western/dressuur gaat dit wel samen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

western/dressuur gaat dit wel samen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 13:18

Mijn pony word momenteel ingereden dressuurmatig..en zou met haar graag in de toekomst dressuur en western rijden maar gaat dit wel samen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:29

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
Ik ben van mening dat de basis hetzelfde is, maar ik merk wel aan mijn paard dat ze nu moeite heeft met het verschil tussen de constante aanleuning op 2 handen en het op 1 hand rijden met los contact.

Leonardo wordt nog op 2 handen op trens gereden, en die heeft geen moeite met omschakelen.

Milena laat ik dressuurmatig ook uitsluitend nog op de neus rijden, dan gaat het beter dan op de mond.

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:53

Ik heb een paard waar ik dressuur mee rijd en af en toe western. Western rij ik dan wel met een (scharen) bit anders wil ze toch de aanleuning opzoeken met een scherper bit heb ik daar geen problemen mee.
Wel rij ik alleen reining, dus niet pleasure omdat ze dan voor de dressuur teveel ruimte in haar gangen zou verliezen. En ik let er wel op dat als ik haar dan weer dressuur rij, goed alle overgangen door rij om haar weer goed aan bit en been te krijgen. Anders heeft ze van die plotseling acties Haha!

Bij mij gaat het dus goed samen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:59

Met de zoekfunctie is er ook heel wat over te vinden Lachen

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:41

Ligt er aan welke discipline, maar ook welk niveau je nastreeft.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:12

Ik zou het zelf veels te lastig vinden om het echt te combineren, dus ene helft van de week dressuur en de andere helft van de week western, heb wel eens gehoord dat sommigen dit doen. Ik zou wel eens voor de gein een dressuurwedstrijdje willen rijden, gewoon ongeklasseerd B/L maar niet fanatiek met startkaart enzo veels te ingewikkeld lijkt me!

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:21

persoonlijk vind ik het niet samengaan. Alhoewel de basis hetzelfde lijkt geef je de hulpen toch op een andere manier. Mijn westerngereden paard is geblesseerd en daarom rij ik af en toe een ander paard op stal bij, 'engels' en ik moet echt omschakelen! Anders snappen wij elkaar niet . Lijkt me voor een paard ook verwarrend eerlijk gezegd, zowel 'engels' als 'western' bereden worden Verward

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:03

Ik vind het wel samengaan. Hulpen is maar net wat je je paard aanleert. Ik streef ernaar om ook zoveel controle te krijgen dat ik mijn paard in elke gewenste positie kan rijden. Gewoon lekker simpel blijven rijden Lachen

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:25

Ik ben het voor de volle 100% met cornelie eens.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:16

Ik ben het helemaal met Loky eens. Voor ons is het al lastig om te schakelen, laat staan voor een paard! Dit gaat natuurlijk alleen op als je ook werkelijk dressuur en werkelijk western wilt combineren en niet met het rijden op een westernzadel en dressuurhulpen blijft geven Knipoog . Want dat is dus niet westernriding!
Ik ben het dus niet met Cornelie eens, die dat dus doet als ik zo haar berichtje lees. Die rijdt zo te lezen dressuur op een westernzadel denk ik. Maar ik kan het mis hebben

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:29

Tja, als ik linksaf wil wil ik linksaf. Als ik gas wil geven geef ik gas. Ik zie niet in waarom ik hiervoor 2 totaal verschillende hulpen zou moeten gaan geven?? Als ik pride zijn neus naar voren wil hebben vraag ik dat, wil ik hem diep instellen doe ik dat, wil ik hem hoog rijden dan rijd ik hem hoog. Wel even goed opletten hoe je je hulpen doseert, iets teveel en je maakt per ongeluk een sliding op X tijdens het groeten Lachen

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:09

cornelie"]
Ik vind het wel samengaan. Hulpen is maar net wat je je paard aanleert. Ik streef ernaar om ook zoveel controle te krijgen dat ik mijn paard in elke gewenste positie kan rijden. Gewoon lekker simpel blijven rijden Lachen
[/quote]

[quote="cornelie"]
Tja, als ik linksaf wil wil ik linksaf. Als ik gas wil geven geef ik gas. Ik zie niet in waarom ik hiervoor 2 totaal verschillende hulpen zou moeten gaan geven?? Als ik pride zijn neus naar voren wil hebben vraag ik dat, wil ik hem diep instellen doe ik dat, wil ik hem hoog rijden dan rijd ik hem hoog. Wel even goed opletten hoe je je hulpen doseert, iets teveel en je maakt per ongeluk een sliding op X tijdens het groeten
[/quote]

[quote="Tammie"]
Ik ben het voor de volle 100% met cornelie eens.
[/quote]

Hier kun je dus duidelijk uit halen dat het niet samen kan. Er wordt een compromie gesloten om het paard niet te verwarren. Dus door te zeggen dat het wel kan en de rede waarom jullie dat denken, geven jullie beide aan dat de mening van de meesten hier de juiste is. Dat dan het een, dan het ander is verwarrend voor paard en ruiter. En je dus een tussenweg zoekt die nog het een nog het ander is.

[quote="Roos1 schreef:
Ik heb een paard waar ik dressuur mee rijd en af en toe western. Western rij ik dan wel met een (scharen) bit anders wil ze toch de aanleuning opzoeken met een scherper bit heb ik daar geen problemen mee.


Dit vind ik nog de meest vreemde opmerking ooit. Ik wil mijn paard dat altijd met aanleuning gereden wordt zonder aanleuning rijden dus hang ik er scherp bit in. Maar ja al met al getuigt ook deze imo rare manier van redeneren ook weer van het feit dat het dus niet samen kan.

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:20

ik rij western en heb ook een western paard, af en toe mag ik op het paard van een vriendin rijden. Dat is een dressuurpaard die Z2 wedstrijden rijd. Ik kan er gewoon op rijden zonder problemen.

Ik ben van mening:
Als je western rijd kan je dressuur op een hoger niveau. Ik zeg op hoger niveau omdat Z paarden meer gereden worden op zit.
Een trainer die ik ken zij eens een keer als je anky van grunsven op een Quarter,paint o.i.d zet (moet het wel een goed afgericht paard zijn) zal zij er ook mee kunnen rijden.

Het ligt er aan natuurlijk hoe 'serieus' je wilt gaan rijden.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:32

Valerie16 schreef:
Een trainer die ik ken zij eens een keer als je anky van grunsven op een Quarter,paint o.i.d zet (moet het wel een goed afgericht paard zijn) zal zij er ook mee kunnen rijden.


Ik heb het voorrecht gehad dit voorbeeld met eigen ogen te aanschouwen Haha! Haha! . Oke het is al een jaartje of 7 geleden maar toch.

Ik moet zeggen natuurlijk leerde ze snel maar ik hoorde precies de zelfde opmerkingen van de trainer als die ik normaal altijd kreeg. En het hoofd wat na een 30 minuten meer wat weg had van een tomaat sprak eigenlijk voor zich. Haha!

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:31

Adrienne"]
[quote="Valerie16 schreef:
Een trainer die ik ken zij eens een keer als je anky van grunsven op een Quarter,paint o.i.d zet (moet het wel een goed afgericht paard zijn) zal zij er ook mee kunnen rijden.


Ik heb het voorrecht gehad dit voorbeeld met eigen ogen te aanschouwen Haha! Haha! . Oke het is al een jaartje of 7 geleden maar toch.

Ik moet zeggen natuurlijk leerde ze snel maar ik hoorde precies de zelfde opmerkingen van de trainer als die ik normaal altijd kreeg. En het hoofd wat na een 30 minuten meer wat weg had van een tomaat sprak eigenlijk voor zich. Haha!
[/quote]
als het paard goed getraind is heb je geen anky nodig hoor. bij ons op stal heeft een dressuurruiter (b-niveau) eens op het beste raining paard van stal gereden, en toen ze over haar angst heen was kon ze alles met dat paard. gewoon puur omdat het beestje zo goed getraind was, stops en spins dees ie allemaal vlekkeloos, ook met haar erop!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:58

cornelie schreef:
Tja, als ik linksaf wil wil ik linksaf. Als ik gas wil geven geef ik gas. Ik zie niet in waarom ik hiervoor 2 totaal verschillende hulpen zou moeten gaan geven?? Als ik pride zijn neus naar voren wil hebben vraag ik dat, wil ik hem diep instellen doe ik dat, wil ik hem hoog rijden dan rijd ik hem hoog. Wel even goed opletten hoe je je hulpen doseert, iets teveel en je maakt per ongeluk een sliding op X tijdens het groeten


Citaat:
Hier kun je dus duidelijk uit halen dat het niet samen kan. Er wordt een compromie gesloten om het paard niet te verwarren.

Graag zou ik willen weten welk compromis ik hier zou maken Verward
Het enige dat ik kan bedenken dat je misschien verkeerd het opgevat is het doseren van de hulpen? Maar dit telt voor mij voor elk paard. Als jij een overgang van galop naar draf wilt maken maar je maakt de beweging te 'groot' krijg je ook een 'grote' reaktie. Mijn paard is inmiddels zo goed afgestemd op deze specifieke stophulp dat ik zélf moet leren om dat te doseren. Maar dat is uiteindelijk net weer dat stukje controle dat ik nastreef.
Dit is overigens gelukkig maar 1 x tijdens een proef voorgekomen en ik kreeg juist een hoger cijfer van de jury omdat ik niet aan mijn teugels hing Haha! Maar daarna heb ik het maar niet nog een keer geprobeerd Cool

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:55

Ik snap het compromis ook niet helemaal Verward . Als ik in een dressuurproef een volte wil rijden doe ik mijn binnenbeen op de singel om stelling en buiging te krijgen. Mijn buitenbeen gaat achter de singel om uitzwaaien te voorkomen. Rij ik in een Horsemanship een cirkel dan leg ik mijn binnenbeen op de singel om stelling en buiging te krijgen en mijn buiten been achter de singel om uitzwaaien te voorkomen.

Als ik wil stoppen met het western dan zet ik mijn kont in het zadel en laat mijn benen gewoon hangen, met het engels precies het zelfde . Als je gewoon met je zit en lichaamsgewicht rijdt en je drijft daar waar nodig, dan maakt het volgens mij echt niet uit welk zadel je er op hebt liggen.

Ik heb zelf nog nooit van iemand gehoord dat ik te western op mijn engelse zadel zat of te engels op mijn western zadel Haha! .

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:21

Kan prima als ruiter zelf zijnde Haha!

Met 1 paard is het moeilijker en hangt het sterk af van het paard waar je op zit. Persoonlijk ben ik van mening dat veel mensen die denken dat het of / of is zich (onbewust) af willen keren van het engelse rijden.

Ik ben zelf zo ver dat ik voor mezelf geen onderscheidt maak tussen western en engels, maar gewoon paardrij. Uiteraard is de manier hoe je paard gaat anders, maar dat lijkt me voor iedereen duidelijk.

Ook denk ik dat personen die zeggen dat het niet mogeljk is te vastgeroest zit in hun denkwijze. Of in ieder geval te weinig op de hoogte zijn van de beide "stijlen".

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:22

Voor MelodyT: Kijk hoe je pony het oppakt en als het niet gaat, zul je moeten kiezen.