[HK]Startende westernruiters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:34

Wow, klinkt chique hoor :D
Voor mij heeft western niet echt onbereikbaar geleken, aangezien ik al van het begin in een manege rij waar dressuur en western gereden wordt, dus ook naar Extreme's en zo gaan kijken :) Ik wou het best al lang en ben blij dat ik nu de overstap gemaakt heb. Alleen jammer dat het zo traag op gang lijkt te komen...

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:40

Komt goed. Het is mij ook gelukt, en ik heb heel wat tegenslagen gehad de afgelopen jaren - en kijk waar ik nu sta. BEn bijna 20, en betaal mijn eigen twee paarden zelf, en alles wat er om heen komt.
Western rijden is duur, ook de tack .. maar toch lukt het me ;)

Dus, het komt echt wel goed heuj :)

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:41

Joepie! :+
Denk je dat western duurder is dan dressuur?

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:02

Dat weet ik wel zeker, iniedergeval wat ik en mijn omgeving hebben meegemaakt wel. :)

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:03

Waarin ligt dan het grote vesrchil denk je? Duurdere zadels en zo?

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:06

Western is zo leuk en ontspannen. Ik ben ook net 1 a 2 jaar om. Eerder reed ik altijd gewoon recreatief. Maar ik ga nooit meer in een ander zadel :P

Zildjian
Berichten: 340
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:08

Nou ik heb het uitgezocht, ik heb volgende week donderdag mn eerste les pfff das wel ff spannend!!

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:10

Ik vind de tack toch zeker wel duurder.
Voor engelse sport kan je een dekje van 20 euro kopen, zelfs al vanaf tien. (en dan heb je al goede kwaliteit)
Wil je een redelijke kwaliteit westernpad betaal je toch al zeker rond de dertig euro. Mijn pad was toevallig vijftig.

Zelfde als beenbeschermers, vier stuks voor vijftig euro bijv. En mijn beenbeschermers waren er twee voor 70 euro :P

En ga zo maar verder.

@ country,

Succes!!

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:11

Minx2000, ik vind westernzadels ook veel gemakkelijker! In tegenstelling tot mijn zus, die het liever bij dressuurzadels houdt :D

countrybas80, leuk! Waar ga je dan heen?

xDenies, zo dan... Ben er net achter gekomen dat tack ongveer hetzelfde is als harnachemant voor dressuur. Goed dat ik een beetje lees af en toe op het WN-gedeelte!

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:12

Tack betekend idd gewoon harnachement :P

Zildjian
Berichten: 340
Geregistreerd: 08-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:12

Zaandam is voor mij t dichstbijzijnde daar dus

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:51

Dit is Baby een maand onder het zadel.



(rij haar twee keer in de week)
:)

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:10

Kijk nu naar rtl 5 en je ziet nog meer beginners!
Jokkertje Ja woord. Koeien drijven :P Op paarden aaa. Daar smelt je bij weg zo mooi! (het paard he!)

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:43

countrybas80 schreef:
Ik heb n paar jaar niets meer gedaan. En heb eigenlijk nooit western gedaan. Maar het lijkt me wel super leuk en interessant

Wie weet waar ik dat bij mij in de buurt kan doen.. ??

Regio Hoorn


Countrylake stables in Hem
Starnmeer
JD in Beets

Ik heb zelf geen ervaring met lessen bij die stallen.

Djura99

Berichten: 842
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: België, Turnhout

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:49

Meld me! Ik ben een half jaar geleden overgestapt naar western op mn verzorgpaardje :)
Ik had (en heb) ook nog altijd wat problemen met het alles tegelijk doen. dan word het soms zo'n rommeltje. Marja jij leert al best veel vind ik. Ik ben nog altijd met basis bezig. :wow: Ik krijg ook geen les dus ja, dat scheelt wel. :j

Zildjian
Berichten: 340
Geregistreerd: 08-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:55

_Cindy schreef:
countrybas80 schreef:
Ik heb n paar jaar niets meer gedaan. En heb eigenlijk nooit western gedaan. Maar het lijkt me wel super leuk en interessant

Wie weet waar ik dat bij mij in de buurt kan doen.. ??

Regio Hoorn


Countrylake stables in Hem
Starnmeer
JD in Beets

Ik heb zelf geen ervaring met lessen bij die stallen.


ow das wel ff dichterbij!! die in hem sowieso!

Flirt

Berichten: 54
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Leidschendam

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:35

Ik meld me ook ik heb mijn quarter vanaf dat ze 1 jaar oud is en heb haar toen ze 3 was western ingereden, maar omdat ik me toen beter voelde op een dressuurzadel heb ik tijdelijk de overstap gemaakt om haar de basis aan te leren. Sinds een paar weken zijn we weer verder op het westernzadel aan het gaan en ze doet het heel goed. maar we moeten nog een hoop leren samen. We hebben elke week les van Iris van Collum.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:12

Ik ben ook net een jaartje bezig. Heb 2 geweldige paardjes, een quarter en een paint. De paint staat momenteel in verkoop.

Krijg eens in de maand les van JP Koopman, bevalt super!

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:48

Wow, veel nieuwe mensen, leuk!

Djura99 schreef:
Meld me! Ik ben een half jaar geleden overgestapt naar western op mn verzorgpaardje :)
Ik had (en heb) ook nog altijd wat problemen met het alles tegelijk doen. dan word het soms zo'n rommeltje. Marja jij leert al best veel vind ik. Ik ben nog altijd met basis bezig. :wow: Ik krijg ook geen les dus ja, dat scheelt wel. :j


Nu ben ik ook wel met basis bezig hoor, die eerste les was een beetje een mispakking om meteen met trail te beginnen. Maar nu weet ik meteen wat het is :D

xDenies, niet aanvallend bedoeld hoor, zeker niet, maar ik vroeg me af of je op het filmpje strakkere teugels hebt dan je normaal ziet bij western? Wil je haar nog meer ondersteunen? Het kan ook aan het filmpje of aan mij liggen hoor :)

Djura99

Berichten: 842
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: België, Turnhout

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:17

Ik zie ook best vaak mensen die men strakkere teugels rijden terwijl ik ze helemaal losgooi (of zo goed mogenlijk probeer) :=

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:01

Djura99 schreef:
Ik zie ook best vaak mensen die men strakkere teugels rijden terwijl ik ze helemaal losgooi (of zo goed mogenlijk probeer) :=



In de training zul je moeten "oppakken" en "loslaten". In de wedstrijden zijn de paarden ver genoeg om los te laten, met behoud van achterhand en nageeflijkheid. Maar een paard leert dit natuurlijk niet automatisch. Hier gaat wel wat werk aan vooraf en dat gaat allemaal niet zonder de teugels, anders zouden we allemaal wel zonder teugels en hoofdstel kunnen gaan rijden.

Filmpje is overigens van een paard dat een maand onder het zadel is. Ze heeft de teugels strakker voor controle, en omdat het paard moet leren. Maar je ziet ook dat er nog genoeg vrijheid in de teugels zit, dus ze rijd niet met constante teugeldruk. Ik vind dat het filmpje er erg goed uit ziet voor een paard dat net onder het zadel is, super zelfs.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:48

Bedankt voor de info, nu snap ik het beter :) Voor een maand onder het zadel had ik ook wel door dat het er goed uitzag :)

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:04

Je kan niet verwachten van een jong paard dat die al zonder ondersteuning rond kan lopen. Beestje liep op het filmpje voor het eerst nageefelijk/aan de teugel, en daar heeft ze ondersteuning bij nodig.
Je werkt van ondersteuning naar uiteindelijk op zich zelf lopen, en dan gaan die teugels ook langer.

Maar jij kon ook niet gelijk zonder bandjes zwemmen, of zonder wieltjes fietsen :) Zie het als een voorbeeld.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:58

Oké, zo dan. Bedankt voor de uitleg :)

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:02

Heb overigens vandaag ook de moeilijke keus gemaakt om mijn oudste(9jaar) merrie te verkopen, en verder te gaan met mijn Quarter.