Kopen of laten staan

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirrex
Berichten: 172
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Hengelo

Kopen of laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 15:50

Hallo Allemaal,

Na het overlijden van mijn allerbeste vriendje ben ik rustig aan het kijken naar een Quarter of een Paint. Wat mij opvalt is dat veel mensen de paarden niet panel getest hebben en dat ook niet nodig vinden of zelfs onzin vinden. Een aantal paarden zijn wel getest en zijn dan n/n.. Maar een aantal zijn drager van bijv pssm of LWO n/o. Nu mijn vraag aan jullie zouden jullie een paard die drager is van een "defect gen" kopen of zouden jullie hem/haar laten staan?? Ben benieuwd naar jullie meningen... !

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kopen of laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:53

Als het niet voor de fok is, en de prijs is aangepast, dan zou ik een leuk paard met zo,n probleem toch gerust kopen.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:58

Laten staan....je wilt geen paard wat niet gezond is lijkt mij.

Zoe_97

Berichten: 9471
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:59

ik heb mij hier niet zo in verdiept maar van wat ik weet is drager zijn niet ernstig? tenzij je gaat fokken?

Bij ene merrie of hengst zou ik het dier dus laten staan of indien niet getest kopen als het getest word en negatief bevonden. Als een ruin enkel drager is zou ik hem hiervoor niet laten staan.

tones

Berichten: 5296
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:01

Laten staan.
Een drager van Pssm is altijd een lijder.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:02

LWO drager is een paard niet ziek van, gewoon niet mee fokken.
bij PSSM is de drager ook ziek, dus niet kopen (en zeker niet mee fokken ).

__Suzanne__

Berichten: 4304
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:02

tones schreef:
Laten staan.
Een drager van Pssm is altijd een lijder.

Klopt, en van Hypp ook. Van OLW en Herda is een drager als gebruikspaard geen probleem, die is niet ziek. Alleen als je er mee wilt gaan fokken, moet je een vrije partner gebruiken.

Traiectum

Berichten: 1515
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:03

Dat ligt aan welk gen defect is.

LWO n/o is geen probleem voor een ruin (of hengst/merrie als je niet wil fokken). GBED n/o en HERDA n/o idem - bij die drie afwijkingen heb je 2 defecte genen 'nodig' om klachten te krijgen, dus n/o is geen probleem zolang je niet fokt.

PSSM, HYPP en MH zou ik altijd laten staan als ze n/o (of zelfs o/o) zijn, daar krijg je vroeger of later altijd problemen mee, want dat zijn lijders, geen dragers. Één gen is hier voldoende voor symptomen, en die variëren van vervelend tot fataal.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:05

Ik weet niets van andere 5panel gendefecten maar van pssm weet ik dat ook met enkel 1 aangetast gen het paard pssm heeft. Een 'drager' draagt eht dus niet echt, maar heeft het dus ook echt.

Als je er niet mee wil fokken, het paard is symptoomvrij en is écht helemaal je droompaard, dan zal ik me daar niet door tegen houden. zorg dan wel dat je daar je voeding en training op aanpast en dat je nadenkt over hoe je het aan zal pakken als er wel symptomen komen en of je wel de middelen hebt om het paard dan ook nog een zo goed mogelijk leven te bieden.

Als je twijfelt, ga dan liever voor een defect vrij paard, want je haalt je een hoop mogelijke ellende op de hals.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Kopen of laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:56

Lwo betekent frame overo. Een zeer geliefd bont patroon. Maw veel mensen zoeken juist een lwo positief paard omdat ze dat mooi vinden. Maar als je fokt moet je wel een lwo vrije partner zoeken.
Pssm positief nooit doen!

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:04

PSSM, HYPP of MH positief zou ik nooit aan beginnen. Niet enkel positief, niet dubbel positief. Zowel enkel als dubbel positief zijn deze paarden lijder en in de meeste gevallen (zwaar) symptomatisch.
HERDA, GBED en LWO geeft alleen problemen bij dubbel positief dragerschap. Een enkel positieve drager vind ik geen enkel probleem als rijdier daar een dier daar geen lijder mee is. Voor een enkel positieve drager als fokdier altijd een dubbel negatieve partner uitzoeken.

MilouNigel

Berichten: 854
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:17

Ik heb een PSSM paard en ik begin er nooit meer aan! Ik houd ontzettend van mijn paard en wil hem voor geen goud kwijt maar de ellende die we er mee hebben wens ik niemand toe. De kosten, stress en het aanzicht van een ziek paard... nooit meer!

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Kopen of laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:34

Zoek zeker ook eentje die OCD vrij is!

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:08

MilouNigel schreef:
Ik heb een PSSM paard en ik begin er nooit meer aan! Ik houd ontzettend van mijn paard en wil hem voor geen goud kwijt maar de ellende die we er mee hebben wens ik niemand toe. De kosten, stress en het aanzicht van een ziek paard... nooit meer!

Ik kan het helaas alleen maar beamen.
Mijn PSSM positieve merrie blijft bij mij tot het niet meer gaat, maar na haar begin ik nooit meer (bewust) aan een PSSM positief paard.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:16


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kopen of laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:30

Wat ik me al heel lang af vraag, waarom worden alleen western rassen hierop getest?

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:38

liekec schreef:
Wat ik me al heel lang af vraag, waarom worden alleen western rassen hierop getest?

Bij andere rassen wordt inmiddels ook veel getest hoor (en positief bevonden) oa bij Tinkers en Haflingers

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kopen of laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:52

Idd, sommige ziektes kunnen ook voorkomen bij andere rassen en worden daar tegenwoordig ook vaak op getest. Hypp, Herda, Gbed zijn in het ras ontstaan (genmutatie e.d..) maar kunnen natuurlijk ook weer bovenkomen in Quarter/Paint kruisingen...

BenfanJarig

Berichten: 4010
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:53

yup, tinkers van beide stamboeken in Nederland worden getest, niet allemaal.. en ik geloof ook niet verplicht. Die van mij is gelukkig N/N. Als ik zie wat voor ellende het brengt voor paarden die positief zijn, voor mij hoeft het niet. Zou er dan ook niet aan beginnen.

Amiigo

Berichten: 7313
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Kopen of laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:55

Wat houd dat gen in? Ik ben een Western/QH/paint leek dus ben wel benieuwd!

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:56

Amiigo schreef:
Wat houd dat gen in? Ik ben een Western/QH/paint leek dus ben wel benieuwd!


Lees even mijn linkje door, ik heb de ziektes allemaal eens kort en makkelijk samengevat..

Tinniie schreef:
Wil je wat makkelijk toegankelijke info over al deze ziektes, kijk dan eens hier:
https://www.facebook.com/notes/gp-miste ... 6792279859

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kopen of laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:07

Bedankt voor de antwoorden!

Westerntrail

Berichten: 1750
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:40

Tinniie schreef:
Idd, altijd testen/getest paard kopen en dragers van de dominante ziektes laten staan..

Wil je wat makkelijk toegankelijke info over al deze ziektes, kijk dan eens hier:
https://www.facebook.com/notes/gp-miste ... 6792279859


Altijd handig.
Hele nuttige informatie dit.

mirrex
Berichten: 172
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 00:34

Bedankt voor alle reacties, weet nu wat ik vooral niet moet doen :)

MilouNigel

Berichten: 854
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:33

Mac schreef:
liekec schreef:
Wat ik me al heel lang af vraag, waarom worden alleen western rassen hierop getest?

Bij andere rassen wordt inmiddels ook veel getest hoor (en positief bevonden) oa bij Tinkers en Haflingers


Mijn paard is geen westernras maar een haflinger. Je komt het steeds vaker tegen bij andere rassen. De diagnose heeft dan ook even geduurd omdat we hier helemaal niet aan gedacht hadden.