graag uitleg over houding ruiter bij western rijden !!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karlien1
Berichten: 32
Geregistreerd: 08-02-12

graag uitleg over houding ruiter bij western rijden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 10:12

hoi bokkers !!!

ik heb een maand geleden een geweldig paardje gekocht dat western zou gereden zijn !!!
western zadel en hoofdstel zaten erbij dus dat deel klopt :-)

maar ik heb altijd engels gereden en wil graag met haar western verder doen...

alleen....

ik denk dat zij het kan maar ik dus duidelijk niet !!!

ik heb hier al lopen zoeken en WIKI gedaan maar kom niet tot bij de ideale uitleg ....

over neckreining heb ik al wat kunnen lezen...

maar hoe hou je je benen?
hoe leer je rijden op je zit ?
hoe doe je op stem rijden?
wat zijn de dingen die je zegt tegen je paard , en daar bedoel ik mee...
HO = stoppen
EASY= vertragen

klinkt miss allemaal een beetje dom maar ik wil gewoon een goede start met mn paardje...
het is gewoon een schatje!!!!
er zitten knopjes aan , en goeie!!! alleen weet ik ze niet te vinden hahaha

ik weet dat ik moet lessen!!
en als de paddock droog is beginnen we er ook aan :-)
maar wil ook gewoon er veel over lezen zodat ik weet waarover ze het hebben in de les :-)

alvast bedankt voorde moeite...


greetz karlien en Gipsy

pmarena

Berichten: 48274
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: graag uitleg over houding ruiter bij western rijden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:15

Heb je geen contact meer met de verkoper...? Op zich is het wel fijn als die je even wat basis meegeeft over hoe het paardje gewend is gereden te worden.

karlien1
Berichten: 32
Geregistreerd: 08-02-12

Re: graag uitleg over houding ruiter bij western rijden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 10:19

hoikes,
ik heb wel nog contact met verkoper maar het zijn recreatieve western ruiters en hebben haar "maar" 1.5j gehad en de eigenaar ervoor had haar vanaf de geboorte en heeft haar ook ingereden... en daar heb ik helaas geen contact mee...

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:24

Vanaf bokt zul je geen western leren rijden.
Jammer genoeg hebben veel mensen nog het idee dat je westernrijden wel even doet maar het is net zo moeilijk als de engelse dressuur.

Je kunt het beste opzoek gaan naar een westerninstructeur/trice. Op het westernforum van Bokt zul je er vast eentje vinden of is er wel iemand die je verder kan helpen.

Verder ben je gewaarschuwd...het is nl heel erg leuk :D

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:24

Neem eens een westernles. Dan kan je met wat hulp denk ik wel wat meer met je paard. Het zou natuurlijk leuk zijn als blijkt dat ze het een en ander kan op western gebied.

karlien1
Berichten: 32
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 10:28

@ cowgirl: het is niet mijn bedoeling om hier op bokt western te leren rijden !!! ik heb al les!!!! maar door het slechte weer is er wat vertraging en wil gewoon al lezend mee kunnen met de praktijk lessen !!! :-)
maar ik heb al door dat het leuk is hahaha daarom dat ik er ook over wil lezen !!!

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: graag uitleg over houding ruiter bij western rijden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:31

Nu al verslaafd :D

Misschien moet je eens op zoek gaan naar een leuk boek over western. Dat zijn altijd fijne dingen om eens te lezen.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:33

maar hoe hou je je benen?
Ga ik geen uitspraken over doen. Ik ben geen westernkenner, heb ooit eens één lesje gehad ;) En ik kan wel zeggen wat ik dénk, maar dan breng ik jou straks in de war.

hoe leer je rijden op je zit ?
Is dat niet hetzelfde als bij het 'normale' rijden?

hoe doe je op stem rijden?
Idem

HO = stoppen (maar dan ook op hetzelfde moment stilstaan)
EASY = rustig aan
BACK UP = achteruit
(Bij hadden dan 'bij' voor opzij)

WALK = stap
JOG = draf
LOPE = galop

Maar de laatste 3 gebruikte ik niet onder het rijden.
Ik rijd geen western, maar heb bij een aantal paarden de bovenste 4 'commando's' wel aangeleerd en gebruik ze tot op de dag van vandaag :)

En inderdaad, uit boeken kun je ook veel halen.

Jliiien

Berichten: 66
Geregistreerd: 13-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 13:18

Leuk dat je bent overgestapt :)
Het is moeilijk om je alles via bokt uit te leggen hoe en wat en waarom enz...
maar we doen ons best!
Les nemen van iemand die zelf heel wat ervaring heeft is het beste, niet iemand die zelf ook maar net is begonnen of denkt dat die iets van western kent.

houding:
mooi recht zitten maar niet gespannen
benen, heup en elleboog op 1 lijn, hielen omlaag.
het belangrijkste is dat je ontspannen zit, niet te relaxed dat je doorzakt zoals een pattatezak.
handen hou je voor het zadel natuurlijk, boven de shoft, dus niet steunen in de nek van je paard maar ook niet dat je armen een hoek maken van 90°.

rijden op je zit:
leer je enkel uit ervaring, je moet gewoon met je heupen megaan.
als je in de dressuur moet doorzitten doe je hetzelfde(alleen op een ander tempo :p)

Stemcommando's:
Hier doe je eigenlijk wat je zelf wilt.
voor draf klak ik met mijn tong en voor galop doe ik een kusje(als je dat begrijpt?)
Sommigen doen het andersom of gebruiken iets anders.
Ho= stoppen
Easy= vertragen(ik gebruik 'mmm' voor op wedstrijden, niemand ziet dan dat je een stemcommando geeft)
Back(up)= achteruit(ikzelf gebruik gewoon niets of heel soms klakken met mijn tong)
voor het spinnen net hetzelfde als achteruit.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: graag uitleg over houding ruiter bij western rijden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:32

Go West is een geschikt boek als je het een en ander wilt lezen over Westernrijden. :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: graag uitleg over houding ruiter bij western rijden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:38

Rijden op zit is belangrijk in de westernsport. Om op je zit te rijden moet het paardje eerst reageren op jouw beenhulpen, en daarna kan je er een stem/zithulp aan koppelen, maar dit hoort echt bij de training van een jong paardje en zou je moeten doen met professionele hulp, want ik denk dat dat het beste uitgelegd kan worden in de praktijk

Daarbij is het handig als het paardje al neckreining kent, dit kan je erg helpen met verfijnen van de hulpen (paardje "weet" als hij een teugel op zijn hals voelt wat hij moet doen. Dit heeft ook te maken met het rijden op één hand. Op het moment dat je op de linkerhand je handen horizontaal naar links verplaatst, waarbij de rechter teugel contact maakt met zijn hals, en de linkerteugel naar binnen, van de hals af wordt verplaatst, moet het paardje deze hulp zien als een wending naar links.)

Na een correctie (als het paard reageert) loslaten om het paard jouw hulpen te kunnen uitvoeren. Paard moet "willingly guided" zijn en hulp zo lang uitvoeren als jij het wilt. (dus zo lang als jij aangeeft een snelle galop). Ik zou veel overgangen (ook back-up) en versnelling/vertragingen gaan rijden om te oefenen met geven van hulpen. Cirkels vergroten/verkleinen en vierkantjes/driehoekjes rijden (eerst stap, als dat beter gaat jog, en als laatste galop) helpt je oefenen met sturen. Om je paardje soepel te krijgen (of houden) zijn renvers/travers en inbuigen op voltes goede oefeningen (komen overeen met dressuur).

Probeer eerst gewoon lekker te rijden, met een ritmische takt (in alle drie de gangen) en een soepel paard. Pas daarna komt het nageven (dat kan ook alleen als de takt en souplesse goed zijn). Ik weet niet voor welke tak van de sport je paardje gefokt is, maar daar zou je na een tijdje je oefeningen op kunnen aanpassen.

Hele lap tekst, ik hoop dat je hier wat aan hebt! }:0 Ondanks dat je door het weer niet kon lessen is het toch verstandig straks consequent les te nemen. Dan kan je ook op je paard gecorrigeerd worden, en daar leer je toch het meest van! :j

En als laatste: heb gewoon lekker veel plezier, dan komt het zeker goed! *\o/*

karlien1
Berichten: 32
Geregistreerd: 08-02-12

Re: graag uitleg over houding ruiter bij western rijden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 17:20

amai hartelijk dank voor alle uitleg !!! hier kan ik wat mee :-)
morgen krijg ik mijn eerste les samen met mn paardje en ik kijk er enorm naar uit !!!
ik ga ook kijken in de bibliotheek of er wat is om over te lezen :-)
maar bovenstaande berichten geven me nu wel een mooi idee hoe er western word gereden ....
allez, ze zeggen altijd het is een way of life!!! maar ik wist nie hoe die eruit zag en nu heb ik al een klein ideetje :-)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: graag uitleg over houding ruiter bij western rijden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:35

Ik ben benieuwd naar wat foto's! youtube kan ook helpen met "verkennen". Ik heb zelf 17 jaar dressuur gereden en nu 2,5 jaar western, en ik wil nooit meer terug! :D

Geniet ervan en succes morgen! *\o/*

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: graag uitleg over houding ruiter bij western rijden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:05

Boek Go West inderdaad.. eventueel kijken naar zit van goede westernruiters op youtube..
Maar verder zou ik niet te veel van jezelf/paardje verwachten nu, en ontspannen elkaar leren kennen tot je lessen :j

karlien1
Berichten: 32
Geregistreerd: 08-02-12

Re: graag uitleg over houding ruiter bij western rijden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 23:13

go west bij bib gezocht maar helaas niet aanwezig :-(
de lessen zijn begonnen en da gaat allemaal goed komen !!!
mijn paardje heeft barrelrace gedaan in het verleden dus de peper moet ik er nog uit zien te krijgen en haar te leren ontspannen
ik heb fotos maar helaas weet ik niet hoe ik ze hier moet bijplaatsen :-((

puagaus

Berichten: 508
Geregistreerd: 25-07-11
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:20

esther de vries heeeft een boek geschreven waar jij zeker iets aan hebt. al je vragen en meer staan der in. het boek heet western rijden voor jong en oud.

Binq
Berichten: 180
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:56

Probeer eerst gewoon lekker te rijden, met een ritmische takt (in alle drie de gangen) en een soepel paard. Pas daarna komt het nageven (dat kan ook alleen als de takt en souplesse goed zijn). Ik weet niet voor welke tak van de sport je paardje gefokt is, maar daar zou je na een tijdje je oefeningen op kunnen aanpassen.

@ G-S takt en souplesse.. waar heb ik dat toch eerder gehoorrd _O- _O- _O- _O- _O-

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: graag uitleg over houding ruiter bij western rijden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:10

Ehm geen idee Binq... Ik kan me iets vaags herinneren met veel kou.... :D ;) :+

claudiaM33
Berichten: 1230
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: wilnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:26


BokitoSP
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:25

Ik rij zelf western op een manege en mij is geleert dat je het best je onderrug los kunt laten en je bovenrug/schouders mooi netjes rechtop kunt houden voor de rest is het zo dat niemand een perfecte zit heeft en het kan dus ook niet perfect zijn wel wil ik je heel veel geluk wensen met je paardje /3 *\o/*