dressuur met quarter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:10

Cassidy...ik heb niet gezegd dat je met een quarter niet tot de Z-dressuur kunt komen. Zou inderdaad een uitdaging zijn. Ik heb gezegd dat de meeste quarters het moeilijk hebben met de verruimde gangen. Die zijn ook gewoon wat moeilijker aan te leren...

Ik vind het een uitdaging om mijn kwpn-er te trainen voor western, maar ik heb het daar wel moeilijker mee. Zij is gewoon voor wat anders gefokt. En met stekken heeft zij dus geen enkel probleem. Net zoals ze in stap 20 cm overstapt... Daar kan de gemiddelde quarter (op die uitzondering nagelaten) niet aan tippen. Dat is geen veroordeling van de quarter. Ik vind het geweldige paarden en de enige reden dat ik er geeneen heb, is dat ik B'elanna niet kwijt wil. Het is gewoon een feit.


Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:10

Ik zou zeggen pb BBL

die heeft haar quater omgeschoold tot dressuurpaard Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:10

Als je een jong paard inrijdt heb je altijd contact met te teugels, maar nooit heel kort. Engels of western geen verschil.

Ik ben wel met je eens xxxmelody, dat ze misschien een naar western moet gaan kijken of ze dat mischein leuk vindt Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:14

Loky schreef:
SM schreef:
Citaat:
Nou ik vind het onzin. Je kiest voor een bepaald ras omdat de kenmerken je aanspreken. Wat voor soort rijden je er mee gaat doen moet je zelf weten, zolang ruiter en paard zich er maar happy bij voelen.

Ben ik het helemaal mee eens; gisteren nog stond er een dressuur-instructrice naar mijn rijkunsten met Loky te kijken en die zei tegen degene die naast haar stond dat hij een prachtige dressuurgang heeft; eigenlijk 'zonde' dat ik western rij ipv. dressuur! Haha!



En zo heeft iedere stijl wat op de andere te katten.
Wat mensen niet zien is idd dat er bij Western meer dressuur komt kijken dan menigeen verwacht (contact met de mond bij het jonge paard, naar de teugel toerijden, enz). En je kunt bij de dressuur ook van de western profiteren (heb een tijd lang op een gemengde stal gestaan, en we hebben over en weer oefeningen uitgewisseld)
Het ontloopt elkaar gewoon niet zo veel.

Je suis Charlie.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:15

dat was wat ik bedoelde hahaha een quartertje geweldig!
ben best wel een beetje jeloers!

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:24

Cassidy schreef:
Wat mensen niet zien is idd dat er bij Western meer dressuur komt kijken dan menigeen verwacht (contact met de mond bij het jonge paard, naar de teugel toerijden, enz). En je kunt bij de dressuur ook van de western profiteren (heb een tijd lang op een gemengde stal gestaan, en we hebben over en weer oefeningen uitgewisseld)
Het ontloopt elkaar gewoon niet zo veel.


Daar ben ik het van harte mee eens. Anders zou ik ook nooit met B'elanna western en dressuur kunnen rijden. En had Constans nooit haar reining getrainde quarterhorse binnen 10 wedstrijden door de B en de L kunnen rijden Lachen

En anders zou ik ook nooit dressuurles van een westernruiter kunnen krijgen en mijn dressuurpunten ook nog rijden...

nog even een plaatje van een uitgestrekte draf zoals de dressuur hem vraagt...
Afbeelding

Janka
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:31

In Amerika (Oklahoma) heb ik een Quarterhorse gereden ik heb haar gewoon dressurmatig gereden zoals ik thuis gewend ben, het paard kende geen Engelse rijstijl, maar het paard pakte het heel makkelijk op en ik weet zeker als ik hem hier had gehad in Nederland dan was ik door de klassen heengesjeesd, want het is echt een superpaard, en verruimen deed hij heel goed! Ik deed verschillende keren mee aan de English Hunterclass en daar moest je ook middendraf tonen, met Boogie scoorde ik hoog en ik plaatste ook altijd hoog. Verder wil ik nog zeggen dat het onzin is om te zeggen dat het zonde is om Engels te rijden met een Quarterhorse, in Amerika deden ze alles met Quarterhorses, springen, dressuur en western (waarin verschillende disciplines) Het is voor de paarden superleuk zoveel afwisseling. Ikzelf ben heel enthousiast over Quarterhorses, over het algemeen vond ik dat de paarden een superkarakter hebben (als je keek op de shows, kleine kinderen konden er op wegrijden) en er zitten heel veel mooie paarden tussen! En een persoonlijke reden dat ik het zó'n mooi ras vind is de maat en de bouw, niet zo groot en fors als de meeste KWPN-ers. Ach ik kan nog wel even doorschrijven maar dan begin ik echt door te draven.

Wees jezelf er zijn al zoveel anderen

"Loesje"

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:42

Ik heb het luxe probleem dat we een quarter over hebben. Ze is een 3-jarige nakomeling van Brio. Ze heeft waanzinnig ruime gangen en dus super zweefmomenten. Voorlopig gaan we ze nu beleren voor de dressuur. Mijn dochter is een echte dressuur freak en over ong. 2 jaar uit haar pony gegroeid. Ik denk dat ze dan weer een superpaardje heeft aan onze Fame. Fame is wel een super chique type en heeft de goede bewegingen om een goed dressuur paard te worden. Chex zou bijvoorbeeld niks zijn voor een dressuur paard. Het ligt er dus maar net aan wat voor type het paard is en wat voor gangen het paard heeft. Qua karakter kan je de quarter natuurlijk overal voor gebruiken! OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:01

Janka schreef:
Verder wil ik nog zeggen dat het onzin is om te zeggen dat het zonde is om Engels te rijden met een Quarterhorse, in Amerika deden ze alles met Quarterhorses, springen, dressuur en western (waarin verschillende disciplines


Vergeet niet dat het KWPN hier hetzelfde is als de Quarter in de USA. Het basispaard van het land, met genoeg keuze in alle prijsklassen. Vergelijk dat met Nederland: Een KWPN voor recreatief gebruik is niet zo duur als een KWPN voor de sport.

Maar ga maar eens kijken in Nederland naar de prijzen voor een doorsnee Quarter. Iedereen die er een heeft staan beweert dat het paard capaciteiten heeft voor de topsport en vraagt er meteen een vermogen voor.

Kijk dan ook even naar de prijzen van de Warmbloeden in de USA, en je zult zien dat ze daar precies hetzelfde doen als hier met de Quarters. Ze vragen er absurd hoge bedragen voor. En opper dan een keertje in de States dat je met je dure KWPN-er gaat koeiendrijven. Een beetje KWPN moet dat kunnen leren. Maar wedden dat je hetzelfde commentaar krijgt (namelijk: "zonde van het paard? ")

Je suis Charlie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:05

hahahaha dat is inderdaad waar... Maar je hoeft niet naar de states te gaan om zulke opmerkingen te krijgen hoor. Ik krijg geregeld te horen dat het zonde is om met mijn KWPn-er te willen western rijden Knipoog Ik laat ze kletsen. Wij hebben lol en daar gaat het om.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:36

jullie hebben ook wel gelijk hoor, maar ik vind het gewoon zo en daarom die opmerking.
het was niet de bedoeling om daar iemand mee te krenken.
alleen een quarter is gefokt voor western en dat weten vele niet en dat wilde ik ook ff zeggen!

Verder wens ik je veel plezier met hem/haar en dat zal zeker lukken!!!!!!

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:15

Anya schreef:
Wij hebben lol en daar gaat het om.


OK dan! En daar heb je alles mee gezegd...

Je suis Charlie.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 10:48

ik rij nooit met korte teugels hoor. Probeer een minimaal contact met de mond te hebben en vooral met stem- en beenhulpen te werken. Vooral buiten rij ik met een lang teugeltje.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:00

Sjintoo schreef:
ik rij nooit met korte teugels hoor. Probeer een minimaal contact met de mond te hebben en vooral met stem- en beenhulpen te werken. Vooral buiten rij ik met een lang teugeltje.


Sjintoo, mag ik je een advies geven? Als je een paard wilt beleren of laat beleren) en hem wilt leren hoe je moet verzamelen en de achterhand moet gebruiken, dan zul je toch aan de teugels moeten zitten. Dat betekend soms meer dan minimaal contact. Vooral bij een jong paard.
Het kan wel zijn dat jij deze manier het fijnste vindt, maar ik zou persoonlijk toch kiezen om een paard een gedegen opleiding mee te geven, voor het geval dat je hem ooit een keertje zou moeten verkopen. Het paard krijgt er zoveel meer kansen door.
Als de goede knoppen er eenmaal opzitten kun je later doen wat je zelf wilt. Het is makkelijker voor een paard eenmaal geleerde dingen weer op te pikken, dan verkeerd of nooit aangeleerde dingen op latere leeftijd te moeten leren.
En een paard dat uit elkaar valt omdat hij nooit heeft geleerd te verzamelen zal ook niet fijn te rijden zijn in een binnenbak.

Je suis Charlie.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 12:51

bedankt voor je advies Cassidy, zo had ik het nog niet bekeken. Je hebt idd gelijk. En ik denk dat ik het zo ook ga doen.

xxx
Syl

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:29

Uhm, ik sluit mij volledig bij anya aan Lachen Alleen is het voor mij zo dat ik een amerikaanse appie heb ( 25 % quarter) en het dus in de dresuur iets moeilijker heb. Maar als je goed bent kunnen ze toch niet om je heen Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers