kwpner geschikt voor de westernsport??????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Legend
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:39

Ik kan een kwpn merrie van 1.66 m kopen. Haar baasje kan er niet meer op rijden, omdat ze iets met haar knieen heeft. Is 1.66 niet iets te groot voor de westernsport?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:53

Tuurlijk niet, kan makkelijk Lachen
De trail wordt helaas niet opgebouwd in de maten voor een groot paard, maar alle andere onderdelen kun je maaaaakkelijk meedoen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:09

Je zult hooguit problemen hebben met de trail. De hoeven passen niet makkelijk tussen de balkjes.
Reining wil ook goed, spectaculaire stops kunnen niet maken, wel nette stops. Roll back e.d. gaan best prima. Je moet dan gaan voor de perfecte circel, perfecte wissel op x, dat soort dingen.

Ik start amateur met een stevige kwpn-er van 1.68. Nu nog pleasure en horsemanship, maar volgend jaar ga ik ook reining starten Lachen

Gewoon doen!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:31

Spotty"]
volgens mij moeten we eens even terug gaan naar de oorsprong: een paint horse is half Quarter half pinto, een Quarter is helemaal een mengelmoes van "Arabisch volbloed, engels volbloed, Lippizaners, Andaluzieƫrs en niet te vergeten wat er nog voor rassen er in (nu)amerika nog meer voor handen was " en een pinto is een bont paard wat overal ter wereld voor komt en dan nog de Kwpn`r die uit het engels volbloed en nog een aantal andere rassen ontstaan is
[/quote]
Ik wil best mee terug naar de oorsprong, maar zoals jij die hier beschrijft klopt die niet. Een paint horses is geen half quarterhorse half pinto! Een paint is van origine een volle quarter met te veel wit waardoor hij niet meer in het aqha stamboek opgenomen kon worden. Hierdoor is het painthorse stamboek opgericht.
De quarter is van origine (ver ver verleden) inderdaad een mix van diverse rassen. Maar vanaf een bepaald moment (geen idee welke datum, maar ik verwacht al van voor het oprichten van de AQHA in 1940) worden er alleen nog maar kruisingen (buiten natuurlijk met quarters) met thouroughbreds toegelaten in het stamboek. En die thourougbreds moeten ook nog aan een aantal eisen voldoen alvorens ze uberhaupt toegelaten worden. Dus niets mengelmoesje meer.

Dus om nou te schrijven
[quote="Spotty schreef:
..... dus opzich een domme uitspraak om ras zuiver te fokken wat al eeuwen niet meer kan,....

vind ik van jou ook een wat domme uitspraak.

Maar on topic: ik denk dat je best kunt westernrijden met een kwpn-er zolang je de beperkingen in het oog houd. Maar onderdelen als pleasure, horsemanship ed. Waarom niet, go for it zou ik zeggen!