Rabicano

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:36

Misschien zou een AQHA-kleuraanpassing en een DNA-kleurtest bij registratie een hoop duidelijkheid brengen bij sommige veulens Lachen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:41

Sugarmiss schreef:
Misschien zou een AQHA-kleuraanpassing en een DNA-kleurtest bij registratie een hoop duidelijkheid brengen bij sommige veulens Lachen

!! En bij de Paints al helemaal. Kunnen ze ook het vlekkenpatroon bepalen ... voor zover die met tests aantoonbaar zijn, natuurlijk ...
Zijn alle kleuren eigenlijk genetisch aantoonbaar?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:53

Dit vond ik overigens op http://www.horsecolor.com/dilutions/silver_dapple.htm :
Citaat:
(when heterozygous) dilutes only red pigment, Silver dilutes only black
pigment. Thus, the Silver gene can be carried and "hidden" by a
chestnut horse (since it has no black pigment to be diluted) just as
the Cream gene can be carried and "hidden" by a black horse (which
has no red pigment to be diluted). In this way it can appear to skip
generations, even though, like any dominant gene, one parent must
have the gene in order for the foal to have it.

Als kleurgenleek dus even ter recapitulatie:
Silver is dus een dillution van zwart en komt dus niet voor op roodachtigen, zoals vos en chestnut. Wat voor gen is het dan dan chestnuts en vossen lichte manen kan geven?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:55

Zou inderdaad wel erg handig zijn! Zou ook wel leuk zijn als ze ooit eens op papier kunnen zetten dat een paard meerdere genen heeft, bij bijvoorbleed de Dunalino's. (of een dunalino roan tovero schimmel met champagne gen, Knipoog Haha! ))
Nog niet alles is aantoonbaar. Voor de Dun gen is bijvoorbeeld nog geen test (zijn ze wel mee bezig) de schimmel zijn ze ook bezig. De schimmel is wel handig, vooral bij lichte paarden als Palomino's Cremello's en Perlino's om te bepalen of ze het dragen. Wat dat is vaak pas op latere leeftijd te zien.
Wat wel te testen is:
Tobinano gen
Bay gen (agouti)
Vos gen
Creme gen
Frame Overo gen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:00

Mac schreef:
Dit vond ik overigens op http://www.horsecolor.com/dilutions/silver_dapple.htm :
Citaat:
(when heterozygous) dilutes only red pigment, Silver dilutes only black
pigment. Thus, the Silver gene can be carried and "hidden" by a
chestnut horse (since it has no black pigment to be diluted) just as
the Cream gene can be carried and "hidden" by a black horse (which
has no red pigment to be diluted). In this way it can appear to skip
generations, even though, like any dominant gene, one parent must
have the gene in order for the foal to have it.

Als kleurgenleek dus even ter recapitulatie:
Silver is dus een dillution van zwart en komt dus niet voor op roodachtigen, zoals vos en chestnut. Wat voor gen is het dan dan chestnuts en vossen lichte manen kan geven?


Het komt wel voor bij vossen, maar je ziet het niet omdat het alleen zwarte haren "aantast".
Bedoel je de "flaxen" gen, zoals bij een Haflinger? Het enige wat ik ervan weet is dat het ressesief is, dus flaxen X flaxen = altijd flaxen (zoals bij Haflingers). En het kan zich dus wel "verstoppen, want een paard heeft van beide ouders de gen nodig om het te laten "zien".
Kennelijk draagt Sim het want Senna heeft ook lichte manen, bijna wit, en haar vader ook. Op Sim zie je het niet, want ze is zwart. 1 van haar opa's heeft ook lichte manen, die heeft dat waarschijnlijk dus wel doorgegeven.
Wat ik begrijp is dit puur Theorie, want echt zeker weten "ze" het nog niet.

Net als ze niet weten waarom bijvoorbeeld 1 vos heel donker is en de andere heel licht.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:02

Maar is een Dun niet altijd zichtbaar aan de aalstreep ??

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:07

Sugarmiss schreef:
Maar is een Dun niet altijd zichtbaar aan de aalstreep ??

Ja maar, het gaat hier dan toch ook om de kleur onder de aalstreep zeg maar?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:12

jeddah"]
Bedoel je de "flaxen" gen, zoals bij een Haflinger? Het enige wat ik ervan weet is dat het ressesief is, dus flaxen X flaxen = altijd flaxen (zoals bij Haflingers). En het kan zich dus wel "verstoppen, want een paard heeft van beide ouders de gen nodig om het te laten "zien".
[/quote]
Dat zal het wel zijn! Overigens wel heel bizar dat een zwart paard zo'n licht gen kan verhullen! Simply's "onderlaag" is dus ook donker, of zou ze lichter van kleur worden als je d'r scheert?

[quote="jeddah schreef:
Net als ze niet weten waarom bijvoorbeeld 1 vos heel donker is en de andere heel licht.

Volgens mij ligt het er daarbij aan met welke andere kleurgenen het "gemixed" is. Sommige vossen zijn heel egaal rood van kleur, andere hebben meer een soort "kleurschakering", variërend van lichtrood tot bijna zwart. Het lijkt erop dat er toch nog een soort van "twilight zone" is in de kleurengenetica Haha! .

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:17

Mac"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Maar is een Dun niet altijd zichtbaar aan de aalstreep ??

Ja maar, het gaat hier dan toch ook om de kleur onder de aalstreep zeg maar?
[/quote]

Dat dacht ik ook toen ik las dat ze wel een test wilden ontwikkelen, maar bij vooral schimmels is het moeilijk te zien, want een schimmel kan ook de dun gen dragen, maar een schimmel heeft meestal ook dun kenmerken van zichzelf, Jeddah heeft bijvoorbeeld een aalstreep en duidelijk zebra strepen. Plus dat het handig kan zijn om te weten of een paard Homozygoot of heterozygoot dun is.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:25

Mac"]
[quote="jeddah"]
Bedoel je de "flaxen" gen, zoals bij een Haflinger? Het enige wat ik ervan weet is dat het ressesief is, dus flaxen X flaxen = altijd flaxen (zoals bij Haflingers). En het kan zich dus wel "verstoppen, want een paard heeft van beide ouders de gen nodig om het te laten "zien".
[/quote]
Dat zal het wel zijn! Overigens wel heel bizar dat een zwart paard zo'n licht gen kan verhullen! Simply's "onderlaag" is dus ook donker, of zou ze lichter van kleur worden als je d'r scheert?
[/quote]

Sim blijft gewoon zwart, wel wat doffer en een beetje "grullo" achtig, maar alsnog zwart. Ze draagt het ook gewoon, dus heeft het "in" zich (genotype) maar je ziet het niet (fenotype). Net als ze ook gewoon de vos gen draagt, anders had ze geen vos veulen gehad (maar dat wist ik al, want ik heb haar daar voor laten testen toen ik toch op LW ging testen Knipoog )

[quote="Mac"]
[quote="jeddah schreef:
Net als ze niet weten waarom bijvoorbeeld 1 vos heel donker is en de andere heel licht.

Volgens mij ligt het er daarbij aan met welke andere kleurgenen het "gemixed" is. Sommige vossen zijn heel egaal rood van kleur, andere hebben meer een soort "kleurschakering", variërend van lichtrood tot bijna zwart. Het lijkt erop dat er toch nog een soort van "twilight zone" is in de kleurengenetica Haha! .
[/quote]

Gelukkig wel, want met al die testen tegenwoordig is het haast niet meer spannend om een veulen te krijgen! Haha!

Wist je trouwens dat de aftekeningen van een paard deels in de baarmoeder van de merrie bepaald worden??
De aantal keren dat wetenschappers een "ei-splitsing" met succes gedaan hebben met paarden kwamen er identieke veulens uit, behalver de aftekeningen!! Het geval waar ik het artikel over gelezen heb waren 2 hengstveulens die dus een 1-eiige tweeling waren en de ene had 4 witte voetjes met een bredere bles, de andere had 3 witte voetjes een een smallere bles!!!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:37

Mijn jaarling en die van mijn vriendin hebben beiden zg 'flaxen' manen en staart. Ze komen beiden uit dezelfde hengst die wel de Sabiano gene draagt maar zelf geen flaxen manen of staart heeft, een echte sorrel. De merries hebben geen Sabiano gene en geen flaxen manen, alhoewel een palomino is. Verward
Uit onderzoekingen in USA beginnen ze eraan te geloven dat de 'flaxen' gene 'piggybacks' de sabiano gene. Dwz dat de ff gene schuild vaak op dezelfde DNA strand/draad als die van de kleur/tekening gene. Maar hier zijn ze nog niet definitief in uit.
Van ene kant vindt ik de verrassingen dat moedernatuur ons af en toe is opschept heel wonderbaar maar zou ook graag wel af en toe zekerheid willen hebben Knipoog .

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:39

jeddah schreef:
Wist je trouwens dat de aftekeningen van een paard deels in de baarmoeder van de merrie bepaald worden??
De aantal keren dat wetenschappers een "ei-splitsing" met succes gedaan hebben met paarden kwamen er identieke veulens uit, behalver de aftekeningen!! Het geval waar ik het artikel over gelezen heb waren 2 hengstveulens die dus een 1-eiige tweeling waren en de ene had 4 witte voetjes met een bredere bles, de andere had 3 witte voetjes een een smallere bles!!!

HUH?!?! Koel! Betekent dat nu dat er een bep. genetische aanleg aanwezig is en dat de merrie daar een eigen versie van maakt, of hoe zit dat precies? HAH, da's nog eens girrrl power!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:40

Maar Peterina, als het een ressesieve gen is, zoals geloofd wordt, dan kan het zijn dat de ouders het wel hebben, maar dat je het niet ziet. Dat ze beide toevallig de gen aan de veulens hebben gegeven en als ze "samenkomen", dus homozygoot zijn, dan zie je het wel.

Dat "piggybacken" is ook weer heel interesant, zo "piggybackt" de sabino meestal aan de vos gen, hoeveel zwarte of vooral Bay sabino's zijn er? Heeeeel erg weinig!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:46

Mac"]
[quote="jeddah schreef:
Wist je trouwens dat de aftekeningen van een paard deels in de baarmoeder van de merrie bepaald worden??
De aantal keren dat wetenschappers een "ei-splitsing" met succes gedaan hebben met paarden kwamen er identieke veulens uit, behalver de aftekeningen!! Het geval waar ik het artikel over gelezen heb waren 2 hengstveulens die dus een 1-eiige tweeling waren en de ene had 4 witte voetjes met een bredere bles, de andere had 3 witte voetjes een een smallere bles!!!

HUH?!?! Koel! Betekent dat nu dat er een bep. genetische aanleg aanwezig is en dat de merrie daar een eigen versie van maakt, of hoe zit dat precies? HAH, da's nog eens girrrl power!
[/quote]

Leuk he? Hoe wat waar en waarom was toen niet bekend, in het boek van Ann Bowling wordt er ook melding van gemaakt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:47

Peterina"]
Mijn jaarling en die van mijn vriendin hebben beiden zg 'flaxen' manen en staart. Ze komen beiden uit dezelfde hengst die wel de Sabiano gene draagt maar zelf geen flaxen manen of staart heeft, een echte sorrel. De merries hebben geen Sabiano gene en geen flaxen manen, alhoewel een palomino is. Verward
[/quote]
Leuke puzzel!! Heb hetzelfde aan de hand. Hengst is chestnut overo (waarschijnlijk met sabino gen) en merrie is solid sorrel (minimaal sabino). Moeder van merrie is palomino. Veulen is solid chestnut met flaxen manen+ staart.

[quote="Peterina schreef:
Uit onderzoekingen in USA beginnen ze eraan te geloven dat de 'flaxen' gene 'piggybacks' de sabiano gene. Dwz dat de ff gene schuild vaak op dezelfde DNA strand/draad als die van de kleur/tekening gene. Maar hier zijn ze nog niet definitief in uit.

Hmmm. Als je jouw verhalen en dat van mij bekijkt dan klopt dat dus wel ... Ben benieuwd of ze dat hard kunnen maken!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:23

Ik vindt het een boeiend onderwerp ... een kennis van mij die ook palomino's fokt heeft uit een kruising tussen zijn hengst (palomino met alleen een kleine kolletje, verder geen wit) en een palomino merrie met een bescheide bles en een witte hoefbal ... een LOUD Sabiano
gekleurde palomino veulen met een zeer grote bles (net niet zijn ogen gedekt), tot en met wit op zijn onderkin (typisch voor Sabiano) EN 4x hoge witte benen !!!
Men kon de wit niet plaatsen (er was zelfs twijfel of de hengst de vader was!) tot de Secretariaat mij het doorgaf voor controle en ik begon over genetica en Sabiano genen te praten. Alhoewel de merrie al eerder veulens heeft gegeven met wat wit (blesje, voetje, enz), de hengst geeft meestal geen wit door. Dus al bij al was deze veulen een grote verrassing!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:34

Peterina schreef:
Ik vindt het een boeiend onderwerp ... een kennis van mij die ook palomino's fokt heeft uit een kruising tussen zijn hengst (palomino met alleen een kleine kolletje, verder geen wit) en een palomino merrie met een bescheide bles en een witte hoefbal ... een LOUD Sabiano
gekleurde palomino veulen met een zeer grote bles (net niet zijn ogen gedekt), tot en met wit op zijn onderkin (typisch voor Sabiano) EN 4x hoge witte benen !!!

Was het lichaam ook "geroaned" (tot aan vlekkerig toe) of was dat egaal?? Misschien zit er in palomino toch meer aan kleur dan men tot nu toe heeft kunnen aantonen. Anders was 1 vd 2 toch een erg minimale sabino. En als je daar Jeddah's opmerking bij optelt (aftekeningen worden in de baarmoeder "gemaakt"), dan snap ik er helemaal niks meer van Clown !

Ik vind het geweldig, wat er soms uit een bepaalde combinatie kan komen! Ik heb het veulen nooit gezien, maar mijn merrie heeft ook een veulen gehad van een red roan QH hengst. Het veulen is blue roan. Dit KAN dus officieel niet! De hengst ziet er wel degelijk uit als een red roan, maar daar moet toch een ander gen aan ten grondslag liggen. Ergens klopt er dus iets niet (in de kleurenregistratie)!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:45

Die hele sabino gen is zo onvoorspelbaar!! Zo komt het in de arabieren ook regelmatig voor, uit "gewone" ouders die net als die hengst van Peterina alleen een kolletje ofzo hebben.
Maar als de sabino ressesief is, dan zou dat de verklering kunnen zijn, het "verstopt" zich net als vos, gewoon een paar generaties.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:50

Zou goed kunnen, Jeddah. Na een paar generaties weten mensen vaak niet meer hoe de voorouders eruit hebben gezien en komt het sabinoveulen als een complete "verrassing" ter wereld. Klopt ook wel als je kijkt naar bv de nakomelingen van Old Fred bij de Quarters (overigens zou Old Fred nu meteen naar het APHA zijn verwezen, maar dit terzijde). Daar komen generaties later nog steeds allerlei sabino cropouts uit naar voren. Stukje humor van Moeder Natuur Haha! !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:52

Ik haal toch even dit "oude" topic omhoog Bloos!
Vandaag zag ik op de hengstenkeuring, 1e bezichtiging tuigpaard en gelderse hengsten, in Zwolle de goedgekeurde tuigpaardhengst Moneymaker (Farao x Excellent van Herpen = Gelders/Hackney x Hackney), hij is een donkerbruine die dus ook de Rabicano tekening heeft.
Nu komt sabino heel erg veel voor bij tuigers maar deze kleurstelling was me nog nooit zo opgevallen.
Wat ik toch al niet leer van het Westernforum Haha!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:25

Leuk he Ilindra! Het leuke is dat Rabicano niet veel voorkomt bij Donker bruine/zwarte paarden. Een heel enkele keer zie je ze. Bij vossen komt het veel vaker voor. Meer dan je denkt.

Maar leuk te horen over een Bruine Rabicano....je hebt vast geen fotos gemaakt Schijnheilig

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 07:40

Het leuke is dat hoe meer je leert en weet hoe meer je er naar gaat kijken...!! En hoe meer verschillende kleuren/patronen je ziet!! Pas op, 't kan een verslaving worden Haha! Knipoog !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 09:10

Ik heb geen foto's gemaakt maar hij is eigendom van de de gebr. van Manen te Ede.
Zij hebben een grote hengstenhouderij, zal even kijken of ik achter hun website kan komen

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:47


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:38

Afbeelding

Afbeelding
Dit is hem dan, het stekelhaar kun je wel redelijk zien maar de staart helaas niet.