Zeg maar dag met je....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:57

Tallie1979 schreef:
Ik heb een Wintec gekocht Knipoog Die is op alle maten te verstellen.. Je koopt een andere boom en in principe kan hij dan zo op een ander paard. Daarbij heb ik een versie waarin het Cair system is meegenomen, hierdoor vormt het zadel zich naar de rug. Hier hoef je dus niet constant het zadel te laten vermaken.


Same here, ideaal zadel, zit lekker, voel mijn paard er ook beter door en de rug wordt heel gelijkmatig belast. Ben toen om een zadel te gaan kopen de trailer naar een goede zadelmaker gegaan om te passen, te rijden, te voelen en me te laten adviseren... Uiteindelijk kwam deze als fijnste uit de bus en ik moet zeggen dat ie nog zeer betaalbaar was ook....

Goede westernzadels zijn geloof ik behoorlijk rijzig, maar ik kan me niet voorstellen dat ze duurder zijn dan de vele DA of fysiobehandelingen die je nodig hebt om een verklote rug te herstellen... Om maar niet te spreken over de pijn die die paarden hebben..

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:24

cornelie schreef:
Gelezen op bokt: Is PErfect voor de rug van MIJN paard en wie kan dat nou beter oordelen dan IK zelf...


Inderdaad, daar kon ik ook maar ternauwenood m'n bek over houden!

Wie kan dat beter beoordelen dan zijzelf - EEN ZADELMAKER, TROEL! (sorry)

Ik schrik ervan hoe snel mensen je betichten van snobisme als je erop staat een goed, goedpassend zadel voor je paard te hebben ook al is dat wat duurder. Van mij mag je bezuinigen op dekens (dan maar een berenvacht en rustig aan doen 'swinters) voer (overstappen naar een goedkoper merk is zo erg niet) verzorgings rommel (dan maar geen ontklitspray in de staart) toebehoren (heb je meer als twee dekjes nodig? Nuh. En al die bandages, ook allemaal nergens voor nodig) en tuig (dan maar even door rijden met dat oude hoofdstel ook al zijn de gespen roestig)

Maar verdorie NIET op het zadel! Voor m'n huidige zadel zijn wij ook met paard in de trailer naar de winkel getogen en net zolang gepast tot we echt iets geschikts vonden. M'n nieuwe zadel laat ik aanpassen. 't kost een smak geld maar met wat ik in een jaar van m'n paard vraag (vorig zomerseizoen god-weet-hoeveel kilometers) verdient hij het comfortabelste wat ik voor hem vinden kan. Naar een winkel gaan en een zadel mee naar huis nemen is echt te gek voor woorden. "Hij past perfect!" Ja ja. Stoom uit je oren

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:29

Daarom vind ik het ook zo moeilijk! Als ik over een goede 2 jaar eens begin met inrijden, heeft Pluis natuurlijk een hele andere rug dan een tijd daarna als hij z'n spieren begint te ontwikkelen.

Daardoor zou je binnen korte tijd weer een ander zadel nodig hebben. Op zich niet erg, maar ja die Geld, geld! boom wil maar niet groeien.

Iemand hier ervaring mee en advies voor? Het liefst niet iets van Orthoflex ofzo want ik heb er niet genoeg verstand van om zelf aan zo'n zadel te prutsen.

=^.,.^=
Laatst bijgewerkt door BlackWych op 13-01-04 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:30

Wat valt er te 'prutsen' aan een OF. Je legt het op de rug en het past zich vanzelf aan waar nodig ??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:57

ArwenLune"]
[quote="cornelie schreef:
Gelezen op bokt: Is PErfect voor de rug van MIJN paard en wie kan dat nou beter oordelen dan IK zelf...


Inderdaad, daar kon ik ook maar ternauwenood m'n bek over houden!
[/quote]
Bloos Dan ben jij slimmer geweest dan ik Bloos

Koop gewoon een leuk gebruikt zadel als eerste zadel, tegen de tijd dat je een nieuwe nodig hebt kan je het vaak ook voor een leuke prijs weer verkopen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:36

Sugarmiss schreef:
Wat valt er te 'prutsen' aan een OF. Je legt het op de rug en het past zich vanzelf aan waar nodig ??


Ik dacht begrepen te hebben dat je 'm zelf aan kon passen. Heb ik het verkeerd begrepen of haal ik het misschien met iets anders door elkaar?

Al moet ik eerlijk toegeven dat ik de voorkeur geef aan een "gewoon" westernzadel.

=^.,.^=

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:43

Nee de OF hoef je niet zelf aan te passen. Doordat de 'skirts' beweegbare panelen zijn vormen die zich naar de rug (binnen bepaalde marges). Misschien ben je in de war met een Duits merk. Die maken zadels waarvan de boom met een sleutel aan te passen is.
Dit zou ik zeker voor een 'leek' niet aanraden, want als je dit verkeerd doet krijg je echt een probleem.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:44

Commentaar geven is makkelijk, maar als het zadel nu wel gewoon goed past Verward
Jullie hebben het niet gezien, dus jullie kunnen helemaal geen oordeel vellen lijkt mij? Vooroordelen alom.

En wat nog belangrijker is: Als je niet kan rijden zit je je paard sowieso in de weg. Dus dan helpt een goed zadel ook niet. Gekke is dat dan wel vaak geaccepteerd word: "Als je maar plezier hebt"
Het argument dat je wel goed kan leren rijden is een non-argument, want er zijn hele legioenen die het nooit zullen leren. Komt nog bij dat goede les niet altijd tot de mogelijkheden hoort.

En voer is ook belangrijk. Als je twee gelijkwaardige voeren hebt kies je de goedkoopste, maar goedkoper voer halen en dan maar kijken of het spul goed is? Me dunkt is dat slechts een (mildere) vorm onjuiste verzorging.

En als het zadel goed op de rug ligt en een goede pasvorm heeft, wat maakt het dan uit of het goed leer is of niet? Of karton? Het zal eerder kapot zijn ja, maar daar kun je op blijven letten. Let's face it: De meesten denken dat hun zadel goed past omdat het hun verteld is door de zadelmaker.

Een zadel dat bij zadelmarkt vandaan komen dan is het per definitie slecht lijkt het. Dat vind ik een beetje jammer. Dat is gewoon een vooroordeel. Plain and simple.

Aldus, carry on people *LOL*

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:49

Mij hoor je niet zeggen dat een zadelmarkt zadel per definitie slecht is. Wat ik wel slecht vind, is een zadel meenemen uit de winkel, het op je paard leggen, en - zonder dat je daar echt wat vanaf weet - besluiten dat het 'past'.

Stel schoenmaten zouden niet bestaan. Dan zou je toch ook niet op de gok een paar kopen dat "eruit zag of het paste"? Dan koop je toch ook niet een paar schoenen zonder passen omdat je denkt te weten hoe je voeten eruit zien?

Nee dat is nog geen goede vergelijk, want zelf kom je er na een keertje lopen wel achter of het goed zit. Legio mensen die het niet eens merken als hun paard rugpijn heeft.

Deze parallel klopt beter - stel je gaat op de gok een paar schoenen (waar nog steeds geen schoenmaten op staan) kopen voor je demente opa, die je niet kan vertellen of ze passen of niet. Je doen hem die schoenen aan - z'n voeten passen erin - en voila! opa heeft een nieuw paar schoenen. Hoe weet je nu of die lekker zitten? Ja, z'n voeten passen erin. Maar zit het ook goed? Je weet het niet, hij kan het niet zeggen, en misschien kom je er pas achter als hij nooit meer wil gaan wandelen en alleen maar op de bank blijft zitten. En dan denk je na een paar maanden "Jee, wat is opa slapjes, hij doet helemaal niets meer, zou hij depressief zijn?"

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:28

Rom, jij denkt dat een zadel van minder dan 200 euro per definitie niet slecht hoeft te liggen op de rug van een paard maar waarom kost het maken van een goede zadelboom dan al meer...

Ook op een zadel van 200 euro moet winst worden gemaakt, waar wordt die vandaan gehaald, denk je Lachen

Ik heb in principe niets tegen zadelmarktzadels maar als ik er logisch over nadenk, klopt er iets niet, de prijs niet of de kwaliteit niet... Clown

Maar daarom kan de pasvorm natuurlijk wel goed zijn...
En natuurlijk zijn er ook mensen die een heleboel verstand hebben van zadels passen en daarbij geen hulp nodig hebben... Tong uitsteken

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 23:43

Er zijn twee zaken die voor mij van elkaar los staan.
PASVORM en KWALITEIT.

Over de pasvorm van een zadelmarkt zadel valt net zo veel anders te vertellen als over ieder ander merk zadel. M.a.w. het KAN goed passen. Het zal dus in enkele (vele?) gevallen niet te ontkennen zijn dat zo'n zadel goed past.

Wat de meeste van ons (incl. mijzelf) tegen hebben op zadels van de zadelmarkt is de (letterlijk) levensgevaarlijke kwaliteit. Leren riemen die niet veel meer zijn dan karton, riggings die met een schroefje vast zitten in een boom met een wanddikte van 1 mm.

De vraag is natuurlijk welke van de twee is het ergste (voor mij beide even erg). M.a.w. maakt het je niet uit dat je je paard naar de kloten helpt EN/OF geef je er niets om dat je kans op een rolstoel een stuk groter is dan normaal.

Voor mij is de keuze makkelijk. Ik kan ook niet begrijpen dat de keuze voor anderen zo moeilijk is, anders dan dat men EEn of beide problemen niet begrijpt (wil begrijpen).

Voor diegenen die het (nog altijd) niet begrijpen, een TIP:
Neem dit jaar eens deel aan de Nijmeegse vierdaagse, en doe dat met de sportschoenen van je dochter. Rij er heen in een auto zonder remvloeistef in de remleiding.
Misschien wordt het geheel je dan na een paar dagen wel duidelijk....

Allemaal weer de groetjes

Louis

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 01:07

Ann"]
Rom, jij denkt dat een zadel van minder dan 200 euro per definitie niet slecht hoeft te liggen op de rug van een paard maar waarom kost het maken van een goede zadelboom dan al meer...
[/quote]
Je doelt hier op kwaliteit denk ik. Pasvorm is iets anders zoals sablou ook al aangeeft.

[quote="Ann"]
Ook op een zadel van 200 euro moet winst worden gemaakt, waar wordt die vandaan gehaald, denk je Lachen
[/quote]
Je kan het ook anders stellen, hoeveel winst wordt er dan wel niet gemaakt op een zadel wat veel duurder is als er op 200 euro al winst wordt gemaakt?
Beetje hetzelfde als andere produkten. Soms kun je 50% kortring krijgen en dan nog wordt er winst op het produkt gemaakt.
Dit zijn natuurlijk allemaal voorbeelden. Ik heb zelf geen idee wat zadelmaken kost en dat soort dingen. En dat ik er niet veel van weet is ook precies de reden waarom ik vraagtekens plaats. Klakkeloos dingen aannemen is nooit mijn sterkste punt geweest.

[quote="Ann"]
Ik heb in principe niets tegen zadelmarktzadels maar als ik er logisch over nadenk, klopt er iets niet, de prijs niet of de kwaliteit niet... Clown
[/quote]
Ja, of misschien allebei.
Of allebei wel en kloppen de prijzen van anderen niet. Nu hoor ik veel slechte verhalen over zadelmarkt, maar we weten allemaal hoe het gaat met verhalen Knipoog

[quote="Ann"]
En natuurlijk zijn er ook mensen die een heleboel verstand hebben van zadels passen en daarbij geen hulp nodig hebben... Tong uitsteken
[/quote]
Nou, ik heb er geen verstand van dus Haha!
Ik wil ook nog ff benadrukken dat ik denk dat zadelmarkt zadels wel goed zijn, maar ik denk dat je gewoon elk zadel apart moet bekijken.

[quote="sablou"]
Het zal dus in enkele (vele?) gevallen niet te ontkennen zijn dat zo'n zadel goed past.
[/quote]
Dat vind ik dus ook Lachen

[quote="sablou"]
De vraag is natuurlijk welke van de twee is het ergste (voor mij beide even erg). M.a.w. maakt het je niet uit dat je je paard naar de stinkmoddern helpt EN/OF geef je er niets om dat je kans op een rolstoel een stuk groter is dan normaal.
[/quote]
Ik vind beide belangrijk. Pasvorm voor het paard en kwaliteit omdat ik wil dat als de pasvorm goed is, het ook een tijdje meegaat. Veiligheid voor mezelf zit ik niet zo mee, dan was ik wel gaan bridgen.
Toch raar dat mensen over slechte kwaliteit zadels spreken voor de veiligheid en dan hoeden dragen om het hoofd te beschermen Scheve mond

[quote="sablou schreef:
Voor diegenen die het (nog altijd) niet begrijpen, een TIP:
Neem dit jaar eens deel aan de Nijmeegse vierdaagse, en doe dat met de sportschoenen van je dochter. Rij er heen in een auto zonder remvloeistef in de remleiding.

De sportschoenen van mijn dochter passen mij misschien prima. En remvloeistof wordt gecontroleerd bij een regelmatige controle. Als je die er niet in hebt, hebt je te weinig onderhoudt gepleegt. Dat lijkt me voor alles funest.
Wat wilde je met dit voorbeeld aangeven Verward

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:06

Van mij zijn het overigens zeker geen verhalen. Ik ben er een keer met mijn stalhoudster geweest op zoek naar een engels zadel. Ook hebben kopers een aantal keren gevraagd of men hun westernzadel van zadelmarkt bij mij in kon ruilen voor een ander zadel. ( en de eigenaar van zadelmarkt heeft mij nog een aantal partijen aangeboden)
Ik heb werkelijk waar met verbazing soms naar zadels zitten kijken. Zeker vwb de veiligheid. Zadelonderdelen die even simpel als reparatie aan elkaar geklinkt werden, waarbij zoiets al bij het tweede gebruik was geknapt etc. Voor mijn eigen veiligheid ga ik dus echt niet op zo'n zadel zitten. Ik heb het hier nu over zadelmarkt maar voor mij geldt dit voor alle goedkope zadels. Uiteraard is er altijd de mogelijkheid dat een zadel goed ligt op het paard. Maar van de engelse zadels ligt ong 95 % slecht tot niet goed dus de kans is al heel erg klein dat iets goed ligt. Waar ik mij dan aan kan ergeren (ongeacht het zadel) is dat men meldt dat het perfect ligt want de eigenaar weet nu eenmaal het beste wat voor het paard goed is.
Voor wat betreft de winst, die wordt er best gemaakt natuurlijk. En eerlijk gezegd heb ik zeker in het begin mijn ogen nogal eens uitgekeken wát er nu eigenlijk aan winst gemaakt wordt. Bij een duur zadel houd je dan tenminste na aftrek van alle kosten etc een zadel over met een werkelijke waarde van 900 euro bv. Ik wil denk ik niet eens weten hoeveel je uiteindelijk bij zo'n goedkoop zadel nog overhoudt....

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:03

en toch zijn er ook goede goedkope zadels.
6 jaar geleden heeft er iemand bij ons op stal een goedkoop ,495 gulden,
zadel gekocht. het pastte goed op de pony waar ze op reed.
het zadel is 5 tot 6 dagen in de week 6 jaar lang gebruikt.
het ligt nog steeds op hetzelfde paardje, nog nooit wat stuk geweest.

dit is 1 voorbeeld, maar er zullen vast nog wel een paar van deze uitzinderingen zijn .

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:43

In de tijd dat ik Bioscan deed kwam ik veel paarden met rugproblemen tegen.
Ik kon in 9 van de 10 gevallen, met behulp van de Bioscan zo het zadel aftekenen (de Scan piept op pijnpunten). Vaak was het hele gebied waar het zadel draagt een grote PIEP. Daarna piepte hij weer bij de singelpunten bij de elleboog. Bloos!

Dan staan de mensen er met verbasing naar te kijken en zeggen dan rustig; "Nou dat kan niet, het is net opgevuld" of "Ik heb net een nieuw zadel laten aanmeten".
Moest ik ze ook nog gaan uitleggen dat het zadel dan niet goed opgevuld was of dat het aanmeten niet goed gebeurd was......

Maar! Dit kwam met name voor bij Engelse zadels, ik heb nauwelijks het zelfde gehad bij westernzadels. Daar is de druk toch veel beter verdeeld. OK dan!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:23

Kan je wat meer vertellen over Bioscan? Hoe werkt het, waar kan je zoiets laten doen, kosten? Klinkt wel heel interessant eigenlijk.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:24

Doe maar in een nieuw onderwerp, anders raken we zo of-topic Lachen

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:22

OM weer terug te komen op het onderwerp zadel wilde ik deze even laten zien.
Kijk eens naar de verfrommelde skirts en lees vooral ook de bijbehorende tekst erbij.\
Je zou er bijna in gaan geloven. Verdrietig

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:40

Dat vind ik nou typisch zo'n zadelmarkt zadel.

Ps: Hoe maak je een meisje van 14/15 duidelijk dat haar zadel niet past en dat het paard er last van heeft?

Je ziet precies het zadel zitten in de vorm van de witte haren.
Bij uitleg vandaag dat het zadel gewoon pijn doet kreeg ik als antwoordt:
Nee hoor want als ik erop druk doet ie niks.

Sommige dingen kan ik gewoon niet aanzien. Huilen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:46

Leg haar eens precies wat drukplekken zijn, en wat er gebeurd als je doorrijd met drukplekken. Vergelijk ze met blaren.
En stel voor dat zij een paar weken op schoenen gaat lopen die 4 maten te klein zijn?

Alternatief - speel het via de ouders. Of beter nog, een intructrice, als ze die heeft. Of een stalhouder.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:10

Ik heb dus idd die blaren uitleg gedaan en ook een andere stalgenoot heeft het al gezegd dat ze een ander zadel moet.
De ouders wouden al naar de zadelmarkt . Ik heb vervolgens het verhaal uitgeprint wat hier op bokt stond en aan de kast gehangen , tot heden nog geen kommentaar gehad.
En het mag natuurlijk niet te veel kosten Frusty


Ben bang dat het geen zin heeft. Huilen

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:17

Ik geloof niet dat het zadel het probleem is (duur of goedkoop)maar meer de persoon die er in zit.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:19

Hoe bedoel je dat? Te zwaar. Het is best een stevige meid maar om nou te zeggen te zwaar.
Of is het de zin van eigenwijze meid.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:22

Nee hoor ,heeft niks met het gewicht temaken ,tenzij je verstand kan wegen