ervaring met myler (forward tilt)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:49

xena"]
[quote="minkieboy schreef:
Hoe ziet dat bitje eruit?heb je geen foto of zo?
Ik rij Minco buiten met een gebroken schaartje van myler en daar heeft ie 10x meer respect voor dan het myler trensbitje,daar banjert hij namelijk ook dwars doorheen Verward
Je mag nog steed wel eens langskomen hoor met je tinker dan kun je mijn bitje even uitproberen

welke maat heeft minco van bit?ik heb helaas geen foto.....hij staat vast wel op de site van myler ofzo Verward en moet inderdaad nog eens......

druk druk druk...je kent het wel Schijnheilig
[/quote]
Je hebt al eens eerder gevraagd wat voor maat bitje ik heb voor Minco en hebt er toen ook bij vertelt wat de maat van de jouwe was,ik kan me alleen maar herinderen dat mijn bitje wel zou passen Haha!
Lekker dom niet,ik weet niet eens meer de maat Bloos
Dus als je het een keer aan tijd hebt en je hebt zin,kom gerust een keer langs OK dan!

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 08:23

laat ik dat nu niet meer weten

aan de zin etc ontbreekt het me vaak niet...meer aan de oppas Frusty

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:14

Mag ik hier eventjes op reageren? Ik denk namelijk dat je een beetje fout bezig bent... (ik bedoel dit niet om kritiek te geven op.. maar om te helpen met behulp van mijn ervaringen) Je gaat het probleem omzeilen in plaats van oplossen als je een bitje gebruikt met nog grotere scharen (waardoor jij nog meer kracht kan zetten, de kans nog groter is dat je paardje harder in zijn mond wordt en je dus een nog groter probleem creeert). Eerst eventjes wat vraagjes die je jezelf moet stellen voor ik een ideetje geef van een oplossing:
- Hoe rijdt je paardje in de bak? Geeft hij/zij goed naar links en rechts, of
moet je hier ook al wat meer werken dan je eigenlijk zou willen?
- Is je paardje heel verschillend op buitenrit in vergelijking met de bak?

Wat mij namelijk opvalt is dat je paardje letterlijk en figuurlijk een loopje met je neemt (je zei dat ie door zn bit heen loopt en een eigen willetje heeft)... Als jij met je paard bezig bent dan moeten de verhoudingen zo zijn dat je paardje JOU ziet als de oppermerrie (je weet wel, in een kudde is de alfamerrie de baas en jij moet dus zo hoog in rang geplaatst zijn dat je voor jouw paard de alfamerrie/oppermerrie bent). Ben je dat niet, dan krijg je een paardje met (kleine) probleempjes.

Om het op te lossen;
- Heb je er al problemen mee in de bak, dan moet je daar eerst aan gaan
werken. Je paardje heeft dan namelijk niet geleerd te geven voor druk.
Ik weet eigenlijk niet goed hoe het te vertalen in het nederlands maar in
het engels noemen we het 'bitting up'. Klinkt allemaal heel hard, maar in
principe 'bind je je paardje vast' naar 1 kant. Dit doe je maar heel kort
(ongeveer 10 minuten per keer) en het hoofd is maar maximaal 30
graden gekeerd naar die kant. Je paardje leert dan dat de druk altijd
aanwezig zal blijven, maar als hij gewoon geeft naar de druk is er niets
aan de hand. Hij vindt dus zelf de oplossing. Zou je dit doen als je op je
paard zit zonder hem vast te binden, dan is de kans groot dat je niet
'sterk' genoeg bent en je het verkeerd doet, doordat je niet met continu
dezelfde druk kan werken.
- Gaat alles in de bak prima en is het alleen op buitenrit, dan doe je in
principe hetzelfde maar dan met jou op de rug van het paard en op een
iets andere manier; Iedere keer als het beestje versnelt zet je hem in
een kleine volte en drijf je hem vooruit (hij mag dus niet naar een
andere gang overstappen, zoals gaan stappen ofzo). Na een paar keer
zal je paardje door krijgen dat iedere keer als hij/zij versnelt, er een
niet leuk iets volgt (dat grote lijf in een miniscule volte proppen en dan
ook nog eens hard lopen!). Door dit te doen kan je paardje ook niet
door het bit heen lopen (als hij/ zij dat doet dan doe jij iets fout. Bijv.;
als je paardje zijwaards gaat lopen, dan is je paardje veel te druk bezig
met het sturen. Hij is dan zo druk bezig met het niet willen draaien, dat
je daardoor problemen krijgt. Daarvoor drijf je dus je paardje vooruit.
Hij/zij is dan zo druk bezig met snelheid maken, dat hij/zij gewoon zijn
neus achterna zal lopen en dus die volte zal maken). Oefen dit cirkelen
wel eerst een keertje in de bak, zodat je zeker weet dat je paardje erop
reageert!

Ik weet zeker dat dit zal helpen. Heb het tijdens mijn stage continu toegepast met jonge paarden, oude paarden en probleempaarden en geloof me, zolang jij het maar goed doet kan het NIET mislukken. Wil je het nu een keertje proberen op deze manier, pb me dan even. Dan zal ik wat uitgebreider uitleggen wat ik bedoel (wil graag voorkomen dat mensen het op een verkeerde manier opvatten en daardoor nog meer problemen veroorzaken). Dit kun je tevens alleen proberen (zonder ander paardje erbij), dus ben je niet altijd gebonden aan een persoon.
Wil er nog wel even bij vermelden dat ik het niet verzonnen heb, maar dat het van een eeuwenlange ervaring en toegepaste manier af komt.

Hoop dat ik je een beetje geholpen heb!? Succes in ieder geval.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:26

Sugarmiss schreef:
Hoe langer de scharen des te meer hefboomwerking heb je (dus scherpere inwerking), MAAR scharen die naar achteren wijzen hebben een minder scherpe werking dan scharen die recht zijn (langere 'trekweg' dus scherper).
Een korte rechte schaar is dus qua werking gelijk aan een lange schaar die naar achteren wijst. Maar ook in het naar achteren wijzen zijn weer verschillen.
Een goede voorlichting is dus zeer belangrijk.

SM, hier wil ik toch nog even iets aan toevoegen: kortere scharen hebben een directere inwerking dan langere scharen. Hierdoor werken kortere scharen dus scherper in dan langere scharen.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 12:16

patriciavg schreef:


- Gaat alles in de bak prima en is het alleen op buitenrit, dan doe je in
principe hetzelfde maar dan met jou op de rug van het paard en op een
iets andere manier; Iedere keer als het beestje versnelt zet je hem in
een kleine volte en drijf je hem vooruit (hij mag dus niet naar een
andere gang overstappen, zoals gaan stappen ofzo). Na een paar keer
zal je paardje door krijgen dat iedere keer als hij/zij versnelt, er een
niet leuk iets volgt (dat grote lijf in een miniscule volte proppen en dan
ook nog eens hard lopen!). Door dit te doen kan je paardje ook niet
door het bit heen lopen (als hij/ zij dat doet dan doe jij iets fout. Bijv.;
als je paardje zijwaards gaat lopen, dan is je paardje veel te druk bezig
met het sturen. Hij is dan zo druk bezig met het niet willen draaien, dat
je daardoor problemen krijgt. Daarvoor drijf je dus je paardje vooruit.
Hij/zij is dan zo druk bezig met snelheid maken, dat hij/zij gewoon zijn
neus achterna zal lopen en dus die volte zal maken). Oefen dit cirkelen
wel eerst een keertje in de bak, zodat je zeker weet dat je paardje erop
reageert!

Ik weet zeker dat dit zal helpen. Heb het tijdens mijn stage continu toegepast met jonge paarden, oude paarden en probleempaarden en geloof me, zolang jij het maar goed doet kan het NIET mislukken. Wil je het nu een keertje proberen op deze manier, pb me dan even. Dan zal ik wat uitgebreider uitleggen wat ik bedoel (wil graag voorkomen dat mensen het op een verkeerde manier opvatten en daardoor nog meer problemen veroorzaken). Dit kun je tevens alleen proberen (zonder ander paardje erbij), dus ben je niet altijd gebonden aan een persoon.
Wil er nog wel even bij vermelden dat ik het niet verzonnen heb, maar dat het van een eeuwenlange ervaring en toegepaste manier af komt.

Hoop dat ik je een beetje geholpen heb!? Succes in ieder geval.


bedankt voor je reactie.....maar uit ervaring weet ik ook dat kleine voltes rijden tijdens een buitenrit vaak geen optie is....
we hebben hier geen uitgetrekte vlaktes ..meer woonwijken etc waar wqe rijden...soms een smal paadje door een gebied waar je wel even wat kan, maar als je daar een volte rijdt stuur je jezelf meteen de sloot of het struikgewas in....

voltes rijden doe ik in de bak (kleine voltes) wel , maar dan meer voor speedcontrol....in de bak is ie prima stuurbaar op been namelijk...en wil die dan ineens eens de ander kant op neem ik hem even kort om..en is het weer klaar....

de 5"shsank is een kortere kromme shank....en zou me net even iets meer een noodrem geven als het nodig is...zolang het niet nodig is krijgt ie de ruimte dus geen druk ervan ...

of zie ik dat ook verkeert.... Verward
is meer om hem duidelijk te mken als ie dus gaat racen of niet meer wil stoppen cq alsmaar harder gaat...van he...LET OP....

een rem is toch wel heeeeel belangrijk in de stad...in eenbos kan je nog eens een langere remweg hebben, maar hier in de omgeving is dat levensgevaarlijk.daarbij vind ik het gewoon ook niet een prettig gevoel dat er geen korte remweg is als ik die wel wil...(weet ff niet hoe het aners uit te leggen ) Haha!

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:30

Mac"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Hoe langer de scharen des te meer hefboomwerking heb je (dus scherpere inwerking), MAAR scharen die naar achteren wijzen hebben een minder scherpe werking dan scharen die recht zijn (langere 'trekweg' dus scherper).
Een korte rechte schaar is dus qua werking gelijk aan een lange schaar die naar achteren wijst. Maar ook in het naar achteren wijzen zijn weer verschillen.
Een goede voorlichting is dus zeer belangrijk.

SM, hier wil ik toch nog even iets aan toevoegen: kortere scharen hebben een directere inwerking dan langere scharen. Hierdoor werken kortere scharen dus scherper in dan langere scharen.
[/quote]

Ik ben even in beraad geweest bij iemand die ervoor heeft doorgeleerd Lachen en Newton leert ons het volgende:
Kracht = Macht x Arm(=schaarlengte).
Dus met een langere schaar heb je idd minder kracht nodig om een bepaalde slag te bereiken, een korte schaar werkt dus direkter in met dezelfde Macht. Mits juist gebruikt kun je dus met een langere schaar fijner afgestemde hulpen geven.
Maaarrrrr....misbruik je de volledige slaglengte van een lange schaar met dezelfde kracht dan is deze wel degelijk scherper/sterker als de korte schaar.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:09

Sugarmiss schreef:
Kracht = Macht x Arm(=schaarlengte).
Dus met een langere schaar heb je idd minder kracht nodig om een bepaalde slag te bereiken, een korte schaar werkt dus direkter in met dezelfde Macht. Mits juist gebruikt kun je dus met een langere schaar fijner afgestemde hulpen geven.
Maaarrrrr....misbruik je de volledige slaglengte van een lange schaar met dezelfde kracht dan is deze wel degelijk scherper/sterker als de korte schaar.

Meneer Newton is een wijs man en ik laat het dus wel uit mijn hoofd om hem tegen te spreken Haha! . Met langere scharen heb je uiteraard een langere "haal". Ik wilde alleen even aankaarten wat we van Evelien hebben geleerd Schijnheilig : het wordt algemeen aangenomen dat kortere scharen vriendelijker zijn. Dit is dus niet per definitie het geval.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 13:12

hm...oke...... Verward

maar kan ik nu wel of niet voor een iets milder effect nu de korte kromme 5" nemen??of toch een andere (dus een langere)???hoorde dat de 7" shank weer meer verkocht wordt als de 5" ..wat natuurlijk niets zegt over een mildere inwerking Haha!

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:18

Ik denk dat wij je moeilijk kunnen adviseren zonder paard en gewoontes te kennen. Ik weet wel dat Evelien bitten in bruikleen geeft om te proberen. Die dingen kosten nieuw niet weinig en als het toch niet het gewenst effect heeft ben je een hoop geld kwijt.
Dus misschien is er met haar iets te regelen.

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:07

Antwoord van Xena:
Citaat:
bedankt voor je reactie.....maar uit ervaring weet ik ook dat kleine voltes rijden tijdens een buitenrit vaak geen optie is....
we hebben hier geen uitgetrekte vlaktes ..meer woonwijken etc waar wqe rijden...soms een smal paadje door een gebied waar je wel even wat kan, maar als je daar een volte rijdt stuur je jezelf meteen de sloot of het struikgewas in....

voltes rijden doe ik in de bak (kleine voltes) wel , maar dan meer voor speedcontrol....in de bak is ie prima stuurbaar op been namelijk...en wil die dan ineens eens de ander kant op neem ik hem even kort om..en is het weer klaar....

de 5"shsank is een kortere kromme shank....en zou me net even iets meer een noodrem geven als het nodig is...zolang het niet nodig is krijgt ie de ruimte dus geen druk ervan ...

of zie ik dat ook verkeert....
is meer om hem duidelijk te mken als ie dus gaat racen of niet meer wil stoppen cq alsmaar harder gaat...van he...LET OP....

Naar mijn mening zie je dat verkeerd... maar dat is mijn mening. Ik heb ook niet op uitgestrekte vlaktes gereden, eerder op te smalle bospaadjes met heeeeel veeeeeel bomen en dus heel vaak blauwe benen opgelopen. En niet te vergeten de enge paadjes in de bergen met aan de ene kant een leuke afgrond waar je liever niet in terecht komt en aan de andere kant een mooie stijle helling, waar je ook niet tegenop kunt rijden Haha!. Je kunt je paard overal in een volte sturen en het maakt niet uit welke kant je de volte op maakt (liefst afgewisseld). Ik vind niet dat je een 'noodrem' op je paard moet maken met een sterk bit. Jij zult nooit sterker worden dan je paard dus de kans dat hij of zij door het bit heen loopt blijft altijd aanwezig, onthoudt dat goed! Sterker bit of niet, lange scharen, korte scharen, maakt niet uit.. je vermijdt het probleem in plaats van op te lossen, want je paard kan nog steeds door het bit heenlopen. En als je dat aanleert op een buitenrit... dan zal het langzaam maar zeker verder gaan... Als je geen speed control hebt op een buitenrit zul je je paardje al helemaal niet aan kunnen leren om te stoppen (noodrem) tijdens een buitenrit...

Succes