Een paard kopen. Waar let je op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Een paard kopen. Waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 18:15

N.a.v. een ander topic, en diverse gesprekken ben ik benieuwd waar de gemiddelde koper zoal op let bij het kopen van een paard.

* Doe je een klinische keuring?
- zo ja, als de uitslag negatief is (kreupel) maar je vind het een te gek paard, neem je een gok?

* Doe je een rontgenologische keuring?
- Wat zeggen de cijfertjes je dan?
Vooral over de toekenning van de cijfertjes heb ik onder andere op bokt van alles gelezen. Van verschillende uitslagen bij verschillende dierenartsen tot het argument dat de cijfertjestoets niet gestaafd zou zijn aan een representatieve controlegroep toentertijd.
Een paart met 4 viertjes hoeft niet kreupel te worden, een paard met 4 nullen kan steenkreupel worden. Wat heb je er dan aan?

* Kijk je naar afwijkingen van de ouders, zoals bijvoorbeeld hoefkatrol, OCD ed. Vooral bij vererfelijke aandoeningen lijkt dit mij zeer van belang.
Vraag je naar een klinisch of rontgenologisch rapport van de ouders?

* Laat je je alleen maar gekmaken door een goeie vader, en kijk je niet naar wat de staat van de moeder is (er is bekend dat een veulen veel meer van zn moeder meekrijgt dan van zn vader). Ik krijg het idee dat men denkt dat als een veulen maar die en die vader heeft, dat het dan altijd wel goedkomt, ongeacht welke combinatie het is.

* Ga je kijken naar andere veulens van dezelfde moeder dan wel vader, en kijk je hoe die er aan toe zijn.

* Refereer je bij andere mensen die een paard hebben gekocht van dezelfde handelsstal?Ga je af op naamsbekendheid of het 'ja maar ze klonken zo aardig?' gevoel?

Zelf vind ik het hele gebeuren van een paard kopen maar een moeilijk verhaal. Rontgenologisch goedgekeurde paarden die wat krijgen, afgekeurde paarden die goed lopen.
En vooral bij de QHses is dit ingewikkeld omdat bekend is dat dit stamboek qua fokken amper regels stelt, met erfelijke afwijkingen mag gewoon gefokt worden (ik meen gelezen te hebben dat er vanaf 2006 niet meer met hypp paarden gefokt mag worden, rijkelijk laat lijkt mij?)
Ik heb wel het idee dat meer hengstenhouders hun hengst laten keuren, en daar dan mee adverteren (als de uitslag gunstig is Knipoog ), maar de merries daarintegen... Verward

Wat zijn hier de verhalen cq ervaringen, en wat is het idee over deze zaken?
Ik ben benieuwd!


DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 19:11

Interessant onderwerp Lachen

Ik denk dat het kopen van een Quarter niet veel anders is als het kopen van elk ander paard, behalve dat je in je achterhoofd moet houden dat waar rook is is vuur, dus een beetje extra voorzichtigheid kan nooit kwaad.

Eerste vraag is wat wil je er mee gaan doen. Buiten het feit of het paard er aanleg voor heeft, moet het er ook qua bouw/gezondheid geschikt voor zijn. Een reiner vraagt een andere bouw dan een hunter.

Geen enkele keuring geeft een 100% garantie op een 100% gezond paard, maar dingen kunnen in aanleg wel duidelijk worden of als ze al bestaan kun je een betere afweging maken of een bepaalde afwijking je het waard is om het risiko te nemen.
Dat heeft niet alleen met de prijs te maken, maar zeker ook met het verwachte gebruik.
Een goede DA zal je zeker kunnen helpen met die afweging gezien zijn achtergrond en ervaring.

De ouders is een hekel punt waar IMO hier veel te weinig mee gedaan wordt. Een bepaalde hengst die goed presteert kan de hemel in geprezen worden, maar of hij foktechnisch interessant is Verward
Voor de merries geldt hetzelfde. Ik heb de term 'tot fokmerrie gebombardeert' wel eens laten vallen. Hiermee bedoel ik merries die niet meer geschikt zijn om op te rijden, maar veulens krijgen gaat nog prima Cool . Natuurlijk zijn er genoeg merries wiens lichamelijke gesteldheid niet erfelijk is, maar ik ken er zat waar ik geen veulen van zou willen hebben. Ten eerste omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben de staat waarin de merrie de laatste maanden van de dracht door moet komen (veel liggend omdat ze van ellende niet meer kunnen staan, laat staan lopen) en ten tweede omdat dit veulen grote kans heeft de erfelijke gebreken ook te krijgen.
Dus zoek idd eens uit wat voor veulens er meer van deze ouders rondlopen en vraag naar de eigenaren hun bevindingen.

Ondanks dat veel mensen het idee dat ze zelf kunnen kiezen voor een hengst prima vinden zou ik een bepaalde keuring op bouw, beweging en karakter verwelkomen. Net als een keursysteem voor merries.

Kortom het kopen van een paard is geen gemakkelijke zaak. De meesten kopen een paard met het hart en op zich is daar niks mis mee, want het moet ook 'klikken', maar neem iemand mee die zijn hoofd erbij houdt én kennis van zaken heeft.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:04

Cer schreef:
N.a.v. een ander topic, en diverse gesprekken ben ik benieuwd waar de gemiddelde koper zoal op let bij het kopen van een paard.

* Doe je een klinische keuring?
- zo ja, als de uitslag negatief is (kreupel) maar je vind het een te gek paard, neem je een gok?Dit is je eigen keus en gok,alleen als je het paard wilt verzekeren voor van alles en nogwat,dan doet de verzekering moeilijk bij een negatief advies van de dierenarts.

* Doe je een rontgenologische keuring?
- Wat zeggen de cijfertjes je dan?
Vooral over de toekenning van de cijfertjes heb ik onder andere op bokt van alles gelezen. Van verschillende uitslagen bij verschillende dierenartsen tot het argument dat de cijfertjestoets niet gestaafd zou zijn aan een representatieve controlegroep toentertijd.
Een paart met 4 viertjes hoeft niet kreupel te worden, een paard met 4 nullen kan steenkreupel worden. Wat heb je er dan aan?Ik vind dit een vaag iets,de buigproef en foto's,alleen als het paard stokkreupel is en op de foto's is iets duidelijk aantoonbaars,dan werkt het.Verder is dit "nederlandse" systeem vooral nuttig voor verzekeren.

* Kijk je naar afwijkingen van de ouders, zoals bijvoorbeeld hoefkatrol, OCD ed. Vooral bij vererfelijke aandoeningen lijkt dit mij zeer van belang.
Vraag je naar een klinisch of rontgenologisch rapport van de ouders?Word minder gedaan bij de quarters,dit bepaal je dus zelf of je het laat controleren bij een paard.Overigs een paard wat lang presteerd in de sport,is naar mijn idee een sterk paard.

* Laat je je alleen maar gekmaken door een goeie vader, en kijk je niet naar wat de staat van de moeder is (er is bekend dat een veulen veel meer van zn moeder meekrijgt dan van zn vader). Ik krijg het idee dat men denkt dat als een veulen maar die en die vader heeft, dat het dan altijd wel goedkomt, ongeacht welke combinatie het is.Ook eigen keus!Denk wel hoe meer prestatie-bloed in de pedigree,hoe duurder.

* Ga je kijken naar andere veulens van dezelfde moeder dan wel vader, en kijk je hoe die er aan toe zijn.onderzoek is nooit fout!

* Refereer je bij andere mensen die een paard hebben gekocht van dezelfde handelsstal?Ga je af op naamsbekendheid of het 'ja maar ze klonken zo aardig?' gevoel?weet eerst wat je precies wilt en zoekt,ga dan daarheen waar ze zo'n paard te koop hebben!

Zelf vind ik het hele gebeuren van een paard kopen maar een moeilijk verhaal. Rontgenologisch goedgekeurde paarden die wat krijgen, afgekeurde paarden die goed lopen.
En vooral bij de QHses is dit ingewikkeld omdat bekend is dat dit stamboek qua fokken amper regels stelt, met erfelijke afwijkingen mag gewoon gefokt worden (ik meen gelezen te hebben dat er vanaf 2006 niet meer met hypp paarden gefokt mag worden, rijkelijk laat lijkt mij?)
Ik heb wel het idee dat meer hengstenhouders hun hengst laten keuren, en daar dan mee adverteren (als de uitslag gunstig is Knipoog ), maar de merries daarintegen... Verward

Wat zijn hier de verhalen cq ervaringen, en wat is het idee over deze zaken?
Ik ben benieuwd!

Je kan nooit 100% zekerheid krijgen of het paard gezond blijft en of het niet later tegenvalt in prestatie of gebruiksdoel.Het blijft altijd een gok,hoeveel je ook test of controleerd!Wil je 0 % risico lopen,koop dan geen paard! Haha!
Als je precies weet wat voor een paard je zoekt en voor wat voor een gebruiksdoel,dan kan je door medisch onderzoek en informatie over pedigree en prestatie wel de kans het grootst maken dat het paard ook hieraan voldoet!Maar ook uit 2 supercombinaties van merrie en hengst kan een middelmatig paard komen!
succes!


Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 22:43

jessiejanes schreef:
succes!


Haha! Bedankt, maar dat heb ik niet echt nodig. Ik ben zeker niet op zoek naar een paard, ik heb er al jaaaaren 1 waar ik erg blij mee ben....

Ik vraag het bovenstaande in zn algemeenheid. Hoe hebben de mensen hier de keuze voor een bepaald paard gemaakt, waar hebben ze over nagedacht, en wat hebben ze zich 'aan laten smeren'... Wat is de gedachtengang daarbij geweest... in die trant zeg maar.

Ik verbaas me over het feit dat mensen afgekeurde paarden kopen, en voor een zwaar gebruiksdoel gebruiken. Net als Sugarmiss ken ik merries die tot fokmerrie gebombardeerd zijn, omdat er verder niet veel meer mee te doen was. Ga je dan dus puur op de vader af, en vraag je je niet af waarom het moederdier zo verrotte slecht loopt.... Hoe komen mensen tot die keus, dat vraag ik me af.

Maar ook, wat doe je om dingen uit te sluiten, en denk je dat je dan garantie hebt?

Over die paarden die lang in de sport presteren zou ik weer andere vragen hebben, zoals welke zijn dat dan? De meeste die ik ken lopen niet langer dan een jaar of 2 a 3 en dan verdwijnen ze uit de picture, om plaats te maken voor de nieuwe 'hype'... de mensen die op dat moment een 2 jarige hebben van het betreffende paard, hebben dan ineens een nakomeling van een lespaard o.i.d. met wat oude prestaties op zn naam.

Meestal kijken mensen alleen naar de hengsten die in de sport lopen, dat kunnen dan wel sterke paarden zijn, maar als je die met zwakke merries kruist, wat hou je daar dan van over....??? Waarom wordt er niet meer naar merries gekeken? Of wordt dat eigenlijk wel gedaan?

Zelf fok ik met een qh merrie uit een oude stamlijn, met een prestatierecord, laat haar dekken door een 100% goedgekeurde hengst. Beide ouderpaarden hebben geen erfelijke aandoeningen. Zijn deze veulens interessanter dan een veulen van een 'bekende' naam gekruist met een hoefkatrolmerrie.. bijvoorbeeld...of juist helemaal niet?


Kortom, voer voor verhalen !

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:53

Cer schreef:
.. Hoe hebben de mensen hier de keuze voor een bepaald paard gemaakt, waar hebben ze over nagedacht, en wat hebben ze zich 'aan laten smeren'... Wat is de gedachtengang daarbij geweest... in die trant zeg maar.

Toen ik op jacht ging naar een Quarter heb ik me eerst verdiept in wat een Quarter eigenlijk was. Dus veel op internet erover gelezen. Toen ik bij een handelaar Sugar tegen kwam was het liefde op het eerste gezicht. Kan ook niet anders als je op zoek bent naar een buckskin en je komt met een zwarte thuis Lachen

Maar voor het 'officieel' was heb ik wel vanaf een kopie-pedigree de hele stamboom uitgevogeld, hieronder viel ook Impressive.
En daar viel dus genoeg over te lezen. Dus eerst een bloedtest bij het Haeringma-lab. en bij N/H of H/H was de koop echt niet doorgegaan.
Verder was ze al 4 en zo groen als gras, dus veel kon er ook niet aan verknald zijn Lachen Maar wel (goed)gekeurd (klinisch), dat was nl eis nr 2.
Vervolgens was ik er ondertussen ook achter hoe het met de AQHA-papieren in elkaar zat en ook dat is netjes afgehandeld (eis nr 3).

Of ze qua bouw 100% is..ik zou het niet weten, maar wel dat sinds ik haar heb ze nog geen dag kreupel is geweest.

Karakter zou iets meer 'meewerkend' mogen zijn Lachen

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 23:03

Nog wat vraagjes die me zo te binnenschieten...
* ben je op zoek gegaan naar een paard van een bepaalde bloedlijn, zo ja, waarom?

* Had je een bepaald type in gedachte, hengst, merrie of ruin, met een bepaalde kleur, en heb je dat uiteindelijk ook gekocht ?? SM blijkbaar niet Lachen

Zelf ben ik stomtoevallig over een paard gestruikeld, en heb die gekocht. Geen verstandige beslissing, wel 1tje waar ik achteraf geen spijt van heb gehad. Het paard was goed rad, goedgekeurd, heeft jaren goed gelopen, en is nu licht onregelmatig... dikke pech voor mij.
Een eventueel volgend paard zou ik wel weer uit dezelfde bloedlijn willen. Zo zijn er ook bloedlijnen waarvan ik er geneens 1 kado zou willen krijgen. Niet dat ik er verstand van heb, maar puur gevoelsmatig..
Hoe zit dat bij anderen??

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 23:15

Simply heb ik 3 jaar geleden gekocht.
Ik wist precies wat ik wilde, een mooie Paint merrie veulen, geen tobiano, het liefst sorrel overo. Ik wilde een "stocky" type, geen iel ding (imo zijn veel "reiners" te iel Haha! ). En ik had een heel beperkt budget.

Ik ben gaan zoeken, op internet en irl. Ik heb aardig wat veulens gezien, maar de meeste waren Tobiano en van de paar Tobiano's die kwa aftekeningen (ja, ik keek daar zeer zeker naar, als Paint gek vind ik dat toch wel belangrijk) nog wel konden was het papier of de kwaliteit van het veulen ronduit slecht.

Toen stuitte ik op een advertentie vaneen hegst veulen, wel sorrel overo, ik ben gaan kijken, hij was weer niet mijn 'type" overo (ja, ben een zeurpiet) en was natuurlijk hengst, dus dat hield me ook tegen.
Maar, daar stond Simply dus ook, een pikzwart merrie veulentje die dus helemaal geen vlekken had!
Maar ze was kwa type helemaal wat ik zocht, ze had een redelijk goed papier, ze stond super op haar benen, was zeer gezond en kwlitatief het beste veulen die ik tot dan had gezien.
Aangezien ze een solid paint was viel ze ook nog binnen mijn budget. Ook haar moeder vond ik een erg leuk dier.

Ik ben weer naar huis gegaan, heb nog verder gezocht, maar die "zwarte" bleef gewoon hangen in mijn hoofd en uiteindelijk kon ik er niet om heen, liever kwaliteit, bouw, een degelijk papier een goede moeder en gezondheid dan een leuk gekleurde paint veulen die verder "niks" was.

Ik heb haar als veulen zijnde niet gekeurd en heb tot op de dag van vandaag geen spijt. Die vlekken die heb ik er, samen met kwaliteit, dit jaar gelukkig uit haar gefokt!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 23:16

Cer schreef:
* ben je op zoek gegaan naar een paard van een bepaalde bloedlijn, zo ja, waarom?

Nee, want ik wilde er niet iets 'bepaalds' mee Lachen Overgens zit er vanalles in de pedigree.
Citaat:
* Had je een bepaald type in gedachte, hengst, merrie of ruin, met een bepaalde kleur, en heb je dat uiteindelijk ook gekocht ??SM blijkbaar niet Lachen

Geen hengst, liefst een merrie, maar een ruin was ook goed geweest. Het werd een 'echte' merrie Lachen en wat bij mij wel belangrijk was; geen vos en zeer weinig wit Lachen
Verder mooi sprekend hoofd, kleine oortjes en mooie spieren met dikke billen.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:05

Cer schreef:
Meestal kijken mensen alleen naar de hengsten die in de sport lopen, dat kunnen dan wel sterke paarden zijn, maar als je die met zwakke merries kruist, wat hou je daar dan van over....??? Waarom wordt er niet meer naar merries gekeken? Of wordt dat eigenlijk wel gedaan?



Ik weet niet waar je dit op baseer,maar als het over de 1000-dollar merries,die jarenlang naar nederland zijn geimporteerd gaat,dan zit er wel een kern van waarheid in.

Als je toch naar de meer prestatie-gerichte fokkerij kijkt dan worden er zeker zeer goede merries,die voor andere mensen een toppie wedstrijdpaard zou zijn,gebruikt.Nogmaals dan zit je wel weer in een hele andere prijsklasse veulens.Helaas wil de gemiddelde nederlander topkwaliteit wat niks mag kosten,Tja en wat krijg je dan??? Verward
In de USA zie je veel "super"-kruisingen,waar een tophengst met een dochter van een andere tophengst word gekruist.

De hoefkatrol enz. ...........Dat de quarters een ander keuringssysteem hebben als bv. het KWPN weten we ondertussen wel,maar zijn de paarden dan ook beter of slechter in de 2 methodes?
Ik denk dat het op hetzelfde neerkomt,ook bij het KWPN zie je nog steeds een brede onderlaag van paarden met een wat mindere kwaliteit,net als bij de quarter.Ook bij het KWPN is de hoefkatrol en andere aandoeningen nog steeds aanwezig,ondanks het strenge keuringssysteem.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 01:00

@ Jessiejanes: Ik denk dat je ook moet accepteren dat niet iedereen die voor een Quarter gaat, deze ook koopt met in zijn achterhoofd de topsport. Dus ja, deze willen de bouw en het character van de Quarter, zonder het soms wat hete gedrag van een supercutter of reiner, en het bijbehorende prijskaartje. Gewoon een Quarter voor huis-, tuin,- en keukengebruik. The way it was meant to be...Haha!

Dat ik mijn merrie bij de handelaar zag, was ik eigenlijk bij op het eerste gezicht al verkocht. Het bleek de supermatch te zijn, ik wilde een merrie of een ruin, leeftijd maakte niet uit, bloedlijn maakte niet uit, moest braaf zijn, en niet te groot. Ik moest eigenlijk de dag daarop nog beslissen, ze is klinisch en Roentgenologisch gekeurd, en dat was dat. Ik heb er een wereldpaard aan, en dat is voor mij het belangrijkste.
Ze heeft vorig jaar een veulen gehad, die qua uiterlijk en gedrag heel veel van moeder heeft. En ook in dit geval: vader is in mijn ogen een ondergewaardeerde hengst, maar met een supercharacter. En het kind van die twee is gewoon een lot uit de loterij. Makkelijk, meegaand, en koel in het hoofd.

Je suis Charlie.

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 09:37

jessiejanes"]
Ik weet niet waar je dit op baseer,maar als het over de 1000-dollar merries,die jarenlang naar nederland zijn geimporteerd gaat,dan zit er wel een kern van waarheid in.
[/quote]

Ik baseerd dat op wat ik zie gebeuren. Nu is dat uiteraard maar beperkt, maar zelfs van het beperkte aantal wat ik zie lopen, is er een behoorlijk percentage, al dan niet tijdelijk, kreupel met wat voor reden dan ook. Dus een behoorlijk percentage mensen die geld neergelegd hebben voor wat ellende... Had dit anders gekund? Of hebben ze gewoon pech?

[quote="jessiejanes"]
Als je toch naar de meer prestatie-gerichte fokkerij kijkt dan worden er zeker zeer goede merries,die voor andere mensen een toppie wedstrijdpaard zou zijn,gebruikt.
[/quote]

Ik denk dat veel goeie merries niet vaak voor de fokkerij gebruikt worden, omdat je er niet op kan rijden op het moment dat ze met veulen staan. Met een hengst gaat dat veel makkelijker Knipoog Er lopen naar mijn idee ook enorm veel hengsten, wat drijft mensen om een hengst te kopen?

[quote="jessiejanes"]
Nogmaals dan zit je wel weer in een hele andere prijsklasse veulens.Helaas wil de gemiddelde nederlander topkwaliteit wat niks mag kosten,Tja en wat krijg je dan??? Verward
[/quote]

Je kan het ook omdraaien... helaas willen sommige fokkers een hoop centen voor veulens die het misschien niet waard zijn, maar alleen maar omdat er 1zijdig een 'kampioenspaard' in zit... Bij sommige stallen betaal je misschien alleen al voor de naam.
Hoe dat bij particuliere verkoop zit weet ik niet, maar wat ik af en toe op marktplaats zie staan, is ook behoorlijk aan de prijs. Er schiet soms een leuke tussendoor, dat wel.

Net wat Cassidy zegt, niet iedereen wil de nieuwe wereldkampioen kopen (hoewel Verward ), is er voor deze mensen ook aanbod? Gemiddelde kwaliteit, met goed beenwerk, gewoon, voor de leukigheid omdat je fijn wilt rijden.


[quote="jessiejanes"]
De hoefkatrol enz. ...........Dat de quarters een ander keuringssysteem hebben als bv. het KWPN weten we ondertussen wel,maar zijn de paarden dan ook beter of slechter in de 2 methodes?
[/quote]

Dat weet ik dus niet, dat vraag ik me af. Voor wat ik zou uit mn omgeving opmaak, wordt er behoorlijk veel afgekeurd. Maar misschien zit ik in een aparte omgeving. Maar kwalitatief fokken zou niet verkeerd zijn om de sport een beetje omhoog te tillen.. Zonder in de discussie te verzanden over 'vermeerderen ipv fokken', hoewel daar ook wat inzit.

[quote="jessiejanes schreef:
Ik denk dat het op hetzelfde neerkomt,ook bij het KWPN zie je nog steeds een brede onderlaag van paarden met een wat mindere kwaliteit,net als bij de quarter.Ook bij het KWPN is de hoefkatrol en andere aandoeningen nog steeds aanwezig,ondanks het strenge keuringssysteem.


Maar is het niet zo dat met die paarden niet gefokt mag worden, althans, niet voor een officieel papier?

Ik zit hier niet het fokbeleid af te z**ken, maar vraag me gewoon het 1 en ander af, for the sake of argument zeg maar.

Ben nog steeds benieuwd hoe mensen de keuze hebben gemaakt voor 'hun' paard, dat zijn toch leuke verhalen !

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38657
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:47

Leuk onderwerp Cer!!

Er lopen hier wat topics door elkaar vind ik, niet dat het geeft Haha!

Ik heb mijn merrie op een wat vreemde manier gekocht denk ik. We hadden helemaal geen intensie een Quarter te kopen, sterker nog, helemaal geen ander paard!

We waren op de Cowhorse Futurity en mijn Vriend zag een paard lopen waarvan hij op één slag verliefd op werd!!!! Lovers Hij is NOGAL cool in het hoofd en ik had dit nog nooit mee gemaakt! Het moest toch wel erg diep zitten bij hem, toevallig later op die avond hoorde we dat ze te koop stond. Het was een merrie die al de nodige winnings op haar naam had staan, haar draf sprak mij enorm aan omdat ik vind dat de meeste Quarters die ik toen gezien had niet kunnen draven Bloos! Dat valt zo op als je KWPNers gewend bent.

Ik heb niet echt een research gedaan naar het papier TOEN! Omdat het er er vooral om ging dat ze goed kon presteren. Het papier was een bonus, bleek achteraf . Op de bouw hebben we natuurlijk wel gelet en ze is ook volledig gekeurd voor de verkoop.

Dus voor een rijpaard zou ik me niet te druk over een papier maken, vooral niet als een paard al 'voldoende' bewezen heeft. Voor de fokkerij natuurlijk wel. Ik zou met mijn merries ook niet fokken als er een 'flut' papier bij zat. Zeker omdat er helemaal geen keuring is voor dit ras.

Een goed papier voor mij is een papier waar niet alleen een goeie Sire op staat maar ook een geweldige Dam!! En OOK in de tweede en derde generatie. Dit hoeft niet speciaal presterende Dam's te zijn maar eentje die nakomelingen heeft gehad die presteren!

Ben je een Bokker of een Jokker....


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:21

Ja maar Ods, dan beperk je je dus tot nakomelingen van de paarden die in de handen zijn gekomen van mensen die wedstrijden rijden. En dat is maar een heel klein percentage van de paarden die er in Nederland zijn. Het grootste gros van de paarden ziet een enkele wedstrijd, en heeft verder geen naamsbekendheid. Als je alleen maar uitgaat van prestaties, vind ik dat je je keuze te zeer beperkt.

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:52

Cassidy schreef:
. Het grootste gros van de paarden ziet een enkele wedstrijd, en heeft verder geen naamsbekendheid. Als je alleen maar uitgaat van prestaties, vind ik dat je je keuze te zeer beperkt.

Ook uit de paarden met 'mindere' papieren kunnen hele gezonde Quarters komen, die met een minder prijskaartje heel interessant kunnen zijn voor de recreatie ruiter/mensen met minder hoge wedstrijdambities.

Cassidy: een of Geen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:06

Sugarmiss schreef:
Ook uit de paarden met 'mindere' papieren kunnen hele gezonde Quarters komen, die met een minder prijskaartje heel interessant kunnen zijn voor de recreatie ruiter/mensen met minder hoge wedstrijdambities.


Ik ben het er niet helemaal mee eens. Ook paarden met mindere papieren hebben de potentie om goed mee te draaien in de sport. Maar waarom zie je ze niet? Omdat een trainer en op voorhand al niet aan begint. Ze willen het risico niet lopen dat er veel tijd en geld gaat zitten in een paard waar je niet op grond van de afstamming op zijn minst kan vermoeden dat er talent inzit.

Er zijn er genoeg paarden met een bekende afstamming waar GEEN talent inzit. Die zie je niet meer terug. Het is de enkele uitschieter die je in de sport terugziet. Je betaalt voor hoop (en niet zo weinig ook).

Maar geef een goede trainer een paard met een - zoals hier werd gezegd - "flut papier", en je zult versteld staan hoever hij ermee komt.

Je suis Charlie.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38657
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:16

Cassidy"]
Ja maar Ods, dan beperk je je dus tot nakomelingen van de paarden die in de handen zijn gekomen van mensen die wedstrijden rijden. En dat is maar een heel klein percentage van de paarden die er in Nederland zijn. Het grootste gros van de paarden ziet een enkele wedstrijd, en heeft verder geen naamsbekendheid. Als je alleen maar uitgaat van prestaties, vind ik dat je je keuze te zeer beperkt.
[/quote]
Nee hoor Cassidy! Ik zoek het over de grens of zelfs over de oceaan! Genoeg keuze, het is soms even zoeken maar je vind ze. De hengsten die ik interessant vind zie ik niet in Nederland OOK kijkende of ze aansluiten bij de pedigrees van mijn merries!!

Maar ik tracht Prestatie dieren te fokken en geen recreatie paarden, of ze het worden is de volgende vraag, dat geef ik toe, maar ik zorg dat de ingrediënten voor een Toppertje erin zitten Tong uitsteken

[quote="Cassidy schreef:
Er zijn er genoeg paarden met een bekende afstamming waar GEEN talent inzit. Die zie je niet meer terug. Het is de enkele uitschieter die je in de sport terugziet. Je betaalt voor hoop (en niet zo weinig ook).

Maar geef een goede trainer een paard met een - zoals hier werd gezegd - "flut papier", en je zult versteld staan hoever hij ermee komt.


Hier ben ik het ook maar deels eens met je. Ik geloof best dat er 'toppertjes' kunnen zitten onder de paarden met een 'flutpapier', dat aantal zal ongeveer gelijk zijn aan de paarden met een superpapier die niet kunnen presteren onder een goeie trainer.
Laatst bijgewerkt door Ods op 28-11-03 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ben je een Bokker of een Jokker....


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:21

Ods, lees het antwoord nog eens boven dat van jou....

Je suis Charlie.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38657
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:24

Cassidy schreef:
Ods, lees het antwoord nog eens boven dat van jou....

WOEP, dat krijg je als we beide online zijn......ik heb er namelijk nog wat aan toegevoegd! Haha!

Ben je een Bokker of een Jokker....


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:34

Ods schreef:
Hier ben ik het ook maar deels eens met je. Ik geloof best dat er 'toppertjes' kunnen zitten onder de paarden met een 'flutpapier', dat aantal zal ongeveer gelijk zijn aan de paarden met een superpapier die niet kunnen presteren onder een goeie trainer.


Nee, want er komen minder paarden met een flutpapier in handen van goede trainers dan paarden met een goed papier.
Dus die enkeling die wel de top haalt is in mijn ogen geen toevalstreffer.
Degene die dat paard naar de top toe heeft gereden, heeft het goed gezien en heeft het aangedurfd. In hoeverre dat paard het dan aan zijn nakomelingen gaat doorgeven is dan nog de vraag. Maar dat is net zo met het paard met de "goede afstamming".

En er zijn maar schrikbarend weinig paarden waar de nakomlingen hetzelfde niveau bereiken dan de ouderdieren. Met bekende afstamming of niet.

Je suis Charlie.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38657
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:41

Cassidy schreef:
Nee, want er komen minder paarden met een flutpapier in handen van goede trainers dan paarden met een goed papier.
Dus die enkeling die wel de top haalt is in mijn ogen geen toevalstreffer.
Degene die dat paard naar de top toe heeft gereden, heeft het goed gezien en heeft het aangedurfd. In hoeverre dat paard het dan aan zijn nakomelingen gaat doorgeven is dan nog de vraag. Maar dat is net zo met het paard met de "goede afstamming".

En er zijn maar schrikbarend weinig paarden waar de nakomlingen hetzelfde niveau bereiken dan de ouderdieren. Met bekende afstamming of niet.


Dus dan maar ouderdieren gebruiken die 'flutpapiertjes' hebben??? Now way!

Maar gezien je eerste opmerking tegenover mij denk ik dat we andere ideeën hebben over topniveau eerlijk gezegd. Ga eens eerlijk kijken bij de ECHTE toppers, niet binnen Nederland blijven!! Je zal zien dat de ECHT goeie dieren niet toevallig gefokt zijn. Als het zo zou zijn zoals jij zegt Cassidy zou er in ieder paard een topproduct zitten en daar ben ik het niet mee eens. Ik geloof heus dat er paarden zijn die meer in zich hebben dan word laten zien of paarden die 'slecht' gefokt zijn die toch geweldig presteren.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38657
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:48

Cassidy, ik heb jou reply een beetje verkeerd opgenomen, daarom laat ik mijn reactie staan, omdat je ook online bent! Haha!

We zijn het dus wel eens met elkaar over het bovenstaande maar niet over de aantallen Schijnheilig De vraag blijft altijd of de hengst, maar ook merrie het doorgaat geven, maar ik geloof wel in een bepaalde mate van verankering in een pedigree, maar dat heb je ondertussen wel begrepen Knipoog

Ben je een Bokker of een Jokker....


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:50

Alleen maar met flutpapieren fokken? Nu dender je door, want dat zeg ik niet. Ik zeg alleen maar dat er teveel waarde word gehecht aan een papier. Op een papier kun je niet rijden. Maar ik heb ook wel gehoord dat er mensen op grond van een papier een paard kopen of een fokcombinatie maken. En dan bega je in mijn ogen een grote fout, want je moet altijd kijken hoe het paard er zelf uitziet.

Dus bekijk de paarden met een "flutpapier" eens wat nader? Want net zo min als er in ieder "goed gefokt" paard die topper zit, is ieder "paard met flutpapieren" verdoemd tot een leventje bij een "recreatieruiter" (whatever that means)

Edit, zie nu pas je reply...no offense taken Haha!

Je suis Charlie.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38657
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:55

Cassidy schreef:
Edit, zie nu pas je reply...no offense taken Haha!

Pfffff gelukkig maar!! Haha!

Ben je een Bokker of een Jokker....


_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:07

Ik ben het bijna met iedereen hier eens,ik bekijk het misschien wat meer uit een andere invalshoek;verder wil ik hier niemand aanvallen,ook niet een "bepaald" fokbeleid,maar ik ben als "beginnende"" fokker ook nog steeds bezig met aanvullende research en sta dus ook open voor ieders mening.Hopelijk staan anderen ook open voor mijn,misschien wat commerciele mening,zonder mekaar te willen veranderen!

Waarom sporthengsten,na 2,3 jaar niet meer lopen in wedstrijden?Enerzijds omdat ze zeker slijtage zullen hebben,maar dat heeft toch iedere topsporter als hij/zij ouder word,dat is bij mensen ook toch ook zo?nu komt er natuurlijk de discussie van,""ja,maar een paard kiest er niet voor,enz....""Ik denk dat een paard er uberhaubt niet voor kiest om gereden te worden,op wat voor een manier dan ook.........
Een andere reden,bij de sporthengsten is denk ik ook dat het commercieel gezien veel meer te verdienen is met dekkingen, topsport lopen en sperma leveren tegelijkertijd kan te zwaar zijn voor de hengst,of de kwaliteit van het semen gaat achteruit.

Waarom paarden met "superpapieren"" niet altijd goed uit de verf komen?
Dat kunnen zoveel redenen zijn,uhmm....niet gezond gebleven,minder talent en niet meewerkend karakter,niet bij mensen gekomen die kundig genoeg zijn om dit uit een paard te rijden.En fokken blijft gokken,je kan uit een supercombinatie niet 100% supertalenten krijgen,niet realistisch,dus ja,zelfs als je een superpapier koopt kan het flink tegenvallen!

Waarom zijn het vooral hengsten in NL met een bekend(misschien beter woord!) papier?
Omdat het enerzijds meestal hengsten zijn die tot het hoogste nivo scoren en het ook financieel interressanter is om dekkingen te verkopen,inplaats van 1 veulen per jaar met alle risico's van dien.Kan je niet en super merries en superhengsten kopen ,maar alleen maar 1,dan zullen de meesten toch al snel voor de hengst gaan.
In de USA is het al normaal om van 2 kanten in de pedigree super te fokken(= niet flut! Haha! )en nederland is dit besef ook al langzaam wat meer door het dringen.Ons beleid is dus gericht op merries met bekende namen dichtbij in de pedigree,ik zal binnenkort wel wat foto's laten zien.
Oh,ja,presterende merries die in de sport lopen kunnen geen veulens krijgen?Je kan tegenwoordig ook gebruik maken van embryotransplantatie,dus dat klopt al niet meer.In de USA al zeer gebruikelijk!

w.b.t. prestatie van het paard ligt ook aan bij wie het paard komt.dat ben ik het helemaal mee eens.
prestatie =investering,fokbeleid,opfok,africhting en opleiding,vergeet ik er nog 1??

Overigs,ik bekijk het wel heel erg vanuit de situatie in de USA.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:21

Cer schreef:
Nog wat vraagjes die me zo te binnenschieten...
* ben je op zoek gegaan naar een paard van een bepaalde bloedlijn, zo ja, waarom?

* Had je een bepaald type in gedachte, hengst, merrie of ruin, met een bepaalde kleur, en heb je dat uiteindelijk ook gekocht ?? SM blijkbaar niet Lachen
Hoe zit dat bij anderen??


Om even on-topic te blijven:
Mijn eerste quarter heb ik gekocht zonder dat ik veel wist over bloedlijnen,fokrichtingen enz...Ik was net met westernrijden begonnen en we vonden het gewoon een mooi paard.Ze is toen wel klinisch gekeurd,want mijn miskoop-ervaring had ik toen al gehad! Haha! Ze werd dus ook goedgekeurd.
Het eerste jaar is het paard me heel erg tegengevallen,ik was veelst te onervaren en zij te "speciaal"" van karakter en dat heeft wel voor wat ellende gezorgd.Desondanks ben ik nu heel blij met deze ervaring,want ik heb er heel erg veel van geleerd,zij heeft me veel geleerd en ik zou haar niet meer kwijt willen hierdoor.

Nu we onze "veestapel"willen uitbreiden en wat professioneler verder gaan hiermee,hebben we gekozen om de reining-gefokte quarters te kopen.Juist merries met een bekend papier,hengsten zijn er genoeg te krijgen voor dekkingen.We hebben op pedigree,kleur en gewoon de uitstraling van het paard gekocht.Wat het uiteindelijk word kan ik geen garantie over geven,niemand niet,de toekomst zal het leren.........


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers