Onderhoud zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yojo

Berichten: 12
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Oordegem (Belgium)

Onderhoud zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 20:51

Hi,

Ik wou graag weten hoe en met welk product ik een nieuw westernzadel kan behandelen (en verder onderhouden) om het zo vlug mogelijk goed soepel te krijgen zonder dat het te veel verkleurd.
Alle tips zijn welkom.

Groetjes

The world looks better from the back of a horse!


Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:43

ik gebruik gewoon blank ledervet, daar kleurt het nauwelijks van en wordt het lekker soepel. Maar ik hoor van iedereen andere dingen, dus ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is wat 'ie het beste vind.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:43

hahaha in ieder geval niet met een schuursponsje.
zo stom ben ik de vorige week geweest, hoe kom ik erop Verward
ik heb het wel gewassen met stubbe lederwas dat helpt wel en daarna met olie ingevet, maar heb er de schoenpoets maar es bijgepakt hahahahah
een schuursponsje, vind het wel geniaal bedacht Bloos
alleen niet echt zo slim

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:54

verkleuren zal het altijd als je het behalndeld. dat vind ik zelf ook enorm jammer.
idd wat yessy zegt een blanke lederolie of vet nemen.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:01

Onderhoud:
Lederen delen de eerste 3 weken iedere week invetten of olieen met ONGEKLEURD olie/of vet (Rapido is een goed merk. Geen poeha, geen onzinnige inhoud). Invetten kan het beste vanaf de achterkant. Wel altijd opbrenegn met een zachte doek (oude badhanddoek). NOOIT VOLGIETEN (ja, dat doen sommigen, met als gevolg houten boom doordrengt met olie en na een paar maanden krom)

Na die drie weken iedere maand met een doekje met bijenwas ZONDER TOEVOEGINGEN de goede kant afnemen en 1x per jaar met zadelzeep afsoppen, drogen, invetten.

Smerig wordt het toch...gebruiksartikel he....

Verkleuren doet het ook. Op de 1e plaats door het vet (maakt het leer donkerder, net zoals water een witte doek grijs maakt). Alleen is uitdrogen bij leer geen optie. Op de 2e plaats door UV licht. Leer neemt heel snel UV licht op en zet dat om in een geel/bruine kleur. Dat zie je vooral op die plaatsen waar delen zijn afgedekt (skirts bijv.).

En bedenk : krakend leer dat een heel klein beetje vet gehouden wordt, is veel beter dan een van olie doordrongen zadel waarvan de stijgbeugels zijn gaan lijken op elastiekjes. Het rekt als een elastiekje uit komt echter niet meer terug.

MVG Louis

Yojo

Berichten: 12
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Oordegem (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 18:49

Heel erg bedankt voor de goeie tips. Ik ga snel aan de slag.

The world looks better from the back of a horse!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:42

nog vraagje tussendoor.
een boom trekt krom bij teveel gebruik van olie maar geld dit ook voor kunstofbomen? neemt dat ook olie op? bij hout kan ik het me voorstellen.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:06

Kunststof bomen trekken niet krom door olie. Overigens GOEDE houten bomen, waar het rawhide goed omheen is gevlochten (zonder te veel open naden) zullen hier minder gevoleig voor zijn. Het rawhide is gelakt en neemt zelf geen olie op.

Maar....wie weet wat voor een boom in zijn westernzadel zit en als het een houten/rawhide is of die netjes geregen is?

MVG Louis


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers