Pubertijd!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Pubertijd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 22:07

Ja, de pubertijd is voor Digger aangebroken Extreme duivel
Alles moet getoetst worden; hoe hij van de paddock de stal in gaat, hoe hij aan zijn lijn loopt als we wandelen, of je kunt steigeren en gek doen aan diezelfde lijn, of je mag bijten in jas, of anders in je schoenen, en ook niet in je hoofd? Stoom uit je oren

Echt ongelofelijk wat ze allemaal bedenken om mee te klieren en wat ze uitproberen. Ik moet er soms wel om lachen maar ben toch echt heel streng anders ben ik straks plat Blauw oog

Dus maar veel NH en opvoeden maar toch ook weer vergeven Vriendjes zijn?

Iemand nog tips Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


juval

Berichten: 13087
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:39

ik denk dat je al goed bezig bent hoor, streng en consequent zijn, dat werkt het beste. succes met je puber!

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 08:03

En laat je vooral niet gek maken Lachen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 08:17

het zijn net kinderen. Ach gut
je bent blij als hij eindelijk naar de kleuterschool mag. Pling

nog een paar maandjes , houd moed OK dan! Haha!

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:18

Hoi Vera,

mij ken je beslist nog Knipoog ! Heb vorige week net dezelfde vraag gesteld *LOL* . Mijn quarter hengstje van 18 maanden begint ook serieus uit te dagen... Ik voel echt met je mee Ach gut .

Ik geef hem een tik op zijn neus of schouder als hij z'n lippen rond één van m'n lichaamsdelen zet. Niet te hard tikken (slaan) want daar wordt hij nog vervelender van... Verder heel veel aandacht schenken aan lichaamstaal en ja paard nooit in je persoonlijke ruimte laten komen. Laat je paard nooit te dicht bij jou in de buurt komen, tenzij je het hem vraagt. Trek een imaginaire cirkel met straal van 1 meter rond je.
Kortom: NH en opvoeden, zoals je zelf al bezig bent! Volhouden dus!!
Al deze zaken hebben bij mij toch al enig resultaat opgeleverd.

een goed boek: van veulen tot rijpaard van R. Maxwell. ISBN 906248820X

Wat Flyer nog wel doet als hij vervelend begint te worden is constant in het leidtouw bijten. Heeft iemand hiervoor tips?

groeten,

Seppe

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 09:46

Hoi Seppe,
Gelukkig is Digger nu 2,5 jaar dus heeft het nog lang geduurd voordat de pubertijd doorbrak Haha!

Ik doe inderdaad veel NH en weinig ruimte geven voor het uitproberen van allerlei ellende Clown
Bijten in de leadrope doet Digger ook (tsja, wat doet hij nu niet Knipoog ) maar als ik "AH" roep dan stopt hij onmiddellijk.

Dat boek heb ik ook liggen dus daar put ik lekker veel info uit. Ondanks dat dit echt niet mijn eerste paard is wat ik in de pubertijd meemaak, is een hengst in de pubertijd toch wel wat anders.
De rest was dan altijd al geruind Bloos

En Jos, inderdaad ik zit nu de maanden af te tellen want ik denk dat als hij eenmaal "aan het werk" gaat dat hij nog maar weinig energie overhoudt voor dit soort vandalisme Hyper!
Longeren enzo daar maalt hij niet zo om, wat dat betreft is het een beer want hij heeft een prima conditie.
behalve als ik een km of 5 ga wandelen dan loopt hij aan het eind een beetje te sjokken.......pppffff, mamma moeten we nog ver Gaaaap

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:56

Ja Vera,

je zou hem nog kunnen laten castreren, maar ja, dan is die mooie website van je voor niets geweest Bloos
Nee, echt een mooie hengst hoor van je. Als ik een merrie had gehad... Tong uitsteken

Wat ik zelf nogal verwonderlijk vind bij Flyer, is dat hij nog vervelender is als zijn pijp uit is... Dus ik werk niet te lang met hem om zo de conflicten wat uit de weg te gaan en het goede te kunnen belonen. Misschien is dat niet 100% correct en moet ik fouten uitlokken om te kunnen corrigeren?

Seppe

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 13:01

Nee, zijn kiwi's blijven lekker zitten Haha! Mocht hij over twee jaar nog zo zijn dan denk ik daar misschien anders over Knipoog

Digger weet volgens mij niet dat hij een fluitje heeft want ik zie dat ding nooit. Ik kan niet uit ervaring zeggen of hij dan vervelender is.

Ik zou niet uitlokken, dat ze zo zijn kunnen ze ook niet echt helpen en dat wordt strakjes allemaal beter. Dus als je met hem bezig bent zonder al te veel confrontaties is dat beter voor de toekomst, denk ik.
Vooral positieve indrukken zijn belangrijker dan steeds de grens opzoeken.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:11

Mocht je interesse hebben dan kan ik wat naar je opsturen van parelli. Het heet ook Problem solving en gaat o.a. over Nipping and biting. Hierin staat dan dus beschreven waarom je juist géén tik op de neus zou moeten geven en hem juist wél km leadrope zou moeten geven Knipoog
(of ik kan e.e.a even hier neerploppen of per pb sturen, zoveel tekst is het niet)
Laatst bijgewerkt door cornelie op 26-11-03 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 13:13

cornelie schreef:
Mocht je interesse hebben dan kan ik wat naar je opsturen van parelli. Het heet ook Problem solving en gaat o.a. over Nipping and biting. Hierin staat dan dus beschreven waarom je juist géén tik op de neus zou moeten geven en hem juist wél km leadrope zou moeten geven Knipoog

Graag!! Alle info is meer dan welkom!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:14

Zie mijn laatste zin, heb ik er net bij gezet Lachen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:47

Cornelie, mag-ie online?? Wil ook graag meegenieten Schijnheilig ...

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:51

Kook!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:18

Cornelie,

ga begin december mijn eerste pakket aanschaffen van Parelli. Ondertussen ben ik al wel bezig met de basis...

Ik heb Parelli echter nog niets horen zeggen over nipping and biting Huilen ,
ik ben dus super geinteresseerd in meer info!!!

alvast bedankt

Seppe

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:15

Ik heb de scanner ontdekt!!!! Lachen Dus ik stuur jullie even een pb'tje Knipoog

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:18

Wil je mij er ook een sturen?? Die van mij komt ook nog wel in de pubertijd. Dus ik kan het goed gebruiken.. Knipoog

Thanx..

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:39


flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:30

Mijn veulen begint ook al. Het is niet gemeen happen, maar hij wordt denk ik zo verwend waar hij staat dat hij mij steeds begint te happen als hij niets krijgt. Ik geef hem eigenlijk weinig meer nu ik dit gedrag zie. Wat zou een oplossing kunnen zijn? Niets meer uit de hand geven? Maar dat is ook zo raar. Alle paarden krijgen alles uit de hand en dan zou het bij hem 'hup, in de voerbak' zijn.
Ik wil gewoon niet dat hij zo'n hap-hengst wordt. Toen hij gisteren heel lang niets kreeg stond hij heel boos met zijn oren in zijn nek en toen ik hem wilde aaien hapte hij naar me. Ik wil echt niet dat dat erger wordt

yesta

Berichten: 193
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:50

Robyn schreef:
Die van mij komt ook nog wel in de pubertijd. Dus ik kan het goed gebruiken.. Knipoog

Thanx..


Die van ONS bedoel je! Extreme duivel

Knipoog ! hij nu al aardig braaf vind ik voor een veulen van 5 maanden...
we zagen laatst een veulen op tv van 5 maanden (die ene die gestolen was met spots op hart van NL)... die deelde me toch een paar trappen uit naar de eigenaresse Scheve mond pfoe!

Please understand my situation... Knipoog i'm a perfect example for what some people call "retarded" Haha! (OJA: PROFIEL UPDATE! check het uit!)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 12:11

Gera,
ik zou hem zeker niet uit de hand voeren, daar worden ze zo klierig van!
Gooi het op de grond zonder dat hij zit dat jij het doet.

Ga lekker een Pat Parelli halster kopen (weet nog een paar leuke alternatieve cq. goedkopere adressen) en ga daar mee aan de slag. Dat werkt echt super en je krijgt tenminste een hengst die zonder angst, respect voor je heeft. Op internet kun je veel info vinden en misschien wil Cornelie je nog wel een pbtje sturen met informatie voor dit specifieke geval.......

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:12

Ik geef mijn paard nooit zomaar iets uit de hand. Of in de voerbak of hij moet er gewoon wat voor doen. Voetje optillen oid, krijg je ook een zeer beleefd paard van Lachen Zeker met hengsten moet je opletten want die zijn toch net ff wat anders.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:28

Ja inderdaad. Ik ben hem nu ook aan het leren niets meer uit de hand te eten, maar ik moet dat op het opfokadres ook nog even zeggen, want het werkt natuurlijk niet als de een het wel doet en de ander niet. Het is gewoon een ontzettende snoeperd en als hij niets krijgt dan wordt hij erg kwaad. Dat wil ik gewoon niet meer hebben. Als ik voor de stal sta dan zit hij al te schooien.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 13:13

Pcies! Dat is de reden waarom ik het ook niet meer doe. Ookal moet Digger er iets voor doen dan geeft dat bij hem toch een fout beeld. Hij doet zijn kunstje (bv. flemen) en ik krijg bijna een knock out voor het stukje brood. Daarnaast gaat hij uit zichzelf een trukje doen en een beloning eisen.

Het is dus heel paard-afhankelijk, denk ik Cornelie. Bij Pride is het geen enkel probleem omdat jullie relatie uitgekristaliseerd is, en Pride daar heel beleefd in is. Maar als je met je paard in en alpha-strijd zit dan draagt uit de hand voeren zeker niet bij tot een evenwichtige relatie.

Misschien als Digger ouder is pak ik het vrijheidsdressuur weer op maar nu lijkt het meer op een SM spel.... *LOL*

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:52

yesta"]
[quote="Robyn schreef:
Die van mij komt ook nog wel in de pubertijd. Dus ik kan het goed gebruiken.. Knipoog

Thanx..


Die van ONS bedoel je! Extreme duivel

[/quote]




Ik ben het nou aan het doorlezen en het ziet er allemaal heel logisch uit.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:04

vera schreef:
Pcies! Dat is de reden waarom ik het ook niet meer doe. Ookal moet Digger er iets voor doen dan geeft dat bij hem toch een fout beeld. Hij doet zijn kunstje (bv. flemen) en ik krijg bijna een knock out voor het stukje brood. Daarnaast gaat hij uit zichzelf een trukje doen en een beloning eisen.

Dit hoort allemaal bij clickertraining met of zonder clicker Haha! Altijd komt er een keer een moment dat jij als voermachine wordt gezien en het ligt aan het karakter van een paard hoe zich dat uit. Maar ook daar zijn weer 3 zeer effectieve oplossingen voor OK dan!
(onder het mom, been there, done that Clown )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers