Galop wat oncontroleerbaar....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48394
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Galop wat oncontroleerbaar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 22:06

Ik weet dat dit eigenlijk op RT hoort... maar RT is naar mijn mening meer op het dressuurmatige rijden gericht...

Banjer en ik zijn aan het omschakelen naar western... we rijden nog wel met een vzh-zadel en gewone teugels (al wel met westernhoofdstel en MYLER-bit)....

Nu komt mijn vraagje... in galop gaat Banjer soms nogal hard, en probeert de bochten af te snijden (wat nogal eens lukt...... Schijnheilig )... hoe krijg ik, zonder dat ik weer "op de Engelse manier" ga rijden, wat meer controle over de galop?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 01:02

Als het werkt op de "engelse manier", dan op de engelse manier Lachen

Hangt er een beetje vanaf wat je met de "engelse manier" bedoelt Knipoog
Zorg dat ze buigzaam wordt voor je been, dan kun je buiging vragen voor een wending (eventueel je binnenhand wat optillen) en dan loopt ze gemakkelijker de wending door zonder af te snijden.

Als je plat door de bocht gaat zul je eerst het tempo onder controle moeten krijgen trouwens Haha!

Probeer niet teveel "omschakelen" te denken. Doe wat werkt bij haar Lachen
In de basis is er (mijns inziens) weinig sprake van omschakelen. Het is allebei paardrijden Haha!

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 07:31

Hoi,

Bij een hoop mensen die omschakelen schijnt altijd de gedachte te zijn dat ze hun paard moeten "losgooien". Niet doen! Je moet naar een los teugeltje toe werken. Je begint gewoon met je teugels op maat zoals je gewend bent. Loopt je paard goed, dus in het goede tempo en netjes nageeflijk dan pas ga je je teugels wat verlengen. Gaat hij/zij te hard dan verkort je gelijk je teugels weer. En zo bouw je het steeds meer op. Succes!! OK dan!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:02

als hij te hard gaat (meestal is dit op een rechte lijn) hem rustig op een kleine cirkel sturen totdat je het tempo weer hebt dat jij wilt en dan weer rustig je rechte lijn afmaken. gaat hij weer harder dan weer op een cirkel etc.. het vergt een beetje geduld maar het kwartje valt vanzelf een keer...

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:29

Dat naar binnen vallen kun je denk ik inderdaad het beste proberen op te vangen door je binnenhand omhoog te halen en wat bumpen of knijpen met je binnenbeen.

Om die versnellingen op te vangen kun je inderdaad je paard daar een kleine volte op hoog tempo laten lopen. Dan moeten ze echt werken en dat vinden ze niet leuk. Pas op jouw aanwijzing mag Banjer dan het tempo laten zakken en er weer uit lopen.

Een andere mogelijkheid is om dan te stoppen en meteen een paar stappen achteruit, maarja, dan moet er natuurlijk wel een stopknop op zitten en ik weet niet hoever je training met Banjer al gevorderd is. Lachen

En misschien heeft je instructrice ook nog wel wat tips voor je want zij kent jou en je paard...

Veel suc6 ermee!

=^.,.^=

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:56

Goede tips hierboven.... bij het naar binnenvallen kan het ook zijn dat je je gewicht teveel op de binnenhand hebt, je paard wil dan onder je blijven en kan dat alleen door naar binnen te vallen. Door inderdaad je binnenhand op te tillen, verplaats je automatisch ook je gewicht op de buitenhand, waardoor het paard ook netjes rechtop kan blijven lopen. Verder is het belangrijk heel consequent te zijn in de snelheid die jij wilt. Gaat het paard te hard, neem inderdaad ophoudingen tot hij in de gewenste snelheid is en laat dan weer los (maar ook weer niet te los....meer een heel licht contact met de mond). Op den duur zul je merken dat het paard snapt dat hij niet te snel mag, want dan zit jij meer in zijn mond, en dat vindt hij vervelend.... Soms worden ze vervelend bij deze oefening en dan zul je het kunnen wisselen met de tip hierboven.... zodra hij gaat versnellen, op de cirkel zetten en proberen de rechte stukken steeds langer te laten worden. Let ook hier erop dat je je gewicht op de buitenhand zet. Ik wil het paard, als hij wel erg veel te hard wil, nog wel een terugzetten, dus even goed de rem erop en achterwaarts laten lopen, even een tijdje stilstaan tot je een diepe zucht krijgt van je paard (het heeft dan na kunnen denken...) en dan weer rustig aangalopperen....