Buitenbak western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Buitenbak western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-12 13:22

Hallo allemaal,

Ik had al even kort de vraag in een ander topic neergelegd maar daar kreeg ik niet veel reacties en misschien dat jullie mij wel beter kunnen helpen.

Ik heb namelijk samen met mijn vriend een huis gekocht en nu kan mijn paard eindelijk ook lekker bij huis staan. Uiteraard wil ik graag een buitenbak aanleggen zodat ik ook kan trainen.
Nu zit ik alleen ontzettend te twijfelen wat voor bodem ik moet gaan gebruiken. Het is allemaal klei grond dus omkeren van de bodem is niet mogelijk. De bak zal dan ook altijd gedraineerd moeten worden. Maar wat voor zand etc. moet er dan gebruikt worden? Ik heb geen hoog budget.
Uiteraard begrijp ik dat ik geen bak aan zal kunnen leggen waar ik ook stops kan oefenen.

Heeft iemand hier misschien tips voor mij?

CR Wimpys Cowboy Gun


ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:11

Heel lastig omdat de uiteindelijke kwaliteit van de bak nauw samenhangt met de ondergrond. Klei is wat dat betreft helemaal lastig en je zal dus inderdaad moeten draineren.
Wij hebben onze bak aangelegd op een zandbodem; we hebben niet uitgegraven maar wel gedraineerd ( geulen graven om de ca. 3 meter in de breedt, drainage buis er in met grind, daaroverheen worteldoek zodat het grind niet omhoog komt.).
Daarop is zand gestort, wat in 1e instantie een drama was omdat het niet wilde inklinken en dus veel te mul bleef. Daarom hebben we er Megatop ( uitgewerkte en gedroogde, houtsnippers http://www.manegebodem.com/index_follow.php?page=2) bijgedaan. Dat geeft de bodem meer stabiliteit, veerkracht en daardoor is die makkelijk egaal te houden.
Echt sliden kan hier in niet, gewoon een stopje wel en ( beperkt) spinnen gaat ook omdat de bovenkant toch los ligt en niet stroef wordt zoals bijv. bij tapijt snippers etc. Wij hebben bewust voor hout gekozen omdat die afbreekbaar zijn. Stel dat we het huis zouden willen verkopen en er "niet- paardenmensen" in zouden komen dan de bak zonder probleem afgegraven worden of ingezaaid of wat dan ook. Met tapijtsnippers, polyvlokken etc, zit je dan met een hele "bak" ;) chemisch afval wat ook als zodanig ( dus kostbaar) afgevoerd moet worden!
Voordeel is ook dat deze houtsnippers betaalbaar zijn ( ca. 1000,- per 40 kub.), dat is genoeg voor een laag van ca. 5 cm in onze bak van 22 x 35 m. Het is wel weer zo dat we er ca. om de 3 a 4 jaar een nieuwe lading hout bijgooien. Zand komt daar nog bij natuurlijk en drainage buis kan je heel goed 2e hands kopen ( wij hebben nog een flink eind liggen wat weg mag :o ).
Je kan best eens informeren bij de plaatselijke loonwerker, die kan altijd zand leveren tegen, vaak, redelijke prijs en dan met de Megatop erop, dan heb je een prima bak voor een redelijke prijs. Alles bij elkaar mag je toch gauw uitgaan van minstens 4000,- aan worteldoek, zand, omheining, drainage en evt. snippers. Dan moet je wel zelf graven en de omheining aanleggen, als je dat wil laten doen ben je veel duurder uit.

catalyst1

Berichten: 1597
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:13

Rianne bouw uit epe legt rijbakken aan. Ik zou voor een goede zandbodem gaan, waar je gewoon je basis goed kan oefenen.Ik heb zelf een rijbak met kokos( zandbodem)..is veilig om in te trainen,goede verende ondergrond en voor spins/slidings etc oefen ik gewoon bij mijn trainer ..

http://www.big-sky.nl.
http://equinegroomingservice.nl
Het adres voor het professioneel en vakkundig scheren van uw paard/pony!

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Buitenbak western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-12 14:34

Bedankt voor jullie tips!

@ Elcid: Ik had inderdaad al even een offerte opgevraagd voor megatop. Ik ben alleen zo bang dat het hout zo snel verrot en misschien wel helemaal dichtslibt. Ik vind om internet echt een beetje gemengde recensies over megatop vandaar mijn twijfel.
Mag ik vragen hoeveel je vraagt voor de drainage die je nog hebt liggen en hoeveel m het is? (mag via pb hoor ;-))

CR Wimpys Cowboy Gun

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:45

ik zou op een klei ondergrond nooit werken met houtdeeltjes, dan creer je veen en dan krijg je een ondoorlaatbare laag

het lastige blijft dat welk zand je ook aanbrengt, uiteindelijk zakt het altijd weg in de kleilaag
kleideeltjes zijn fijner en zullen uiteindelijk altijd weer bovenaan eindigen

ik zou eens met een flinke grondboor gaan graven en kijken hoe dik die kleilaag is en of daar op redelijke hoogte weer zand onder zit
zoja, zou je de klei kunnen afgraven tot op het zand en dan zand storten

wij hebben hier de grond tot bijna een meter afgegraven en toen grof zand gestort
na 13 jaar nog steeds een fijne bodem maar wij zitten dus wel op zandgrond
enige is dat we 1 x perjaar de bak moeten dieptrekken zodat de bak waterdoorlaten blijft maar hier lopen ze ook de hele dag in de rijbak

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Buitenbak western

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:59

Megatop is gedroogd, uitgewerkt pallethout dat mengt met het zand wat wij in de bak hebben liggen. Het verpulvert uiteindelijk wel, na ca. 3 a 4 jaar, maar het wordt dus niet glad en rot eigenlijk nauwelijks en slibt niet dicht.
Het worteldoek zorgt natuurlijk ook dat er geen zand etc. in de drainage buizen terecht komt. De bak ligt nu ca. 6 jaar, we hebben de drainage in die tijd nog nooit hoeven doorspoelen, dus de buizen zijn nog steeds schoon.
Maar zoals ik al schreef, per bak/ ondergrond is het verschillend, wat bij mij werkt zou bij de buren weer niet goed kunnen gaan; het is dus een voorbeeld van hoe wij het hebben opgelost. Ik heb Megatop ook in andere bakken gezien/ gebruikt o.a. op veengrond en ook daar werkte het prima. Wij zijn er dus dik tevreden over en ik heb voor volgend jaar net weer een nieuwe lading besteld.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: Buitenbak western

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:37

toevallig heb ik gisteren avond, hierover ook een topic geopend , ook omdat ik als western ruiter meer info wilde omdat er een nieuwe bak aangelegd gaat worden maar er dus western ruiters zijn dressuur ruiters en spring ruiter en iedereen tevreden gehouden moet worden ,

hier op de klei ( word wel de oude laag verwijderd) ligt drainage, maar na zoveel jaar is er een storende laag welke geen water meer doorlaat, nu gaat er waarschijnlijk een all weather tuft bodem in welke dus in combinatie met drainage, altijd te rijden moet zijn , slidings en spins zijn helaas niet te rijden

L5+35l 2+ 119
L 4 +37
lL 3 + 100
** http://www.everyoneweb.com/hutchje/ **

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Buitenbak western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:13

Mijn bak ligt ook zware zeeklei onder en heb 'm sinds kort opgeknapt met een aannemer die het voor een redelijk bedrag heeft gedaan. Als je in onze buurt woont en je hebt interesse, kun je mij pb-en voor de gegevens van deze man. Hij heeft intussen genoeg ervaring met rijbakken aanleggen op zware klei.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

nice_cowgirl

Berichten: 330
Geregistreerd: 10-04-07
Woonplaats: Gouderak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:49

Hallo,

Wij hebben een kleine westernstal en zitten op veen grond. Wij vonden het ook heel lastig om een goede bodem voor de bak te vinden aangezien alles hier vrij snel verzakt.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een All Weater Tufft bodem, dit is drainage met wegendoek met hierop zand en hierop tappijtsnippers. De snippers absorberen nog extra vocht waardoor de bak erg droog blijft!
Ook wordt hij niet zo snel glad en is de hoefslag altijd goed en droog! Er zit weinig onderhoud aan de bak, even de hoefslag dicht harken en de snippers die de hoeken in gelopen worden verdelen over de plekken waar wat minder ligt en klaar!
Ik ben hier zeer tevreden over!!

Groetjes Shannon


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers