PRAB

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

PRAB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:38

Klopt het dat je bij prab wedstrijden met alle soorten paardenrassen mag meedoen ?
Gebeurt dit vaak en zo ja bij welke disciplines en rassen ?
Ik ben wel geïnteresseerd in het reining rijden

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:53

Bij de PRAB mag je idd met eender welk ras meerijden. Bij de VLP, NRHA, WRAN, etc. kan dat trouwens ook, je hoeft geen quarter te hebben om western te rijden. Andere rassen, zoals haflingers, tinkers, arabieren, kruising quarters, etc. zie je wel vaker in trail, pleasure en horsemanship, in reining komt dat veel minder voor. Vandaar ook dat je bij VLP en NRHA bijna geen andere rassen ziet dan de (reining gefokte) quarter.

Als je reining wilt rijden, is een reining gefokte quarter namelijk het meeste geschikt. Die zijn er meer op gefokt en gebouwd om goed te kunnen stoppen en spinnen. Al kan je elk paard wel een beetje leren spinnen en stoppen. Je zal alleen nooit hetzelfde resultaat bereiken als met een quarter.

Nu heb ik in Canada ook reining met arabieren en half-arabieren gedaan en ik moet zeggen, die doen het soms beter dan sommige quarters hier ;) Dan heb ik het natuurlijk niet op de quarters die NRHA rijden hier. Maar dan spreken we ook over een geheel andere prijsklasse dan de 'gemiddelde' quarter die je hier vindt. Het is dus wel degelijk mogelijk om met een ander ras western en dan met name reining te rijden. Alleen denk ik dat je met een goed gefokte en getrainde reining quarter, verder zal geraken (mits je zelf goed les neemt enzo).

Ik raad daarom ook aan om te investeren in een goed paard als je echt reining wedstrijden wilt gaan rijden. Anders wordt de teleurstelling des te groter. Het gebeurt vaak genoeg dat men uiteindelijk toch overstapt op een beter geschikt paard (men had dan daarvoor bvb. een haflinger of kruising quarter). Dan kan je beter nog even goed doorsparen, zodat je gelijk een beter geschikt paard kan kopen. En vooral erg belangrijk, neem zelf les!

Ga eens kijken op verschillende wedstrijden om te zien hoe het niveau is en naar wat voor paard je op zoek moet om 'mee' te kunnen. En laat je goed begeleiden, zowel op gebied van lessen als in de zoektocht naar je paard.

Veel succes!

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:54

Bij de wedstrijden georganiseerd door de PRAB mag je met elk ras deelnemen, ga eens kijken op http://www.prab.be.

Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 11:02

Kun je reining rijden met een paard van 1m60-62 ?
Volgens mijn osteopaat heeft ze nog nooit zo een lenige achterhand tegengekomen als mijn paard 1 heeft.
Maar het lijkt me toch wat groot voor reining,niet ?

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Re: PRAB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:05

De quarters en paints in de reining zijn kleiner en geblokt gebouwd.
Maar in principe kan je met elk paard reining rijden op een bepaald niveau, binnen de lichamelijke mogelijkheden van je paard.
Om dit te weten denk ik dat je eens enkele reining trainers naar je paard moet laten kijken of hij de lichamelijke mogelijkheden om tot een bepaald niveau te komen.

Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 22:57

Iemand die dit nog al eens is tegenkomen?
Een groter paard dat reining doet

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:25

In Canada ben ik joekels van paarden tegen gekomen die reining rijden. Al denk ik dat de grootste niet groter dan 1m60 was. Ben met een aantal fokkers in contact gekomen die groter willen fokken en dus niet de kleine geblokte quarters meer (al zie je die daar evengoed hoor). Maar deze paarden blijven reining gefokt en zijn er wel op gebouwd om de manoeuvres aan te kunnen. Ik heb daar reining gereden met een paard dat makkelijk 1m55 was en die kon goed spinnen en stoppen, alleen niet goed genoeg om in de 'open' mee te kunnen.

Dus ja, ik ben al grotere paarden tegen gekomen in de reining. Alleen zie je dat hier (nog) niet echt.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: PRAB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:22

Welk niveau heb je in gedachten?

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: PRAB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:58

Hier loopt er 1tje mee in de reining van ongeveer 1.65m, is nog niet zo lang getraind maar stopt al netjes, spins is nog werk aan maar doet het zeker niet slecht, het kan wel maar wees wel fair naar de fysieke grens van je paard.

Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 12:43

Ik had amateur niveau in gedachten.
Paard is kruising warmbloed-pinto.
Word dit jaar 9

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: PRAB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:52

Mijn merrie is 1,65m. Heb niet het idee dat haar grootte haar tegenwerkt.

Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 19:36

Dus het zou evt wel kunnen met mijn grote jongen :-)