[HK]Startende westernruiters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:11

Ik heb een trail clinc op school gevolgd toentertijd. Alleen ik was redelijk nadeling omdat alles op Quarter passen stond (paarden rond de 1.45/1.50) en ik met mijn Arabische merrie mee deed van 1.62, dus die maakte veel ruimere passen.
Het is opzich niet zo heel lastig als je het door hebt. Maar de basis is vooral dat je weet wanneer je paard welk been optilt. enz enz.

Lastig om uit teleggen, gewoon ergens een lesje volgen!

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:24

xDenies schreef:
Ik heb een trail clinc op school gevolgd toentertijd. Alleen ik was redelijk nadeling omdat alles op Quarter passen stond (paarden rond de 1.45/1.50) en ik met mijn Arabische merrie mee deed van 1.62, dus die maakte veel ruimere passen.
Het is opzich niet zo heel lastig als je het door hebt. Maar de basis is vooral dat je weet wanneer je paard welk been optilt. enz enz.

Lastig om uit teleggen, gewoon ergens een lesje volgen!


Dan zal ik dat maar eens doen :) mijn paard is zich niet echt bewust van het feit dat hij zijn benen moet optillen. Na enkele keren erover los gelongeerd te hebben begon hij al meer zijn benen op te tillen als hij de balk zag. Toen ik de L vorm deed was hij echt aan het kijken naar mij van : wat moet ik nu doen?! dat lukt toch niet?! >;) Eenmaal hij door had dat hij er ook achterwaarts door kon was het ineens veel leuker :p

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:27

Gewoon zelf goed je paard begeleiden dan kom je al erg ver :)

Wat voor afstamming heeft je Quarter eigenlijk?

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:43

xDenies schreef:
Gewoon zelf goed je paard begeleiden dan kom je al erg ver :)

Wat voor afstamming heeft je Quarter eigenlijk?


Vader: Mr BH Jac

Zijn vader: Hollywood Jac 86
Zijn moeder: Sparky Enterprise

Moeder: Shes Smartly Chick

Haar vader: Lightnin chick olena
Haar moeder: Shesa Rail Dancer

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:16

Ooh, wel reining gefokt dan?

Het is overigens Lightnin CHIC olena :P

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:20

SmartBH schreef:
OMG...ik heb daar nog niet eens aan gedacht ! Wat dom van me :p Tuurlijk, want ze houden daar ook extreme cowboy races, dat is toch iets gelijkaardigs?


Ja, Extreme Cowboy Race is iets trail-achtig. Maar je kan er ook gewone trail lesjes volgen normaal gezien, ze hebben daar een trail parcours staan in de buitenpiste :D De tijdstippen staan op hun website

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:51

Als je de zondagnamiddag komt trail rijden in The Golden Quarter loop je het risico mij tegen het lijf te lopen :D Hoewel ik nu meestal 's morgens rijdt, om eerst gewoon een beetje aan western te wennen.
Zelf vind ik trail erg leuk :) Vooral als je paardje na een paar keer proberen de oefening goed doet.
Trouwens, dit is de site: http://www.goldenquarter.be/ , ze hebben ook facebook, maar het beste is eens bellen denk ik.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:05

Haha, jij ook Iolanthe? Ligt het aan mij of loopt het hier ineens vol West-Vlamingen? :P

SmartBH, je kan idd best eens bellen als je een lesje wil volgen daar, ze zijn heel vriendelijk hoor :)

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:04

Blijkbaar wel :') Laat weten als je er eens bent!
Dit weekend ga ik waarschijnlijk niet rijden, met de examens, tenzij vrijdagavond, omdat ik dan toch niets leer :D

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:05

Ja, maar ik ken de golden quarter heb daar zelfs nog enkele lesjes gevolgd :p maar dan de basis met shiney :p had er gewoon niet meer aan gedacht dat zij ook met trail bezig waren. Heb zelfs het telefoonnummer in mijn gsm zitten !

De kans zit er dik in dat het de zondag voor mij wordt, moest ik deze zondag gaan dan laat ik iets weten ;) altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen.

En @geekgirl: idd het is ineens heel dicht bij huis , haha !

Djura99

Berichten: 842
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: België, Turnhout

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:19

Ik ga in de vakantie ook is naar een westernmanege. Heb al veel geleerd met Gina, maar wil eens een echt lesje doen op een ander paard. Volgens mij gaat dat helemaal anders worden...

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:38

Leuk! Waar ga je gaan?

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:41

Waar ga je gaan _/-\o_

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:47

Argh!! Ik word echt gek!
Al maanden bezig met het vinden van een westernzadel. Hij moet gewoon simpel, goed, zwart, passend op een stevige tinker, en niet al te duur zijn. We zijn immers beginners. Die zadels over de duizend euro zijn mooi hoor maar zo show hoef ik niet.
En dan vind je wat, is het te ver weg om even heen te rijden met paard om hem te passen. Ook geweldige mensen gevonden voor passervice maar ook alleen maar met bruine zadels. Ik wil gewoon een zwarte :(
Manmanman. Ik word er verdrietig van. Wat ben ik toch een onmogelijk kind! Haha.
We hebben een barefoot nevada maar die is hard aan pensioen/vervanging toe. :P

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:24

Klinkt heel niet erg leuk, maar wil je een zwart zadel - moet je niet western gaan rijden. Het grootste gedeelte aan zwarte westernzadels is gewoon niet goed of nep.

Kan je beter een donkerbruine 'goedkope' westernzadel bij Evelien weghalen, dan dat je straks met een zadel op je Tinker rijd waar je eigenlijk de kriebels van moet krijgen.

Djura99

Berichten: 842
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: België, Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:40


Djura99

Berichten: 842
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: België, Turnhout

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:40

Ik vind zwarte zadels ook niet echt mooi...hoewel bij een tinker ze soms wel leuk staan.

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:54

Nouja het paard is zwart-wit, al zijn andere spullen, hoofdstel etc. mijn hoed/cap/laarzen/chaps etc. Dan vind ik een bruin zadel niet mooi :P We hebben altijd een zwarte nevada gereden maar om mijn hele zadelkast leeg te halen en alles te vervangen door bruin vind ik ook weer zo iets :P

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:00

Soms moet je keuzes maken he :P

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:55

Ik vind ook wel dat een westernzadel bruin hoort te zijn, al ben je daar natuurlijk helemaal vrij in! Alleen, een westernzadel vinden dat én past op een tinker én zwart is, lijkt me niet zo'n makkelijke opgave.

Ik wilde eigenlijk een light/medium oil zadel dat paste bij mijn hoofdstel, maar toen de zadelpasser kwam heb ik vooral naar de pasvorm gekeken. Ik vind het belangrijker dat mijn zadel goed past, want een slecht passend zadel moet je toch weer verkopen en dan ben je meer geld kwijt dan met gewoon je hoofdstel te vervangen.
Uiteindelijk was het een dark oil zadel wat echt goed paste op hem, ik heb daar een bijpassend hoofdstel bij gekocht en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Het was wel niet de kleur die ik wou, maar het past goed en ik voel echt heel veel verschil in het rijden.

Ladyspot
Berichten: 497
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 00:53

Ik ben ook deels overgestapt op de western en wil binnenkort dan ook eerste wedstrijdje gaan doen., begin eerste in de hunter. Weet verder nog niet zoveel over hoe alles werkt, leer het beetje bij beetje. Moet je een startnummer aanvragen bij http://www.westernsport.nl? Zag zoiets namelijk. Start eerst bij een Nqha show met all breeds (heb namelijk een haflinger) maar wil ook bij de wran gaan starten.

Djura99

Berichten: 842
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: België, Turnhout

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:39

ik weet niets over wedstrijden dus ik kan je niet helpen.

Wat was bij jullie, toen je net begon met western, je moeilijkste punt ?

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:53

Veel meer leren loslaten denk ik. Maar dat kan ook liggen aan het paard waar ik op reed, had een redelijk zwaar bit en reageerde veel sneller op een beetje druk dan ik gewoon was.
Ook de coordinatie bij het op een hand rijden (bij het hek bijvoorbeeld) vond ik echt moeilijk!

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 23:20

Minx2000 schreef:
Nouja het paard is zwart-wit, al zijn andere spullen, hoofdstel etc. mijn hoed/cap/laarzen/chaps etc. Dan vind ik een bruin zadel niet mooi :P We hebben altijd een zwarte nevada gereden maar om mijn hele zadelkast leeg te halen en alles te vervangen door bruin vind ik ook weer zo iets :P


Zwarte hoed/cap/laarzen/chaps ect. passen juist mooi bij een lichtbruin zadel :j Hoef je alleen nog een bijpassend hoofdstel te kopen, dat is goedkoper en makkelijker dan een fatsoenlijk zwart passend westernzadel vinden. :D

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:59

Het is een keus, of een zwart zadel, of een passend zadel :P Lijkt me een makkelijke keus.