spaans rijden X western??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:33

Spaans en western heeft wel wat van elkaar weg. Zoals Josien al zei is de western onstaan uit de doma vaquera Slim .
Maar er zijn echter verschillen. Stel je voor dat je op een andalusier in de arene tegenover een vechtstier staat, je rijdt de stier tegemoet en stopt op het allerlaatste moment en wil meteen opzij om de stier te ontwijken. Een sliding stop is dan NIET HANDIG. Frusty Clown
(bij doma vaquere wil je dus echt stoppen en niet doorglijden!) Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 00:53

nog een vraagje, wat is de doma vaquera dan presies voor rijstijl, zou dat dan niet iets voor mij zijn?

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:58

Don_Marcello schreef:
(bij doma vaquere wil je dus echt stoppen en niet doorglijden!) Haha!

Is bij cutting niet anders hoor Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:28

De doma vaquera stijl is een rijstijl die waarscheinlijk al in de oertijd werd gedaan. De zadels kun je zien al op rots tekeningen.

Even stukje van mijn site.

Deze rijstijle is te herkennen aan de garrocha(lange stok van ongeveer 5-8 meter) en de teugel voering. Ze rijden namelijk altijd op een hand. Deze paarden worden dan ook niet of bijna niet gestuurd door de teugels, maar meer door gewichtshulpen. Het is dan ook een paarden sport waar het om gaat, dat het paard gehoorzaam dus licht op de hulpen is.

Tijdens wedstrijden word er gekeken naar de gehoorzaamheid van het paard, de hulpen en de verzameling.

Iedereen kan dit gaan doen natuurlijk. Maar sturen met teugels gaat niet door de doma vaquera bit. Ik rij mijn paard dan ook geheeel op gewichtshulpen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 20:31

en de doma vaquera is dus een kruising tussen spaans en western!? en wat doe je met die garrocha?

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:58

Citaat:
en wat doe je met die garrocha?


Oorspronkelijk de stieren en kalven mee omkieperen,
Tegenwoordig in de shows als shownummer, om je rijkunst te demonstreren, je kunt er bijvoorbeeld voltes omheen draaien (punt is midden van de volte) of pirouteres onderdoor draaien, etcetera. Moet je echt eens gezien hebben, maar hiet wat stilstaande beelden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 21:23

ziet er leuk uit Lachen