paard in training zetten... welke trainer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alyelJarig

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:05

Dofuzz, je veralgemeent te veel. Ik kan bewijzen laten zien dat het allemaal ook niet zo rooskleurig gaat op de reiniacs zoals jij verteld, en géén showresultaten behalen.
En dan nog niet over de mentaliteit gesproken, maar das natuurlijk iets persoonlijk.

Er zijn heel veel mensen die een paard netjes zadelmak kunnen maken, en de knopjes er op kunnen zetten. Daarvoor hoef je heus niet bij een bekende naam te zijn.

Als je graag wat verder wilt, dan zou ik wél kiezen voor iemand die al iets bewezen heeft. Gewoon omdat die verder staat met de verfijning van die tak van de sport. (maar dat hoeft écht niet vanaf een leeftijd van 2 jaar..)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: paard in training zetten... welke trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:45

het ligt er vaak ook maar helemaal aan wat de eigenaar wilt.
verwacht deze dat er van een 70 paard binnen 3 maanden een 73 paard wordt gemaakt zal de training anders zijn dan die van een eigenaar die zegt 'ik wil dat er een leuke goede basis in komt, hij gaat niet door jouw geshowt worden, ik heb de tijd' ed. die 2 paarden kun je bij dezelfde trainer neerzetten en zullen een ander programma krijgen.

(waarbij een goede trainer de 1e zal vertellen dat dat niet mogelijk is maar dat terzijde, even als voorbeeld bedoeld over de wensen van de eigenaar).

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:46

Gleyla schreef:
Dofuzz, je veralgemeent te veel. Ik kan bewijzen laten zien dat het allemaal ook niet zo rooskleurig gaat op de reiniacs zoals jij verteld, en géén showresultaten behalen.
En dan nog niet over de mentaliteit gesproken, maar das natuurlijk iets persoonlijk.

Er zijn heel veel mensen die een paard netjes zadelmak kunnen maken, en de knopjes er op kunnen zetten. Daarvoor hoef je heus niet bij een bekende naam te zijn.

Als je graag wat verder wilt, dan zou ik wél kiezen voor iemand die al iets bewezen heeft. Gewoon omdat die verder staat met de verfijning van die tak van de sport. (maar dat hoeft écht niet vanaf een leeftijd van 2 jaar..)


inderdaad, niet alles lukt en niet alles is rooskleurig, maar tot op heden merk ik toch dat als er geen resultaten inzitten het altijd eerlijk gezegd wordt dat een carreer change nodig is voor het paard.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:47

dofuzz schreef:
Romkabouter schreef:
trainers met een goed 2yo program heb ik alle vertrouwen in en die hebben er geen baat bij om die twee-jarigen te forceren, integendeel.
omdat ik niet in staat ben om een basketbal te dunken als Michael Jordan al sla je me de hele dag met een zweepje, wil niet zeggen dat men Jordan moet verbieden te dunken of een negatief praatje af te steken over dunken (zeker niet persoonlijk naar jou toe RK, dit is gewoon het gevoel dat ik hier op bokt veel krijg)

Over 2yo zullen we niet uitkomen, ik vind het per definitie te vroeg om met een nog niet voldoende volgroeit paard iets te gaan doen. Iedereen legt die grens ergens anders. Ik heb ook niks tegen reining, ik heb iets tegen de alles-over-voor-de-topsport (met dieren).

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:47

quarterH schreef:
het ligt er vaak ook maar helemaal aan wat de eigenaar wilt.
verwacht deze dat er van een 70 paard binnen 3 maanden een 73 paard wordt gemaakt zal de training anders zijn dan die van een eigenaar die zegt 'ik wil dat er een leuke goede basis in komt, hij gaat niet door jouw geshowt worden, ik heb de tijd' ed. die 2 paarden kun je bij dezelfde trainer neerzetten en zullen een ander programma krijgen.

(waarbij een goede trainer de 1e zal vertellen dat dat niet mogelijk is maar dat terzijde, even als voorbeeld bedoeld over de wensen van de eigenaar).

_/-\o_ *\o/*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:48

quarterH schreef:
(waarbij een goede trainer de 1e zal vertellen dat dat niet mogelijk is maar dat terzijde, even als voorbeeld bedoeld over de wensen van de eigenaar).

Het probleem is niet de goede trainer, het probleem is die iets minder goede trainer die het geld nodig heeft om rond te komen.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: paard in training zetten... welke trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:51

daarom geven we hier toch aan wat volgens ons de goede trainers zijn? daar ging het topic eigenlijk om toch? (voordat et offtopic ging) :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:53

Inderdaad, net als de minder goede trainer die methodes overneemt, waarvan hij eigenlijk niet goed de werking begrijpt. Dat is echter de goede trainers niet kwalijk te nemen.
Daarom zou ik mijn paard liever bij een trainer zetten die echt goede prestaties heeft en echt weet waar ie mee bezig is in plaats van de b-trainer om de hoek die het eigenlijk niet begrijpt, maar alles maar nadoet.

Namen vragen in dit forum voor reining-training heeft echter hier geen zin, want je mag hier toch nooit je kop boven het maaiveld uitsteken. Ga vooral eens kijken/trainen bij een trainer, daar heb je meer aan dan alle meningen van de mensen hier.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: paard in training zetten... welke trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:54

En dan nog kun je vrij gemakkelijk de fout in gaan.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:54

Romkabouter schreef:
Over 2yo zullen we niet uitkomen, ik vind het per definitie te vroeg om met een nog niet voldoende volgroeit paard iets te gaan doen. Iedereen legt die grens ergens anders. Ik heb ook niks tegen reining, ik heb iets tegen de alles-over-voor-de-topsport (met dieren).


dat is jouw mening en die respecteer ik zonder meer. ik ben een andere toegedaan maar dat zij zo.
ik ben wel van mening dat je enkel topsport kunt doen, ook met dieren, wanneer men talenten cultiveert en laat ontwikkelen. als het er niet inzit zit het er niet in en verdiend het paard een career change zoals andere discipline of wandelpaard of whatever. vandaar ook dat ik een principieel probleem heb met mensen die willen gaan reinen met een paardenras dat er niet voor gebouwd en gefokt is, alhoewel ik meerdere successen heb gezien met dergelijke paarden. ik blijf zoiets hebben van als de aanleg en talent er niet is je dat ook niet moet willen, reining gefokt of niet. als men het dan toch ten koste van alles gaat willen dan zie je imo "abuse" en dierenleed.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:55

Romkabouter schreef:
quarterH schreef:
(waarbij een goede trainer de 1e zal vertellen dat dat niet mogelijk is maar dat terzijde, even als voorbeeld bedoeld over de wensen van de eigenaar).

Het probleem is niet de goede trainer, het probleem is die iets minder goede trainer die het geld nodig heeft om rond te komen.

_/-\o_ *\o/*

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:55

hollywood86 schreef:
Inderdaad, net als de minder goede trainer die methodes overneemt, waarvan hij eigenlijk niet goed de werking begrijpt. Dat is echter de goede trainers niet kwalijk te nemen.
Daarom zou ik mijn paard liever bij een trainer zetten die echt goede prestaties heeft en echt weet waar ie mee bezig is in plaats van de b-trainer om de hoek die het eigenlijk niet begrijpt, maar alles maar nadoet.

Namen vragen in dit forum voor reining-training heeft echter hier geen zin, want je mag hier toch nooit je kop boven het maaiveld uitsteken. Ga vooral eens kijken/trainen bij een trainer, daar heb je meer aan dan alle meningen van de mensen hier.

*\o/* _/-\o_

Tinniie

Berichten: 4690
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:03

Idd, wil je je paard 'basic' zadelmak laten maken kun je op heel veel plaatsen terecht en hoeft daar geen bekende naam aan vast te hangen.

Wil je meer, zoek je naar mijn mening ook beter een grotere naam op. Ik ga daarin grotendeels ook met Dofuzz mee, wil je iets bereiken moet je op 2.5 al beginnen..

Wijzelf hebben de ervaring met onze hengst, die is door omstandigheden pas een jaar later in training gegaan met als resultaat dat hij veel te sterk is.. Een echte tank, waar je om te rijden veel bokes met spek voor moet eten. Als hij geen zin heeft gebruikt hij gewoon zijn nek en heb je niks meer te zeggen.
Een geluk dat hij het karakter van een lammetje heeft, maar het zijn ook meestal hengsten en die zijn écht niet allemaal zo braaf.. Als je daar tot 3.5 mee gaan 'knuffelen' krijg je uiteindelijk een leeuw die je van te voren de wei uitzet.

Ik ben zéker geen fan van 'fietskettingen' in de mond of tot bloedens toe kappen met sporen, maar dingen zoals afbinden zijn soms gewoon nodig bij onze hengst, want als mens hààl je het gewoon niet tegen zo'n paard.


Maar nu weer ff ontopic :) Hier in België persoonlijk goede ervaringen met Tim Van Nueten, Tom Van Eyck en Christel Poels.

claudiaM33
Berichten: 1230
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: wilnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:32

Nou weet niet maar een 2 jarige gooi ik ook niet zomaar even over mijn schouder op de grond hoor....misschien beginnen als veulen??


Tot 3 jaar knuffelen is natuurlijk het andere uiterste he!
Je kan een paard (ja ook een hengst) tot hun vierde echt wel heel veel bij brengen zonder hun onvolgroeide lichaam (groeischijven) schade aan te brengen.

@Finestenz1 hou je ons wel op de hoogte wat je gaat doen???

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:14

Tinniie schreef:
Wijzelf hebben de ervaring met onze hengst, die is door omstandigheden pas een jaar later in training gegaan met als resultaat dat hij veel te sterk is.. Een echte tank, waar je om te rijden veel bokes met spek voor moet eten. Als hij geen zin heeft gebruikt hij gewoon zijn nek en heb je niks meer te zeggen.
Een geluk dat hij het karakter van een lammetje heeft, maar het zijn ook meestal hengsten en die zijn écht niet allemaal zo braaf.. Als je daar tot 3.5 mee gaan 'knuffelen' krijg je uiteindelijk een leeuw die je van te voren de wei uitzet.

Ik ben zéker geen fan van 'fietskettingen' in de mond of tot bloedens toe kappen met sporen, maar dingen zoals afbinden zijn soms gewoon nodig bij onze hengst, want als mens hààl je het gewoon niet tegen zo'n paard.

Ik heb niks gezegd over niet opvoeden tot ze wat ouder zijn. De correcte opvoeding begint al bij een veulen en nee, dat is niet alleen maar knuffelen.
Dat heeft je hengst dus duidelijk gemist.

Dit zegt niks over op 2 jarige leeftijd een zadel of hoofdstel in doen of anderzijds lichamelijk belasten.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:41

Tinniie schreef:
Idd, wil je je paard 'basic' zadelmak laten maken kun je op heel veel plaatsen terecht en hoeft daar geen bekende naam aan vast te hangen.

Wil je meer, zoek je naar mijn mening ook beter een grotere naam op. Ik ga daarin grotendeels ook met Dofuzz mee, wil je iets bereiken moet je op 2.5 al beginnen..

Wijzelf hebben de ervaring met onze hengst, die is door omstandigheden pas een jaar later in training gegaan met als resultaat dat hij veel te sterk is.. Een echte tank, waar je om te rijden veel bokes met spek voor moet eten. Als hij geen zin heeft gebruikt hij gewoon zijn nek en heb je niks meer te zeggen.
Een geluk dat hij het karakter van een lammetje heeft, maar het zijn ook meestal hengsten en die zijn écht niet allemaal zo braaf.. Als je daar tot 3.5 mee gaan 'knuffelen' krijg je uiteindelijk een leeuw die je van te voren de wei uitzet.

Ik ben zéker geen fan van 'fietskettingen' in de mond of tot bloedens toe kappen met sporen, maar dingen zoals afbinden zijn soms gewoon nodig bij onze hengst, want als mens hààl je het gewoon niet tegen zo'n paard.


Mjah, er is natuurlijk nogal een verschil tussen een paard alleen maar 'knuffelen' en hem het kernprincipe 'wijken voor druk' leren kennen. En dan bedoel ik dus niet het paard halstermak maken en er dan van uit gaan dat hij vanzelf wel snapt dat wijken voor druk vooruit op een halstertouw ook wijken voor druk op een teugel, been, voorkant, achterkant, zijkant en zowel van je af als naar je toe is.

De teugel vastbinden aan knop of beugel (of staart, dat gebeurt ook, en soms zelf voor lange periodes) vind ik echt een staaltje 'kijk mij eens de old school cowboy methodes hanteren'; het enige doel is wijken voor druk... dat kun je ook wel zelf in de stal aanleren.

O ja, ze zeggen ook dat ze er soepeler van worden. Yeah right; als dat zo was dan zouden dansers zichzelf toch ook massaal vastbinden in een overstretchte split van meer dan 180 graden in plaats van elke dag een stukje verder, 60 seconden per keer?

http://www.horse-sense.org/archives/tying_horses_head.php

claudiaM33
Berichten: 1230
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: wilnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:05

Citaat:
Mjah, er is natuurlijk nogal een verschil tussen een paard alleen maar 'knuffelen' en hem het kernprincipe 'wijken voor druk' leren kennen. En dan bedoel ik dus niet het paard halstermak maken en er dan van uit gaan dat hij vanzelf wel snapt dat wijken voor druk vooruit op een halstertouw ook wijken voor druk op een teugel, been, voorkant, achterkant, zijkant en zowel van je af als naar je toe is.

De teugel vastbinden aan knop of beugel (of staart, dat gebeurt ook, en soms zelf voor lange periodes) vind ik echt een staaltje 'kijk mij eens de old school cowboy methodes hanteren'; het enige doel is wijken voor druk... dat kun je ook wel zelf in de stal aanleren.

O ja, ze zeggen ook dat ze er soepeler van worden. Yeah right; als dat zo was dan zouden dansers zichzelf toch ook massaal vastbinden in een overstretchte split van meer dan 180 graden in plaats van elke dag een stukje verder, 60 seconden per keer?

http://www.horse-sense.org/archives/tyi ... s_head.php


_/-\o_ *\o/*

Popstra
Berichten: 13849
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:51

dit topic gaat toch helemaal niet over trainings methodes!!

Als klant moet je ook je gezonde verstand gebruiken, goed blijven communiceren! En geloof me bij welke trainer dan ook.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:27

rapido schreef:
dit topic gaat toch helemaal niet over trainings methodes!!

Als klant moet je ook je gezonde verstand gebruiken, goed blijven communiceren! En geloof me bij welke trainer dan ook.


_/-\o_

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:10

Ga kijken bij de trainers waar je interesse in hebt. Geen afspraak maken: ga gewoon eens midden op de ochtend of midden op de middag langs, **onaangekondigd**.
Kijk hoe de paarden op stal erbij staan en kijk of de trainer aan het rijden is en of het je bevalt.

En off topic: met betrekking tot "uitbinden", "opbinden", etc., zal ik wel 1 van de weinige reining ruiters zijn die het nut er NIET van inziet......

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: paard in training zetten... welke trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:19

Ik zelf heb er persoonlijk geen problemen mee als de hulp van een trainer het paard rijdt. Wordt het paard meestal alleen maar beter van (went aan iemand die op een iets andere manier rijdt, soms komen dingen dan pas naar boven). Ik zou de trainer er dus niet meteen voor 'afkeuren', zolang het niet enkel de hulp is die em rijdt natuurlijk.

_Naomii_
Berichten: 1248
Geregistreerd: 21-10-05

Re: paard in training zetten... welke trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:28

Heb alleen je opening post gelezen dus wie weet heb je al iemand.. Ik ken wel iemand die onwijs goed les kan geven, ze is wedstrijd ervaren en rijd zelf op hoog niveau. mocht je meer info willen pb staat open.

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: paard in training zetten... welke trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:09

Ik ga helemaal mee met de tip van Gisela. Ik heb je een PB gestuurd over mijn voorkeur qua trainer.

Finestenz1
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 20:58

Gisela schreef:
Ga kijken bij de trainers waar je interesse in hebt. Geen afspraak maken: ga gewoon eens midden op de ochtend of midden op de middag langs, **onaangekondigd**.
Kijk hoe de paarden op stal erbij staan en kijk of de trainer aan het rijden is en of het je bevalt.

En off topic: met betrekking tot "uitbinden", "opbinden", etc., zal ik wel 1 van de weinige reining ruiters zijn die het nut er NIET van inziet......


Inderdaad een goede tip. vind het altijd een beetje eng om zomaar op een stal rond te gaan neuzen. hoewel je inderdaad denk ik zo wel de beste indruk kan krijgen.

En ook ik zie het nut niet van het opbinden. Vandaar ook mijn vraag hiet wat betreft trainers. want ook een goede trainer die de hoogste scores rijdt. Mag mijn paard niet opbinden. Verwacht overigens niet dat er iemand een reden in mijn paard vind om dat wel te doen.....

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:10

Hangt er ook van af wat je eisen van het paard zijn...