I-Study LES 3 (Vaquero brading)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

I-Study LES 3 (Vaquero brading)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 12:32

Sorry Bloos , voor de lange pauze, maar “helaas” hebben we momenteel een zeer drukke “zadel agenda”.

M.b.t. het afmaken van de vlechting die jullie hebben gemaakt, volsta ik met :

a) Aan het eind van de rij met gaatjes op de kop maak je weer 4 gaatjes, net zoals bij het begin. Op deze gaatjes “uitvlechten”.

b) Alle uiteindjes (ook die midden in de riem) onder het lusje van de “buurman” doorhalen. Vervolgens het geheel door-en-door nat maken en vervolgens alles met een hamer plat slaan (leg er een stukje leer of 2 bierviltjes tussen om beschadigen tegen te gaan). Alles laten drogen en tussen de uiteinden (daar waar nodig) 1 druppeltje secondelijm laten lopen (niet te veel anders krijg je aan de voorkant vlekken).

Tot zover het vlechten van deze 4 string Spanisch Brade.



The Vaquero Brade….

Ik heb begrepen dat de meeste van “mijn leerlingen” zeer slank zijn en dat het restant “niet bewerkte” riem in sommige gevallen hooguit 6 centimeter is. Ik ben uitgegaan van mijn eigen omvang (dit is ook de reden waarom ik een poging waag echt af te vallen Bloos! ).

Jullie kunnen 2 dingen doen:

1- De rest van de riem (daar waar niet door de gesp) vlechten.

2- Een andere riem gebruiken.
Het gaat zich hier om het principe, niet om de lengte van het werk…..

Ik ga in de verder beschrijving uit van de riem.

De beschrijving (dit kan/moet zonder foto´s –momenteel geen camera beschikbaar- ):

1) We gaan langs de rand van de riem werken (voor die delen die aan weerszijden tussen het vorige vlechtwerk en de gesp zitten).
De gaatjes komen 1 cm van de rand van de riem.
De gaatjes komen een halve cm uit elkaar.

2) Maak nu zoveel gaatjes als er ruimte voor is (op 6 cm dus zo´n 12), het maakt niet uit of het een even of oneven aantal betreft.
Nadat je de gaatjes gemaakt hebt, moet je deze (in gedachte) nummeren.

3) Rijg nu het dunne (5 mm) strookje leer, van achteren door gaatje 1 (laat tenminste 4 cm uitsteken).

4) Vanuit 1 ga je over de rand en rijg van achteren door 3. Let er goed op dat je strookje niet gedraaid zit en dat de gladde kant naar boven is. Trek het strookje goed sluitend tegen de rand van de riem aan.

5) Vanuit 3 over de rand en rijg van achteren door 5. Ook weer aantrekken. Herhaal deze stappen voor alle oneven gaatjes. Aan het einde kan het zijn dat je 1 gaatje over houd: dit gaatje gebruik je later.

6) Bij je laatste oneven gaatje (mogelijk dus voorlaatste gaatje) ga je terug, weer door de oneven gaatjes. Dit betekent dus, dat je van achteren nogmaals door gaatjes rijgt, waar al het strookje doorheen zit. Rek de gaatjes evt. op met een breinaald of een ander (niet scherp) voorwerpje. Zorg dat je gaatjes niet uitscheuren. Het strookje komt dus kruislings boven op de rand en boven op de eerdere lusjes te liggen. Trek het strookje steeds goed aan. Herhaal deze actie tot aan gaatje 1.

7) Bij gaatje 1, maak je een (kleinere) lus naar de achterkant van gaatje 2 (deze is nog geheel vrij). Maak nu een gelijke serie lussen als bij de eerste serie (zie 4, 5 en 6), maar dan door de even gaatjes. Het strookje komt gewoon weer boven op de vorige lusjes.

8) Nu gaat de hele serie terug, weer door de even gaatjes. Dus weer evt. (voorzichtig) oprekken.

9) ECHTER: bij deze serie moet je “ Onder – Over – Onder “ de reeds liggende lusjes door steken, die dwars op de richting van je huidige het strookje liggen waar je nu mee rijgt. Hier moet je dus opletten, dat er een goed gevlochten randje ontstaat. Ik verwijs jullie hiertoe o.a. naar de foto´s van het zadel van onze vriend “Chief” (een Topic van een week geleden).

OPMERKINGEN:
Ben je helemaal klaar, dan steek je het begin onder een ander lusje door.
Is je strookje te kort, dan laat je het uiteinde gewoon even zitten (aan het einde werk je ook die mooi weg) en steek je door het zelfde gaatje een nieuw strookje (nog iets oprekken..) en laat dat een eindje uitsteken. Ben je helemaal klaar, snij het eindje vlak boven het gaatje voorzichtig af.


SUCCES OK dan!
Jullie evt. vragen zie ik wel verschijnen.

[WN] I-Study LES 2 (we gaan vlechten...).
[WN] I-Study LES 1 (Gesp aan riem).


DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:43

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast de foto's. Les 1 en 2 toegevoegd aan les 3 en sticky gemaakt. Voor de rest ga ik er nog even goed voor zitten Lachen

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:29

Citaat:
Ik heb begrepen dat de meeste van “mijn leerlingen” zeer slank zijn en dat het restant “niet bewerkte” riem in sommige gevallen hooguit 6 centimeter is. Ik ben uitgegaan van mijn eigen omvang (dit is ook de reden waarom ik een poging waag echt af te vallen ).


Haha ik lig in een deuk Haha!. Hoe je dat zegt.
Succes met je pogingen tot afvallen iig.

Maar ik heb even een onbescheiden vraag, aangezien ik zeer enthousiast geworden ben, en ik niet precies weet welk leer ik bij de fabriek moet bestellen, wil ik je vragen of jij mij misschien nog 2 van die setjes op wilt sturen. Als het lastig voor je is hoeft het niet hoor en anders moet je maar even zeggen wat het kost. Moeite betaal ik ook hoor. Haha!

Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag !

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 10:40

Little,

Ik heb je een PB´tje gezonden....

MVG Louis

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:27

Verdorie, ieder keer al ik kijk, ligt picserver eruit...Boos!

Je suis Charlie.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 08:00

Geld voor mij ook, ik zit te wachten tot ik het uit kan printen!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 16:58

Ik wou toch even weten, of het allemaal gelukt is.
MVG Louis

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:10

Hoi, ik heb er nog niets mee gedaan, zit nog tegen dat afhechten van de eerste riem aan te hikken. Ik heb hoop aan- en afhechtinkjes Haha!

Maar ik ben wel blij met nieuwe stukken leer en ga het beslist proberen.

Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers