Tip van de week!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Tip van de week!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 18:44

Wij hebben al heel wat strooisel soorten de revue laten passeren.
Onze interesse gaat met name uit naar hennep of vlas omdat je dan een kleine mesthoop houdt.
Aangezien Digger echt een vreselijk smeerkees is, gaat dat best in de papieren lopen. Want ondanks dat ze 's morgens naar buiten gaan en pas 's avonds naar binnen, kon hij maar 2 of 3 nachten met een baal doen Schijnheilig
We hebben alle merken wel zo'n beetje gehad maar eigenlijk was het enige verschil de prijs. Verdrietig

Nu kwam ik laatst op Marktplaats en adres tegen van iemand die voor bijna de helft van de prijs vlasstrooisel aanbood en dit ook thuisbracht.
We zijn nu bijna een week verder en ik heb er nog maar 1 baal bijgegooid!! Het is "amazing" (lijkt wel TellSell Haha! )
Het is vrij fijn van stuctuur, geeft een onwijs verend en dik bed, kost weinig en het is nog steeds schoon!!
Het enige nadeel is dat de zakken niet een superkwaliteit hebben en hier en daar wel een scheurtje gaan vertonen bij het verplaatsen. Maar het ligt bij ons toch binnen dus dat maakt niet zoveel uit.

Ik denk dat er vast meer mensen zijn die vlassen, dus mocht je een telefoonnummer willen hebben, pb me maar.
(ps, ik heb geen aandelen in het bedrijf Knipoog )

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:11

Staat er een naam op of andere aanduiding dat je kunt zien waar het vandaan komt?
Ik ben nogal achterdochtig voor dit soort dingen Lachen
Stoft het erg(er) of ruikt het 'anders'.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 20:17

Nee, er staat geen naam op. Het stoft een heel klein beetje meer maar dat is alleen met opstrooien en daarna merk je er niks meer van. Maar het is dan ook een heel klein beetje meer.

Het ruikt niet anders, gewoon schoon spul. Het is fijner van struktuur en daardoor blijft het heerlijk luchtig en verend.
Tot nu toe heb ik niet iets nadelings kunnen ontdekken, echt niet (behalve de zakken dan....)

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:21

Doe mij dat nummer maar per PB!! Haha!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:46

Ik ben sinds vorige week van Hemparade (was op) overgegaan op vlas. Ik heb samen met de buurman een hele wintervoorraad aangeschaft. Mijn vlas komt uit Hengelo, misschien dezelfde?
Echter, ik vind het veel sneller vies worden en eerder plat getrapt. Hoeveel gooi jij er per week bij en hoe zwaar zijn jouw balen?
Mijn paarden staan ook de hele dag buiten trouwens en zijn ook viespeuken Boos!
Het mest wel heel makkelijk uit en de mesthoop is stukken kleiner en sneller verteert.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 21:01

De balen zijn 18 kg. Met hennep was ik ongeveer 7 a 8 euro per baal kwijt. De eerste keer gaan er dan 5 balen in de box, we halen er geen natte plekken of spul uit, alleen de drollen. Dagelijks weer netjes harken en bij Digger ging er dus om de 2 a 3 dagen een baal bij Schijnheilig
Nu heb ik afgelopen woensdag een baal er in gegooid en het is nog steeds een keurige stal.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:02

Ik heb vorige maand gewoon 7 balen vlas gebruikt!!! Maar ga het deze maand veel zuiniger aan doen en het is nog schoon ook. Maar ben wel benieuwd naar dat telefoonnummer, de prijs en waar het vandaan komt. Brengt ze het door heel nederland?

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 16:07

Bij ons wordt de vlas los gestort in een soort van schuur, en per week gaan er bij ons twee kruiwagentjes in. Niet te vergelijken met 2 pakken dus, want die zitten geperst en dit is gewoon los op te scheppen.
Ik vind het ideaal spul, het absorbeert als een dolle, is lekker zacht en makkelijk te mesten. Je moet er echter wel genoeg in gooien als startbed om het goed te laten werken.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:28

Wij gebruiken gehakseld koolzaadstro in balen van 25 kg a 5,50 per baal.

Gebruikers: 2 volwassen paarden (waarvan 1 nette poepert en 1 vreselijke goorling..... zie avatar *LOL* )plus 1 shet en 1 veulen
Gebruik: 4 a 5 pakken in de week

Dusse.... das gemiddeld ruim 1 pak per week per paard/pony. En we halen iedere dag alles uit de stal wat vies is, dus mest en vocht, alles gaat eruit

Tis een prima spulletje dus ik heb nog niets anders geprobeerd (behalve stro dan) en zo te horen is het niet echt duur ook Haha!

Maar nu we toch poeperig bezig zijn.... eeeerhm..... het is mij opgevallen dat onze quarters hele andere poep hebben dan de fries en de shet. Meer grote hopen terwijl de fries en shet meer losse keutels hebben.... die dus ook gemakkelijker en schoner uit te mesten zijn. Is dat alleen zo bij onze quarters of is dit anderen ook ooit eens opgevallen?
Wat een rare vraag weer..... ach let maar niet op mij Bloos *LOL*

*****

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:51

hoeveel betaal je er voor?

Kinkie je was mn alles R.I.P lieve clown [IM] Dag lief vriendje van me.

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:00

Voor die poep Verward Clown

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:01

Sprite schreef:
Maar nu we toch poeperig bezig zijn.... eeeerhm..... het is mij opgevallen dat onze quarters hele andere poep hebben dan de fries en de shet. Meer grote hopen terwijl de fries en shet meer losse keutels hebben.... die dus ook gemakkelijker en schoner uit te mesten zijn. Is dat alleen zo bij onze quarters of is dit anderen ook ooit eens opgevallen?
Wat een rare vraag weer..... ach let maar niet op mij Bloos *LOL*


Hmm, mijn Paints (en nu ook een Quarter op stal) hebben toch echt gewoon normale poep. Dus goede "keutels" en geen grote hopen... Verward .

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:09

Ik denk dat eea afhankelijk is van de hoeveelheid werk, voer, eetsnelheid, waterinname, darmwerking en ga zo maar door.
Ik kan precies aan de hopen zien wie ze gedraaid heeft Lachen zolang het niet te dun is en ze met enige regelmaat blijven komen vind ik het best. Lachen

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:14

HAHA!!!! NEE!! voor dat vlas strooisel!!

Kinkie je was mn alles R.I.P lieve clown [IM] Dag lief vriendje van me.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:41

Als je het strohaksel (is geen vlas) wat wij gebruiken bedoeld Uriah; 5 en halve euro per baal.... ze worden aan huis gebracht, maar daar moet je wel extra voor betalen.... peebee me maar als je het telefoonnummer wil of als je eens langs wil komen om het te bekijken Haha!

Citaat:
Hmm, mijn Paints (en nu ook een Quarter op stal) hebben toch echt gewoon normale poep. Dus goede "keutels" en geen grote hopen... .


Ja die hopen zijn ook keutels bij elkaar, maar toch anders als van de fries en de shet. Eerst dacht ik dat het aan Gsus lag (das gewoon een rare in alles) maar nu blijkt ons veulen dezelfde soort keutels te hebben, terwijl ze verschillend voer krijgen.... maar ach, het ziet er verder wel gezond uit .... dus waar gaat dit over Knipoog Clown ... ik ben al stil Lips are sealed

*****

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:57

Om even op het "poeppraatje" verder te filosoferen:
Heb die ervaring ook Sprite. Afgelopen jaar in de wei heb ik dat inderdaad goed kunnen zien. Onze quarters stonden samen met enkele arabieren. De laatsten fabriceerden meer losse keutels en liepen door, terwijl de quarters meer flinke hopen neerlegden. Daarbij bleven ze vaak staan terwijl ze poepten, dus het waren meer bergen. OK dan! Makkelijker op te ruimen dus. Maar geef hen geen muesli te eten ..de vogels saboteren de boel dan en alles ligt alsnog helemaal verspreid!! Knipoog

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers