Wanneer over op shank?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Wanneer over op shank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 23:44

Ik rij Mander nu een klein jaar westernmatig. Momenteel rij ik met een gewone gebroken sweet iron trens. Echter rij ik de laatste weken vooral met 1 hand, maar mis soms net dat beetje extra reactie wat ik met 2 handen wel heb.

Wanneer is HET moment om van trens naar shank over te stappen? Aangezien je een shank natuurlijk niet met 2 handen mag rijden....

En als ik overstap, wat is een goede om mee te beginnen?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:04

Het moment voor mij is het overgaan op een shank als hij alles doet op een hand met trens dus alles wat hij ook doet op 2 handen. En tsjah dan het bitje daar heb ik de ballen verstand niet van!!

Euh,...?? Tsjah,...

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:07

Dat is een hele goede vraag Haha!
Ik rijd ook sinds een paar weken op één hand met een trens en begin me ook af te vragen hoe ik het het beste aan kan pakken.

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:17

Na veel gelezen te hebben over de inwerking van een Shank Snaffle, oftewel de Tom Thumb bit gebruik ik die niet meer, ik ga over op een Low Port Swifle Shank en begin in elk geval met een leren kinband, niet meteen met een ketting aangezien een paard daar juist wat van kan schrikken in het begin.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 00:35

Kan je wat meer vertellen (evt plaatje) van dat bit? Kan het niet vinden op inet Bloos!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:36

Oei, heb er op stal wel een hangen, maar een plaatje heb ik niet zo. Ik zal morgen even zoeken voor je, ga nu naar bed Knipoog !

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Ropers

Berichten: 527
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: markelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:02

ik zou het gewoon een keertje proberen,wel onder begeleiding natuurlijk.
Toen ik overstapte heb ik een billy allen geprobeert,en daar rij ik nu nog steeds mee.

De beste leerlingen hebben de moeilijkste opdrachten!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:07

Tom Thumb bit:
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88469
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:09

BTW Korte (rechte) scharen werken sterker in dan langere scharen, mits met beleid gehanteerd Lachen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:10

Billy Allen (gebroken bitje met rolletje in het midden):
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88469
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:11

De BA is een mooi bit, maar je mist (als overgang) de ringen in het midden, zodat je ook nog eens terug kunt schakelen op een trenswerking.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:37

Sugarmiss schreef:
De BA is een mooi bit, maar je mist (als overgang) de ringen in het midden, zodat je ook nog eens terug kunt schakelen op een trenswerking.


Dat is dus juist wat ik heel veel heb gelezen, de slechte keuze van bit. hier een quote, er is ook een heel artikel over maar die kon ik zo snel niet vinden:
Citaat:
Tom Thumbs are VERY harsh and a commonly misunderstood bit (this bit is sometimes called a western snaffle or shanked snaffle). People tend to think they are mild because they think it is a snaffle, because the mouthpiece is jointed. In fact, it is a leverage bit, not a snaffle at all, and when you pull back on both reins at the same time, the joint pushes into the roof of the horse's mouth, causing a gaping mouth, and the sides of the bit squeeze the jaw in what is referred to as the "nutcracker" effect. Almost all horses with this bit will open their mouth and try to evade the pressure and pain. A true snaffle is a "direct-pressure" bit (as opposed to a leverage bit), meaning that the rein is connected directly across from the mouthpiece of the bit allowing direct contact with the corners of the horse's mouth; a pound of pull on the reins creates a pound of pressure on the side of the horse's mouth. A leverage bit has a shank, which stretches above and below the mouthpiece, with the reins attached at the bottom of the shank. A pull on the shank creates leverage with the horse's mouth as the fulcrum. The ratio of shank above the bit to shank below the bit dictates the amount of leverage created. If there is one inch above the mouthpiece and two inches of shank below the mouthpiece, the bit has a one to two ratio; one pound of pull creates two pounds of pressure on the horse's mouth. In a leverage bit, the horse feels pressure on the poll, cheeks, chin, mouth and palate. The only time I would use a Tom Thumb is with a small child riding a big insensitive horse that needs the extra leverage. A regular curb bit is milder. I would suggest using a regular snaffle or a side-pull or if you need a little extra brakes, try a kimberwicke.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:38


Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:08

Buitenzorg schreef:
Wanneer is HET moment om van trens naar shank over te stappen? Aangezien je een shank natuurlijk niet met 2 handen mag rijden....


Van wie niet?
Zowel jij als je paard moeten aan dat bit wennen, dus zeker in het begin, en later ook met correcties, zul je echt nog wel eens je teugels in twee handen nemen hoor, om duidelijk(er) te maken wat je van je paard verwacht.
Is geen enkel probleem, gewoon doen.

Als je echter na een behoorlijke tijd nog steeds constant met 2 handen aan de teugels zit, zou ik me eens af gaan vragen waar ik mee bezig was....

Dat je niet op 2 handen mag rijden met een shanks klopt, IN EEN WEDSTRIJD. In de training is (bijna) alles geoorloofd.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:56

Op het moment rijd ik weer "gewoon" met een D-trens, maar ik heb vorig jaar een tijdje met een Myler met scharen gereden. Dat heeft een mondstuk net als dat van het BA bitje, en heeft "scharnierende" scharen, zodat je altijd nog onafhankelijk druk van de zijkant kunt gebruiken ("independent side movement"). Wordt idd veel gebruikt als overgangsbit, en ik moet zeggen: mijn paard heeft er nooit op geprotesteerd (was ondanks haar leeftijd voor die tijd nog nooit op scharen gereden).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:37

Als je te vroeg overstapt op een snaffle met shanks (want dat is het in principe) kom je jezelf vroeg of laat tegen. Ik heb zeker een half jaar met zo'n bit gereden vanwege een slijmbeursontsteking in mijn schouder, bovendien heeft mijn paard de neiging om erg op de teugels te gaan hangen en ik had met mijn schouder niet de kracht om daar tegenin te gaan.

Ik ben weer terug op een trens, omdat ik met een shank problemen had mijn paard te verzamelen. Ze gaf wel mooi na in de kaak, liep lekker in de krul, maar nam haar rug niet mee.

Weer terug op de trens kan ik haar lekker naar het bit toerijden, kan voorwaarts-neerwaarts warmrijden, en daarna oppakken.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Karintich en 12 bezoekers