verschil tussen engels en western aan de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nimmy

Berichten: 3915
Geregistreerd: 01-02-03

verschil tussen engels en western aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 20:29

Wat ik me eigelijk afvraag is wat nouj het verschil aan de hand is tussen engels en westernruiters.
Ik weet dat het veel meer vanuit het natuurlijke gedrag van het paard uitgaat, beetje freestyle achtig geloof ik. maar wat zijn nouj echt de verschillen??
ben wel benieuwt naar de verschillende methodes van omgang.

groetjes


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:08

Je bedoelt met het paard aan de hand?

Is er dan verschil in engels en western daarvoor Verward

Sowieso trouwens, maar dat is niet de discussie hier Tong uitsteken

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:22

Ik weet maar 1 verschil Lachen Het kan voorkomen dat de 1 ho zegt en de ander whoa Knipoog
Meer zou ik zo niet weten eigenlijk.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:50

Dat is slechts een intonatie verschil Lachen

Ik heb ook al zitten nadenken, maar ik zou het ook niet zo 1-2-3 weten.

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:53

Het grootste verschil wat mij is opgevallen bij "engelse" manege en dan nog vooral de kinderlessen, is dat de teugels vlak onder het bit bijelkaar in 1 hand worden vastgehouden.
Bij "western" wordt geleerd dat het paard ca. 60 cm teugelruimte moet hebben. Het voordeel hierbij is dat als het paard ergens van schrikt en zijn hoofd optild om te kijken, hij zijn begeleider niet mee omhoog neemt en dan ook nog niet nog eens hoeft te schrikken van een ruk in de mond doordat er een begeleider aan zijn bit hangt.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:55

Ja dat heb ik ook wel gezien, maar ook dat de teugels beide los in de hand gehouden moeten worden en pas over het hoofd mogen vlak voor het opstappen. Dus dat is per manege verschillend denk ik.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:01

Maar zou ze niet dingen als longeren en dergelijke bedoelen?
Omdat ze het heeft over natuurlijk gedrag van het paard enzo Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:09

Heel veel NH goeroes zitten toevallig op een westernzadel. Misschien dat daar het beeld vandaan komt dat western meer paardgericht/freestyle is??

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:13

Volgens mij blijven ze er anders niet op zitten Knipoog

En wat is freestyle nu weer Verward
Ik begin een beetje het overzicht te verliezen *LOL*

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:17

Freestyle is op muziek je proefje rijden Knipoog Althans, das 1 van de vele vele vele vele vele........................
Ach ja, als het beessie maar een naam heeft.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:25

Aha, dus daarom zitten al die freestyle mensen verkleed als k-bois op het paard Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:27

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Toch is de term freestyle wel wat uit op het moment. 2 a 3 jaar geleden las je dat bijna elke manege ook freestyle rijlessen had maar dat kom ik toch weer wat minder tegen. Ik houd het maar gewoon op paardrijden, dan weten de meeste mensen tenminste wat ik bedoel.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:31

Nu zie ik twee keer die avatar van je en heb geen ideee wat het andere plaatje is Haha!
(De "whoa" snap ik Tong uitsteken )

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:33

Ik heb werkelijk waar geen idee Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:36

hahaha, ik dacht dat je hem zelf gemaakt had Tong uitsteken

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:48

Nope, eerlijk jatwerk Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:03

Zelfs als ie stilstaan zie ik er geen f*ck van Tong uitsteken

Zeker een freestyle avatar *LOL*

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:05

Jij schrijft het, ik dacht het Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:11

Misschien doelt de topicstarter op het feit dat sommige westernruiters/Natural Horsemanshippers willen dat hun paard achter hen aanloopt aan een lang teugeltje? Bij dressuur is het hoofd van het paard altijd op schouderhoogte met de ruiter, en de teugels worden vlak achter het bit vastgepakt.

Je suis Charlie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:14

Ehm Verward Nee hoor

Sommigen doen het zo ja, maar dat sommigen met een westernoptuiging ook Haha!
En vice-versa Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

bugsy

Berichten: 369
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:22

Een opvallend verschil is denk ik dat een westernruiter vaak voor zijn paard uitloopt en hierdoor ook direct de leiding heeft/neemt.
Bij “engelse” ruiters loopt het paard vaak voorop met alle gevolgen vandien. Hoe vaak zie ik niet dat iemand over het terrein gesleurd wordt door zijn/haar eigen paard. Scheve mond Er wordt dan uitbundig aan het touw getrokken, en een schreeuw gegeven, maar vergeet het maar, je wint het nooit van die honderden kilo’s. Haha!
Als het paard achter je loopt kan hij anticiperen op wat JIJ gaat doen, welke kant je op loopt, wanneer je stil gaat staan, je neemt dan op een hele natuurlijke manier de leiding. Het paard is een kuddedier en JIJ bent de leider in die kudde van 2
Dit werkt door op alles wat je met je paard doet. of je nu longeerd, rijd of gewoon op stal bezig bent. OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:27

Ligt ook sterk aan het paard. Sugar zal geen gekke dingen doen achter me, maar ik heb een Ap gehad die hield ik toch liever met zijn hoofd naast me, zodat ik kon zien als ie wat van plan was en meteen ingrijpen zonder dat ie eerst de kans kreeg in mijn nek te springen Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:31

Dat heeft niets te maken met western of engels, ik zie die mensen ook bij western het paard voorop lopen. En het andere bij engels (ik bv Haha! )

Er zijn alleen meer engelse ruiters en er wordt op een groot terrein gereden. De kans dat je iemand met een engelse optuiging ziet waarbij het zo gaat is dan ook groter. Ga een een westernwedstrijd op een groot stuk lannd organiseren i.p.v in een binnenbak. Kun je nog lachen denk ik Haha!
Volgens mij zijn veel westernruiters tegenwoordig nog meer bakruiters dan de engelse.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:48

Romkabouter schreef:
Volgens mij zijn veel westernruiters tegenwoordig nog meer bakruiters dan de engelse.

Dat komt omdat recreeren op een westernzadel geen western rijden is Cool (nmo)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:50

En waar zou dat door komen Rommie? In een prutbak kun je nu eenmaal geen sliding stops maken...Haha!

Ik rij op dit moment buiten in een bak, en moet er niet aan denken op wedstrijdgericht bezig te zijn. Een sneeuwbui/prutbak door teveel regen en je bent klaar met je training.

Ik ken trouwens maar weinig mensen met een Quarter van een paar duizend Euro's die deze alleen maar voor ontspannen buitenritjes gebruiken....

*edit* tikfout verwijdert
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-01-04 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers