want ik zou bijvoorbeeld geen halterpaard aanschaffen als jouw intenties zijn om reining te rijden :)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:50

Het hangt ook een beetje af van welke richting je op wil, er zijn verschillende takken binnen de western.
De meest bekende is reining op dit moment maar Pleasure is een andere tak. Bij beide zoek je naar een ander type quarter.
Wanneer je all round wil starten kun je eigenlijk uit beide kiezen maar er zijn ook echt allround gefokte paarden (die heb ik)
Goed laten keuren (röntgen) er zijn een boel paarden stuk. Dus dat wil ik je echt aanraden, voldoe aan je onderzoeksplicht. Zeker als je al een wat ouder paard zoekt.
Veel worden inderdaad met 2,5 ingereden en dat kan heel goed gaan maar dan moet je wel weten wat je doet en veel (amateur)ruiters kunnen dat niet.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Quarter kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:58

Let ook vooral op voor OCD, komt ook net iets te vaak voor...

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Quarter kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:12

Naast het quarter stamboek heb je ook het paint horse stamboek, kijk op www.apha.com.
Quarters en paints hebben een gemeenschappelijke geschiedenis totdat ze in twee verschillende stamboeken terecht kwamen ten gevolgen van racisme.

Binnen de paints is er minder invloed geweest van de commensie en vindt je meer foundation type paarden, paarden die meer aansluiten bij de vroegere ranch paarden.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:12

Let er naast bovenstaande tips ook op dat er bij quarters en paints ALTIJD AQHA / APHA papieren zitten. Aangezien het ras wat duurder is en er wel meer wat zwaarder gebouwde paarden rondlopen, willen die nog wel eens verkocht worden als papierloos of 'nog aan te vragen'. Niet intrappen, is vaak een verkoperstrucje om meer te vangen.

Succes met je zoektocht (als je nog durft :P )

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28025
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:32

Heel eerlijk: waarom specifiek een quarter? Ik weet niet wat je doelen precies zijn, maar je noemt "veel plezier hebben" en dat kan met andere rassen (of papierloze paarden) net zo goed. Evenals western rijden, mits je geen torenhoge ambities hebt. Er zitten zoals je hierboven kunt lezen flink wat haken en ogen aan het kopen en hebben van een quarter, en dan ook nog eens het prijskaartje... Zonde als je dief van eigen portemonnee zou zijn. Maar nogmaals: ik weet je doelen niet.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Quarter kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:58

Mijn dochter, ik en de meeste mensen die ik ken en die een quarter of paint hebben zijn gevallen voor hun karakter.
Een andere belangrijke factor bij deze keuze is hun loop, door weinig knie actie hebben ze een vlakke, rustige loop.
Bij ons kwam daar dan nog het foundation type bij : niet te groot, geblokt, gespierd en met een serieuze kont.