[HK]Startende westernruiters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FleurVerona

Berichten: 70
Geregistreerd: 03-11-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:46

Haha, ik had laatst precies hetzelfde. Ik zat in de les op een wat drukker paard en op een gegeven moment had ik moeite met haar rustig krijgen, de persoon die les gaf zij toen 'meer op je kont zitten en schouders naar achter' en het paard werd meteen weer rustig. Ik zat dus gewoon te ver naar voren. Dus dat is idd oefenen :P

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:34

Ik heb mijn Ariats bij www.westernpartners.nl vandaan.
Site is zeker niet compleet, bellen is handiger :j
Ik ben echt tevreden met mijn laarzen, ze zijn een stuk goedkoper en de service is goed. Ik mocht gewoon aan huis komen passen.

Mij en mijn haflinger bevalt western heel goed. We zijn een paar weken geleden onder begeleiding overgestapt op shank. Hij doet het echt super. Is prima op 1 hand te sturen en is super scherp aan de hulpen. Helaas zullen wedstrijden er nooit in zitten, vanwege een trailerlaadprobleem. Maar met trainen hebben we ook al onwijs veel lol :D

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:51

Niet eerst een babyshank??

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:52

Nee, een normale Billy Allen shank. Ik kon deze niet vinden met babyscharen.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:47

Het gaat niet om de scharen, maar om de werking. Babyshank heeft nog een snaffle werking met scharen.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:11

En dus een hefboomwerking.
Ik reed al op een Billy Allen snaffle. Dat mondstuk pakt hij goed aan en daarom heb ik voor een Billy Allen shank gekozen. Hetzelfde bit, maar dan met hefboomwerking.
Een babyshank is enkel- of dubbelgebroken of correctional met korte scharen. Scharen = hefboomwerking. Alleen omdat ze kort zijn is dat minder dan met langere scharen. Enkel- en dubbelgebroken reageert hij niet fijn op, dus die vielen sowieso af. Correctional vind ik meteen wat heftig qua bit. Puur gevoelsmatig.
Daarom heb ik gekozen voor een Billy Allen shank. Voor hem niet weer wennen aan een andere vorm in zijn mond. En de scharen zijn zo heftig als je het zelf maakt. Daarom ben ik ook onder begeleiding overgestapt op shank. Ik ga niet lukraak iets proberen :)

penelope444

Berichten: 563
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:04

Ik heb vandaag mijn 1ste les gehad!
Het was zo leuk en ik ga het blijven doen
Ik vond 't veel leuker dan Engels en ik rijd ook al 4 jr. Engels!
Maar dat is natuurlijk mijn mening!
Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb in ieder geval!
T paardje was een quarter ook heel lief!
:D

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:04

Amanda schreef:
En dus een hefboomwerking.
Ik reed al op een Billy Allen snaffle. Dat mondstuk pakt hij goed aan en daarom heb ik voor een Billy Allen shank gekozen. Hetzelfde bit, maar dan met hefboomwerking.
Een babyshank is enkel- of dubbelgebroken of correctional met korte scharen. Scharen = hefboomwerking. Alleen omdat ze kort zijn is dat minder dan met langere scharen. Enkel- en dubbelgebroken reageert hij niet fijn op, dus die vielen sowieso af. Correctional vind ik meteen wat heftig qua bit. Puur gevoelsmatig.
Daarom heb ik gekozen voor een Billy Allen shank. Voor hem niet weer wennen aan een andere vorm in zijn mond. En de scharen zijn zo heftig als je het zelf maakt. Daarom ben ik ook onder begeleiding overgestapt op shank. Ik ga niet lukraak iets proberen :)


Nee dat snap ik ;)

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:38

Er zijn mensen die dat wel doen, vandaar :D
Er zit een gedachte achter :j

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:58

Ik was gewoon nieuwsgierig vanwaar niet eerst over op een babyshank. Nu weet ik dat :) Men leert iedere dag weer.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:13

Absoluut :j
Ik heb nog wel zitten kijken naar krommere scharen. Ze hebben wel zo'n S/bliksemvorm Billy Allen. Maar dat is een showbit en vind ik niet zo mooi.
Deze scharen zijn iets krom en niet zo heel lang. En Billy Allen bevalt heel goed. Het stabiele van een ongebroken mondstuk, maar toch onafhankelijk draaibaar. Erg prettig :j

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:57

Ik ben ook onmiddellijk op zo'n Billy Allen overgestapt hoor Amanda! Op een gebroken bitje loopt mijn paard niet zo fijn omdat hij weinig plek heeft in zijn mond, en een correctional leek mij net daarom ook niet geschikt.

Mijn bit is wel een zogenaamde Billy Allen snaffle, waarbij je dus de keuze hebt om de hefboomwerking al dan niet te gebruiken. Afhankelijk van de training en hoe mijn paard reageert kan ik mijn teugels in de ring of aan de scharen bevestigen.
Afbeelding

En net zoals Amanda zegt is je bit zo sterk als je het zelf maakt, als je met een bit met scharen rijdt moet je je gewoon bewust zijn van de sterkere inwerking en daar rekening mee houden voor je hulpen.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:08

Die heb ik ook inderdaad. Maar wel de reins aan de scharen vast.
Het grappige is dat ik hem met dit bit veel meer loslaat. Met de snaffle was ik veel meer geneigd om hem te ondersteunen. En met dit bit is alles gewoon los, tot het nodig is om een correctie te geven. Dus ook voor mij werkt het heel goed :D
Afbeelding

Dit zijn de showvarianten. Die schijnen qua scharen vriendelijker te zijn.
http://westernstyleshopping.de/bilder/109-024.jpg

http://westernstyleshopping.de/produkt_ ... ts_id=3912

Ik wilde in 1e instantie deze hebben (korte scharen), maar die kon ik in Nederland niet vinden.
http://westernstyleshopping.de/produkt_ ... ts_id=2655

Valeria

Berichten: 1627
Geregistreerd: 12-02-05
Woonplaats: Hoogezand - Sappemeer

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:40

Hey Mensen mag ik me hier ook melden in dit Topic? Afgelopen maandag de overstap gemaakt naar Western na 17 jaar engels te hebben gereden.

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:16

Amanda wat heb je een mooie Haflinger!

Leuk Valeria! Hoe was je eerste les? Ik vond het gelijk al gaaf haha.

Ik mag vanavond weer lessen! Nu al zin in. Wou dat ik elke dag kon rijden. Maar dat wordt een duur grapje zonder eigen paard haha. ;)

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:22

Leuk Valeria! Hoe was het?
Yipee: en een bijrijdpaard?

Ik heb zondag les van Paulette Zorn met Jim. Ben echt heel benieuwd!
Gister weer heerlijk gereden. Hij snapt het allemaal sneller dan ik :D
Hij is er volgens mij gewoon voor geboren. Nu ik nog :+

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:29

Les gister was heerlijk! Nou ja geen les dan, we hebben lekker een buitenritje met zijn allen gemaakt in de wat koelere avondzon. Ook erg leuk!

@Amanda: Een bijrijdpaard moet je wel vinden natuurlijk, en aangezien ik nog een beginner ben met western zal niet iedere paarden eigenaar om mij staan te springen denk ik zo. :P Verder ben ik zelf doordeweeks buiten de vakantie ook wel druk met de studie met een onregelmatig rooster, dus dat maakt het ook erg lastig jammer genoeg! Nog maar even geduld hebben en na mijn studie als ik een baan heb, dan gaat het echt een keer tijd worden voor gewoon een eigen paardje. Dan zoek ik wel bijrijders voor mijn eventuele eigen paard. ;) Tot die tijd zal ik het hiermee moeten doen, al kom ik met mijn studie (diergeneeskunde) ook wel redelijk vaak in contact met paarden en dat is ook erg leuk.

Valeria

Berichten: 1627
Geregistreerd: 12-02-05
Woonplaats: Hoogezand - Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:21

at Yipee, Amanda

Mijn eerste les ging wel goed, moet natuurlijk wel wennen na 4 a 5 jaar niet meer op een paard te hebben gezeten en de omschakeling van engels naar western maar vond het geweldig! heb genoten!

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:24

Dat is ook Yipee. Voorlopig dan maar lessen. Dat is ook gewoon leuk :j
Ik heb Jim ook pas 5 jaar geleden gekocht.

Valeria: leuk :D
Afleren is moeilijker dan aanleren haha.

Ik heb straks een uur les van Paulette. Ik ben echt zo benieuwd! Heb er zin in. Ondanks dat het 30 graden is :=

Valeria

Berichten: 1627
Geregistreerd: 12-02-05
Woonplaats: Hoogezand - Sappemeer

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:51

Dag Meiden, Genieten jullie ook zo van dit weer?
Vanavond weer les en heb der ontzettend veel zin in, gelukkig hebben ze waterkoeling op het dak dan is binnen nog redelijk uit te houden

xxkissesxx
Berichten: 16
Geregistreerd: 23-07-13

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:03

Ik kom ook even in dit topic gesprongen.
mij lijkt het ook super leuk om western te gaan rijden,
maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen. Mijn vriend rijdt een beetje western voor de lol, dus daar kan ik wel wat dingen van leren. Maar hebben jullie nog tips?

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:27

Gewoon in de buurt een manege of lesgeefster zoeken die western rijdt :)

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:42

Zwarte zadels kunnen ook passen :P Maar de zoektocht is zooooo lang!
Ik heb inmiddels mijn zinnen gezet op een donker bruine met een bijna zwart zitvlak. Niet om het zwarte maar omdat ik hem zoooooo mooi vind!

Sparks_Fly
Berichten: 26
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:48

Yipee schreef:
Weten jullie toevallig ook een winkel in Noord Holland? :) Wat zijn die laarzen in Nederland trouwens duur, ik had per ongeluk een Amerikaanse site aangeklikt en die hebben echt vet mooie laarzen voor eigenlijk een prikkie haha. :P


http://www.paard-en-naald.nl/

Ik heb er zelf alleen geen ervaring mee, maar misschien is het wat :)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:40

Zou ik mij hier mogen melden? :)
Ik heb officieel de overstap nog niet gemaakt, maar deze zit al wel heel lang in de planning - wordt alleen bemoeilijkt door weinig westernstallen en -instructie in de omgeving.
Een paar weken terug heb ik dan eindelijk mijn droompaardje gekocht, een jonge arabische merrie, en met de tijd zou ik haar echt graag western beleerd willen hebben. Dan komt inderdaad het probleem - ik ben zelf nog een echte western-gup en wil niet dat straks een groen paard door een groentje bereden wordt. Dus wordt het zaak om mezelf eens verder in die western te gaan verdiepen, zolang ik de tijd nog heb om er bekend mee te raken! :D Ik lees graag mee hoe het anderen vergaat hier.